AnonymDiskusjon Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Hei, jeg håper på litt hjelp. En nabo snakker nedsettende om meg, påstår at jeg er en lovbryter. Ikke rot i virkeligheten. Første gang hevet jeg meg over det, men nå har han gjentatt dette på et felles møte. Jeg gav beskjed om at det ikke stemte, han påstod det motsatte med henvisning til lensmannen i bygda. Han omtalte ham ved fornavn, slik at de øvrige antok at de var kjente, og avfeide min "nekting". Kan jeg be politiet om en bekreftelse på at jeg ikke er en lovbryter? Jeg antok et useriøst utspill og hadde derfor alliert meg med vitner samt at jeg har videoopptak av episoden hvor lensmannen dras inn. Vet ikke hva som er problemet til naboen, men vil gjerne få satt en effektiv stopp for det. Takk for alle råd. Anonymous poster hash: c7807...faf Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst Edit; Jeg mener vel en vandelsattest eller noe i den duren(?). Endret 9. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Du kan ikke uten videre kreve politiattest. Politiattester krever hjemmel i lov eller forskrift, og skal kun brukes til det formål som det søkes for. Endret 9. desember 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst Edit; Jeg mener vel en vandelsattest eller noe i den duren(?). Man får ikke utskrift av rulleblad eller vandelsattest uten at det oppfyller nærmere bestemte formål. Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg. Så dette fungerer heller dårlig er jeg redd (https://www.politi.no/tjenester/politiattest/) 2 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst Edit; Jeg mener vel en vandelsattest eller noe i den duren(?). Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg. Nei, ikke i alle tilfeller. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst Edit; Jeg mener vel en vandelsattest eller noe i den duren(?). Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg. Nei, ikke i alle tilfeller. Det stemmer selvfølgelig. Man kan dermed i prinsippet lyve. Det er imidlertid straffbart, og dermed ikke å anbefale. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 anmeld naboen for æreskrenkelse eller noe i den duren Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 anmeld naboen for æreskrenkelse eller noe i den duren Det er vel ankriminalisert om jeg har lest riktig på forumet her. Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 I mine auge kan det snart rammes av plagsom atferd-bestemmelsen i straffelova § 266 ( http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§266 ). Eg foreslår at du tar ein prat med lensmannen og spør han til råds - blant annet kan du fortelje at du vurderer å anmelde personen om han fortsetter. Om lensmannen er oppegående kommer han til å ta seg ein prat med vedkommande før det kjem så langt at du må anmelde - håpar eg. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Har ikke politi/lensmann taushetsplikt? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Ring lensmann og fortell at du har videobevis hvor en bekjent av han forteller et boliglag at lensmannen har fortalt til vedkommende at du er en kriminell og si til lensmannen at han skal ta seg en prat med sin bekjente ellers blir det anmeldelse. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Kontakte lensmann og presenter mistanke om at han har lekket informasjon/uriktig informasjon, og be om en oppklaring? Om lensmann kjenner denne personen vil det gjerne sette igang en liten uoffisiell prosess i alle fall. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg ville strengt tatt gitt totalt faen i lensmannens følelser og gått direkte til hans overordnede. Hva nå enn som er Norges svar på Internal Affairs vil da avdekke om hvorvidt lensmannen har spredd løgn eller ikke for å sverte deg. En rusmisbruker (nå død) fikk for noen år siden millionerstatning etter at Politiet i Lillehammer ut med hans identitet som hovedmistenkt i en drapssak. (Han ble senere frikjent, men gladelig innrømte drapet for de som ville høre historien om hvordan han gjorde det.) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Politiet vil ikke gi deg en skriftlig bekreftelse på at du "ikke er lovbryter", og du har heller ikke krav på det. Vandelsattester gis heller ikke ut til noen som ikke kan oppgi et saklig formål (sosiale formål er ikke saklige i denne sammenheng). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Hva nå enn som er Norges svar på Internal Affairs vil da avdekke om hvorvidt lensmannen har spredd løgn eller ikke for å sverte deg. Som om spesialenheten for politisaker er noe politiet i Norge er redd for.. I 2013 ble 460 politifolk anmeldt for grov uforstand i tjenesten, ingen ble dømt.. Totalt kom det inn 1281 anmeldelser til de, 81 av disse førte til en reaksjon i form av forelegg eller tiltale.. Nei, jeg tror nok det vil være minst like effektivt å gå på denne lensmannen.. Det er nok mest sannsynlig ikke lensmannen som har vært stor i kjeften heller, men denne fyren som plaprer om trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå