Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bekreftelse fra politiet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg håper på litt hjelp.

En nabo snakker nedsettende om meg, påstår at jeg er en lovbryter. Ikke rot i virkeligheten.

Første gang hevet jeg meg over det, men nå har han gjentatt dette på et felles møte.

Jeg gav beskjed om at det ikke stemte, han påstod det motsatte med henvisning til lensmannen i bygda. Han omtalte ham ved fornavn, slik at de øvrige antok at de var kjente, og avfeide min "nekting".

Kan jeg be politiet om en bekreftelse på at jeg ikke er en lovbryter?

Jeg antok et useriøst utspill og hadde derfor alliert meg med vitner samt at jeg har videoopptak av episoden hvor lensmannen dras inn.

Vet ikke hva som er problemet til naboen, men vil gjerne få satt en effektiv stopp for det.

Takk for alle råd.

Anonymous poster hash: c7807...faf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst :p

Edit; Jeg mener vel en vandelsattest eller noe i den duren(?).

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Gå til politiet og få en utskrift av rullebladet ditt, det kommer garantert ikke til å få naboen til å endre mening. Eller ring lensmannen og be ham komme for å snakke med vedkommende, hvis han kommer blir det nok tyst :p

Man får ikke utskrift av rulleblad eller vandelsattest uten at det oppfyller nærmere bestemte formål. Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg. Så dette fungerer heller dårlig er jeg redd (https://www.politi.no/tjenester/politiattest/)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg.

Nei, ikke i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Det kreves bekreftelse fra den som krever vandelsattest fra deg.

Nei, ikke i alle tilfeller.

Det stemmer selvfølgelig. Man kan dermed i prinsippet lyve. Det er imidlertid straffbart, og dermed ikke å anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mine auge kan det snart rammes av plagsom atferd-bestemmelsen i straffelova § 266 ( http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§266 ).

Eg foreslår at du tar ein prat med lensmannen og spør han til råds - blant annet kan du fortelje at du vurderer å anmelde personen om han fortsetter. Om lensmannen er oppegående kommer han til å ta seg ein prat med vedkommande før det kjem så langt at du må anmelde - håpar eg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville strengt tatt gitt totalt faen i lensmannens følelser og gått direkte til hans overordnede.

Hva nå enn som er Norges svar på Internal Affairs vil da avdekke om hvorvidt lensmannen har spredd løgn eller ikke for å sverte deg.

En rusmisbruker (nå død) fikk for noen år siden millionerstatning etter at Politiet i Lillehammer ut med hans identitet som hovedmistenkt i en drapssak. (Han ble senere frikjent, men gladelig innrømte drapet for de som ville høre historien om hvordan han gjorde det.)

Lenke til kommentar

Hva nå enn som er Norges svar på Internal Affairs vil da avdekke om hvorvidt lensmannen har spredd løgn eller ikke for å sverte deg.

Som om spesialenheten for politisaker er noe politiet i Norge er redd for..

I 2013 ble 460 politifolk anmeldt for grov uforstand i tjenesten, ingen ble dømt..

Totalt kom det inn 1281 anmeldelser til de, 81 av disse førte til en reaksjon i form av forelegg eller tiltale..

Nei, jeg tror nok det vil være minst like effektivt å gå på denne lensmannen..

Det er nok mest sannsynlig ikke lensmannen som har vært stor i kjeften heller, men denne fyren som plaprer om trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...