AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Alt-i-alt ganske komplisert å finne årsakssammenhengen til sin tinnitus. Spesiellt dersom man har flere mistanker en kun en. Og det har jo dessverre da jeg Men du kan jo ta deg en tur til tannlegen og ta x-ray av kjeven din? For meg høres det ut som du har TMJ. Er veldig enig med deg der. Er et pengespørsmål og litt tiltak å få fingeren ut. Har noen andre saker å hanskes også, så da blir det gjerne greit å komme igjennom det før jeg begynner på neste ting å ordne/rydde opp i. Er sjelden hos tannlegen, og den jeg har er over pensjonsalder, men vedkommende velger å arbeide enda. Er litt smått klar for å bytte til en ung tannlege som jeg vet jeg kan komme tilbake til. Så da må man innom prosessen med å finne seg vedkommende. Har vært innom legelisten.no, og funnet noen kandidater der. Også finnes det vel voksenhjelp å få i det offentlige tannpleie-vesenet også? Så det er ikke rett fram å gjøre et valg. Når du snakker om x-ray, så har jeg allerede MR av nakke, hode og kjeve. Var bevisst på kjeve når jeg oppsøkte slik skanning (år 2014). Men, jeg har fått en slik prorgramvare for MR-bilder pasientutgave medbakt på CD, som jeg betalte 80 kr for. Kjeveledd ser litt grovt skannet ut. Er ellers mulig at kikk på tannslitasje, føle med fingre utenpå kjeveledd, evt. x-ray og min pasienthistorie med mye spenningshodepine og andre nakke, skuldre og rygg vondter er nok for en ny tannlege til å viderehenvise meg. At MR da kanskje blir overflødig og ikke så nyttig å lese. Men, jeg kan gi tannlegen kopi av CD-en selvfølgelig. Ellers har jeg en innsnevret rotkanal i rygg-/nakkesøylen som gir meg en del plager ut i ene skulder/arm/underam/håndledd/fingre mm. Anonymous poster hash: e8e6d...619 Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Alt-i-alt ganske komplisert å finne årsakssammenhengen til sin tinnitus. Spesiellt dersom man har flere mistanker en kun en. Og det har jo dessverre da jeg Men du kan jo ta deg en tur til tannlegen og ta x-ray av kjeven din? For meg høres det ut som du har TMJ. Er veldig enig med deg der. Er et pengespørsmål og litt tiltak å få fingeren ut. Har noen andre saker å hanskes også, så da blir det gjerne greit å komme igjennom det før jeg begynner på neste ting å ordne/rydde opp i. Er sjelden hos tannlegen, og den jeg har er over pensjonsalder, men vedkommende velger å arbeide enda. Er litt smått klar for å bytte til en ung tannlege som jeg vet jeg kan komme tilbake til. Så da må man innom prosessen med å finne seg vedkommende. Har vært innom legelisten.no, og funnet noen kandidater der. Også finnes det vel voksenhjelp å få i det offentlige tannpleie-vesenet også? Så det er ikke rett fram å gjøre et valg. Når du snakker om x-ray, så har jeg allerede MR av nakke, hode og kjeve. Var bevisst på kjeve når jeg oppsøkte slik skanning (år 2014). Men, jeg har fått en slik prorgramvare for MR-bilder pasientutgave medbakt på CD, som jeg betalte 80 kr for. Kjeveledd ser litt grovt skannet ut. Er ellers mulig at kikk på tannslitasje, føle med fingre utenpå kjeveledd, evt. x-ray og min pasienthistorie med mye spenningshodepine og andre nakke, skuldre og rygg vondter er nok for en ny tannlege til å viderehenvise meg. At MR da kanskje blir overflødig og ikke så nyttig å lese. Men, jeg kan gi tannlegen kopi av CD-en selvfølgelig. Ellers har jeg en innsnevret rotkanal i rygg-/nakkesøylen som gir meg en del plager ut i ene skulder/arm/underam/håndledd/fingre mm. Anonymous poster hash: e8e6d...619 Mer om tinnitus: https://www.youtube.com/watch?v=m2Ez82KCcK8 Faktisk en ganske interessant film... gjenkjenner min egen lyd her på det ene øret... Anbefaler dere å ta en titt på denne videoen Både til dere som har tinnitus og dem som ikke har. Interessant dokumentar om tinnitus. Endret 21. februar 2016 av heartlife Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Må si dere en sak: Jeg har vært helt fri for øresus den siste timen - helt fantastisk.. for er så vane og ha den konstant hele tiden. Jeg har ikke stresset i kveld, tatt livet helt med ro, og da forsvinner mye av øresusen. . Fornøyd ! Endret 21. februar 2016 av heartlife Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Må si dere en sak: Jeg har vært helt fri for øresus den siste timen - helt fantastisk.. for er så vane og ha den konstant hele tiden. Jeg har ikke stresset i kveld, tatt livet helt med ro, og da forsvinner mye av øresusen. . Fornøyd ! Er det sant? Hører du den heller ikke hvis du plugger fingrene i ørene dine? I så fall er det gode nyheter, ser ut som det ikke er permanent i din situasjon, og det kan umulig være forårsaket av høyt musikk da den hadde vært konstant hvis det var årsaken. Gratulerer, du blir vel kvitt dette i løpet av noen få måneder, mens jeg fortsatt fanget i min egen celle. Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Har hørt Trobalt hjelper mot tinnitus. Legen gir ikke resept på slike medisiner her i Norge, men tenker på å reise til Spania eller USA så jeg kan få tak i det. Bivirkningene skremmer meg litt, da blant annt blått hud og blå øyner står på listen som en mulig bivirkning etter inntak av medisinen sammen med andre skumle ting, men jeg kan leve med det. Det jeg ikke kan leve med er tinnitusen... Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Må si dere en sak: Jeg har vært helt fri for øresus den siste timen - helt fantastisk.. for er så vane og ha den konstant hele tiden. Jeg har ikke stresset i kveld, tatt livet helt med ro, og da forsvinner mye av øresusen. . Fornøyd ! Er det sant? Hører du den heller ikke hvis du plugger fingrene i ørene dine? I så fall er det gode nyheter, ser ut som det ikke er permanent i din situasjon, og det kan umulig være forårsaket av høyt musikk da den hadde vært konstant hvis det var årsaken. Gratulerer, du blir vel kvitt dette i løpet av noen få måneder, mens jeg fortsatt fanget i min egen celle. Nei, for første gang har jeg registrert at jeg har vært uten å høre den susen i en time! Den som pleier å være så konstant!. Men vær sikker, den kommer sikkert tilbake. Men jeg mener at jeg kan være veldig fri for den når jeg er i full hvile og sover. Får dere tinnitusen hvis dere sitter helt i ro i stille omgivelser? Jeg har den ofte da og... men nå når jeg satt helt i ro, og hadde tatt dagen helt rolig uten å stresse, så var den plutselig helt borte. Men .... jeg er sikker på den kommer tilbake.... Jeg frykter det.... Og blir jeg redd for å få den tilbake, så kan jeg garantere den kommer i høyt nivå tilbake, men får slappe av og kose meg med det så lenge stillheten varer Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Har hørt Trobalt hjelper mot tinnitus. Legen gir ikke resept på slike medisiner her i Norge, men tenker på å reise til Spania eller USA så jeg kan få tak i det. Bivirkningene skremmer meg litt, da blant annt blått hud og blå øyner står på listen som en mulig bivirkning etter inntak av medisinen sammen med andre skumle ting, men jeg kan leve med det. Det jeg ikke kan leve med er tinnitusen...Må være noe som kan hjelpe mot din øresus også. Forsøkt å sitte helt i ro.. slappe helt av? Ellers må det finnes noe som kan hjelpe litt .. et eller annet... Jeg er sikker på at min forverres av stress. Er kjempefornøyd med at susen ikke er å høre i kveld. Endret 22. februar 2016 av heartlife Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Må være noe som kan hjelpe mot din øresus også. Forsøkt å sitte helt i ro.. slappe helt av? Ellers må det finnes noe som kan hjelpe litt .. et eller annet... Jeg er sikker på at min forverres av stress. Er kjempefornøyd med at susen ikke er å høre i kveld. Det kommer an på årsaken. Min øresus er ikke et resultat av stress, depresjon eller angst. Det er en fysisk skade i det indre øret, altså hårceller som har blitt ødelagt på grunn av høyt musikk. For meg hjelper det lite om jeg stresser eller holder meg i ro, lyden er like høy uansett. Jeg er veldig glad på dine vegner. Jeg håper det varer, og at det ikke kommer tilbake! Hvis det kommer tilbake, kan du trøste deg selv med at du kommer til å få flere gode timer der tinnitusen er borte. Jeg hadde gjort alt for en time med stillhet. Savner det så veldig!! Kan ikke tro at jeg tok det for gitt før jeg fikk tinnitus.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Har hørt Trobalt hjelper mot tinnitus. Legen gir ikke resept på slike medisiner her i Norge, men tenker på å reise til Spania eller USA så jeg kan få tak i det. Bivirkningene skremmer meg litt, da blant annt blått hud og blå øyner står på listen som en mulig bivirkning etter inntak av medisinen sammen med andre skumle ting, men jeg kan leve med det. Det jeg ikke kan leve med er tinnitusen... Jeg er glad på dine vegne at du har funnet noe som du har tro på. Det sagt, så er jeg på motsatt side enn måten leger ofte jobber på. Finnes det en pille, så kan du banne på at de skriver ut en resept på det. Du har dessuten kanskje litt mer flaks enn du selv tror om Trobalt: https://en.wikipedia.org/wiki/Retigabine Synonympreparat, eller gitt et annet legemiddelnavn i europa om du vil. Nå står det skrevet om det, at det er et antiepilepsi-preparat. Er det en ting leger er formet til av legemiddelindustrien, så er det å skrive ut resepter. Finnes jo snart en pille for en hver tilstand, på godt og vondt. Og du nevner bivirkningene. Det stiller seg jo ofte slik at man blir vettskremt når man leser bivirkningslister, og at ting er delt inn i en av tusen, en av hundre pasienter også videre. Så enkelte av bivirkningene i listen er sjeldnere, men de er pliktige til å nevne dem. Det sagt, så har man igjen opplevelser hvor folk blir forgiftet, hvor leger ikke er flinke nok til å ta hyppige nok oppfølgingsblodprøver, eller hvor legen feiltolker blodprøver. Samt kryssvirkninger om du også står på andre legemidler kan bli et problem. Jeg har lest litt om tinnitus selv, og jeg kan fortelle deg at hovedoppfattelsen er at det ikke finnes et preparat som virker skikkelig på tinnitus. Ofte så vil du heller se at dersom et preparat virker, så er det en følgevirkning og ikke primærvirkningen til preparatet. Skal utdype: Dersom du har depressjon, og det å bli kvitt depressjonen letter på tinnitusplagene delvis eller mye. Så kan det å skrive ut antidepressiva ta vekk depressjonen som igjen hjelper på tinnitus. Antidepressiva blir da ikke et preparat som virker på tinnitus kan du gjerne konkludere med. Men, at det indirekte kan virke på enkelte pasienter finnes det jo ingen som helst tvil om. Så jeg er glad på dine vegne, at du ihvertfall har funnet en kandidat som du tror har potensiale for deg. Men vet du nok om virkemåten, og om epilepsibehandling er riktig i ditt tilfelle? Anonymous poster hash: e8e6d...619 Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Snufs tinnitusen er tilbake i full guffe.... våknet med den. Men var kvitt den lenge i går. Kan tinnitus komme av depresjon..? Jeg har vært igjennom en del tøffe ting som stresser meg mye. Kanskje det er årsaken. Men kun på et øre? . Jeg håper faktisk nesten at den skyldes depresjon for da er det nok lettere å få den bort. Endret 22. februar 2016 av heartlife Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Snufs tinnitusen er tilbake i full guffe.... våknet med den. Men var kvitt den lenge i går. Kan tinnitus komme av depresjon..? Jeg har vært igjennom en del tøffe ting som stresser meg mye. Kanskje det er årsaken. Men kun på et øre? . Jeg håper faktisk nesten at den skyldes depresjon for da er det nok lettere å få den bort. Det kan være det, men er vanskelig å si sikkert. Men, absolutt en faktor å ta med i betraktningene. Finnes et dokument fra 2005 som sier en del om tinnitus i Norge: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=567632 Anonymous poster hash: e8e6d...619 Lenke til kommentar
probin Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 har blitt nevnt flere ganger her sikkert, men jeg sliter med overproduksjon av ørevoks og får tett øre 2 til 3 ganger i året. og når øret først blir tett, får jeg høy suse og pipelyd i øret. når jeg skyller det, forsvinner det helt.kunne prøvd å dra til fastlegen å skylt øret?som sagt, har ikke lest alle postene, så får bare unnskylde latskapen min Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Om ørevoks: Høres ut som en enkel og grei ting, selv om det alltid er bry med å måtte gjøre det ene med det andre for å bli bedre. Jeg har en sak som ikke har blitt skikkelig utredet. Har hatt en del svimmelhetsanfall og utmattelsesfølelse. Heldigvis så skjer dette bare en gang innimellom. Og gjerne når jeg er langt nede. Relaterer det egentlig litt selv til tinnitus, angst, depressjon. Jeg har hatt så mange forskjellige rare symptomer også. Så det er virkelig ikke enkelt for meg som pasient. Ser det finnes noen sider for de svimle, som jeg ikke har sett før nå : http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/selvhjelpspakke/til_legen.html http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/selvhjelpspakke/diagnoser.html http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/index.html Anonymous poster hash: e8e6d...619 Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Snufs tinnitusen er tilbake i full guffe.... våknet med den. Men var kvitt den lenge i går. Kan tinnitus komme av depresjon..? Jeg har vært igjennom en del tøffe ting som stresser meg mye. Kanskje det er årsaken. Men kun på et øre? . Jeg håper faktisk nesten at den skyldes depresjon for da er det nok lettere å få den bort. Det kan være det, men er vanskelig å si sikkert. Men, absolutt en faktor å ta med i betraktningene. Finnes et dokument fra 2005 som sier en del om tinnitus i Norge: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=567632 Anonymous poster hash: e8e6d...619 Spørsmålet er jo hvorfor den forsvant i går noen timer og så kom den tilbake på full fres når jeg våknet i morges....Jeg føler at tinnitusen forverrres av stress. I dag var jeg litt stresset i det jeg våknet. Og var litt kaos i tankene mine , og da tutet tinnitusen også i full fres, så det kan jo være stress som er problemet mitt. Men kun i et øre altså, det er det som også er merkelig at hvis det er stress, så får jeg kun tinnitus i et øre.... og ikke begge... . Litt snålt Det kan også virke som jeg nevner oppe i innleggene sikkert: at bevegelser har mye å si. Dersom jeg sitter i ro og ikke beveger meg, så kan tinnitusen av og til være helt borte. Dersom den er bort og jeg begynner å gå rundt , snu hode og bevege meg, så kommer det lyder av tinnitusen, men så gir den seg i det jeg sitter helt stille igjen. Men i dag så tuter det i vei i øret selv om jeg sitter helt stille med hode Skal lese den linken du sendte. Jaja.. dere må ikke tro at jeg var kvitt tinnitusen selv om jeg var så heldig å fikk fred fra den en stund haha... men jeg forsøker å ta den som humor når den tuter som verst... Og har oppdaget at opptimisme og å ikke la seg skremme av den gjør at den demper seg betraktelig. Vet at hørselen min er litt dårlig... det er jeg ganske sikker på selv om jeg ikke har fått utredet det hos lege. Men tenker mer på at dette også kan ha kommet av depresjoner, som følge av et brudd jeg har vært igjennom. Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) har blitt nevnt flere ganger her sikkert, men jeg sliter med overproduksjon av ørevoks og får tett øre 2 til 3 ganger i året. og når øret først blir tett, får jeg høy suse og pipelyd i øret. når jeg skyller det, forsvinner det helt. kunne prøvd å dra til fastlegen å skylt øret? som sagt, har ikke lest alle postene, så får bare unnskylde latskapen min Har time hos fastlegen, og da får han se om det er det som gjør det. Jeg har rene ører , men ørevoks ligger nok lengre inn i øret kanskje? Ingen andre ubehag i tillegg til øresusen. Ingen svimmelhet eller noe sånnt. Men legen får finne ut hva det skyldes... men jeg tipper at han ikke gjør så mye med det. Er jo sånn typisk.... Men får se hva som skjer. Er enda to til litt over to uker til jeg har time. Og denne gangen så utsetter jeg det ikke. Da går jeg. Har utsatt timen gang på gang Endret 22. februar 2016 av heartlife Lenke til kommentar
VoS Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 jeg fant denne for ikke så lenge siden. http://tinnituspill.org de påstår riktig nok ikke at det er en 100 % kur, men de fører anekdotiske bevis på at den kan ha en lindrende effekt i et par enkeltstående tilfeller. money-back-gurantee jeg er generelt skeptisk av natur til slike ting, men nettstedet er i hvertfall forholdsvis ryddig og de spiller med åpne kort i hvertfall. Kan kanskje være verdt et forsøk? Lenke til kommentar
VoS Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg er litt spent på hvordan de estimerer 40% reduksjon, som er en objektiv verdi, ut fra et subjektivt symptom som tinnitus jo er. Skulle likt å se den formelen. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Satte på radio og der tutet en gammel slager: Dæven så det vekket opp tinnitusen min. Spillet over DAB-sending, og med noe ekstra volum lagt til. Men, merker at disse diskantlydene som man ofte har på små radioer er ganske ubehagelige for meg. Anonymous poster hash: e8e6d...619 Lenke til kommentar
heartlife Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Satte på radio og der tutet en gammel slager: Dæven så det vekket opp tinnitusen min. Spillet over DAB-sending, og med noe ekstra volum lagt til. Men, merker at disse diskantlydene som man ofte har på små radioer er ganske ubehagelige for meg. Anonymous poster hash: e8e6d...619 Å høre på musikk med hodetelefoner eller enkelte lyder kan kanskje vekke til livet tinnitusen og. Nå er jeg veldig glad i kveld også!. Faktisk øresusen var forferdelig i morges, men nå i kveld har jeg ikke hatt den på flere timer . Du verden for en befrielse, men ... den kommer nok tilbake Men er spent på hva som er årsaken. Nå nevner en at ørevoks kan være en årsak... , og det kan også gi dårlig hørsel regner jeg med. En annen sak er ... høy musikk - skader på øret... , depresjoner / og stress kan være årsaken, og skjelettmessige endringer osv.... Det kan altså være en del ulike årsaker til det, men nå tyder alt på hos meg at stress gjør det værre. Og at jeg får pause fra tinnitusen av og til. Positivt tiltross for at den kommer tilbake. Jeg håper at det kommer en kur slik at alle her inne får bort øresusen! Den er vikelig irriterende spesiellt når man skal sove. jeg forsøker å ikke la meg irritere, og klarer da å sovne, men tror nok mange av dere har høyere og mer plagsom øresus enn min ja. Min høyeste sympati for dere som har det! . Det er forferdelig plagsomt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 jeg fant denne for ikke så lenge siden. http://tinnituspill.org de påstår riktig nok ikke at det er en 100 % kur, men de fører anekdotiske bevis på at den kan ha en lindrende effekt i et par enkeltstående tilfeller. money-back-gurantee jeg er generelt skeptisk av natur til slike ting, men nettstedet er i hvertfall forholdsvis ryddig og de spiller med åpne kort i hvertfall. Kan kanskje være verdt et forsøk? Nei,nei,nei og atter nei! Ikke begi deg ut på slikt.. Det finnes hundrevis av årsaker til tinnitus, og dertil tusenvis av behandlingsmetoder! Felles for de aller fleste er at de ikke virker. Faktisk, selv om det finnes noen veldig gode teorier, så vet man faktisk ikke hva som forårsaker tinnitus! For å kunne finne en kur, må man først klare å løse gåten med hva som faktisk skjer og genererer den grenseløst irriterende lyden Det eneste en pille gjør (som så mange piller har gjort før den du linker til), i likhet med det meste av alternativ behandling, er å gi falskt håp. Det eneste som beviselig hjelper er tilvennings trening, aller mest kjent TRT (tinnitus retraining theraphy), som du vanligvis får gjennom en ØNH klinikk og/eller psykolog, eller spesial senter for slik behandling, f.eks Landaasen rehabiliteringssenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå