Gå til innhold

Kan man kjøre større regneark med win 10?

foenix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kjører OpenOffice, gjør du ikke?

Jeg kjørte siste versjon av Open Office, prøvde så å gå tilbake til v. 4.01. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Jeg lastet deretter ned Excel for å prøve, men også det programmet klarte bare et par MB mer enn O. O. Så jeg lurte på om Windows 10 har støtte for mere RAM og om det vil hjelpe på problemet?

Lenke til kommentar

Dette har noe med hvilken versjon av excel du kjører også. Nyeste = beste når det kommer til håndtering av store filer.

Hva skal du gjøre i excel btw?

Mye tallteori (matrisehåndtering) fra en daglig statistikk over en periode på 30 år.

Lenke til kommentar

32 bit ja, burde jo vært 64 bit.

Uansett, når excel streiker så finnes det programmer som feks Qlikview, som er et kjempe kraftig verktøy.

For helt enkle ting er det lett å komme i gang, med wizzards for å importere excel ark, og har du headers kan du importere disse også så du får feltnavn du kjenner igjen osv.

Her kan du lage tabeller, og grafer. Enkelt sammenstille og se hvordan dataen henger sammen, men enkle trykk.

Når du lager tabeller og slikt, er det greit å tenke på dimensjoner og uttrykk. Forskjellen er en dimensjon er gjerne du vil se, feks år og produkt, mens et uttrykk kan jo være count(produkt)

Da vil du jo enkelt få en tabell feks, som gir deg en telling av produkter fordelt per år.

http://www.qlik.com/products/qlikview

Det er gratis å kjøre som enkelt person og 15 min med youtube, har du kontroll på helt basicstuff. Og det fine er at denne takler excelarket ditt lett som en plett, og du kan fint kombinere flere excelark ved behov, og koble disse sammen.

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Programmet virket med testfilen (insert data) da jeg prøvde den. Jeg laget deretter en enkel Excel fil for å teste, men da krasjet programmet. Jeg prøvde da igjen med testfilen, men da krasjet det også. Jeg har prøvd å restarte maskinen og innstallere programmet på nytt, men det krasjer hver gang jeg trykker "next step" i "save file" menyen.

Jeg aner ikke hva som er galt. Finnes det muligens andre programmer som er enklere å forholde seg til?

Lenke til kommentar

Du kjører OpenOffice, gjør du ikke?

Jeg kjørte siste versjon av Open Office, prøvde så å gå tilbake til v. 4.01. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Jeg lastet deretter ned Excel for å prøve, men også det programmet klarte bare et par MB mer enn O. O. Så jeg lurte på om Windows 10 har støtte for mere RAM og om det vil hjelpe på problemet?

Enig med lazyjacket og ilpostino

Ut fra at du kjører 32Bit OS, vil windows 10 med 64bit Excel gi deg bedre armsleng.

Lenke til kommentar

Mye tallteori (matrisehåndtering) fra en daglig statistikk over en periode på 30 år.

Noe matriseregning kan jo fort føre til at datamengden blåses opp ganske kraftig. Er du sikker på at du ikke kjører noen beregninger som gjør dette? (F.eks. hvis du har kjørt samme program, med samme datastørrelse, på en annen PC burde vi kunne utelukke dette.)

Et gratis alternativ du kunne se på er eventuelt R eller Python.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...