Gå til innhold

Tauing av bil uten skilter - Lovlig med prøveskilt?


Anbefalte innlegg

Har du noen gang prøvd å styre en bilnmed servostyring der motoren er avslått? Den er veldig mye tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring. En kritisk unnamanøver eller en skarp sving kan bli vanskelig å få til.

En "kritisk unnamanøver" kan bli "vanskelig å få til" selv med fungerende servo, når man henger i et 5m langt tau bak en annen bil som bestemmer hvilken retning (i hovedsak) og når (i kryss o.l. vikepliktsituasjoner) man skal kjøre.

 

Ja, jeg har prøvd samme bil (ikke bare samme modell og årsmodell, men samme bil) både uten servosnekke, og med montert servo men avslått motor; det var kanskje litt tyngre utveksling (færre omdreininger fra max venstre til max høyre) på servo-utgaven, men overhodet ikke problematisk å styre uten servovirkning. Prøv å slepe traktor eller anleggsmaskin (hjullaster, eksempelvis) med kun nødstyring; da får du kjenne noe som er tungt på rattet...

 

Kjøretøyforskriften stiller forøvrig visse krav til utvekslingen, både med og uten fungerende hjelpekraft; uten fungerende hjelpekraft kan rattet være litt over dobbelt så tungt som (max-kravet) med hjelpekraft, og man kan bruke 50% lengre tid (6 sekunder i stedet for 4) på å oppnå samme rattutslag.

 

Tauing bør (i alle fall etter min personlige mening...) skje i betydelig lavere fart enn trekking av tung henger uten bremser, dvs langt under 60. Selv om bilen har bremser som antakelig (uten servovirkning) virker minst like godt som på en henger med bremser, så er du prisgitt reaksjonstiden til sjåføren i den slepte bilen for å unngå påkjørsel bakfra, i motsetning til en henger med stivt drag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...