Gå til innhold

Kan man kjøre større regneark med win 10?

foenix

Anbefalte innlegg

Mye tallteori (matrisehåndtering) fra en daglig statistikk over en periode på 30 år.

Noe matriseregning kan jo fort føre til at datamengden blåses opp ganske kraftig. Er du sikker på at du ikke kjører noen beregninger som gjør dette? (F.eks. hvis du har kjørt samme program, med samme datastørrelse, på en annen PC burde vi kunne utelukke dette.)

Et gratis alternativ du kunne se på er eventuelt R eller Python.

Flesteparten av cellene er fyllt med en formel, så det blir nok noen hundretusen formler tilsammen.

Muligens kan jeg prøve Python, men er programeringen der tilsvarende til Excel ved at man legger lignende formler i cellene, eller er det et helt annet opplegg og programeringsspråk?

Vil det evt. hjelpe dersom jeg utvider casheminnet på maskinen?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Python er et programmeringsspråk, ikke et regneark. Python har ikke spesielt bra ytelse, så det er i grunnen tvilsomt om det vil hjelpe.

Var jeg deg ville jeg oppgradert til 64-bit windows (med 64-bit-versjon av LibreOffice) eller installert 64-bit linux (med ditto). Der har man også regnearkprogrammet Gnumeric som et alternativ.

Tvilsomt, et 32-bit program klarer ikke å utnytte mer enn 4 gb uansett.

Lenke til kommentar

Flesteparten av cellene er fyllt med en formel, så det blir nok noen hundretusen formler tilsammen.

Muligens kan jeg prøve Python, men er programeringen der tilsvarende til Excel ved at man legger lignende formler i cellene, eller er det et helt annet opplegg og programeringsspråk?

Noen... hundretusen formler? Er det mulig at det kan være årsaken? Jeg har liten erfaring med Excel, men jeg kan se for meg at akkurat det å ha så mange forskjellige formler må være veldig krevende.

Python er ikke det samme som Excel. Det kan derimot brukes greit på større regneoperasjoner med matriser. Men det vil kreve en del innsats for å sette deg inn i det, så jeg ville heller forsøkt å få det til med Excel.

Lenke til kommentar

Noen... hundretusen formler? Er det mulig at det kan være årsaken? Jeg har liten erfaring med Excel, men jeg kan se for meg at akkurat det å ha så mange forskjellige formler må være veldig krevende.

Python er ikke det samme som Excel. Det kan derimot brukes greit på større regneoperasjoner med matriser. Men det vil kreve en del innsats for å sette deg inn i det, så jeg ville heller forsøkt å få det til med Excel.

Det er ikke så mange forskjellige formler, bortsett fra at en del variabler i formlene blir forandret pga. at man drar dem et godt stykke sidelengs og ca. 8000 rader nedover, dvs at det dreier seg om et titalls forskjellige formler med flere hundre tusen ulike variabler.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen Ketil!

Jeg har funnet ut at problemene jeg har hatt, har oppstått pga. at jeg har åpnet lagrede Open Office filer direkte i Excel uten først å ha lagret dem i Excel-format. Jeg fant en løsning på denne siden. Nå ser det ut som om det fungerer fint. Jeg har utvidet regnearket til 40 MB og opplever ikke noe krasj lenger.

Det betyr vel at Open Office ikke er et fulgodt alternativ til Excel når filene blir større enn 6 - 7 MB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...