Shruggie Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Hvilke jobber var dette? PM kommer i saken. Hva i... Jeg sliter med å forstå hvordan den informasjonen du sendte meg på PM er for sensitiv til å legge ut i denne tråden. Hva skjer? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Er jobben du har vært med på å ansette folk i en jobb som krever høyere utdanning, Hjemlengsel? For dette må jeg innrømme hørtes veldig rart ut. TS: Du har zip nada å bekymre deg for uansett. Lenke til kommentar
scphytt Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom orden og oppførsel på skolen og pålitelighet på jobb. Jeg synes det er helt OK at det droppes. Enkelte personer er ubrukelige på alle måter, men vi trenger ikke straffe de som bare er skoleleie for det. Etter første jobben er det bare resultater som teller uansett. Det er ikke noe galt i at det droppes, men da bør det gjelde hos alle. Ikke sånn at vi er en av de 2-3 skolene i landet som gjør det som et prøveprosjekt. Kan det egentlig kalles et prøveprosjekt? De vil jo ikke få sett resultatene av det engang. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Hei! Jeg går på en skole som er en av de få som nå har søkt om å få avviklet orden og adferdskarakteren i år, det stor sannsynlighet for at det går igjennom. For min del som aldri får noen bemerkninger på dette punktet syntes jeg det er høyst urettferdig, dette hjelper jo kun de som ikke kan oppføre seg eller som glemmer å ta med bøker, pc og alt det andre. Når jeg i fremtiden skal søke jobb, da er det jo naturlig at orden og atferd er noe av de første de ser på, men når den ikke er tilgjengelig vil jo de fleste bare se videre til neste kandidat, eventuelt vil de ringe mentor eller andre lærere jeg har oppført som referanse. Problemet med dette er jo at halvparten av lærerene mine er veldig gamle- så de kan ikke være referanser for meg for resten av livet, derfor vil jeg beholde orden og atferdskarakteren så jeg ikke automatisk stiller lengre bak i køen enn andre. Dette kan jo umulige være rettferdig for oss som ikke får noen bemerkelser?! Skal ta det opp med ledelsen, spurte en av lærerene mine i dag, men han sendte meg bare videre til tillitsvalgt(som ble valgt for moro) i klassen. Hjelp Delig da - nå trenger du ikke bekrymre deg for anmeldinger og kan ofte komme forsent eller "glemme" å gjøre leksene Lenke til kommentar
scphytt Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Dette kan jo umulige være rettferdig for oss som ikke får noen bemerkelser?! Alvorlig talt. Hvis du er så heldig (ja!) at du trives og klarer deg fint på skolen er det i seg selv belønning nok i massevis, og du har allerede et voldsomt forsprang på de det ikke gjelder. Hvor mye mer straff synes du de fortjener? Og på den annen side, fortjener de som egentlig gir totalt faen i arbeidet, men møter opp hver dag fordi det er kjekkere enn å sitte hjemme, egentlig noen belønning? Orden- og atferdskarakter er gammeldags og forskjellsfremmende. De er overmodne for skraphaugen. Nå er det vell gjerne ikke helt sånn at jeg trives, men jeg går der av en grunn. Jeg klarer meg fint, men hvorfor skal vi som gjør en innsats bli straffet? Jeg syntes de som ikke bryr seg om dette kan få muligheten til å velge bort karakteren, så kan heller vi som faktisk vil noe få beholde den, på lik linje med resten av skolene i Norge. Jeg skal ikke si noe på at det er gammeldags og forskjellsfremmende, så for min del gjør det ingenting om den blir fjernet. Det som ikke er greit er at vi er en av de ytterst få skolene som gjør det. Vinterstund: Joa, men det var aldri en bekymring i utgangspunktet! Endret 8. desember 2015 av scphytt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Er det så få, da? Jeg mener å huske at noen skoler rett og slett ikke førte fraværet på vitnemålet da jeg gikk på videregående, og det begynner å bli en stund siden. Det med å ikke føre karakter i det hele tatt er derimot kanskje nytt. Dette handler ikke om at du straffes, men at noen andre ikke lenger straffes. Straff er upedagogisk og bør bare brukes i spesielle tilfeller. Kanskje greit nok at de med plettfritt fravær fortjener en påskjønnelse, men den har de altså fått på kjøpet etter min mening. Det er ikke verdt å straffe de som sliter enda mer. De har nok å tenke på. Det er en sammenheng her: De som har lite fravær og gode resultater på skolen vil, hvis de ikke har overprestert, sannsynligvis fortsette med dette også i arbeidslivet. Men å tro at det motsatte gjelder i samme grad, er en feilslutning. Derfor er det viktigere å skåne de med fravær enn å belønne dem uten, litt som at det i jussen er viktigere at en uskyldig går fri enn at en skyldig straffes. Arbeidslivet er et langt mer mangfoldig sted enn skolen. At man ikke trivdes på sistnevnte, trenger ikke å bety fiasko i det første. Endret 8. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
scphytt Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Slik jeg forstod det var det snakk om et ensifret antall skoler som gjorde dette. Kan godt være jeg tar feil, men mener det var det. Tja, jeg vet ikke jeg altså. Jeg mener det burde vært valgfritt i første omgang, ihvertfall til alle skolene begynner med det. Du kan se på det sånn, men jeg føler at siden de ikke lengre straffes, så belønnes heller ikke innsatsen min. Jeg skulle gjerne slappet av hele skoledagen jeg, men jeg går ikke på skolen for å ha det gøy og sosialt, jeg går der for å få en utdanning og jeg vil ha det beste utgangspunktet for å lykkes videre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Men det blir feil at belønningen kommer i form av at andre straffes. Innstillingen din er jo riktig, du kommer til å vinne over slabbedaskene uansett. Pliktig oppmøte er et nødvendig onde fordi ungdom flest ikke er modne nok til å ta ansvar for egen læring, og fraværsføring og ordenskarakter er nok et verktøy for å sørge for at folk møter opp. Men nå begynner man kanskje å innse at det er mer til skade enn gagn. De flinke møter opp samme faen, og de som har problemer får bare en ting til å tenke på. Nedsatt orden og oppførsel passer et gammeldags menneskesyn. I ditt tilfelle kan du jo bare dokumentere at din skole var tidlig ute med å kutte ut ordenskarakter. Jeg kan aldri se for meg at en arbeidsgiver er så kjip og mistenksom at det får noe å si. Endret 8. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Slik jeg har forstått ordningen (beskrivelsen i DN her) er det per dags dato kun gitt samtykke til å droppe karakteren for førsteårselever, altså de som går på VG1. VG2- og VG3-elever vil fortsatt få karakter, med mindre ordningen utvides. Ludvigsen-utvalget har heller ikke gått inn for å droppe ordens- og oppførselskarakteren rent generelt (men mener at ordningen bør underbygge sosial utvikling heller enn å bli sett på som et sanksjonsmiddel). Generelt sett har jeg vansker for å se at mangelfull ordens- og oppførselskarakter vil skade deg noe særlig. Det finnes useriøse arbeidsgivere som vil kaste søknaden din rett og slett fordi du ikke har noen (vanligvis står det en merknad på vitnemålet om at du ikke har, og at du ikke har fordi skolen deltar i forsøk X). Seriøse arbeidsgivere vil ta den tilsvarende vurderingen ut fra fravær, fagkarakterer, og hvordan du viser deg under et intervju. Så spørsmålet blir jo hvor lyst du har til å jobbe for en useriøs arbeidsgiver. 2 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Orden og atferd er bare tull.... det burde vært en kommentar fra lærer isteden for: f.eks: "Jeg mener Ola Nordmann er en lavere klasse borger som ikke kommer til å egne seg i en profesjonell bedrift" osv... "Ola Nordmann kommer fra en familie uten høy utdannelse og ambisjoner" f.eks..... "Ola Nordmann egner seg til repeterende manuelt fysisk arbeid uten høy kompleksitet" det er feedback arbeidslivet kan jobbe med. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Og føre til en serie drap mot lærere i juni hvert år ? 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Når man, i høyere utdanning, blir målt på kompetanse og resultater alene ser jeg virkelig ikke noen god grunn til at orden/oppførsel skal være noen relevant variabel når man ansetter en voksen person. På papiret er man vel like moden om man er 23 år og fullfører en mastergrad i kvantefysikk enn om man er 23 år og søker jobb som bussjåfør? Ingen som ansetter en kvantefysiker vil bry seg om evt fravær fra VGS, og det er da like viktig at en fysiker gjør jobben sin som enhver annen arbeidstager.Feller ikke en eneste tåre hvis disse karakterne forsvinner fra vitnemålet. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg anser ordens- og adferdskarakter som en straff for at man er koblet "feil" (for de som dette gjelder, late og pøbelunger er et annet problem). B- og C-mennesker har et naturlig instinkt til å ikke følge solen. B-mennesker står gjerne opp nærmere middag, og C-mennesker står gjerne opp ved solnedgang. Dette er noe som henger igjen fra steinalderen, når vi trengte at folk holdt vakt i hulene mens de andre sov. Dessverre så har vi ikke dette behovet lenger, men vi har ikke kvittet oss med den genetiske kodingen. Jeg er selv C-menneske, og ble totalt straffet for dette på skolen. Fra 1. klasse barneskole til VK1. Jeg sovnet på bussen, i jakkegarderoben, ved pulten, i gymmen. Og jeg var ikke opplagt før jeg kom hjem. Sånn er det i dag også, i en alder av 31. Jeg er ikke våken før sola er nede. Hadde samfunnet anerkjent at vi faktisk har dette problemet, så hadde mange hatt null problem med videre studier, fordi nettopp orden- og adferdskarakter hadde vært bedre. For å være et samfunn som skryter av at vi foretrekker å tilgi og rehabilitere kriminelle, så er vi nordmenn veldig kjappe til å trykke inn avtrekkeren når det gjelder barndomstabber og problemer. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Hadde samfunnet anerkjent at vi faktisk har dette problemet, så hadde mange hatt null problem med videre studier, fordi nettopp orden- og adferdskarakter hadde vært bedre. Orden- og atferdskarakterer har ingenting med høyere utdanning å gjøre..? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Kjenner et par folk med veldig gode faglige karakterer som ikke kom videre på grunn av den karakteren. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Men.. Den sjekkes jo ikke når man skal inn på høyere utdanning..? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Ikke? Den sendes jo sammen med alt annet til samordna opptak. Jeg tror du mener at den ikke _teller_, noe som er sant. Endret 10. desember 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
EdisMester™ Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Bare å bli en slappfisk av en kødd da Endret 10. desember 2015 av EdisMester™ Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Ikke? Den sendes jo sammen med alt annet til samordna opptak. Jeg tror du mener at den ikke _teller_, noe som er sant. Noe som vil si at den ikke sjekkes. Du kan ha Lg, Lg og komme inn på hva som helst så lenge du har nok konkurransepoeng. Det er i mine øyne noe som ikke sjekkes/ikke teller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå