Gå til innhold

Ny Asus router, lav hastighet på 2.4 kontra 5

Anbefalte innlegg

Da slo jeg til på en Asus RT-AC87U for noen dager siden, i et desperat forsøk på å få bedre internett på soverommet i leiligheten. Jeg mistenkte den overprisede Jensen routeren for dårlig dekning.

Jeg har derimot et problem; 2.4 Ghz sender bare ut 45-50 Mbps på det meste. Dette er når jeg står rett ved siden av routeren. 5 Ghz sender ut 100 Mbps, flere steder i leiligheten, noe som stemmer med tanke på hastigheten jeg betaler for.

Det virker som om 2.4 Ghz linjen er sperret til maks 50 Mbps eller noe. Kan nevne at Jensen routeren klarte 100 Mbps rett ved routeren, så jeg tror ikke det skyldes forstyrrelser fra andre nettverk.

Jeg får også bare 40 Mbps med ledning til den stasjonære pcen, men det er gjennom strømnettet og sikringsboksen. Jeg syns dog å huske at jeg fikk 50-60 med Jensen routeren  :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være mismatch mellom nettverkskort-driver og ruter-firmware.

Sjekk status på kortet hvilken 'connection-speed' du har (den er ikke helt sammenlignbar med hva du får på 'speedometer', og vil nok ligge litt over. Men du skal iallefall ha 300Mb/s hvis alt stemmer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

...klient... som er av eldre type enn 802.11n standarden vil alle enhetene som er koblet til 2,4hgzbåndet låses til eldste standard.

Det er minst 5 år siden det problemet ble løst.

Alle rutere idag med både b,g,n,a og ac klarer å kjøre klientene på sin høyeste tilkoblingshastighet. Samtidig.

Lenke til kommentar

...klient... som er av eldre type enn 802.11n standarden vil alle enhetene som er koblet til 2,4hgzbåndet låses til eldste standard.

Det er minst 5 år siden det problemet ble løst.

Alle rutere idag med både b,g,n,a og ac klarer å kjøre klientene på sin høyeste tilkoblingshastighet. Samtidig.

Kilder?

Jobber med nettverk daglig. Et trådløst nettverk er et kollisjonsdomene, vil si at alle enhetene deler båndbredden så fremt du ikke kjører på flere tråder(flere antenner). Eldre protokoller vil definitivt påvirke trafikken til klienter med nyere protokoller.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Som alle fysiske lag, er også luften et kollisjonsdomene, så når jeg sier "samtidig", så er jo det en sannhet med modifikasjoner...

Aksesspunktet kan bare 'snakke' med én klient om gangen, og alle klienter må vente på sin tur i rund-dansen.

Men aksesspuktet husker selvfølgelig hvilken connection-speed enhver klient assosierte seg på, og overfører alle data på den hastigheten (med mindre avstand/støy skulle tilsi en reduksjon) for at klienten skal få gjort seg ferdig fortest mulig.

Det er lenge siden aksesspunkt 'låste' seg på 'minste felles nevner', uten at jeg kommer på noen kilde som sier dette i én setning akkurat nå  :)

Lenke til kommentar

Interferens...

Har samme router og det skyldes nok det... Jeg har1000 mbit linje...

Klarer 350mbit ca trådløst på 5ghz...

2.4 ghz gir meg 50 mbit ca på 2.4 på iphonen og vært oppe i 80 mbit på laptopen..

Jeg har tweaka kanalene også så de gir minst mulig støy fra naboene...

Har 3 stk asus routere rubdt i huset og på eiendommen min, men ligger omtrent likt på alle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...