Gå til innhold

Tauing av bil uten skilter - Lovlig med prøveskilt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et gammalt vrak uten skilter som skulle vært avgårde på røysa, ikke har jeg bil til å trekke henger med, så ser ikke annen utvei enn tauing. Men er det lovlig med prøveskilt?

Har alltid innbilt meg at det ikke er lov, og noe som har sagt med det heletiden. Finner ikke noe svar på Statens Vegvesen sine nettsider, og diskusjonsforum og tråder fra 2010 elns sier at det ER lov. Men reglene nå kan jo ha endret seg siden den gang.

 

Noen med kunnskap som vet sikkert hva reglene er?

 

På forhånd, takk :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge bilen er i "forsvarlig stand" kan du bruke prøveskilt til flytting.

Det gir ikke meg et tydelig nok svar. Kunne sikkert kjørt den, men problemet er at motoren er dau, så den må taues. Spørsmålet mitt var da om det er lovlig å taue med prøveskilt? Meningen er ganske delt, og flere bekjente av meg sier det ikke er lov, men googling på nett viser at det er lov. Og det står ikke tydelig noen steder heller. :) 

Lenke til kommentar

Om bilen er i forsvarlig stand forstår jeg det slik at det burde gå greit. Husk at bremser fungerer dårlig når ikke motor går.

Husk og at regelen om avstand til bil forran gjelder når man tauer og. Så enten må dere kjøre veldig sakte for å klare 3 sekunders regelen eller ha ett veldig langt slepetau.

 

Du kan ikke bare ringe høggeriet å be de hente bilen? ofte gjør de dette mot halv\hel vrakpant.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Frå forskrift om bruk av kjøretøy:

 

 

§ 4-1.Trekking av motorvogn 1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen. 2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte. 3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_4#§4-1

 

Så ja, så lenge bremsene er i forsvarlig stand så kan du taue bilen.

 

Men det er verdt å bemerke at det er føraren av trekkbilen som har ansvaret for sikkerheita, og det er føraren av trekkbilen som må stå ansvarlig dersom det skulle skje noke under tauinga.

Lenke til kommentar

 

Så lenge bilen er i "forsvarlig stand" kan du bruke prøveskilt til flytting.

Det gir ikke meg et tydelig nok svar. Kunne sikkert kjørt den, men problemet er at motoren er dau, så den må taues. Spørsmålet mitt var da om det er lovlig å taue med prøveskilt? Meningen er ganske delt, og flere bekjente av meg sier det ikke er lov, men googling på nett viser at det er lov. Og det står ikke tydelig noen steder heller. :)

 

Lys må være i orden.

Evt. servostyring må fungere.

Dekk må være godkjente.

Antar at bremser må være OK(med andre ord motor gå pga. bremsekraftforsterker)

Lenke til kommentar

Lys må være i orden.

Evt. servostyring må fungere.

Dekk må være godkjente.

Antar at bremser må være OK(med andre ord motor gå pga. bremsekraftforsterker)

 

Hva er poenget med å taue bilen da? De få gangene jeg har vært med på tauing så har grunnen vært at motoren ikke gikk. Edit; Når jeg tenker etter så kan alt fungere og det er girkassen som er gåen.

 

Ring politiet eller vegvesenet TS, du blir ikke klokere av å spørre her heller virker det som. Jeg ville ha tauet bilen så lenge bremsene fungerte, men hvis den hadde stått lenge så hadde jeg ikke turt, brått så låser de seg.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Lys må være i orden.

Evt. servostyring må fungere.

Dekk må være godkjente.

Antar at bremser må være OK(med andre ord motor gå pga. bremsekraftforsterker)

Lys må være i orden, det er nødvendig for at bilen skal være i forsvarlig stand.

Servostyring og bremsekraftforsterker er ikke nødvendig for at bilen skal være i forsvarlig stand.

 

Dekk må selvsagt være lovlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Evt. servostyring må fungere.

Hvor er dette kravet nedfelt?

Har du noen gang prøvd å styre en bilnmed servostyring der motoren er avslått? Den er veldig mye tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring. En kritisk unnamanøver eller en skarp sving kan bli vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Den er veldig mye tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring. En kritisk unnamanøver eller en skarp sving kan bli vanskelig å få til.

"Kritisk unnamanøver" under tauing? Men altså, ifølge kjøreskolen er ikke feil på servostyringen tilstrekkelig for å gjøre bilen uforsvarlig å kjøre. Hvorfor skulle det være tilstrekkelig til å gjøre bilen uforsvarlig å taue? (for å ikke nevne at det finnes fremdeles biler uten servostyring overhodet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men en bil uten servostyring er beregnet på å svinge uten servo. En bil med servostyring som ikke virker blir ikke det samme.

 

Oljetrykket som skal hjelpe deg å svinge vil være trykkløst og muligens gjøre det enda tyngere å vri på rattet.

 

Men vil tro det skal gå fint.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Den er veldig mye tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring. En kritisk unnamanøver eller en skarp sving kan bli vanskelig å få til.

"Kritisk unnamanøver" under tauing? Men altså, ifølge kjøreskolen er ikke feil på servostyringen tilstrekkelig for å gjøre bilen uforsvarlig å kjøre. Hvorfor skulle det være tilstrekkelig til å gjøre bilen uforsvarlig å taue? (for å ikke nevne at det finnes fremdeles biler uten servostyring overhodet)

 

Kjører du uten en motor som går har du vesentlig dårligere bremser enn bilen som tauer deg. Kanskje må du ta en kritisk unnamanøver for å unngå å kjøre i baken på bilen foran når den bråbremser for en hindring og du klarer ikke å bremse fort nok.

 

Complexity er inne på det når han sier at bilen er ennå tyngre på rattet når motoren ikke går. Jeg hadde en gang en bil som hadde problemer med servostyringen og jeg underdriver ikke når jeg sier at den var direkte trafikkfarlig pga. problemet med servoen. Den er mange ganger tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring.

Lenke til kommentar

Man kjører jo som om man har noe som muligens tar lengre tid å stoppe etter seg når man tauer, dvs man kjører VELDIG PENT.

Er ingen fare å taue bil uten servo, så lenge man er klar over det. 

Bremsene er heller ingen fare så lenge man vet om det, regn med å måtte stå på pedalen!

 

Her tar den lokale huggeren 500,- for å hente biler som skal vrakes, det er greiere enn å styre med tauing + prøveskilter osv, spesielt om bilen ikke er i skikkelig stand.

Lenke til kommentar

Bremser fungerer utmerket, kun toppakninga i motoren som har gådd, og den koker da over for absolutt ingenting og kvitter seg med alt vann. Den skal fraktes ca. 40km avgårde til en låve, der den skal stå til våren og blir henta av en som skal plukke av noe deler. Selvfølgelig kjører man pent og tar ekstremt godt hensyn, alt detta med kunnskap om tauing kan jeg, eneste jeg var ute etter var om det er lovlig å taue med prøveskilt :) Har sendt epost til S.V. 

Lenke til kommentar

Så lenge bilen er i forsvarlig stand har du lov å bli tauet med prøveskilt.

 

Jeg ble stoppet i en vanlig rutinekontroll av S.V. for noen år siden. Mens jeg stod der var det noen som ble stanset mens de slepte en bil uten skilt og de fikk ikke lov å fortsette av kontrollørene til S.V. før de hadde ordnet seg prøveskilt. Årsaken til at de måtte ha prøveskilt i følge kontrollørene var at da var den slepte bilen dekket av ansvarsforsikring.

Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd å styre en bilnmed servostyring der motoren er avslått? Den er veldig mye tyngre på rattet enn en tilsvarende bil uten servostyring. En kritisk unnamanøver eller en skarp sving kan bli vanskelig å få til.

Jeg har gjort det, null stress rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilfeldigvis har jeg en bil i lignende stand som skal slepes. Jeg har lest litt rundt, og det ser ut som noen biler ikke er lagd for å slepes opp/ned bakker? Bilen er og avskiltet da den ikke har bestått EU-kontroll vil den likevel regnes som i forsvarlig stand?

 

uansett svar har jeg tenkt å gå innom nærmeste trafikkstastasjon i morgen ang dette.

Lenke til kommentar

Statens vegvesen skriver:

"Hei

 

Ved sleping (når det kreves at noen sitter i bilen under sleping) skal kjøretøy som slepes, såfremt det er avregistrert, ha dagsprøvekjennemerker. Dette pga. forsikringen.

 

Med hilsen

Statens vegvesen

Trafikant- og kjøretøytjenester

 

Informasjonen i denne e-posten er veiledende."

Så tydelig som man kan få det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...