Gå til innhold

AASS lignende øl oppskrift noen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha hørt på https://forum.norbrygg.no/ .

Har du brygget mye pils før?

Kjenner ikke Aass grønn pilsner, men generelt så er pils vanskelig å få til, spesielt å klone. Gjærtype KAN være viktig, spesielt hvis de har en litt "sær" hus-gjær bør du forsøke å få tak i akkurat den. Ellers er jo gjærmengde/behandling og gjæringsforløp veldig viktig for å klone et slikt øl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha hørt på https://forum.norbrygg.no/ .

Har du brygget mye pils før?

Kjenner ikke Aass grønn pilsner, men generelt så er pils vanskelig å få til, spesielt å klone. Gjærtype KAN være viktig, spesielt hvis de har en litt "sær" hus-gjær bør du forsøke å få tak i akkurat den. Ellers er jo gjærmengde/behandling og gjæringsforløp veldig viktig for å klone et slikt øl.

Nei jeg er helt ny på dette området. Det virket spennende å prøve dette, men først ville jeg funnet en oppskrift som sannsynligvis smaker godt.

Lenke til kommentar

Øl du brygger selv smaker godt.

Jeg lånte biab utstyr første gang, og brygget juleøl fra knust korn, som ble servert på julebord.

Det er egentlig veldig lett. Ikke gjør det for vanskelig med å skulle brygge noe som ligner på noe du pleier å drikke. Les oppskrifter, og brygg noe enkelt som du tror blir godt, så blir det det :). Liker du mye humle tar du mye humle, liker du best korn smaken tilpasser du det. Husk at det er enklere å brygge litt sterkt øl.  :fun:

Har du ingen ide er noe brown ale som sungun foreslår et bra sted å begynne. Og vær pinlig renslig med alt!

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å prøve seg på et ferdighumlet ølsett trenger man nesten ikke noe utstyr. Gjæringsbøtte med gjærlås, hevert, vask og dessinfeksjonsmiddel, oechlevekt samt en ganske stor gryte kommer du langt med  :)

Så finnes det mange "trinn" opp til all grain, der det også kreves kokekapasitet til hele mengden, kjøleløsning, meskeløsning o.l

Anbefaler å lese seg opp på feks Norbrygg og/eller bøker (Moderne Hjemmebrygging er lettfattelig selv om den ikke er så "moderne" i dag), eventuelt et bryggekurs

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pils er litt vanskelig å brygge, spesielt sidan det krever at du har god kontroll på gjæringstemperaturen. Så med mindre du har ein jordkjeller som holder rett temperatur så treng du eit kjølerom sidan pils må gjærast kaldt.

Å brygge ale er mykje lettare då den ikkje er like følsom på gjæringstemperaturen.

Og dersom du likar ettersmaken av gjær så er det definitivt ikkje vanskelig å brygge eit øl som du likar.

Har du tilgang på kjølerom så går det greit å brygge pils om du har god tid, men eg har enda til gode å smake ein heimebrygga pils som er like smaklause som industripils.

Sjølv synest eg den meir smakfulle heimelaga pilsen er betre på smak, men eg har ikkje smakt ein heimebrygga pils som det vil være lett å forveksle med vanlig industripils.

DEt meste av heimelaga øl blir litt mørkare på farge, og litt meir smak i enn vanlig industriøl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

masse bra her. En "idiotsikker" oppskrift for nybegynnere med ettersmak av korn, gjær? 

Aass Pilsner

Aass Bryggeri
Farge og duft: Lys gylden. God og balansert duft av malt og humle samt frukt.
Smak: Behagelig og ganske rikt anslag, fint skum, noe vel fruktig ettersmak.
Lenke til kommentar

masse bra her. En "idiotsikker" oppskrift for nybegynnere med ettersmak av korn, gjær? 

under står det noe om aass pilsen om det går ann å få til noe lignende hadde det vært knall.

Aass Pilsner

Aass Bryggeri
Farge og duft: Lys gylden. God og balansert duft av malt og humle samt frukt.
Smak: Behagelig og ganske rikt anslag, fint skum, noe vel fruktig ettersmak.

Lenke til kommentar

Du kan jo egentlig finne ut hva slags øltype de har i den grønne boksen, og finne oppskrifter som ligner i ei ølbryggebok.

Så kjøpe tilnærmet like ingredienser og brygge ivei. 

Du får nok ingen ferdig øl-kit som smaker Aass pilsner. Men det er tonnevis av pilsnere du kan lage selv. Det er ikke SÅ hemmelig.

Du kan lage EN pilsner men ikke nøyaktig Aass sin. Men din kan ligne veldig siden det er samme type ingredienser og gjær.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med dette settet, men det ser ut som en kopi/variasjon av Beerbrew 30

Tror jeg ville kjøpt originalen hvis jeg ikke fant noen med gode erfaringer med akkurat dette finn-oppsettet. Grunnen er at BB30 nå er i generasjon 3, mye fordi utgangspunktet var en vannvarmer/te-varmer som ikke er beregnet for ølbryging, og det har vært en del problemer med disse. Nå i generasjon 3 begynner de vel å få god kontroll på det meste  :)

Utstyret du trenger i tillegg er stort sett det jeg nevnte lengre opp, pluss ei maltkvern. Malten kan i begynnelsen kjøpes ferdigknust, så kverna er ikke et must for å komme i gang  :)

Brygger selv på et hjemmelaget oppsett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den bryggemaskina som du fant på finn.no er ein kopiversjon av Bratberg kompaktbrygger versjon 1 (legg blant anna merke til at det er samme/likt display og elementbryterar på begge bryggerane). Den eg linker til er siste versjonen av Bratbergbryggaren. Legg særlig merke til at prisforskjellen er svært liten mellom dei to produkta og på Bratbergbryggaren så er displayet vanntett, termostaten kan stillast ei grad om gangen, og i tllegg er alt bygd i rustfritt stål noke som gjer både holdbarheita betre og reinholdet mykje enklare.

Eg vil derfor fråråde å kjøpe den versjonen som du fant på finn.no sidan du for berre nokre få hundrelappar til får eit langt betre produkt. Særlig det med vanntett display vil nesten betale seg sjølv, det er veldig lett å søle vatn når du held på, så då er det dumt å brenne av nesten 3500 kr på ein piratkopi som ikkje toler slik behandling.

I tillegg til ei slik bryggesmaskin så er det fyrst og fremst eit 30 liters gjæringsspann med lokk og gjærlås som du må ha.

Maltkvern kan være greit å ha dersom du kjøper umalt malt, men i dag får du også eit breidt utvalg av ferdigmalt malt så du vil klarer det godt fyrste tida utan å kjøpe heilkorn.

Andre ting som du treng er stortsett vanlige kjøppenting som termometer (følger med på Brattbergen) kjøkkenvekt, og tilgang på kokt vatn, både til desinfisering og til skyllevatn.

Heilt til slutt så må du ha ein plan for å få få kullsyre på ølet. Då har du i utgangspunktet to valg, enten naturlig karbonisering på ein tett beholdar, eller trykksetting med CO2-gass. Naturlig karbonisering er det lettaste og minst utstyrskrevande, då treng du i all hovedsak kun tilgang på reine flasker. Du kan bruke tomme brusflasker med skrutopp, men eg anbefalar å bruke ølflasker i glas. Bruker du ølflasker så må du ha ein flaskekorkar til å forsegle flaskene. Alt du treng å gjere då for å få kullsyre i ølet er å fylle øløet på flasker og deretter tilsette litt ekstra karrbohydrat. Dei fleste brukar vanlig sukker, og det beste er å koke opp ei sukkerlake slik at du er heilt sikker på at du ikkje får villgjær i ølet. Er du skikkelig avansert så bruker du ugjære vørter som har satt til sides til dette formålet. Etter at du har tilsatt meir karbohydrat så korker du flaskene og lar dei stå til ølet er ferdig karbonisert.

Du kan også kjøpe ølfat og CO2-gass, men då begynder 1000-lappane å springe raskt, så dersom du brygger på eit budsjett så anbefalar eg å avvente med å kjøpe inn slik utstyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brattbergkopi var det, ja  :) Visste jeg hadde sett det før.

Som The Avatar nevner så er dette en hobby som har et potensiale til å bli dyrt. Vi begynte rett på fat da vi satte i gang for ca 8-10 år siden (dvs bryggekompisen min hadde drevet litt fra og til før dette, jeg kjøpte meg inn). Har ikke angret et sekund på det. Litt dyr engangsinvestering, men så utrolig lett i forhold til flasker. Bruker litt flasker, men det er mest for å ta vare på rester samt spesialøl som juleølet og stout o.l Vi kjøpte Corneliusfat i flere omganger, bla. ei fellesbestilling som ble arrangert på Norbrygg. Tror vi var nede i ca 200,- per fat på denne. Så det lønner seg å følge med der. Også mye brukt utstyr som selges der, men man må være rask på labben. Har feks. kjøpt flere 50L rustfrie bryggerifat der  :)

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med mindre man vil bruke tusenvis på utstyr og lese tykke bøker, er vel det greieste å kjøpe Aass pilsner på rema :)

:yes:

Og selv om man bruker tusenvis på utstyr så er det fortsatt ikke Aass pilsner... Men man opplever fort at man kanskje liker det hjemmelagede ølet bedre enn kjøpefavoritten  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Ser det er kommet mange svar bla fra mer erfarne mikrobryggere enn meg, men våger meg likevel utpå:

Jeg ville gått rett på allgrain. Kjøp ferdig knust malt. Maltmølle trenger du ikke på lenge, kanskje aldri.

Egentlig trenger du kun en stor kjele helst med kran, en slange som går på kranen, gjerne noe liggeunderlag å isolere kjelen med, termometer, meskepose, kjølespiral (som du kobler hageslange på), 36liters gjæringsbøtte med gjærlås og påklistret termometer (må være stor bøtte pga stormgjæring), desinfeksjonsmiddel, og flasker, samt en enkel korker.

Du kan evt avansere til å meske i en kjølebag. Fantastisk øl er laget med så enkelt utstyr.

Mange synes det er aller gøyest når man holder det på dette nivået og virkelig følger hver eneste grad og hvert minutt i prosessen. Lærerikt er det i hvertfall.

For temperaturkontroll under gjæring pleier jeg å flytte gjæringsbøtta etter passe oppvarmede rom. Kona klager litt på boblingen på soverommet, men...

Etterhvert bruker de fleste et modifisert lite kjøleskap. Du kan også sette gjæringsbøtten i vannbad med rett temp i to uker... Planlegger noe slikt selv med bruk av akvarie teknologi (billig og bra).

Det er lett å bruke (altfor) mye penger på dette, men gøy er det uansett.

Jeg ville gått for naturlig karbonering på flaske i begynnelsen. Litt bunnfall betyr bare hjemmebrygget kvalitet;) jeg lager en kokt sukkerlake som jeg doserer på flaskene med en sprøyte fra apoteket.

Det finnes masse mikrobryggeributikker. Finn en i nærheten. De har pakker og alt. Her er en lenke til en pakke som kanskje passer deg i Bergen:

http://www.vestbrygg.no/kampanjer/kjelepakke/

En butikk på Høylandet:

http://shop.petit-agentur.no/

...og Bytex har et poeng, du sparer ingenting på å lage øl selv pga at man ender opp med mye og ofte dyrt utstyr. Men det er gøy, godt, og tilfredsstillende... Anbefales.

Endret av Per69
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...