foenix Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Dersom jeg oppgraderer til Win 10, kan jeg da kjøre en større datamengde i regnearket før det krasjer? Er det noen her som har erfaring vedr. dette problemet. Nå får jeg melding "Bad Allocation" når datamengden nærmer seg 7 MB. Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Du kjører OpenOffice, gjør du ikke? Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Dette har noe med hvilken versjon av excel du kjører også. Nyeste = beste når det kommer til håndtering av store filer. Hva skal du gjøre i excel btw? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Du kjører OpenOffice, gjør du ikke? Jeg kjørte siste versjon av Open Office, prøvde så å gå tilbake til v. 4.01. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Jeg lastet deretter ned Excel for å prøve, men også det programmet klarte bare et par MB mer enn O. O. Så jeg lurte på om Windows 10 har støtte for mere RAM og om det vil hjelpe på problemet? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Dette har noe med hvilken versjon av excel du kjører også. Nyeste = beste når det kommer til håndtering av store filer. Hva skal du gjøre i excel btw? Mye tallteori (matrisehåndtering) fra en daglig statistikk over en periode på 30 år. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Hvor mye RAM har maskinen din per nå? Hvilken versjon av Office kjører du nå? Det virker som du trenger er jo et program som håndterer sånt bedre.. Er det bare du som skal jobbe / analysere dataene? Eller skal andre være med på "dansen" ? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg kjører Windows 7. 32 bit som bare støtter i underkant av 4 GB RAM, men jeg har 8 GB innstallert på maskinen. Jeg driver med dette alene og har ikke noe tilkoblet nettverk. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) 32 bit ja, burde jo vært 64 bit. Uansett, når excel streiker så finnes det programmer som feks Qlikview, som er et kjempe kraftig verktøy. For helt enkle ting er det lett å komme i gang, med wizzards for å importere excel ark, og har du headers kan du importere disse også så du får feltnavn du kjenner igjen osv. Her kan du lage tabeller, og grafer. Enkelt sammenstille og se hvordan dataen henger sammen, men enkle trykk. Når du lager tabeller og slikt, er det greit å tenke på dimensjoner og uttrykk. Forskjellen er en dimensjon er gjerne du vil se, feks år og produkt, mens et uttrykk kan jo være count(produkt) Da vil du jo enkelt få en tabell feks, som gir deg en telling av produkter fordelt per år. http://www.qlik.com/products/qlikview Det er gratis å kjøre som enkelt person og 15 min med youtube, har du kontroll på helt basicstuff. Og det fine er at denne takler excelarket ditt lett som en plett, og du kan fint kombinere flere excelark ved behov, og koble disse sammen. Endret 8. desember 2015 av lazyjacket Lenke til kommentar
foenix Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg prøvde å innstallere Qlikview men fikk beskjed om at innstallasjonen ikke støttes av min prosessortype. Jeg har en Intel I5 prosessor, så den burde vel ikke være utdatert. Er det slik at man må ha 64 bits OS for å innstallere programmet? Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Kan hende at det er 64bit den som ligger ute for alle, jeg har i alle fall tilgang til en 32bits versjon. Du finner den her: http://www.jottacloud.com/p/stiankar/7735ebcd1b8a468abf02e4a1410897f7 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Jeg klarte å innstallere denne gangen, men fikk ikke åpnet filene som jeg lagret gjennom Excel og O.O. Har ikke Qlikview tilsvarende regneark? Endret 9. desember 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Hei, flott at du fikk det til. Virker som du hadde litt startproblemer.. Frykt ikke jeg har laget en liten Quick guide. http://www.jottacloud.com/p/stiankar/107158e0d7f843f490ad5022e25667fb Lykke til. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Programmet virket med testfilen (insert data) da jeg prøvde den. Jeg laget deretter en enkel Excel fil for å teste, men da krasjet programmet. Jeg prøvde da igjen med testfilen, men da krasjet det også. Jeg har prøvd å restarte maskinen og innstallere programmet på nytt, men det krasjer hver gang jeg trykker "next step" i "save file" menyen. Jeg aner ikke hva som er galt. Finnes det muligens andre programmer som er enklere å forholde seg til? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Mulig å konvertere til database? Endret 10. desember 2015 av PROuser Lenke til kommentar
foenix Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Mulig å konvertere til database Mulig å konvertere til database? Jeg har ikke drevet med det tidligere. Hva er database? Endret 10. desember 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Da tror jeg du skak kapitulere og skaffe deg 64 bit windows så du får brukt alle dine 8GB med RAM og sørger for å ha siste versjon av office pakka. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Som nevnt over er det viktig med 64-bits versjonen av Excel hvis du skal drive med store tall. Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Du kjører OpenOffice, gjør du ikke? Jeg kjørte siste versjon av Open Office, prøvde så å gå tilbake til v. 4.01. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Jeg lastet deretter ned Excel for å prøve, men også det programmet klarte bare et par MB mer enn O. O. Så jeg lurte på om Windows 10 har støtte for mere RAM og om det vil hjelpe på problemet? Enig med lazyjacket og ilpostino Ut fra at du kjører 32Bit OS, vil windows 10 med 64bit Excel gi deg bedre armsleng. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Dette var merkelig. 7 MB er jo ingenting. Det høres mer ut som en feil i programmet enn for lite minne. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Mye tallteori (matrisehåndtering) fra en daglig statistikk over en periode på 30 år. Noe matriseregning kan jo fort føre til at datamengden blåses opp ganske kraftig. Er du sikker på at du ikke kjører noen beregninger som gjør dette? (F.eks. hvis du har kjørt samme program, med samme datastørrelse, på en annen PC burde vi kunne utelukke dette.) Et gratis alternativ du kunne se på er eventuelt R eller Python. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå