Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!

ceauses03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå forstår jeg nesten ingenting. I dag tok jeg en hørselstest og hadde helt normalt audiogram. Likevel merker jeg summing et sted over venstre øre, og av og til føles det som om det er midt i hodet. Hvis jeg har hørselsskade så må jo den være utenom det frekvensområdet som de måler audiometrien i. Nå er ikke jeg noen lydekspert, men jeg tror frekvensen på tinnituslyden er ganske høy, i hvertfall er den så tynn at det høres mer ut som slangehvisling enn noen reell tone. Frekvensen er i hvertfall høyere enn de tradisjonelle pipetonene tidligere på herzskalaen. Det kan ligne det man hører fra 12.000 hz og oppover, kanskje så mye som 14.000-15000 hz. Men dette får nesten en audiograf si mer om, dette var "vanlige" folk på laboratoriumet på doktorkontoret.

Det skal nevnes at det subjektive lydnivået ikke er så forferdelig høyt, men frekvensen er såpass høy at den passer inn i en del sammenhenger type tv-titting, osv. Men jeg tror det heller er det at frekvensen er så høy at den er merkbar en del steder med bakgrunnslyd og ikke nødvendigvis volumet på lyden i seg selv. Det er jo forskjell på frekvenshøyde og lydnivå.

Uansett merkelige saker.

Veldig interessant tilbakemelding du kommer med her.

Når jeg var hos audiograf gangen før siste gang, så spurte jeg om audiologen, hadde mulighet til å spille lyder for meg for å se om noen matchet tinnituslyden min. Da hun kom opp i 8000 Hz så ble jeg fortalt at apparatet ikke ga fra seg høyere lyder. Så at du holder på oppi 12 - 15 tusen Hz er jo interessant i så måte til sammenlikning med frekvensene de måler i praksis. Nå ligger heldigvis talefrekvensene mye lavere enn 8000 Hz da.

Jeg har i likhet med deg egentlig milde hørselskader, men de ligger fremdeles under 8000 Hz, de som er blitt greid å måle da vel og merke.

Jeg har litt tro på at det er noe muskulært i sammenheng med skjelettet hos meg. Eller bittet (TMJ) på tennene mine. Eller andre ting. Veldig vanskelig å sette fingeren på hvor skoen trykker.

Tror du er for opphengt i at det faktisk må foreligge en hørselsskade som bakgrunn for tinnitus. Hos meg så ligger min tinnitus midt i hode som en fantomlydopplevelse.

Hyperakusis gjør også at jeg til tider har for god hørsel, om det går an å ordlegge seg slik. Men, jeg kan ha trøbbel å høre folk prate i støy likevel, så jeg har kanskje ikke så god hørsel som jeg innbiller meg likevel? Uansett så har jeg lite hørselskade i selve talefrekvensene.

Jeg sliter også litt mer med å få med meg hva folk sier når jeg går med tinnitusmaskerer. Kanskje jeg burde få audiolog til å slå på hørselsapparatet i tillegg? Men selv om jeg fremdeles reagerer på skarpe lyder, og kan ønske å beskytte meg, så virker det som om domen ytterst på høreapparatet, som sitter lengst inne i øret, tar av litt for lydinntrykket. Men, det er nok den hvite støyen som er den største lydtyven tenker jeg.  :wee:

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg nesten ingenting. I dag tok jeg en hørselstest og hadde helt normalt audiogram. Likevel merker jeg summing et sted over venstre øre, og av og til føles det som om det er midt i hodet. Hvis jeg har hørselsskade så må jo den være utenom det frekvensområdet som de måler audiometrien i.

tinnitus er ikke synonymt med nedsatt hørsel eller lignende. Jeg har meget god hørsel iht. dette skjemaet og hører jo generelt godt. selv om jeg har tinnitus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som merker mest til tinnitusen dersom dere beveger på hodet? Sitter jeg helt stille er den ofte borte.

Rister jeg på hodet høres det ut som om jeg har en liten bjelle inne i det høyre øret. Bjellelyden forsvinner med en gang hodet er i ro igjen. De andre lydene er der hele tiden.

Lenke til kommentar

OK... Jeg klarer ikke mer. Jeg våknet opp i dag med følelse av begge ørene tette, og tinnitusen min har økt tre ganger i volum. Jeg hører den over alt. Jeg kom nettopp hjem fra ferie, og jeg vet ikke om flyreisen er årsaken til det jeg nå opplever.

Jeg vil ikke mer. 3 måneder har gått... Jeg er så lei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av å akseptere dette som mitt nye hverdag. Jeg er sjalu på alle ungdommer og voksne jeg ser på skolen som har det gøy mens jeg dør i min egen "stillhet". Jeg er lei av å føle meg så alene..  :cry: Jeg er så frusturert. Føler meg verre enn det jeg gjorde da jeg først gikk tinnitus. Alle dere lovte meg at det ville bli bedre med tiden, men hvorfor går det bare verre med meg? 

Jeg vil ikke drepe meg selv. Jeg tror ikke på Gud eller et liv etter døden, men det er likevel noe i meg som er redd for at helvete kan være et faktum hvis jeg tar livet av meg.

Septemeber 2015 skrev jeg et rasistisk innlegg der jeg kritiserte Islam, og skrev at myndighetene burde tvangsflytte alle muslimene bosatt i Norge. I dag angrer jeg dypt på hva jeg skrev, og jeg ønsker å beklage til alle jeg eventuelt fornærmet. Jeg ønsker alle velkommen til Norge, uansett farge eller religion. Tinnitusen har virkelig forandret min tankesett. Det er synd det er slik, at en må oppleve lidelse selv for å skjønne hvordan andre har det. Jeg skulle ønske jeg var like fredfull som jeg er nå da jeg fortsatt var frisk.

Jeg vet at min tid på denne jorda er snart over, ikke fordi jeg kommer til å avslutte det hele selv, men fordi stress, angst, depresjon og lite søvn 24 timer i døgnet umulig kan være sunt for kroppen.

For å gjøre det klart, jeg vil ikke dø, men jeg vil heller ikke leve. Helvete også.. :cry:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har de siste tre dagene slitt med øresus. Det startet etter at jeg hørte på musikk med hodetelefoner og full volum. Og det rare er at øresusen ikke kom der å da, men midt på natta. Jeg hatt vansker med å sove de siste tre netttene da susingen og pipelyden har plaget meg noe grusomt. jeg har lest litt om øresus (tinnitus), og det har i tillegg gitt meg angst og kraftig depresjon da jeg fikk vite vite at øresus kan vare hele livet. Jeg er bare en gutt på 18 år og kan ikke tenke meg et liv der stillhet ikke finnes.

det jeg lurer på er, er det noen her som har erfaring med øresus? og hvor lang tid det tok før det forsvant? Jeg har vært innom fastlegen min, og han sa det ikke så ut som det var noe galt med øret mitt, men om øresusen ikke forsvant i løpet av uka, burde jeg komme tilbake. Likevel er jeg vettskremt for at øresusen skal vare livet ut, og jeg har aldri vært så livredd før. er det normalt at susinga varer i tre netter på rad? har jeg kronisk tinnitus? takk for svar!!

Opptadering: 13 dager. Ingen forbredning. Hvor lenge skal dette vare??

EDIT 2: Fem uker har gått, fortsatt øresus. Har lest at øresusen kan forsinne opptil 6 måneder. Får vente å se..

EDIT 3: 9 uker. Fortsatt øresus. Minsket litt i volum. Håper den er borte om 9 uker fra i dag.

Jeg har mye erfaring med øresus. Da jeg var i militæret skjøt noen et vådeskudd med 12,7-mitraljøse, rett ved siden av meg, og jeg ble rimelig hørselskadd etter det.

Jeg har hatt øresus så lenge at jeg av og til glemmer at jeg har det. I de første åra med tinnitus var det kjipt å ikke oppleve total stillhet, men i senere tid har jeg lært meg å til og med like å høre øresuset. Jeg bor i en by med mye lyd, og nå er det faen meg godt å komme ut i naturen hvor jeg "endelig kan høre mitt eget øresus" :p

Lenke til kommentar

OK... Jeg klarer ikke mer. Jeg våknet opp i dag med følelse av begge ørene tette, og tinnitusen min har økt tre ganger i volum. Jeg hører den over alt. Jeg kom nettopp hjem fra ferie, og jeg vet ikke om flyreisen er årsaken til det jeg nå opplever.

Jeg vil ikke mer. 3 måneder har gått... Jeg er så lei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av å akseptere dette som mitt nye hverdag. Jeg er sjalu på alle ungdommer og voksne jeg ser på skolen som har det gøy mens jeg dør i min egen "stillhet". Jeg er lei av å føle meg så alene.. :cry: Jeg er så frusturert. Føler meg verre enn det jeg gjorde da jeg først gikk tinnitus. Alle dere lovte meg at det ville bli bedre med tiden, men hvorfor går det bare verre med meg?

Jeg vil ikke drepe meg selv. Jeg tror ikke på Gud eller et liv etter døden, men det er likevel noe i meg som er redd for at helvete kan være et faktum hvis jeg tar livet av meg.

Septemeber 2015 skrev jeg et rasistisk innlegg der jeg kritiserte Islam, og skrev at myndighetene burde tvangsflytte alle muslimene bosatt i Norge. I dag angrer jeg dypt på hva jeg skrev, og jeg ønsker å beklage til alle jeg eventuelt fornærmet. Jeg ønsker alle velkommen til Norge, uansett farge eller religion. Tinnitusen har virkelig forandret min tankesett. Det er synd det er slik, at en må oppleve lidelse selv for å skjønne hvordan andre har det. Jeg skulle ønske jeg var like fredfull som jeg er nå da jeg fortsatt var frisk.

Jeg vet at min tid på denne jorda er snart over, ikke fordi jeg kommer til å avslutte det hele selv, men fordi stress, angst, depresjon og lite søvn 24 timer i døgnet umulig kan være sunt for kroppen.

For å gjøre det klart, jeg vil ikke dø, men jeg vil heller ikke leve. Helvete også.. :cry:

Hufff huff. Føler med deg. Gå til legen. Må være noe som kan gjøres for at du skal få det bedre.

Lenke til kommentar

Dette er jo spennende nytt, en fase 2 klinisk studie ventes påbegynt allerede i andre halvdel av 2016. Dette er utvikling av en medisin kun mot tinnitus. 

I tillegg har selskapet også en pre-klinisk studie på regenerering av skadde hårceller, dette er igrunn enda mer spennende i forhold til tinnitus, hvor man tenker at hvis man kan regenere hårceller, at da også tinnitus vil bli kurert ettersom hørselsskade i de fleste tilfeller er trodd for å være årsaken til tinnitus 

http://www.otonomy.com/pipeline/oto-311/

Lenke til kommentar

Dette er jo spennende nytt, en fase 2 klinisk studie ventes påbegynt allerede i andre halvdel av 2016. Dette er utvikling av en medisin kun mot tinnitus. 

I tillegg har selskapet også en pre-klinisk studie på regenerering av skadde hårceller, dette er igrunn enda mer spennende i forhold til tinnitus, hvor man tenker at hvis man kan regenere hårceller, at da også tinnitus vil bli kurert ettersom hørselsskade i de fleste tilfeller er trodd for å være årsaken til tinnitus 

Først og fremst må jeg si at dette har jeg egentlig ikke greie på. Men, er lov å besøke lenken din som nevner NMDA (N-Methyl-D-Aspartate) som medisinen i det pre-kliniske studiet. Å lete fram fornuftig informasjon fra googling kan være en krevende utfordring. Finner følgende begrep Partial agonist i omtalen av NMDA.

Og her er blant annet en medisin som blant annet har bedøvende bruksområde som er målrettet mot NMDA-reseptor, og ser ut til å være en full agonist. Da er det interessant å se hvilke skadevirkninger den har.

Her er mer informasjon om selve aminosyren NMDA.

Her er også informasjon om reseptor for NMDA.

Er nok smart å være litt føre var her, og ikke ha for optismistiske forhåpninger. Men, alle nye forskningsdata kan man lære av. Kanskje man til og med får en medisin fra dette, men det er jo ingen garantier før man ser svar på det uprøvde.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg si at dette har jeg egentlig ikke greie på. Men, er lov å besøke lenken din som nevner NMDA (N-Methyl-D-Aspartate) som medisinen i det pre-kliniske studiet. Å lete fram fornuftig informasjon fra googling kan være en krevende utfordring. Finner følgende begrep Partial agonist i omtalen av NMDA.

Og her er blant annet en medisin som blant annet har bedøvende bruksområde som er målrettet mot NMDA-reseptor, og ser ut til å være en full agonist. Da er det interessant å se hvilke skadevirkninger den har.

Her er mer informasjon om selve aminosyren NMDA.

Her er også informasjon om reseptor for NMDA.

Er nok smart å være litt føre var her, og ikke ha for optismistiske forhåpninger. Men, alle nye forskningsdata kan man lære av. Kanskje man til og med får en medisin fra dette, men det er jo ingen garantier før man ser svar på det uprøvde.

Det er et spørsmål om "når" og ikke "om". Husk at dette er én av flere instanser som forsker på dette. Kan blant annet nevne Stanford University, Hopkings University, Decobel therapeutics, Novartis og mange flere som også driver forskning på dette, og har en rekke andre universiteter de samarbeider med, men per nå så er dette først ute i kliniske prøvelser. Det er per i dag kliniske studier på genterapi for regenerering av hårceller i Cochlea, men dette har vist seg å ikke fungere opitmalt, men det fungerer til en viss grad, og det i seg selv er lovende. Grunne til at det ikke fungerer vet de utmerket godt selv, men de må begynne et sted, og det gjøres fremskritt.

NMDA reseptorer finnes mange steder i sentralnervesystemet, men medikamentet skal ikke taes systemisk (i tabelett eller vannløselig form), men intratympanisk for å øke effekten av medisinen innenfor et snevert område, og unngå at det går systemisk. Medisinen prøver nå ut i en fase 1 studie på friske individer for å se på skadevirkninger, så dette skal dokumenteres nå i første omgang. Før denne studien er ferdig kan man ikke bedømme hvilke skadevirkninger det har. I innlegget ditt referer du til NMDA-antagonister som er et felles begrep for alle medikamenter som antagonister til NMDA-reseptorer - som har mange undergrupper med ulike virkninger. Virkestoffet de bruker i studien er Gacyclidine, som per i dag ogsåer et anti-psykostisk legemiddel, men taes systemisk og ikke lokalt for at det skal ha den effekten. 

Man har ingen garantier, men basert på hvilke fremskritt som gjøres innenfor medisin i dag, så er dette bare et tidsspørsmål. Det kan hende vi snakker om 10-20 år, kanskje før, kanskje senere, men jeg personlig synes det er interessant å se hvilke fremskritt det gjøres innenfor dette, og generelt alle medisinske felt. 

Lenke til kommentar

Jeg tror nok gåten om tinnitus en gang vil løses. Tenk hvor mye mer man sikkert vet om det om 100 år dere. :) Det er vel også slik at tidsestimater i dag kan være litt vanskelige å sette, plutselig kan det jo komme ett eller annet gjennombrudd som korter ned tiden betraktelig. Man vet vel også mye mer om tinnitus nå enn f.eks i 1990. I riktig gamle dager trodde jo noen at det var insekter inne i skallen som laget summelyder og doktorer prøvde å sage hull i skallen for å få ut plagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo også noen som mener at tinnituslyden er den frekvensen man har hørselstap i , men jeg vet ikke om det gjelder i alle tilfeller. er jo folk som hører flere varierende lyder og lyder som er vanskelige å sette inn på skalaen. Men at man har tinnituslyd i de frekvensene man ikke lenger hører i er jo en interessant teori.

Anonymous poster hash: 0e6a5...63a
Lenke til kommentar

Er det noen som merker mest til tinnitusen dersom dere beveger på hodet? Sitter jeg helt stille er den ofte borte.

Rister jeg på hodet høres det ut som om jeg har en liten bjelle inne i det høyre øret. Bjellelyden forsvinner med en gang hodet er i ro igjen. De andre lydene er der hele tiden.

haha, der beskrev du min tinnitus... ;) Rister jeg med hodet så høres det ut som en bjelle i det høyre øret hos meg og. Bjellelyden forsvinner med en gang hodet er i ro . Har vært ganske bra i det siste med tinnitusen, men har den litt ja. Men jeg ignorerer den bevisst, og da demper den seg litt.  Værste er at jeg aksepterer at sånn er det . Fins værre saker, så tinnitusen tar ikke bort humør hos meg iallefall. Men tinnitusen er der når jeg hører etter. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Er jo også noen som mener at tinnituslyden er den frekvensen man har hørselstap i , men jeg vet ikke om det gjelder i alle tilfeller. er jo folk som hører flere varierende lyder og lyder som er vanskelige å sette inn på skalaen. Men at man har tinnituslyd i de frekvensene man ikke lenger hører i er jo en interessant teori.

Anonymous poster hash: 0e6a5...63a

(Jeg er en annen anonym, for ordens skyld)

Skulle likt å lært mer om det dersom noen virkelig har greie på hvordan det fungerer.

Nå har jeg ikke greie på HiFi, og har da prøvd å spille av høyfrekvent lyd på en Sony "radio FM og DAB/CD/blåtann" enhet. Fant en lydgenerator på internett som kan gå veldig høyt. Nå vet jeg jo ingenting om garantier for om man får spillet av så høye frekvenser fra kilde, til min avspiller, samt overførselen var via blåtann. Det er ihvertfall sikkert at lyse lyder ikke er problem med slike enkle avspillere, men det er likevel åpent om hvor høyfrekvent det kan gå tror jeg da.

Prøvde på kjæreste, og fikk tilbakemelding om at lyden ikke ble særlig hørbar over de 8000 Hz. Nå var den testen veldig overfladisk utført. Men, jeg forsøkte lyder oppe i 9, 10 og 12 tusen Hz, og det ble ikke hørt av kjæresten.

Jeg selv vet jo hvordan tinnitus lyder hos meg, og har nok litt økt sensitivitet fra hyperakusis. Jeg har ingen problemer med å høre lyder et godt stykke over 12000 Hz på dette uprofesjonelle oppsettet.

Det kan jo tenkes at lydene som er ekstra høyfrekvente "smøres sammen i noe frekvenser som er lavere" ved avspilling. Kun en tanke, og ikke noe jeg har greie på.

Hver gang jeg starter lydavspillingen med slike frekvenser, så høres en ganske så hørbar klikklyd. Da er det litt rart at kjæresten ikke kommenterte selv dette fenomenet. Mulig at personen jeg valgte er spesiellt insensitiv for lyd, eller ikke var i riktig lyttemodus. Aner ikke!

Lenke til kommentar

http://www.tinnitracks.com/en/therapeuticeffect

Det forskes mye på tinnitus. Tyske forskere har utarbeidet en metode som går ut på at du skal lytte på musikk som filtrerer ut tinnitusfrekvensen din slik at nervecellene utenfor tinnitusfrekvensen blir stimulert. Dette skal på sikt dempe tinnituslyden. Det skal vel i praksis fungere slik at man gjennom musikklyttingen på en måte "lurer" hjernen til å ignorere og undertrykke tinnitusfrekvensen.

Det må jo være en chill metode da. Å f.eks kjøre spotifysangene gjennom dette filteret og så bare kose seg samtidig som man "reparerer" hjernen sin. To fluer i ett smekk. :) Uansett en litt artig vinkling på denne problematikken.

Nå står det at tinnitusfrekvensen ikke må være høyere enn 8500 Hz da. Det vil jo utelukke en del tilfeller fra starten av. I tillegg er det ikke så enkelt å nøyaktig måle tinnitusfrekvensen. Hvis man skal prøve denne metoden må man treffe ganske godt med frekvensen.

Jeg har prøvd et par frekvensavspillinger på nettet, og tar man med all justeringen på lyd både fra laptop og på selve avspillingsfilene/videoene så blir det straks veldig mye å ta hensyn til. Avhengig av lydnivå synes jeg mye mellom 12-14.000 passer. Det er jo i såfall uansett mye høyere enn det de tar sikte på. 

Men det er mye man kan prøve. :)

Lenke til kommentar

Så kjedelig da at min tinnitus nok ligger nærmere 12000 Hz et sted da. Men, det å etterlikne tinnitus helt autentisk er ingen lett øvelse.

Selv om man finner frekvensen, så finner man ikke nødvendigvis de variasjonene som man hører omkring den frekvensen i de lydfilene som man evt. forsøker spille av. Flere av sidene hadde mange ekstra filtre man kunne kjøre frekvensen igjennom, som i et forsøk på å gi en en bedre tilnærming. Mange slike sider, og jeg har nok ikke besøkt alle:

http://plasticity.szynalski.com/tone-generator.htm

http://www.audionotch.com/

Google-søk eksempel 1

Google-søk eksempel 2

Lenke til kommentar

Ellers finnes programvare som kan innstalleres, hvor man kan leke seg fram til lyder. Noen nevnte at Audacity kan brukes. Jeg vet ikke helt hvordan, men:

http://www.audacityteam.org/about/features/

Ellers mer dedikert programvare for formålet, eksempel:

http://sinegen.en.lo4d.com/

Fordelene med disse er at man slipper å betale penger for noe.

Et sitat som jeg synes høres fornuftig ut fra en eller annen Michal O ... fra dette forumet:

I tried a tone generator , partly to test my hearing damage (my cuffoff is at 11500 HZ, after that I cant hear any high pitch argg). 

It DID seem to stop the ringing very briefly when I used it, my it HURT my ears , probably because I have hyperacusis also, but I could feel the stapedial muscle tighten up/malfunction and then after the T came back worse.. if you use a tone generator I strongly suggest you get professional advice before using it or you may be doing more hard than good. ESPECIALLY if you have H along with the T 

p.s. I didnt have it up loud at all, I was just playing it on a Mac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...