Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!

ceauses03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne er også litt interessant.

Personlig er jeg veldig skeptisk til denne behandlingen. Jeg vet den er under klinisk utprøving, så vi får jo vente til svarene ligger på bordet, men min mening er at dette er alt for enkelt. Jeg tror det kan ha effekt på noen, men ikke alle, fordi det er så mange forskjellige grunner til at folk har tinnitus. Jeg er mere fan av biologisk eller medikament behandling, noe som garantert kommer. Forskere er optimistiske til at behandling allerede kan prøves ut i kliniske studier i 2020. 

Lenke til kommentar

Den var spennende VoS. Skal man bare flytte til Køln, Tyskland eller nær den der britiske tinnitusklinikken med det samme, eller?  :wee:

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Hehe, det var mest for å legge ut noen muligheter som kanskje kunne bidra til litt lys i tunnelen hos enkelte. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en kar som mener at man kan selvevaluere muskulaturen for søk etter triggerpunkter, som berører muligheter for tinnituslindring, dersom det er slik anspent muskulatur som er årsaken bak tinnitus og som også leder til andre plager fra slik anspent muskulatur (spenningshodepine..).

Det er likevel en advarselsplakat på hjemmesiden hans, om å være forsiktig med arteriene som leverer blod til hjernen. Den ser slik ut (nederst på hjemmeside):

Risks with applying therapy to front of neck:
There is a risk with this procedure. The 2 situations that present at least theoretical riskinclude much plaque in the carotid artery and hypersensitivity of the carotid sinus. The contraindication includes: probable presence of plaque or the presence of carotid bruits, recent myocardial or cerebral ischemia, or previous ventricular tachyarrhythmias and procedures  and medication related to these(carotid endarterectomy: a surgical procedure for cleaning out the carotid artery and restoring blood flow to the brain. Other related procedures include coronary bypass, stinting or angioplasty. Blood clots are also related to plaque build-up, so look out for medications that include blood thinners and anticoagulants).  You can read more here: http://www.massagetoday.com/mpacms/mt/article.php?id=13879 and here http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7983286. But, if you use the “Pincher” method I teach, you are much less likely to even involve the carotid artery or carotid sinus.  Both are located deep to (under) the SCM.  (See this picture: http://www.bartleby.com/107/illus558.html) The external jugular vein overlies the muscle and is not of concern.

Her er demonstrasjonsvideo. Han er jo også ute etter å tjene penger. Noen få dollar pr. person kun. Men, er kanskje greiest å ha en manuellterapeut, eller noe slikt til å hjelpe med å finne ut av dette her. Når man har vært hos en spesialist som kan muskulatur og skjelett, så sitter man kanskje igjen med inntrykk om de virkelig har jobbet så grundig som de bør. Gitt at du har instruert dem om å hjelpe til med å løse tinnitusproblemer først da.

Lenke til kommentar

@VoS:

Du har utløst et ras av youtube-videoer som jeg har kommet over etter innlegget ditt. Jeg visste ikke at det fantes så mange alternative vinklinger som dette. Og jeg regner nesten med at det finnes mye mere enn det lille jeg har kommet over, fra både kvakksalvere og seriøse om en annen  :)

Dette gjør det selvfølgelig vanskeligere å orientere seg. Jeg synes google har en del gode tilskudd, utenfor den allmenngodkjente. Om man ikke tør lete etter nye løsninger så kommer man ihvertfall ikke videre. Slik tenker jeg. Og kanskje dette er den viktigste motgiften man kan servere sin fastlege og andre spesialister når det butter i mot. Hvor de forteller at du bare må leve problemene dine, etc. Eller om man skulle møte på arrogant og ekkelt helsepersonell uansett årsak (travelhet, kastet inn håndkleet for 20 år siden mm.) Jeg har ofte møtt advarsler når jeg har fortalt om nyttige oppdagelser jeg har gjort på internettet.

Man kan liksom ikke stole på google. Selv om kildene man leser er høyst respektere medisinske forskningsinstitusjoner så får nordmenn generellt "gangsperr i tankevirksomheten sin".

Her er en til variant:

NeuroCranial Restructuring which is a cranial therapy using endo nasal balloons that yields amazing changes in the shape of your cranium / skull allowing it to be it's natural width and shape so that the inner ears align properly and the nerves fire better and this can often relieve tinnitus when nothing else helps

Lenke til kommentar

@VoS:

Du har utløst et ras av youtube-videoer som jeg har kommet over etter innlegget ditt. Jeg visste ikke at det fantes så mange alternative vinklinger som dette. Og jeg regner nesten med at det finnes mye mere enn det lille jeg har kommet over, fra både kvakksalvere og seriøse om en annen  :)

Dette gjør det selvfølgelig vanskeligere å orientere seg. Jeg synes google har en del gode tilskudd, utenfor den allmenngodkjente. Om man ikke tør lete etter nye løsninger så kommer man ihvertfall ikke videre. Slik tenker jeg. Og kanskje dette er den viktigste motgiften man kan servere sin fastlege og andre spesialister når det butter i mot. Hvor de forteller at du bare må leve problemene dine, etc. Eller om man skulle møte på arrogant og ekkelt helsepersonell uansett årsak (travelhet, kastet inn håndkleet for 20 år siden mm.) Jeg har ofte møtt advarsler når jeg har fortalt om nyttige oppdagelser jeg har gjort på internettet.

Man kan liksom ikke stole på google. Selv om kildene man leser er høyst respektere medisinske forskningsinstitusjoner så får nordmenn generellt "gangsperr i tankevirksomheten sin".

Det er ikke Google som er problemet. Problemet er fyren som bruker Google. Forsvinnende få mennesker har et modikum av kildekritikk, og så fort de finner en eller annen kvakksalver som gir dem håp ved å fortelle dem "det de ikke vil at du skal vite" så sluker de agnet rått.

Og selv om man har fornuftig kildekritisk sans, så er det enda færre som har det som trengs for å tolke informasjonen de leser riktig - uavhengig av hvor legitime kilder de leser. Forskningsrapporter, f.eks., gir overhodet ingen mening for de aller, aller fleste å lese, da det å forstå dem i de fleste tilfeller krever inngående kjennskap til fagfeltet.

Her er en til variant:

NeuroCranial Restructuring which is a cranial therapy using endo nasal balloons that yields amazing changes in the shape of your cranium / skull allowing it to be it's natural width and shape so that the inner ears align properly and the nerves fire better and this can often relieve tinnitus when nothing else helps[/size]

Og her har vi et glimrende eksempel. "Changes the shape of your cranium"? Seriøst? Tror folk på dette? Plukk opp en humanbiologibok, vær så inderlig snill. Anonymous poster hash: 54dd5...b4b

Lenke til kommentar

Veldig bra innspill du anonyme hash: 54dd5...b4b

Det blir likevel ofte dårlig mottatt, som du er inne på av gode grunner. Men, man skal ikke glemme at våre fastleger ikke kan alt mellom himmel og jord. Så det beste er i grunnen at de sier, det har jeg ikke god nok greie på, for så å utdype sin skepsis.

Skepsisen bør komme fram på en kommunikativt bra måte. Ikke bare: Nei, jeg tror ikke det har noen relevans i forhold til dine symptomer. For om man er for avvisende til idéene så utvikler vi oss svært svært langsomt.

Skulle gjerne likt å høre en fastlege si, ja det var spennende, kan kanskje være verdt å grave litt dypere på det.

Hørte på noen flere youtube-video av Julian Cowan Hill siden sist. Høres veldig interessant ut, den erfaringen han har gjort seg, også  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og her har vi et glimrende eksempel. "Changes the shape of your cranium"? Seriøst? Tror folk på dette? Plukk opp en humanbiologibok, vær så inderlig snill. Anonymous poster hash: 54dd5...b4b

Skal ikke påberope meg for mye innsikt her. Men, det er jo mange løse plater i kranium. F.eks. i ganen. Hele hodeskallen er jo også segmentert. Men, jeg vet for lite om det. Men, de løse delen i foransiktet. Ganen og kanskje flere lar seg manipulere. Så jeg tror det er litt seriøsitet bak noe av slik behandling. Har aldri prøvd denne type behandling. Men, jeg vet at kjæresten min hadde manipulering av ganen av tannhelse-spesialist når hun var mye yngre og drev på med tannstillingsjustering som hadde en del komplikasjoner. Hun fikk ikke til å puste skikkelig gjennom nesen. Er litt uklart for meg hele situasjonen hennes da og behandlingsforløpet.

Så jeg tror du er på feilspor ved å avfeie dette som en komplett fjern idé. Likevel så kan det godt hende at de der neseballongene er noe kvakk-greier, men det vet hverken du eller jeg enda, gjør vi vel?  :wee:

Lenke til kommentar

Skal ikke påberope meg for mye innsikt her. Men, det er jo mange løse plater i kranium. F.eks. i ganen. Hele hodeskallen er jo også segmentert. Men, jeg vet for lite om det. Men, de løse delen i foransiktet. Ganen og kanskje flere lar seg manipulere. Så jeg tror det er litt seriøsitet bak noe av slik behandling. Har aldri prøvd denne type behandling. Men, jeg vet at kjæresten min hadde manipulering av ganen av tannhelse-spesialist når hun var mye yngre og drev på med tannstillingsjustering som hadde en del komplikasjoner. Hun fikk ikke til å puste skikkelig gjennom nesen. Er litt uklart for meg hele situasjonen hennes da og behandlingsforløpet.

Så jeg tror du er på feilspor ved å avfeie dette som en komplett fjern idé. Likevel så kan det godt hende at de der neseballongene er noe kvakk-greier, men det vet hverken du eller jeg enda, gjør vi vel?   :wee:

Det er helt riktig at hodeskallen er segmentert til mange bein, men disse sitter godt, og gror inn i hverandre etterhvert som man vokser, i form av at bindevevet mellom segmentene blir hardere og hardere, og man kan til slutt knapt skille mellom de ulike delene. Hvis du sier disse delene av hodeskallen kan manipuleres, så tror jeg nok ikke du har tatt i en hodeskalle før. Ved et kirurgisk inngrep så kan man gjøre dette, for å fysisk dele opp de ulike delene som er festet sammen, men ved ren manipulering uten kirurgisk inngrep er ikke dette mulig. Jeg har lest mye om tinnitus forskning, og man ser utrolig stor forskjell på de seriøse og useriøse. 

De seriøse publiserer nye funn, nye studier, nye biokjemiske prosesser som oppdages, hvilke gener som kan linkes til tinnitus og hørselsstap. Det er en stor faglig tyngde på de seriøse, i tillegg til at de publiserer REALISTISKE artikler, hvor de skriver helt saklig, og hvilke utfordringer de har, hva de enda ikke har funnet ut, hvilke nye mål de har og hvor langt de er kommet. De siste 3-4 årene er det publisert flere nye vitenskapelige studier som viser til nye funn av biokjemiske prosesser som forårsaker hørselsstap, og da videre tinnitus, og hvilke biokjemiske prosesser som man kjemisk kan manipulere med for å enten inhibere eller stimulere reaksjoner.

De useriøse, de skriver "this can cure tinnitus", eller som den filmen med over i kommentarfeltet "promising treatment for tinnitus they don't want you to know about". Hadde det fungert, hadde det vært en era i medisin, og avisopplsagene hadde vært store og mange. Jeg har inntrykk av at de useriøse ikke har peiling på ørets fysiologi, patofysiologi, histologi, anatomi, farmakologi og genetikk, noe de seriøse forskningsinstituttene har. De seriøse forskninginstituttene publiserer også funn som er gjort ved bildetakning fra mikroskoper for å kunne vise frem til resultatene dems. De eier også stor selvkritikk, noe useriøse ikke gjør.

Skal man skrive at "this can cure tinnitus", så skal det foreligge god dokumentasjon på studier og funn slik at kilden blir troverdig. 

Lenke til kommentar

@VoS:

Her er en til variant:

NeuroCranial Restructuring which is a cranial therapy using endo nasal balloons that yields amazing changes in the shape of your cranium / skull allowing it to be it's natural width and shape so that the inner ears align properly and the nerves fire better and this can often relieve tinnitus when nothing else helps

Du oppsummerer ganske greit hvordan jeg også tenker innen dette. Det kan være direkte farlig å fortelle et menneske som virkelig lider at man ikke kan gjøre noe som helst. Når beskjeden i tillegg kommer fra en lege, med autoritet og i maktposisjon så blir jo også budskapet veldig troverdig.

Det finnes noen ekstreme tilfeller der personer har tatt livet sitt etter at de fikk vite at ingenting kunne gjøres. Det er utrolig viktig at leger i hvertfall påpeker at det finnes metoder som sikter seg inn på det å redusere tinnitusopplevelsen.

Samtidig kan man berolige pasienten med at det forskes på dette feltet, og at man ikke skal se bort i fra at man vil finne en løsning som eliminerer problemet om ikke så altfor lenge.

Gjerne med en påminnelse om at utviklingen innen medisin går fort. Her må man jo se an pasienten og dens psykiske tilstand, men det er ikke tvil om at hvordan man pakker inn en beskjed kan ha stor innvirkning for pasientens videre psykiske tilstand. 

Norske personer har på internett rapportert om følgende meldinger fra noen leger ;

" Det er mange som tar selvmord i din situasjon." (skammelig)

"Du dør ikke av det, men du vil dø med det."

Hadde jeg fått disse beskjedene ville jeg gått rundt som en zombie resten av dagen/uken/måneden. Dette er riktig nok skrekkeksempler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...