DAM Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg holder nå på med siste året av mitt videregående år, altså vg3. Har siden vg1 bestemt meg for å jobbe med noe IT-relatert og har den siste tiden tenkt dataingeniør, men så har programmerer sakte funnet en vei inn i tankene mine og. Jeg lurer på og håper at noen her kan svare; Hva trengs mest av de to? Hva er lønningsforskjellen? Hvilken har den "sikreste" fremtiden med tanke på jobb? Hvis man utdanner seg til dataingeniør, kan man lære seg i programmere på samme nivå som en progrmmerer da? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Hvis man utdanner seg til dataingeniør, kan man lære seg i programmere på samme nivå som en progrmmerer da? Nei. Viss ein dataingeniør held på å bli like god som ein programmerar, kjem det ein politimann springande og dreg ut straumen på PC-en hans. Det er mange dataingeniørar som angrar på utdanninga si når denne tida kjem. Hva trengs mest av de to? Dataingeniørar. Matematikk er generelt meir etterspurt enn fag av typen webdesign og "Energifremtider og miljøvisjoner" (opplista perspektivemne i studieplanen til Bachelor i informatikk på NTNU). Hva er lønningsforskjellen? Viss du definerer ein "programmerer" som ein som har gått bachelor i informatikk eller liknande, så er der ingen vesentleg lønnsforskjell med dataingeniørar. Merk at "vesentleg lønnsforskjell" er noko det finst svært lite av i dette landet i det store og heile. Hvilken har den "sikreste" fremtiden med tanke på jobb? Dataingeniørar. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Dataingeniør er en langt mer generell betegnelse enn programmerer (eller utvikler, som jeg kaller det). En dataingeniør kan være utvikler, men kan også ha helt andre fordypningsområder. Hvorvidt alle utviklere er dataingeniører blir et definisjonsspørsmål – generelt tror jeg få personer med utdannelse på høyere grads nivå (master/doktor) er glade i å bli kalt ingeniør, siden tittelen i Norge ofte forbindes med høgskoleutdannelse på lavere grads nivå (bachelor). Jeg synes ikke du skal henge deg så mye opp i betegnelser, men heller vurdere hvor høy utdannelse du skal ta. Mange konsulentselskaper foretrekker utviklere med mastergrad, og en del spesialiserte selskaper ønsker folk med doktorgrad. Det betyr ikke at det er umulig å få en god jobb med «bare» bachelor, men det er nok mer krevende. Det er relativt god etterspørsel etter nyutdannede utviklere med mastergrad. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Spørsmålet til TS er umulig å svare på... Dataingeniør - Nettverk (designer) - Datarom (designer) - Generell drift - osv. Programmerer - Webdesign - Webutvikler - Applikasjonsutvikler - osv. Hver av disse underkategoriene kan ha ganske forskjellig lønn. Jeg kjenner personer som tjener over en mill uten utdannelse (bare VGS), kun sertifiseringer. Det beste er å finne ut hva man vil gjøre, også satse på det. Liker du nettverk? Bli hardcore på konfigurering av nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå