Fahlar Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Heisann! Nå håper jeg det er noen lydløsentusiaster der ute Jeg gjør meg et lite tankeeksperiment om dagen, som det hadde vært interessant å høre noen innspill på. Etter at jeg bygde min siste pc med vannavkjøling og lydløse vifter fikk jeg litt smaken på å bygge ting stille, i kombinasjon med stor kraft. Den forrige pc'en var ett hakk svakere enn det var mulig å få den hele veien, så kunne kjøre alle spill på ultra frem til nå cirka. Nå må jeg gå ned på High/very high, pc'en er over 3 år gammel. Nå planlegger jeg neste pc, og har lekt med tanken på å få til passiv løsning. For å gi et bilde av hva slags pc jeg tenker meg er det sånn cirka dette (delene er ikke bestemt, men dette er nivået): - CPU: hexa/octo-core, av typ 5930K eller 5960X. - GPU: Enten 980 Ti i dual SLI, eller 1 GTX Titan. Kanskje to Titan i SLI, men mest sannsynlig ikke. - RAM: 16gb 2133mhz - SSD-hardisker, kanskje et par HDD for lagring. - Hovedkort: det som passer de andre delene. - Intet optisk drev annet enn eventuell HDD. Dette er som dere ser en ganske kraftig setup. Derfor blir spørsmålet: er det mulig å ha en slik pc med passiv kjøling? Her er det jeg har tenkt så langt: 1. Hjemmemekket løsning: To løsninger her, med delene enten helt ute i åpen luft (av typen en plate som alle festene ligger ved, men som ikke er lukket på noen måte), eller i en slags kasse med plater med store luftehuller med støvfilter i. Kanskje det siste, så slipper jeg støv på delene. Leder varmen ut med kobberopplegg, all varme blir ledet ut (i tilfelle boks) eller vekk (i tilfelle åpen løsning) fra komponentene. Fortrinnsvis lede varmen minst en meter vekk. Absolutt ingen vifter. Pc'en vil stå inne på et rom på cirka 12-14kvm. Man kan da tenke seg at pc'en vil ta over funksjonen til en ovn. Det er selvfølgelig på sommeren problemet blir størst, men det er ikke noe sol på veggen. Rommet har to vinduer som kan lufte døgnet rundt. 2. Passiv vannkjøling: Dette kan funke i et vanlig kabinett, selv om det også her er stor fordel med mange eller store luftehuller. Vannkjøling tar med varme fra CPU og GPU ut fra pc'en, kanskje til andre siden av rommet, til en stor passiv radiator som henger på veggen. Flaten på slike radiatorer er så store så det teoretisk skal kjøle ned vannet bare fordi det tar så lang tid å gå gjennom det. Tanken er fortsatt ingen vifter, men en vannpumpe kan gi fra seg bittelitt støy. Men er mulig å få disse også nærmest lydløse. Utfordringen her tror jeg i hovedsak blir eventuell varme inne i kassen. Noen forslag og tanker rundt dette prosjektet? Hva slags kabinett må man ha for å få til noe slikt? Og forresten, jeg er ikke så interessert i å høre hvorfor jeg ikke trenger et slikt setup. Jeg vet de aller fleste spill ikke klarer å optimalisere dette, langt ifra, men jeg har mine grunner til å ville ha en så kraftig maskin Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg tror den beste løsningen vil være å ha en pumpe inni en skikkelig støydempet boks. Det er jo radiatoren som gir kjøling så pumpa trenger ikke å være nærme så lenge den klarer å dyttte gjennom nok væske. Kun tanker, 0 erfaring Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Det er ikke noe problem å bygge rått, eller å bygge stille, utfordringen er å kombinere dette. Komponenter som yter blir varme, det gjelder flere komponenter enn bare CPU og GPU, derfor må det luftsirkulasjon til. Når det er sagt, har du kjøleren til CPU og GPU ute av kabinettet, ventilerer kabinettet passe mye og støydemper innvendig kan du ha vifter som kjøler f.eks RAM-brikker uten at du hører det.Er du ekstrem på lyd vil jeg råde deg til å trekke varme fra CPU/GPU ut via vann til et annet rom, men jeg ville brukt aktiv kjøling der. Ellers vil det på en varm sommerdag enten måtte være en svæær kjøler eller så vil vanntemperaturen stige. 2 stk 4x radiatorer i motstrøms varmeveksling med vifter på lavt turtall mellom bør funke fjell. Ha gjerne vannpumpa i samme rom som kjøler. Store vifter på lavt turtall til kabinettventilasjon og gjerne et par 40-80mm vifter på lavt turtall ved varme komponenter, så tror jeg mye er gjort.Mitt økonomiprosjekt for en del år siden. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Klarer man seg med EVGA SuperNOVA 850 G2. Big Airflow DC 12V Cooling Fan Chassis Fans 140mm PWM 4Pin De-vibration Rubber Og god skjermkort kjøler (Asus,gigabyte, EVGA) burde det være mere en stilegående nok. Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Litt utdypninger. oppdaget at jeg glemte en vesentlig detalj. Det er anbefalt å ha en ganske kraftig strømforsyning med disse skjermkortene, så er en mulighet for at jeg vil putte inn en 1500w PSU, ihvertfall om jeg går for SLI. Jeg så for meg i alternativ 2 der, at jeg benytter meg av en slik radiator. Den er modulbasert (var i hvertfall en versjon av den som var det for et par år siden), så kan bygges ut til å bli ganske stor. Alternativt kan man ha to sånne i en seriekobling. Fordelen med en slik løsning er at jeg helst vil ha svak waterflow, slik at vannet er lengst mulig inne i radiatoren. Dermed vil jeg også ha en pumpe med lavt turtall som også bråker mindre. Jeg har også lekt med tanken på å sette radiatoren i et annet rom, men der satt min kone ned foten. Jeg har også teoretisk lekt med tanken å sette den utenfor, på husveggen. Men da kom jeg frem til to litt store utfordringer: 1. Hva med vinteren, da det er mange minus ute og systemet er avskrudd? Greit at jeg vil ha kald pc, men kanskje ikke is... 2. Jeg bor i blokk. Tror naboene hadde blitt sure om jeg boret hull i veggen og hang noe på utsiden. Jeg har sett på muligheten til å putte pumpen inn i en lydtett boks, men da har jeg et stort problem. Vannpumpa avgir også varme, og om jeg lukker den inne i en slikt rom er det en risiko for brann. Og kort levetid for pumpa. I utgangspunktet er jeg ikke ekstrem var for lyd. Men jeg tenkte det ville være et artig prosjekt å få til å lage et rått kraftig system uten en eneste vifte Så lyddemping og luftsirkulasjon er i utgangspunktet ikke ønskelig. Da vil jeg heller prøve meg på et kabinett som lufter så godt av seg selv så jeg ikke trenger vifter. Er det mulig å få til et slikt system uten en eneste vifte? Enten via passiv vannkjøling eller via passiv kjøling til de ulike komponentene (et eksempel på passiv CPU-kjøling ser du her)? Eller vil rett og slett alle de andre komponentene avgi så mye varme så det vil bli for varmt, uavhengig av hva slags kabinett jeg kjøper/lager selv? Endret 9. desember 2015 av Fahlar Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 ^^ Den blir for svak. Cpuene du står på har en tdp på 140w. Den bete vifteløse aircooleren so. Kan settes på hk, er på 100w tdp. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Hög eller låg flow har ingenting/knappt märkbart effekt i radiatorer (se sista test av radiatorer från extremerigs). På cpu däremot....där kan hög eller låg flow ha massvis av effekt. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Skal du dra den helt ut går du for vannkjøling og radiator på veggen type man bruker innendørs til vannbåren varme for å varme opp rom. Burde bli nok overflate for den varmen du skal ha vekk. Leste en historie om en som hadde en liten husradiator liggende ved siden av PCen sin til CPU og skjermkort og han tørka skoene sine på den vinterstid. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Som nevnt over vil lav vannflow drastisk redusere kjølingen, og vannpumpa er i all hovedsak vannkjølt, du bør revurdere her. En loddrett montert passiv kjøler er (rett meg gjerne her dere som sitter på tallene) om jeg ikke husker feil rundt 100 ganger svakere enn om den var aktivt kjølt. Passiv kjøler med et par saktegående 140mm vifter kanskje? Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Hm... Så det jeg hører her er at det mest sannsynlig ikke vil gå? Må gjøre litt tallknusing og mer teoretisering før jeg tar en endelig avgjørelse her... Leste en historie om en mann i går som hadde laget en totalt passiv pc, alt avkjølt med kobber. Etter 3 krasj, en brent cpu, svært mange komporomisser på ytelsesfronten og et mindre antall andre hickups fikk han det til. Hans konklusjon: "well... I think now that maybe it wasn't worth it". Så kanskje prosjektet ikke er så artig som jeg trodde, men heller byr på frustrasjon? hehe Jeg har vannkjøling på cpu og gpu nå, med aktiv kjøling, og jeg hører strengt ikke stort til det systemet heller. 4x120mm radiator, 80mm tykk med vifter på lavere turtall enn det et menneskeøre kan høre. En 180mm vifte som står skrått i taket på kabinettet, og 1 120mm som dytter luften ut av døra, begge på like lavt turtall som de på radiatoren. Kabinettet er lydisolert. På full load blir ingenting mer enn 50 grader, så burde vel kanskje være fornøyd med en slik løsning... Men hadde jo vært artig å prøvd noe nytt Endret 10. desember 2015 av Fahlar 1 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Passiv funker bare må bok planlegging til Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Tja, hva med kjøletårn? http://www.techbay.no/product.html/aquacomputer-radiator-airplex-gigant-3360-aluminiumlameller?category_id=208 De har mindre versjoner også. Veit ikke så mye om de akkurat, men det kan jo du forske litt på selv. Interessant tanke du har i allefall, kunne vært moro å prøvd noe sånt selv en vakker dag. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Kult prosjekt. Noen har for mye penger. Men det er bare å bruke dem så du holder verdensøkonomien i gang. - CPU: hexa/octo-core, av typ 5930K eller 5960X. Dette er server-prosessorer som er helt uegnet til spilling. Du trenger en høy "single thread rating", se sammenligningen: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2332&cmp[]=2275&cmp[]=2336 Per i dag tror jeg ikke noen spill vil yte bedre med 5930K (10.249,-) enn med 4790K (3.490,-). Og jeg tviler på at det kommer til å skje. Dette betyr at det blir mye enklere å kjøle ned prosessoren. Denne er den kraftigste passive kjøleren på markedet: http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-95C02.php http://www.silentpcreview.com/NoFan_CR-95C_Copper GTX Titan bruker 250 watt og kan dermed ikke kjøles passivt, med mindre du kan trylle. Du må enten ha en pumpe eller en vifte. Endret 10. desember 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Kristoffer Solheim Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Denne videoen viser et potensielt design. Han har en løsning hvor stillegående vifter kjøler luftkjølere vertikalt, men han har montert viftene og kabinettet med støydempende materialet. Han har også montert en CPU-kjøler på GPU-en for bedre kjøling. Han kjører riktig nok i7**T 60 Watt(?) CPU, men han har også et Nvidia 480 som ligger på 180 Watt. Hvis løsningen hans kjøler 180 Watt uten å lage noe lyd, så vil jeg anta at du kan kjøle 250 Watt Titan Xer med større kjølere og kanskje litt høyere viftehastighet uten særlig mer støy. Du sparer deg for vannkjørlingskostnader og styr, samt pumpestøy og økt feilrisiko. Du må dog bygge en egen case, kanskje ghetto-mounte kjølere til GPU og benytte deg av PCI extenders. Den er heller ikke 100% passiv, men basert på videoen over, så har den mulighet til å bli 100% stille. Overklokking kan også bli en utfordring. Anbefaler å ta en titt på (video)buildloggen hans. Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Kult prosjekt. Noen har for mye penger. Men det er bare å bruke dem så du holder verdensøkonomien i gang. - CPU: hexa/octo-core, av typ 5930K eller 5960X. Dette er server-prosessorer som er helt uegnet til spilling. Du trenger en høy "single thread rating", se sammenligningen: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2332&cmp[]=2275&cmp[]=2336 Per i dag tror jeg ikke noen spill vil yte bedre med 5930K (10.249,-) enn med 4790K (3.490,-). Og jeg tviler på at det kommer til å skje. Dette betyr at det blir mye enklere å kjøle ned prosessoren. Denne er den kraftigste passive kjøleren på markedet: http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-95C02.php http://www.silentpcreview.com/NoFan_CR-95C_Copper GTX Titan bruker 250 watt og kan dermed ikke kjøles passivt, med mindre du kan trylle. Du må enten ha en pumpe eller en vifte. Vel, jeg har en prislapp, så per nå er det et tankeeksperiment. Jeg er også åpen for å holde kostnadene nede ved å lage løsninger selv, fremfor å kjøpe alt av kjølingen. Men selve pc'en i seg selv vil jo koste litt ja.. Heh. Men ble interessert i det du sier om CPU'en. Jeg har som nevnt ikke bestemt meg for delene enda, bare tittet litt overfladisk. Jeg oppdaget at Alienware kjører disse to prossesorene på alle sine toppmodeller, og de har jeg fått inntrykk av at vet hva de driver med. Men sjekka litt mer rundt det nå, og så at de ikke nødvendigvis var de som var best på ytelse overalt. Spesielt ikke når man ser opp mot pris. Ble litt nysgjerrig, jeg vet at CPU i hovedsak skal stagge en flaskehals, og bare sørge for at GPU'en kan gjøre jobben sin. Men si at man ser 3 år frem i tid, hvem av disse står tidens tann? Eller står alle 3 tidens tann? Jeg har per i dag en i7 3930K (hyperthreada hexacore), og den begynner først å slite litt nå. Endret 10. desember 2015 av Fahlar Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Kult prosjekt. Noen har for mye penger. Men det er bare å bruke dem så du holder verdensøkonomien i gang. - CPU: hexa/octo-core, av typ 5930K eller 5960X. Dette er server-prosessorer som er helt uegnet til spilling. Du trenger en høy "single thread rating", se sammenligningen: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2332&cmp[]=2275&cmp[]=2336 Per i dag tror jeg ikke noen spill vil yte bedre med 5930K (10.249,-) enn med 4790K (3.490,-). Og jeg tviler på at det kommer til å skje. Dette betyr at det blir mye enklere å kjøle ned prosessoren. Denne er den kraftigste passive kjøleren på markedet: http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-95C02.php http://www.silentpcreview.com/NoFan_CR-95C_Copper GTX Titan bruker 250 watt og kan dermed ikke kjøles passivt, med mindre du kan trylle. Du må enten ha en pumpe eller en vifte. Ehhhhmmm... 5960x og 5930k er IKKE server prosessor, det er xeon som er laget for server. 5960x og 5930k er intel sine entusiast prosessor, og kan fint overklokkes. Noe det fleste xeon ikke kan. Det er forresten 5960x med 8 kjerner, og ikke 5930k med 6 kjerner som koster 10k. 5960x kan lett overklokkes til 4.0 GHz, så holder den følge i single thread performance også 5960x har enkelt og greit mye bedre ytelse. Her ligger 5960x kun 1 fps bak, men er klokket hele 1GHz mindre, tenk deg hvis både 6700k og 5960x på 4 GHz. Da kan du tenke deg hvem som er best Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Ehhhhmmm... 5960x og 5930k er IKKE server prosessor, det er xeon som er laget for server. Du har rett. Beklager. 5960x kan lett overklokkes til 4.0 GHz, så holder den følge i single thread performance også Men 4970K vil jo også kunne overklokkes? Da er man like langt. Slik vi ser under: Og under (på de røde søylene): Å kjøle 5960X, som er på mer enn 140W overklokket, passivt tror jeg det bare er å glemme. Endret 10. desember 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Ehhhhmmm... 5960x og 5930k er IKKE server prosessor, det er xeon som er laget for server. Du har rett. Beklager. 5960x kan lett overklokkes til 4.0 GHz, så holder den følge i single thread performance også Men 4970K vil jo også kunne overklokkes? Da er man like langt. Slik vi ser under: Og under (på de røde søylene): Å kjøle 5960X, som er på mer enn 140W overklokket, passivt tror jeg det bare er å glemme. Jepp, den kan også overklokkes, men forskjellen mellom de to minker veldig om begge overklokkes. 1Ghz vs 400MHz er en stor forskjell. Uansett så er de fleste programmer laget for mer enn 1 kjerne, spill begynner også å støtte mer enn 4 kjerner Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Da får han ta den, men da tror jeg han må ha pumpe. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Det som er litt kjipt med å gå for noe annet enn X99 er antall PCIe-lanes. Du går tom for PCIe-lanes hvis du allerede har 980Ti SLI (8x8x). Til dette bygget mener jeg bestemt at X99 er eneste veien å gå, da har du I tilegg muligheter for flere NVMe og flere GPU'er og dermed en (enda) lengre e-penis. Tror hvis jeg skulle gått for helt lydløst, så hadde jeg kjøpt et HK som det finnes fullcover-blokker til, blokker til GPU'er og en ekstern kjøleløsning ala den jeg linket til over her, sammen med et par D5-pumper. Så hadde jeg satt dette i et annet rom - lagt rør, med aktiv kjøling på radiotorene - altså med vifter. I kabinettet hadde jeg gått for noen stillegående vifter som man kan kjøre ned I 6-800rpm, noe luft må jo kabinettet ha også. Ikke akkurat en billig løsning, men det tror jeg kan fungere. Har også hatt en liten drøm om at i stedet for å bygge kjølig i separate rom, så kan man heller sette det utendørs - tenk den kjølinga om vinteren da? Eller om man bruker en chiller? Problemet da blir jo kondens, men det kan løses ved å dyppe PC'en i mineralolje. Sjekk ut prosjektet til Andrull her inne på forumet. Her er også en liten sak om beistet han har stående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå