Gå til innhold

Hardcore PC med lydløs, passiv kjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den stilleste vifta jeg fant var på 7.5 dbA, bråkte som et treskeverk i mine ører. Så om man først skal gå til det skritt å legge radiatorer til et annet rom vil jeg anbefale å designe kabinettet så man ikke har behov for noen vifter overhodet.

Liksom ikke måte på overdrivelse heller da? Enten det eller så har ikke du hørt en tresker før. Finnes plenty med god vifter selv for de mest kresne, les litt rundt på hva folk erfarer, det som står på bak på pakka er ikke alltid det som gjør at man blir fornøyd.

Noe kjøling må man jo gjerne ha, greit å litt luft i allefall, slik at også resten av komponentene inne i kabinettet holder seg sånn noenlunde greit. Man må liksom få flyttet litt på lufta.

Alternativt vil jo det være mineralolje, det er det mange som har prøvd. Burde jo funke det. :)

Uansett, ville bare dele tankene mine her, er ikke noe annet enn en våt drøm. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Vifta var litt nærmere øret enn skurtreskeren. :p

Vil det ikke bli vanskelig å pumpe mineralolje så langt?

Uansett, ville bare dele tankene mine her, er ikke noe annet enn en våt drøm. :)
Håper det var ordspill på vannkjøling, for det var et bra et. :D

;)

Hadde ikke tenkt til å pumpe mineraloljen noen steder, hele kabinettet skal være fyllt til randen med olje. Planen (inni hodet mitt - jeg har ikke planlagt detajert enda) er å ha vannkjøling, vanlig sådan, men at denne pumpes ut av kabinettet (men ikke for langt) til et naborom, hvor kjølevæska kan kjøles aktivt - altså man trenger ikke tenke på viftebråk. Selve PC'en vil da ligge i et oljebad, f.eks silkonolje siden den ikke leder og er klar/blank. Oppi her må noen vifter også til, men de vil gå mye tregere pga viskositeten på olja er som kjent tjukkere enn luft. Dette for å få litt sirkulasjon i olja. 

Veit ikke om dette lar seg gjøre praktisk, men tror nok det skal gå. Blir mye jobb, men det kan bli moro også! :)

Lenke til kommentar

"Alle" vifter er stille når de kjøres på lavt nok turtall. Største forskjellen er hvilket turtall de naturlig kjører på ved 12V. Selv uten viftekontroller kan du manipulere hastigheten på ei eller flere vifter ganske mye. 5V 7V og 12V ut fra molex, To vifter i serie gir i tillegg muligheten til 2,5V 3,5V og 6V, i praksis kan man som oftest bruke de billigste ebay-viftene til hva som helst bare man kontrollerer dem riktig til formålet.

Lenke til kommentar

Den stilleste vifta jeg fant var på 7.5 dbA, bråkte som et treskeverk i mine ører. Så om man først skal gå til det skritt å legge radiatorer til et annet rom vil jeg anbefale å designe kabinettet så man ikke har behov for noen vifter overhodet.

7.5 dba tror jag inte en människa hör ens i ett studiorum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle" vifter er stille når de kjøres på lavt nok turtall.

Nei, det kommer klikkelyder fra viftene. Der er den jeg nevnte over: http://www.silentpcreview.com/article832-page4.html#SS-SLSelv med low-noise kabel så jeg nærmest kan se bladene gå rundt tikker den (og kjøler dessuten ingenting).

Stock-kjøler ga også klikkelyder, det samme en kjøler fra Cooler Master (begge prøvd med low-noise kabel på lavt turtall). En vifte fra Noctua nektet å starte på lavt turtall (og bråkte selvsagt på høyt). Til slutt gadd jeg ikke å kjøpe flere vifter.

Bråket til selve vifta er også litt underordnet, "vindlyden" kommer når lufta treffer grillen den skal inn/ut gjennom.

Lenke til kommentar

"Alle" vifter er stille når de kjøres på lavt nok turtall.

Nei, det kommer klikkelyder fra viftene. Der er den jeg nevnte over: http://www.silentpcreview.com/article832-page4.html#SS-SLSelv med low-noise kabel så jeg nærmest kan se bladene gå rundt tikker den (og kjøler dessuten ingenting).

Stock-kjøler ga også klikkelyder, det samme en kjøler fra Cooler Master (begge prøvd med low-noise kabel på lavt turtall). En vifte fra Noctua nektet å starte på lavt turtall (og bråkte selvsagt på høyt). Til slutt gadd jeg ikke å kjøpe flere vifter.

Bråket til selve vifta er også litt underordnet, "vindlyden" kommer når lufta treffer grillen den skal inn/ut gjennom.

Du har rett i at noen vifter klikker en del. Klikkingen er ofte endring i hastighet, gjerne flere ganger per runde. her er det konstruksjonsmessige forskjeller. Vekten på selve propellen spiller inn, men klikkingen kan reduseres noe ved å forhindre den fra å forplante seg til flere resonnerende flater. 3mm tykk selvklebende asfalt rundt ytterkant på viftas ramme tilfører mye død masse som reduserer resonans og endrer egensvingningsfrekvensen betydelig, det kan redusere uønsket lyd.

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill. Men som nevnt er det egentlig ikke bråket som er et problem. Jeg vil ikke ha fullstendig passiv pc fordi jeg er allergisk mot støy, jeg vil ha det for å se om det er mulig å lage. En av mine tanker rundt dette har blitt oversett. Men først: 

Ta dette som utgangspunkt:

- Ingen vifter. Selv om jeg vet det er mulig å få disse nærmest lydløse.

- Jeg må ha alt innenfor ett rom, min kone har lagt restriksjoner på meg. 

- Den eneste aktive biten jeg kan ha er en pumpe for å pumpe eventuell vannkjøling. 

- Rommet har vinduer som kan være åpne døgnet rundt. 

- Rommet er på nordsiden, og blir ikke varmt på sommerhalvåret. 

Se for dere dette. Nå, en åpen løsning som kabinett. Med andre ord: se for dere en eller to treplanker som jeg har lagd alt opplegget på, slik at det fungerer som feste for alle komponentene, og står støtt. Ingenting hindrer varme i å stikke av. Men som nevnt, ingen vifter som hjelper prosessen. Med passiv vannkjøling, eventuelt annen passiv kjøling. Er det mulig? Eller vil komponentene ende opp med å smelte på full load? 

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar

Men det hørtes bra ut. Vet at det finnes vannblokker for RAM, chipset, mosfet og HDD også, men sist gang kom jeg frem til at det var tull. Har blokker på CPU og GPU nå. Men kanskje et større poeng om jeg skal gå for helt passiv løsning?

Hehe, jeg har ikke tenkt å bruke en treplanke, måtte bare konkretisere tankene mine  :) Jeg har vært inne på tanken om å bruke glass faktisk (så en slik løsning en gang og det så veldig stilig ut), eller finne et kjølig metall å lage en slags plate med stativ ut av dette. 

Lenke til kommentar

Men det hørtes bra ut

Jeg gjetter jo bare, husk det. :p Men når jeg kan kjøle 65w passivt (uten pumpe, bare heatpipes, Streacom FC8) så må du klare MYE mer med pumpe og en stor radiator. Mulig du må bruke separate systemer for CPU og GPU. Vannkjøling har jeg aldri vært borti, så der kan jeg ikke gi råd.

Det er ikke behov for å kjøle andre ting enn CPU og GPU om du har et kabinett med den ene siden åpen.

Lenke til kommentar

Det som er litt kjipt med å gå for noe annet enn X99 er antall PCIe-lanes. Du går tom for PCIe-lanes hvis du allerede har 980Ti SLI (8x8x). Til dette bygget mener jeg bestemt at X99 er eneste veien å gå, da har du I tilegg muligheter for flere NVMe og flere GPU'er og dermed en (enda) lengre e-penis. ;)

Tror hvis jeg skulle gått for helt lydløst, så hadde jeg kjøpt et HK som det finnes fullcover-blokker til, blokker til GPU'er og en ekstern kjøleløsning ala den jeg linket til over her, sammen med et par D5-pumper. Så hadde jeg satt dette i et annet rom - lagt rør, med aktiv kjøling på radiotorene - altså med vifter. I kabinettet hadde jeg gått for noen stillegående vifter som man kan kjøre ned I 6-800rpm, noe luft må jo kabinettet ha også.

Ikke akkurat en billig løsning, men det tror jeg kan fungere. Har også hatt en liten drøm om at i stedet for å bygge kjølig i separate rom, så kan man heller sette det utendørs - tenk den kjølinga om vinteren da? Eller om man bruker en chiller? Problemet da blir jo kondens, men det kan løses ved å dyppe PC'en i mineralolje. Sjekk ut prosjektet til Andrull her inne på forumet. ;)Her er også en liten sak om beistet han har stående. :)

Bare for å motsi deg, d kan ha asus ws kort som gjør d kan ha 4 way sli på 6700k
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, men det er med PLX.

Har vel ikke mye å si igrunn?

F.eks på mitt WS kort kan jeg ha 4x kort i 16x hastighet i quad-sli med en 5820K om jeg vil.

Ja så d er mulig, selvom, ikke gi feil info vettu

Litt unødvendig da en Quad-core strekker nok ikke til så mye etter 2 high-end kort i sli ;)

Men ser poenget, dog det er ikke mannen i gata som kjøper server HK til 4-5K på mainstream socketen, også er det ikke bredt tilgjengelig på formfaktor. Du er vel låst til ATX på Z170 såvidt jeg vet. (Når det gjleder WS kort) 

Så alle med litt vett hadde valgt 5820K/Valgfritt Hk istedenfor 6700K/Låst til WS kort. Som sikkert ender opp med å være dyrere,

La oss sjekke ut prisene på komplett:

6700K 3900Kr + WS kort til 4200, totalt = 8100Kr.

5820K 3900Kr + Valgfritt HK 2500, totalt = 6400Kr (Da har du 28 ``ekte`` lanes uten PLX tull, samt 2 kjerner/tråder mer)

5930K 6000Kr + Valgfritt HK til 2500, totalt 8500Kr (Da har du 40 ``ekte`` lanes uten PLX tull, samt 2 kjerner/tråder mer)

5960X 10250Kr + Valgfritt HK til 2500. totalt 12750Kr (Da har du 40 ``ekte`` lanes og dobbelt så mange kjerner/tråder som 6700K) 

Du sparer faktisk endel ved å gå for 5820K samt random x99 hk, du kan f.eks velge mer ram, større SSD, dyrere hk etc. og likevel være billigere og bedre enn ``mainstream`` Z170.

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...