Gå til innhold

Prutere på Finn.no


wirrumsen

Anbefalte innlegg

 

I 2015 er man vel nesten dum, om man legger ut noe på finn?  :tease:

 

Hvor selger man ting da? Ikke akkurat noen andre brukbare nettsalgmarkeder her i norge.

 

 

Veldig mange forum/nettsteder til spesifikke ting.

 

For Hifi, så har vi f.eks http://www.hifisentralen.no/forumet/torget

 

Kanskje ikkje så lurt å poste slike linker, fordi da kommer det vel flere noobs på disse plassene også :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Som dere sikkert vet, så ga jeg bort en iPhone her i går. Blant annet fordi jeg får så mange SMS og telefoner jeg ikke forstår når jeg legger ut på finn. Mer hyggelig å gi bort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Solgte både en iPhone og en iPad i sommer.

 

Jeg la først ut iPhonen (med spesifisert pris) og fikk masse bud, men valgte å selge til førstemann som kontaktet meg. Da de kom for å hente telefonen ville de se på den - fair enough. De kikket på den, og fant "skader" i form av skraper av den type man får på en telefon som er et par år gammel. Disse skrapene hadde jeg spesifikt skrevet om i annonsen med bilder tatt på kloss hold slik at man lett kunne se det. Prisen var alt for høy fikk jeg beskjed om. Jeg forklarte høflig tilbake at jeg hadde fått mange bud, så om de ikke ville ha telefonen til avtalt pris var det ikke noe problem, for jeg hadde flere kjøpere på hånden. Jeg forsøkte å ta tilbake telefonen fra dem, men det ville de ikke. Jeg begynte å hisse meg opp, og enden på visa var at de betale det det kostet.

Så, like etter ble iPad-annonsen lagt ut. Den var skadet (liten datter, knust glass, ingen skader på skjerm). Igjen fikk jeg mange bud med en gang. Jeg solgte til førstemann som bød, og de skulle hente den med en gang. Etter en times tid ringte kjøper og lurte på om jeg kunne møte han ved garasjene (jeg bor i borettslag). Til min store overraskelse var det de samme to som kjøpte iPhonen pluss tre andre. De omringet meg ganske fort, og de satte igang med å fortelle at den var alt for ødelagt til at jeg kunne selge den til den prisen. Ingen ville ha den sa de. Igjen viste jeg til at det var helt greit at de ikke kjøpte den, og at jeg hadde mange kjøpere på hånden. De ønsket å tilby meg type ~30% av summen vi hadde avtalt. Etter mye om og men valgte jeg å selge den til dem til ~90% av summen vi hadde avtalt.

 

Det var siste gang jeg solgte noe til pakistanere/tyrkere. Brent barn skyr ilden osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha mange morsomme eksmpler her. Tragisk hvor frekke folk kan være. Skulle selge motorsykkelen min her for en stund siden og var like mye useriøst der også. La den ut for en grei pris. Først fikk jeg melding fra en som bydde 10k under det jeg la den ut for. Nei var svaret. Så en fyr som ville bytte i traktor. Fortsatt var svaret nei, har verken bruk for traktor e.l. Så kommer en fyr som er veldig interessert. Jeg sender mange bilder og tar bilder av det meste han spør om og sender masse informasjon. Snakket omtrent en halv dag om alt mulig han lurte på. Plutselig har han heller ikke pengene men skal skaffe seg jobb på mandag så han får nok råd om 3 uker omtrent hvis jeg slår av 6k til han... 

Det hele endte med at jeg ble luta lei hele salget og beholdt den selv. Dette var bare et knippe av alle useriøse som kontaktet meg. Gruer meg nesten til jeg må selge den igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Jeg skjønner ikke problemet med å motta 10-15 dårlige bud hvis man legger ut noe for salg. :)

 

Så kan man jo lure på hvem som er "luringer" her... Å gi 3700 kr for en brukt Apple watch er rimelig sprøtt. Du hadde med andre ord flaks nok til å treffe en slik person.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noe negativt når jeg selger noe på finn. Men nå er jeg også svært nøye med hvordan jeg går frem.

  • Legger aldri ut mitt eget telefonnummer, eller noe annet enn postnummer på adressen.
  • Kjøper som kontakter meg uten å svare "mvh + navn" osv, blir oversett. Pleier også å søke opp personens adresse, facebook, linkedin, osv, basert på navn (og når salget nærmer seg - telefonnummer), for å forsikre meg om at personen er til å stole på. Hvor lenge h*n har hatt profil på finn.no, hvordan de ellers formulerer seg når vi utveksler meldinger, er også faktorer.
  • Skambud blir glatt oversett, er ikke vits å svare på.
  • Bildet av produkter tas på hvitt bord med hvit bakgrunn, slik at det ikke er noe tvil om hva jeg faktisk selger. Er det større produkter, så er det "nøytral" bakgrunn som gjelder.
  • Alt av eventuelle riper/skrammer tar jeg nærbilde av, og legger ved som bilder i annonsen Pleier også å understreke dette i meldingsutvekslingen, slik at kjøper ikke skal finne på å prute på dette når h*n kommer over for å kjøpe.
  • Foretrekker vanligvis å selge produktet fra arbeidsplass, studiested, offentlig cafe ect, da jeg ikke er interessert i at personen skal vite min privatadresse i etterkant.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har aldri opplevd noe negativt når jeg selger noe på finn. Men nå er jeg også svært nøye med hvordan jeg går frem.

 

  • Pleier også å søke opp personens adresse, facebook, linkedin, osv, basert på navn (og når salget nærmer seg - telefonnummer), for å forsikre meg om at personen er til å stole på. Hvor lenge h*n har hatt profil på finn.no,

 

Viiiiiiiiiiiiiiiiiiiii snakkes!!

Selger du statshemligheter?

 

Personlig hopper jeg glatt over folk som ikke kan ha navn/tlfnr på annonsene sine. Virker veldig useriøst spør du meg. Ganske moro/ironisk at du ikke oppgir noe selv, men "forlanger det" av de som tar kontakt og så søker opp alt/mye om andre, spør du meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare hatt gode opplevelser, fått skambud 3 ganger på 2 varer, men heldigvis fikk jeg tak i gode kunder med sans for varen :)

 

La ut en Nikon D5100 for salgs, veldig pent brukt <4000 shutter, 8gb minnekort og Nikon carry-bag for 2350.- og en fyr fra Notodden kjøpte den, ga meg 2500 for frakt og forskuddsbetaling :o ( Ja, jeg sendte kameraet :)), det var etter at 1 fyr brukte 1 time på å sjekke den og mente den var skadet....

 

Andre var iPhone 5 16gb, jeg nevnte problemet med at noen ganger må man trykke hardt på låseknappen for å låse den, fyren ville ha 800kr i avslag for å fikse feilen.. Fikk solgt den til 2000,- , listepris var 2100 så ikke allverdens det!

 

Tredje var en gammel Toshiba laptop, ville ha 1300 for den, fyren ville gi 1100 siden den ikke hadde original windows, jaja tenkte jeg, måtte ha penger for depositum :L Han kjørte avgårde i hans BMW E60... med laptopen hehe :p 

 

Beste var laptopen min, kjøpt for 10,000 på Komplett, brukt 8 måneder og solgt for 7600, innen 20 timer! Kunden kjørte 30 km og prutet ikke også, sjekket den i 5 min og aldri hørt noe fra han :) 

Lenke til kommentar

Har solgt en del på Finn, på samtlige har jeg vel egentlig fått skambud. men er såpass godt vandt med det at jeg ikke en gang svarer dem.

 

 

 

JnblRto.png

 

 

 

Solgte min Macbook Pro for mer enn hva jeg selv kjøpte den for etter litt over 1 år :p

Kan vel takke dollarkursen for det.

 

 

Personlig hopper jeg glatt over folk som ikke kan ha navn/tlfnr på annonsene sine. Virker veldig useriøst spør du meg. Ganske moro/ironisk at du ikke oppgir noe selv, men "forlanger det" av de som tar kontakt og så søker opp alt/mye om andre, spør du meg ihvertfall.

Tja, jeg legger ikke ut annet enn navn på annonsene mine. Skriver i samtlige annonser at de kan svare meg på epost eller via finn's meldingtjeneste, så svarer jeg så fort jeg får tid.

 

Snakke over tlf med folk som bare vil prute er uaktuelt :)

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi oss et eksempel på hva du skriver?

 

Nei jeg selger mye klokker feks. Her en dagen fikk jeg ett tilbud på 60 000 på en klokke jeg hadde ute til 84 000 hvor budgiver påsto at de lå mange klokker på chrono24(klokkenes svar på finn på en måte) til rundt hans "pris". Gikk så inn, noterte alle prisene inn i en fin liste i excel med beregning av gjennomsnitspris(som forøvrig lå over min ønskede pris) og sendte det tilbake. Han følte seg nok litt flau da ja, og jeg fikk en liten latter ut av det hele :) 

 

Det jeg finner morsomt, er å sette de som kommer med skambud på plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje litt ot, men nok on topic til at jeg ikke lager ny tråd.

 

Forstår virkelig ikke de som skriver "bud over xxxx,-"

Skal vi virkelig presse oss selv opp i pris, typisk folk som har urealistiske forventninger til pris også virker det som, for det første fordi at startprisen deres er litt høy i seg selv og for det andre fordi at det ser ikke ut som at det blir solgt.

Personlig skyr jeg unna når jeg ser det, og bare går videre.

Noen visdomsord?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...