Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontoutskrift for å få bostøtte?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Lever kun på AAP nå, og har høy husleie. Skal søke om bostøtte via Husbanken, men siden jeg er over fristen for å få støtte til husleie denne mnd, søker jeg støtte fra kommunen først.

 

De ber om full kontoutskrift fra alle kontoer, 2 siste måneder. Har lest mange steder at de ikke har rett til det jf personopplsyningsloven? Det er jo mye informasjon der som ikke er relevant... Jeg leverte inn fullstendige kontoutskrifter for et par mnd siden da jeg fikk sosialpenger (før søknad om AAP var innvilget), men er ikke komfortable med å levere inn igjen (dvs at de overvåker alle transaksjoner over 4 mnd...).

 

Saksbehandleren min er umulig å snakke med, så hva gjør jeg hvis hun nekter å vurdere søknaden min med mindre jeg leverer kontoutskriftene?



Anonymous poster hash: a8d4b...670
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hørte noe slikt som at du kan stryke ut med feks. svart tusj alle utgående transaksjoner om det gjelder sosial bistand. AAP tror jeg ikke de har krav på å se kontoutskrifter, ei heller ved søknad om bostøtte.

Lenke til kommentar

De kan enten beregne bostøtte ut ifra lønnsslipper (dokumentert inntekt) eller fjorårets likning. Du trenger ikke å levere kontoutskrifter. Har du ikke lønnsslipper så må du ut med kontoutskrift, men inntekten skal ikke inkludere pengegaver etc fra folk.

Lenke til kommentar

Søknadsfristen for bostøtte er den 14. hver måned. Bostøtte regnes primært ut i fra siste ligning, men hvis den økonomiske situasjonen har endret seg betraktelig siden da så kan man søke ut i fra nåværende inntekt (husk å oppgi dette, og legg med relevant dokumentasjon). Du er selv ansvarlig for å melde fra om endringer i inntekt. Inntekten din vil bli sjekket hvert år i juli.

AAP med ung ufør er forresten for høy til å tillate bostøtte (snakker av erfaring).

 

Husk at bostøtte er en stønad for å dekke noen av utgiftene ved å bo. Husleie skal dekkes av den kommunale sosialtjenesten hvis din egen inntekt ikke kan dekke hele eller deler av husleia.

Sosialtjenesten kan også kreve at du skaffer deg rimeligere bolig, og løse inn all formue (dette inkluderer eid bolig) du har for å dekke livsopphold og husleie.

Lenke til kommentar

 

Hva hun sier på telefon er i grunn irrelevant for saken, da hun ikke kan fatte vedtak over telefon.

Hun ringte meg etter jeg sendte inn søknad, og sa at hun ikke vil vurdere søknaden før jeg sender inn kontoutskrift. Hva gjør jeg da?

 

Du henviser til kravene/ reglene, http://www.husbanken.no/bostotte/krav-til-dokumentasjon/ som sagt så skal du dokumentere inntekt som ikke betyr kontoutskrift. Punktum finale :p

Lenke til kommentar

Det er samma reglene. Du kan stryke ut alle utgifter og teknisk sett alt inn på konto som ikke er lønn inntekt. Det kan godt hende at saksbehandler vil ha mer info/ usensurert uskrift. Du kan starte med å få et bevis fra saksbehandler om at de må ha kontoutskrift, eller hvorfor det ikke holder med lønnsslipp.

 

Hvis du har varierende inntekt så må du levere lønnsslipper hver måned så du ikke får et tilbakebetalingskrav senere.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Her står det litt meir om kva opplysningar du kan holde tilbake: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/

 

Og då fyrst og fremst dette avsnittet:

 

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

 

Så før du går igong med å sladde kontoutskrifta så bør du be om å bli orientert om kva opplysningar som husbanken har behov for, og dermed også kva opplysningar som dei ikkje har bruk for.

På denne måten kan du passe på å sladde kun det som kan sladdast utan at det får betydning for søknanden. Dersom du sladder for mykje av kontoutskrifta så kan du risikere at du får søknaden avslått fordi den ikkje inneheld dei nødvendige opplysningane.

 

 

Til slutt vil eg også råde deg til å balansere ditt behov om å ikkje utlevere for mykje informasjon, mot ditt behov for å faktisk få innvilga søknaden. Som med alt anna så er det forskjell på å ha rett og å få rett.

Ved å gjere deg ekstra vanskelig mot saksbehandlaren så kan du nok ikkje rekne med å få særlig med velvilje tilbake. Det er tross alt ein viss grad av skjønnsmessige vurderingar inne i bildet her så ein motvillig saksbehandlar kan trenere søknaden din ganske lenge.

Lenke til kommentar

Har snakket med saksbehandler tidligere, og hun er allerede innstilt på å være vanskelig... så når jeg ringer og spør sier hun jo bare "full kontoutskrift". Så spørsmål er, hva gjør jeg når saksbehandler krever mer info enn det hun har lov til? Hjelper jo ikke at jeg har "rett" hvis søknaden blir avslått og jeg ikke vet hva jeg skal si eller hvem jeg skal snakke med...



Anonymous poster hash: a8d4b...670
Lenke til kommentar

Har ikke sagt det er farlig? Men personopplysningsloven er vel der for en grunn? Det er jo veldig personlig informason å vise hver eneste transaksjon over så lang tid. Jeg gjør ikke det når jeg vet at hun ikke har lov til å kreve det... handler om prinsipp.

 

Hva gjør jeg hvis hun ikke bryr seg om at jeg henviser til lovverket? Denne saksbehandleren strekker seg veldig langt for å være ubehagelig og "autoritær" så jeg skulle gjerne hatt en backupplan når det ikke nytter å snakke med henne...



Anonymous poster hash: a8d4b...670
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, regnet med at det var en prinsippsak egentlig :) Jeg personlig hadde bare gitt opp :p Saksbehandlere (mennesker) får det for seg at de har 100% rett og ikke gidder å lese regelverket engang + at de ofte er skeptiske til folk som ikke vil gi ut det de spør om så de bare står på sitt selv om de muligens vet at de har feil.

 

Det som funker er å ha med seg en annen person som viser til regelverket, det hjelper hvertfall på NAV, så det blir veldig vanskelig å hjelpe deg noe mer i denne situasjonen. Vi har vist deg regelverket, men det er bare du, og eventuellt venner/ familie, som kan få "overbevist" saksbehandleren. Noe som burde vært unødvendig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så saksbehandlere har så stor makt at de kan gjøre hva de vil selv når det strider i mot reglelverket? Hvis det til syvende og sist blir bare saksbehandler jeg kan snakke med og overbevise, så har jeg jo ingenting å vinne på dette... hadde håpet det var noen jeg kunne rapportere henne til el. eller snakket med noen over henne. Hatt kontakt med henne flere ganger og er lei av hun tar seg til rette og åpenbart gjør som hun vil.



Anonymous poster hash: a8d4b...670
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...