Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!

ceauses03

Anbefalte innlegg

jeg fant denne for ikke så lenge siden.

http://tinnituspill.org

de påstår riktig nok ikke at det er en 100 % kur, men de fører anekdotiske bevis på at den kan ha en lindrende effekt i et par enkeltstående tilfeller. money-back-gurantee :)

jeg er generelt skeptisk av natur til slike ting, men nettstedet er i hvertfall forholdsvis ryddig og de spiller med åpne kort i hvertfall. Kan kanskje være verdt et forsøk?

Nei,nei,nei og atter nei! Ikke begi deg ut på slikt..

Det finnes hundrevis av årsaker til tinnitus, og dertil tusenvis av behandlingsmetoder! Felles for de aller fleste er at de ikke virker. Faktisk, selv om det finnes noen veldig gode teorier, så vet man faktisk ikke hva som forårsaker tinnitus! For å kunne finne en kur, må man først klare å løse gåten med hva som faktisk skjer og genererer den grenseløst irriterende lyden :) Det eneste en pille gjør (som så mange piller har gjort før den du linker til), i likhet med det meste av alternativ behandling, er å gi falskt håp.

Det eneste som beviselig hjelper er tilvennings trening, aller mest kjent TRT (tinnitus retraining theraphy), som du vanligvis får gjennom en ØNH klinikk og/eller psykolog, eller spesial senter for slik behandling, f.eks Landaasen rehabiliteringssenter.

Det beste er å finne ut hva som kan utløse tinnitusen ja. Sånn som her hos meg: Jeg tror stress utløser den. Dermed så forsøker jeg å stresse ned. Nå har jeg ikke hatt tinnitus på flere timer i kveld også. Jeg er HAPPY med det!.

Mitt råd : forsøk å stresse ned, og se om det hjelper. Dersom tinnitusen er plagsom , ta på hodetelefonen og hør på noe musikk, selv om det sikkert ikke er så bra for ørene, men det kan hjelpe når tinnitusen er på sitt værste. Det hjelper hos meg, for når jeg tar øretelefonen av igjen så har jeg slappet av og da er lyden minimal eller borte. Ligg på ryggen når du skal sove... det hjelper for meg. Slapp av så mye du kan i musklaturen. Er musklaturen stiv kan gjerne det forverre øresusen. Har du en massasjepute med varme. . Bruk den. Gå raske spaserturer. Spis sunn mat. Dusj når tinnitusen herjer som værst. Jeg tror dette hjelper for meg. Men vet ikke om det gjør det for alle. Forsøk å ikke la tinnitusen stresse deg. Lettere sagt enn gjort sikkert.

Har hatt tinnitus en gang tidligere , som ga seg.. Det er 16 år siden nå. Men den gangen fikk jeg beskjed av legen at det skyldtes stress. Den ga seg.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som beviselig hjelper er tilvennings trening, aller mest kjent TRT (tinnitus retraining theraphy), som du vanligvis får gjennom en ØNH klinikk og/eller psykolog, eller spesial senter for slik behandling, f.eks Landaasen rehabiliteringssenter.

Ok, hva går det ut på, dette TRT greiene?

Nå har jeg vært på et mer informasjonsaktig tinnitusmestringskurs. Er TRT et mer dyptgående opplegg? For et sånn informasjonsaktig tinnitusmestringskurs varer jo bare noen få timer en dag, så må du klare deg selv, eller søke hjelp andre steder, f.eks. med hjelpemidler ala tinnitusmaskerer etc.

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ok, hva går det ut på, dette TRT greiene?

Nå har jeg vært på et mer informasjonsaktig tinnitusmestringskurs. Er TRT et mer dyptgående opplegg? For et sånn informasjonsaktig tinnitusmestringskurs varer jo bare noen få timer en dag, så må du klare deg selv, eller søke hjelp andre steder, f.eks. med hjelpemidler ala tinnitusmaskerer etc.

Det som er viktig å påpeke, er at det ikke finnes noen kur, men ulike behandlingsmetoder. TRT er i likhet med mye annet en av mange behandlingsmetoder som har vist seg effektivt for mange. Det er egentlig bare en blanding av utstrakt bruk av lyd generator tilpasset hver pasient og jevnlige samtaler med spesialist. Sentralt i metoden er å ikke maskere selve lyden (noe som i mange tilfeller kan gjøre det værre) men en gradvis tilpassing og aksept for lyden. Med å ufarliggjøre tinnitus på den måten, opplever mange at hjernen klarer å ignorere den, og den bli ikke fremtredende i det hele tatt (litt som å bo ved siden av en bilvei, hvor du ikke lenger registrerer støyen fra veien).

Mange har nok en oppfatning av at behandling vil si at lyden går bort, men det gjør den altså ikke. Jeg også, selv om jeg har lært meg å ignorere den (og kun hører den i 10-20% av dagen), kan fint høre den hvis jeg prøver! Da er den tilbake med en gang. Men ved å ha trent meg opp til å ignorere den, så klarer jeg å glemme den like fort igjen og da ikke lenger legge merke til den. Merkelig hvordan hjernen fungerer :) 

http://www.sshf.no/pasient_/kompetansentre_/tinnitus_/kunnskapsbanken_/behandling_/Sider/behandlingsmodeller.aspx

Lenke til kommentar

Det som er viktig å påpeke, er at det ikke finnes noen kur, men ulike behandlingsmetoder. TRT er i likhet med mye annet en av mange behandlingsmetoder som har vist seg effektivt for mange. Det er egentlig bare en blanding av utstrakt bruk av lyd generator tilpasset hver pasient og jevnlige samtaler med spesialist. Sentralt i metoden er å ikke maskere selve lyden (noe som i mange tilfeller kan gjøre det værre) men en gradvis tilpassing og aksept for lyden. Med å ufarliggjøre tinnitus på den måten, opplever mange at hjernen klarer å ignorere den, og den bli ikke fremtredende i det hele tatt (litt som å bo ved siden av en bilvei, hvor du ikke lenger registrerer støyen fra veien).

Mange har nok en oppfatning av at behandling vil si at lyden går bort, men det gjør den altså ikke. Jeg også, selv om jeg har lært meg å ignorere den (og kun hører den i 10-20% av dagen), kan fint høre den hvis jeg prøver! Da er den tilbake med en gang. Men ved å ha trent meg opp til å ignorere den, så klarer jeg å glemme den like fort igjen og da ikke lenger legge merke til den. Merkelig hvordan hjernen fungerer  :)

http://www.sshf.no/pasient_/kompetansentre_/tinnitus_/kunnskapsbanken_/behandling_/Sider/behandlingsmodeller.aspx

Interessant å se en til behandlingsform i TRT.

Har det beslektning med mindfulness, som er basert på folk som Kabat-Zinn? Husker å ha hørt såvidt om han og at noen mener det kan hjelpe på tinnitus.

Det som kjennes litt rart er at det da finnes to opponerende tilnærminger for behandling. Da tenker jeg på:

- TRT med sin metode for å lære å ignorere tinnitus

- Tinnitusmaskerer som forsøker tvinge deg til å ignorere lyden

Kanskje de utfyller hverandre, ikke vet jeg. Men det er litt rart å tenke på. Med tinnitusmaskerer så blir du gitt et apparat uten noen spesiell opplæring, eller måter å tenke/arbeide på. Litt typisk hva det offentlig vil finne på, altså få deg ut for å klare deg selv.

Det overrasker meg at jeg ikke har lagt merke til denne detaljen, at noe virker motstridende innen tinnitusbehandlingen.

Lenke til kommentar

Tinnitusen er tilbake... Våknet som om noen hadde en pumpe i øret mitt. Denne gangen var lyden som om luften fra dekket på en sykkel blåser ut av øret mitt.... Det fins også ulike lyder av tinnitusen tydeligvis. Ikke bare pipingen.... Men men får håpe den gir seg i løpet av dagen. Får bare ignorere lyden som taktikk!. 

Lenke til kommentar

Får man egentlig full TRT i Norge? Jeg vet man har det i UK og i Usa. Flere behandlere har jo i senere tid delvis brutt med flere av punktene i utarbeidingen for TRT som Hazell og Jastreboff i sin tid utformet, og kaller behandlingen TRT-basert i stedet. Man opererer vel også med en annen forkortelse i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har det beslektning med mindfulness, som er basert på folk som Kabat-Zinn? Husker å ha hørt såvidt om han og at noen mener det kan hjelpe på tinnitus.

Det som kjennes litt rart er at det da finnes to opponerende tilnærminger for behandling. Da tenker jeg på:

Kanskje de utfyller hverandre, ikke vet jeg. Men det er litt rart å tenke på. Med tinnitusmaskerer så blir du gitt et apparat uten noen spesiell opplæring, eller måter å tenke/arbeide på. Litt typisk hva det offentlig vil finne på, altså få deg ut for å klare deg selv.

Det overrasker meg at jeg ikke har lagt merke til denne detaljen, at noe virker motstridende innen tinnitusbehandlingen.

Det er mye som er motstridende i tinnitusbehandling :) Det er jo faktisk noen som mener å påstå at de kan kurere tinnitus med nettopp, sjokkbehandling av lyd! En ting er sikkert,  de som har tinnitus kan nok skrive under på at, nei, det er ikke mulig å "bare ignorere" tinnitus lyden. Veldig mange får det til å høres veldig enkelt ut, "bare ikke tenk på det" og så er problemet løst. Vi med tinnitus vet at det går ikke, enn selv hvor mye man prøver :)

Men, når det er sagt, så er det mulig å venne seg til det, til den grad at du kan ignorere lyden. Og her er det mange teknikker som kan brukes, TRT og dens avarter er én av de. Hva som evt. er best og ikke skal jeg ikke begi meg utpå, da jeg ikke har prøvd noen av de, og det er nok mange delte meninger om hvilke metoder som er best. Men sånn reint logisk sett med min enkle logikk kan jeg ikke helt skjønne hvordan å "overdøve" tinnitus skal hjelpe på noen måte, ihvertfall ikke som behandlingsmetode. Jeg kan jo skjønne logikken mer som en avkoblingsteknikk.

Men nok en gang, jeg er jo bare "selvopplært" uten noen profesjonell hjelp, så hva vet nå jeg :p

Lenke til kommentar

Men nok en gang, jeg er jo bare "selvopplært" uten noen profesjonell hjelp, så hva vet nå jeg :p

Og der ligger vel en del av utfordringen for brorparten av pasienter nå i dag i norge. Man skal være ytterst heldig for at fastlegen og ØNH-leger videresender deg til noe særlig som helst. Jeg måtte lese om at det fantes før jeg gikk i gang og oppsøkte ØNH-lege aktivt med spørsmål/gjerne i form av tryggling, for å få komme på tinnitusmestringskurset. Det er som nevnt kun noen timer undervisning, som går over nesten en dag. Man kan spørre seg, om ikke alle pasienter som opplever tinnitus burde fått denne informasjonsdagen som helt obligatorisk behandling, over dagens situasjon hvor man må vite om det, eller være griseheldig og treffe en lege som være til hjelp.

Det holder ikke å være passive, leger må tørre å prate med pasientene, selv om det behandlingsmessig nok kan være fornuftig å forsøke å ikke ha det sterke fokuset på det hele tiden. Man bør likevel angripe tinnitus slik at pasienten kan føle seg trygg, og få seg et visst håp om at situasjonen kan bedre seg.

Enig, lyden forsvinner nok aldri, slik som de fortalte omtrent som et mantra på tinnitusmestringskurset.

Tinnitus er bare en lyd!

Tinnitus er bare en lyd!

Ok, den der er hard å svelge for mange som lider.

Men, når man forstår hva det går i så er tinnitus faktisk bare en fantomlyd, men for noen så gir det mer og mindre følgeproblemer. Så det er følgeproblemene som er det vonde. Enten dette er simple ting som søvnvansker, eller alvorlige depressjoner og selvmordstanker i den andre enden av scalaen.

Lenke til kommentar

Det er mye som er motstridende i tinnitusbehandling :) Det er jo faktisk noen som mener å påstå at de kan kurere tinnitus med nettopp, sjokkbehandling av lyd! En ting er sikkert,  de som har tinnitus kan nok skrive under på at, nei, det er ikke mulig å "bare ignorere" tinnitus lyden. Veldig mange får det til å høres veldig enkelt ut, "bare ikke tenk på det" og så er problemet løst. Vi med tinnitus vet at det går ikke, enn selv hvor mye man prøver :)

Men, når det er sagt, så er det mulig å venne seg til det, til den grad at du kan ignorere lyden. Og her er det mange teknikker som kan brukes, TRT og dens avarter er én av de. Hva som evt. er best og ikke skal jeg ikke begi meg utpå, da jeg ikke har prøvd noen av de, og det er nok mange delte meninger om hvilke metoder som er best. Men sånn reint logisk sett med min enkle logikk kan jeg ikke helt skjønne hvordan å "overdøve" tinnitus skal hjelpe på noen måte, ihvertfall ikke som behandlingsmetode. Jeg kan jo skjønne logikken mer som en avkoblingsteknikk.

Jeg ignorerer lyden. Selv om den er i øret, så sitter jeg ikke å hører på den. 

Lenke til kommentar

Det som trengs er bedre diagnostiske verktøy for å kunne spore opp signalstøyen som kan komme fra f.eks mange forskjellige steder i nervesystemet. Problemet oppstår jo først og fremst når denne nevrologiske bakgrunnsaktiviteten når den bevisste delen av hørselssenteret i hjernen.

Uavhengig av hvor årsaken opprinnelig har startet så signalstøyen inn til lyttesenteret i hjernen. Når det så kommer til medikamentelle forsøk på å dempe ned / fjerne tinnituslydene, så sitter man i praksis igjen med et problem som kan forsøkes å angripes i to ender - den ene enden er hvor i kroppen signalet oppstår (f.eks i det indre øret eller i andre deler av nervesystemet) . Den andre enden er den bevisste delen av lyttesenteret i hjernen som signalet må innom for at lydopplevelsen i det hele tatt skal registreres. Får man f.eks ved hjelp av medikamenter stengt av denne signalbanen, er problemet mer eller mindre løst. 

Lidokain ~ intravenøst har midlertidig dempet ned, og i et par tilfeller fjernet tinnituslyder, men dette har vært veldig kortvarig. Men her har bieffekter som svimmelhet og oppkast meldt seg, så sluttgevinsten er ikke særlig stor. Likevel viser det at auditive nervesignaler kan brytes ned kjemisk. Det faktumet gir en veldig bred plattform for videre alternative forsøk. 

Lenke til kommentar

Det som trengs er bedre diagnostiske verktøy for å kunne spore opp signalstøyen som kan komme fra f.eks mange forskjellige steder i nervesystemet. Problemet oppstår jo først og fremst når denne nevrologiske bakgrunnsaktiviteten når den bevisste delen av hørselssenteret i hjernen.

Uavhengig av hvor årsaken opprinnelig har startet så signalstøyen inn til lyttesenteret i hjernen. Når det så kommer til medikamentelle forsøk på å dempe ned / fjerne tinnituslydene, så sitter man i praksis igjen med et problem som kan forsøkes å angripes i to ender - den ene enden er hvor i kroppen signalet oppstår (f.eks i det indre øret eller i andre deler av nervesystemet) . Den andre enden er den bevisste delen av lyttesenteret i hjernen som signalet må innom for at lydopplevelsen i det hele tatt skal registreres. Får man f.eks ved hjelp av medikamenter stengt av denne signalbanen, er problemet mer eller mindre løst. 

Lidokain ~ intravenøst har midlertidig dempet ned, og i et par tilfeller fjernet tinnituslyder, men dette har vært veldig kortvarig. Men her har bieffekter som svimmelhet og oppkast meldt seg, så sluttgevinsten er ikke særlig stor. Likevel viser det at auditive nervesignaler kan brytes ned kjemisk. Det faktumet gir en veldig bred plattform for videre alternative forsøk. 

Hva mener du med signalstøy? Hvis du har signalstøy i hjernen, ville jeg antatt at dette også hadde gitt utslag andre steder enn bare hørselssenterene. Hvilke nervebaner er det som eventuelt vil skape oppfattelsen av tinnitus?

Den totale oppfattelsen jeg har av hva tinnitus er, er kompanserende eller ukontrollerte nerveimpulser i forbindelse med hørselsskade. Akkurat som smerte, så kan man ha fantomsmerter, være hyper-sensitiv for smerte og kjenne smerte uten noen grunn for det. Dette kommer ofte av at det er feil signalisering til hjernestammen og videre oppover, f.eks. nerveskade. La oss ta et eksempel som prolaps, hvor klemming av en enrve som fører ned til det ene benet kan gi smerter. Disse smertene kommer av at det blir en unormal impuls fra sensoriske reseptorer i benet og til hjernestammen, og inhiberende nerveimpulser minsker (de nerveimpulsene som skal kontrollere smerte-impulsene), og man kan bli hyper-sensitiv for smerte. I tillegg økt plasisitet i hjernen for å tilpasse seg, hvilket kan gi opphav til varig smerte. Denne parallellen kan man dra til tinnitus også, og når man får en hørselsskade så kommer det en unormal frekvens av nerveimpulser i forhold til hva det pleier å være, og hjernen prøver å enten kompansere eller tilpasse seg denne situasjonen. Man kan ha et helt normalt audiogram, men fortsatt ha hørselsskade.

Nerveimpulsene fra det indre øret går fra hårceller (i cochlea) --> synapser til cochlear n. --> og synapser videre herifra til flere nucleus frem til auditory cortex. Det er trodd at årsaken ligger i synapsen mellom hårceller og cochlear n., skade eller død av celle hårcellen eller skade på flimmerhår (stereocilia).

Siden du først gikk inn på nerologien, måtte jeg bare dra frem dette. Leser mye forskning på akkurat dette, men er enda ikke slått fast eksakt hvor feilen ligger. Det er trodd at når man får gen-terapi for regenerering av tapt hørsel (om 10-20 år), så kan også tinnitus forsvinne fordi man evnetuelt behandler underliggende årsak til tinnitus. 

Har du kilder på det du snakket om? Jeg spør av nysgjerrighet, og er veldig åpen for ny kunnskap her

Lenke til kommentar

Har du kilder på det du snakket om? Jeg spør av nysgjerrighet, og er veldig åpen for ny kunnskap her

Jeg vil tro dette er noe alternativ-mumbojumbo født ut av misforståelser og tankefeil. Nærmere bestemt: elektriske kretser hvor spenningen varierer vil inneholde signalstøy, signalstøy i forsterkere fører til en susing i høyttalerne. Nervesystemet er en "elektrisk krets" (misforståelse), og siden tinnitus høres ut som susingen fra signalstøyen i en forsterker er det lett å naivt tro at det kan skyldes "signalstøy i nervesystemet" (tankefeil).

Anonymous poster hash: 54dd5...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en risikosport.

Jeg er ikke helseutdannet, men har fått vite at amygdala styrer med å sortere livsviktig informasjon.

- Blir man midlertidig døv da av bedøvelse (lidocain)?

- Sperrer man andre livsviktige funksjoner når man eksperimenterer med slik kjemi/legemidler?

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at det kom inn en annen anonym debattant (54dd5).

Ellers har jeg siden sist hatt en ekkel opplevelse. Forut for den (natten før) så hadde jeg vanskelig for å innsovne, pga. tinnitusfantomlyder. Måtte ty til å sette på noe som spillet lyd i rommet for å få sovne inn.

Jeg slo av TV før leggetid. Så jeg hadde oppholdt meg passiv i sofa et par timer minst med TV-titting. I det jeg fikk av lydene fra TV, så ble jeg oppmerksom på en pulserende tinnituslyd.

Det var en slik brusende lyd som gikk i nøyaktig samme takt som pulsslagene man kjenner fra hjerte. Dette har jeg ikke vært borti før nå. Men, jeg hadde jo såvidt lest om at det kan være enkelte som tilstander hvor dette kan være alvorlig. Så jeg kjente trangen til å google opp, og fant sørlandets sykehus informasjon om Objektiv tinnitus:

http://www.sshf.no/omoss_/avdelinger_/tinnitusklinikken_/ressurssider_/diagnose-tinnitus_/objektiv-tinnitus_

Ok, så for sikkerhetsskyld ringte jeg til legevakt. Og de anbefalte at jeg kom inn for en blodtrykksmåling og slik at legen kunne få se på meg litt. Så det ble tatt blodtrykk.

Jeg har normalt systolisk trykk mellom 135 - 140. Hos legevakten viste dette systoliske 157. Tror det diastoliske lå på en 110 - 112 muligens. Puls omkring 77. Tallverdien som jeg husker dårligst er det diastoliske fra legevaktbesøket, så jeg er litt usikker der, om jeg husker riktig.

Nå har jeg noen jeg kjenner som har hatt høyere blodtrykk, så dette virket jo ikke noe særlig alarmerende, men det er jo litt for høyt.

Det rare var at før jeg reiste til legevakten og hele veien dit, og også mens sykesøster tok blodtrykket, så hørte jeg den pulserende lyden kun høyre øret. Lyd kunne overdøve den, så den var ikke sterkt utpreget. Men, når legen tok fram stetoskopet, og lyttet på halspulsårer og rundt omkring øret og på hodet, så hørte hverken han eller meg noe til lyden. Det kom inn noen andre hastepasienter så dialogen med legen ble avbrutt, og det ble en del å vente får legen fikk tid igjen. Også under denne ventetiden, og lytteforsøk nr. 2 så hørte hverken jeg eller legen noe til den pulserende lyden.

Reiste så hjem etterpå. La meg nedpå for å sove, og der kom den pulserende lyden tilbake for fullt igjen. Før jeg la meg så brukte jeg eget apparat og målte systolisk til 152. Når jeg våknet så målte jeg systolisk på 125 liggende flat utstrekket. Så jeg satte meg opp i sengen og fikk da en måling på 130/86. Senere på dagen omkring lunsjtid, så målte jeg 140/93

Jeg er selvfølgelig litt tung i hode etter en litt dårlig søvn i natt. Men, det var mye større tyngde og en slags ekkelt ubehagelig trykkende følelse rundt om på hode når trykket var oppi 157. Også før jeg la meg var det slik.

Så alt er sannsynligvis såre bra med meg. Følte bare for å dele denne opplevelsen og lenken om Objektiv tinnitus. Kanskje noen har innspill også, hadde jo vært supert. Skal snart til en oppfølgingstime hos fastlege for andre anliggender uansett. Og det er ikke særlig lenge til, så jeg er nok i gode hender her.

Lenke til kommentar

Da fant jeg ut at det ikke alltid kan høres objektivt av legen, selv om man hører pulserende tinnitus.

Er jo en hel drøss av muligheter. Dette blir litt for mye av det gode med informasjon. Men ganske så grundig gjennomgått:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3719451/

Har funnet ut ved å google at høy blodtrykk kan gi opplevelse av pulserende tinnitus. Så det finnes en tydelig mulighet for sammenheng her. Og er nok det jeg opplevde. Foreløpig nå på ettermiddagen, så har blodtrykket holdt seg normalt, fremdeles.  :)

Hører ikke noe til den pulserende tinnitusen i øyeblikket. Skal bli interessant å se om jeg kan legge meg uten å høre noen pulserende tinnitus når kvelden lir på.

Lenke til kommentar

Da fant jeg ut at det ikke alltid kan høres objektivt av legen, selv om man hører pulserende tinnitus.

Er jo en hel drøss av muligheter. Dette blir litt for mye av det gode med informasjon. Men ganske så grundig gjennomgått:

Har funnet ut ved å google at høy blodtrykk kan gi opplevelse av pulserende tinnitus. Så det finnes en tydelig mulighet for sammenheng her. Og er nok det jeg opplevde. Foreløpig nå på ettermiddagen, så har blodtrykket holdt seg normalt, fremdeles.  :)

Hører ikke noe til den pulserende tinnitusen i øyeblikket. Skal bli interessant å se om jeg kan legge meg uten å høre noen pulserende tinnitus når kvelden lir på.

Jeg har også en tinnitus som kan virke veldig pulserende. Hadde en blodtrykksmåler i huset før, men det har jeg ikke nå. Men det beste er å få målt det hos legen sikkert, for jeg tror ikke min blodtrykksmåler funket så bra. Den kunne vise resultatet som virket altfor lav ut. 

Noen som har blodtrykksmåler hjemme? 

Lenke til kommentar

Har funnet ut ved å google at høy blodtrykk kan gi opplevelse av pulserende tinnitus. Så det finnes en tydelig mulighet for sammenheng her. Og er nok det jeg opplevde. Foreløpig nå på ettermiddagen, så har blodtrykket holdt seg normalt, fremdeles. :)

Er det noen som merker mest til tinnitusen dersom dere beveger på hodet? Sitter jeg helt stille er den ofte borte.

Lenke til kommentar

Er det noen som merker mest til tinnitusen dersom dere beveger på hodet? Sitter jeg helt stille er den ofte borte.

Jeg merker ikke noe på den måten av kun å bevege hode. I helgen så var jeg på tur, og det er vanskelig å si hva som trigger hva, men jeg hadde ihvertfall smerter i nakken. Om det var det alene, eller annen mental stress vet jeg ikke. Stress setter seg jo gjerne i muskulaturen til slutt. Veldig vanskelig for meg ihvertfall å si hva som gir økt tinnitus ved å søke etter å finne noen detalj. Er så mange mulige årsaker til min tinnitus at jeg ikke helt finner det ut alltid.

Ellers om det høye blodtrykket som jeg fikk forleden, så var det forhåpentligvis et sjeldent tilfelle som var kortvarig, og som jeg ikke finner noen skikkelig årssakssammenheng for. Blodtrykket har vært ok noen dager nå i etterkant.

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg nesten ingenting. I dag tok jeg en hørselstest og hadde helt normalt audiogram. Likevel merker jeg summing et sted over venstre øre, og av og til føles det som om det er midt i hodet. Hvis jeg har hørselsskade så må jo den være utenom det frekvensområdet som de måler audiometrien i. Nå er ikke jeg noen lydekspert, men jeg tror frekvensen på tinnituslyden er ganske høy, i hvertfall er den så tynn at det høres mer ut som slangehvisling enn noen reell tone. Frekvensen er i hvertfall høyere enn de tradisjonelle pipetonene tidligere på herzskalaen. Det kan ligne det man hører fra 12.000 hz og oppover, kanskje så mye som 14.000-15000 hz. Men dette får nesten en audiograf si mer om, dette var "vanlige" folk på laboratoriumet på doktorkontoret.

Det skal nevnes at det subjektive lydnivået ikke er så forferdelig høyt, men frekvensen er såpass høy at den passer inn i en del sammenhenger type tv-titting, osv. Men jeg tror det heller er det at frekvensen er så høy at den er merkbar en del steder med bakgrunnslyd og ikke nødvendigvis volumet på lyden i seg selv. Det er jo forskjell på frekvenshøyde og lydnivå.

Uansett merkelige saker.

Endret av VoS
Lenke til kommentar

Det kan også ligne en slags strømlyd, eller følelsen av å ha et lite kraftverk i hodet som går. Eller en slags variant av kullsyre som bruser. I det hele tatt litt vanskelig å nøyaktig karakterisere hvordan det lyder, lyder som kommer fra et sted inne i deg selv ligner jo sjelden på eksterne lyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...