scphytt Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Hei! Jeg går på en skole som er en av de få som nå har søkt om å få avviklet orden og adferdskarakteren i år, det stor sannsynlighet for at det går igjennom. For min del som aldri får noen bemerkninger på dette punktet syntes jeg det er høyst urettferdig, dette hjelper jo kun de som ikke kan oppføre seg eller som glemmer å ta med bøker, pc og alt det andre. Når jeg i fremtiden skal søke jobb, da er det jo naturlig at orden og atferd er noe av de første de ser på, men når den ikke er tilgjengelig vil jo de fleste bare se videre til neste kandidat, eventuelt vil de ringe mentor eller andre lærere jeg har oppført som referanse. Problemet med dette er jo at halvparten av lærerene mine er veldig gamle- så de kan ikke være referanser for meg for resten av livet, derfor vil jeg beholde orden og atferdskarakteren så jeg ikke automatisk stiller lengre bak i køen enn andre. Dette kan jo umulige være rettferdig for oss som ikke får noen bemerkelser?! Skal ta det opp med ledelsen, spurte en av lærerene mine i dag, men han sendte meg bare videre til tillitsvalgt(som ble valgt for moro) i klassen. Hjelp Lenke til kommentar
Populært innlegg Shruggie Skrevet 8. desember 2015 Populært innlegg Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. 10 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Samme her. Skal visstnok være relevant i situasjoner der man skal søke om lærlingplass, uten at jeg kan vise til kilder på det. Men det er hevet over en hver tvil at det betyr mindre enn det folk tror, og det er sjelden/aldri tale om å sjekke et vitnemål fra VGS etter man har tatt høyere utdanning. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det er et poeng... Jeg jobbet i og for seg fra dag 1 etter ungdomsskolen, først sommerjobber og så deltidsjobber, og til slutt heltid, men jeg klarte å unngå lærlingetid Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! 2 Lenke til kommentar
scphytt Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Hmm, da er det kanskje ikke SÅ farlig som jeg trodde, men jeg har altså hørt litt av det motsatte fra andre. Er forresten oppi 20-årene og har ingen referanser, så for min del tror jeg den kan være litt viktig- for å vise at jeg er en oppegående og grei person. Jeg vet ikke om jeg vurderer høyere utdanning enda, eller om det blir læreplass. Disse karakterene blir vell mest relevant om jeg går ut i lære nå til sommeren, da er det litt surt om noen andre får plassen for jeg ikke har karakterer i orden og atferd, samtidig som mentoren min for eksempel ikke tar telefonen for han er på ferie eller hva det nå måtte være. Uansett, det er jo helt på trynet at vi som faktisk oppfører oss skal få svi for at vi går på en skole med mange elever som blir tatt for røyking/snusing, skulking, være frekk mot lærer/elever og glemmer utstyr og alt det der. Snittet her er så lavt at det er her alle ''bråkmakere'' i distriktet havner så det er jo derfor de har fått søkt om å få det fjernet. Lenke til kommentar
scphytt Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Takk for at du bekreftet mine mistanker! Da får vi håpe det kan bli en ordning på dette, ellers kan jo dette året nesten regnes som bortkastet om man setter det litt på spissen. :/ Skal se om jeg får pratet med rektor i morgen, men skulle det ikke gå min vei så vet jeg ærlig talt ikke hvilke andre muligheter jeg har. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har hørt at mange arbeidsgivere ser mer på ordens- og oppførselskarakteren enn noen av de andre karakterene. Skal du bli f.eks. bussjåfør, er det mye viktigere at du kommer på jobb presis, enn at du er god til å analysere dikt på nynorsk. 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg ville tro lite ugyldig fravær var det viktigste, men det henger nok sammen med arden og atferd. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom orden og oppførsel på skolen og pålitelighet på jobb. Jeg synes det er helt OK at det droppes. Enkelte personer er ubrukelige på alle måter, men vi trenger ikke straffe de som bare er skoleleie for det. Etter første jobben er det bare resultater som teller uansett. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Hvilke jobber var dette? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Jeg har aldri opplevd at noen har bedt om å få se vitnemålet fra ungdomsskolen. Noen, særlig store konsulentselskaper, vil se vitnemålet fra videregående skole fra nyutdannede med mastergrad. Jeg regner med at det senere i karrieren er av mindre betydning, men har man ikke utdannelse utover videregående skole kan det vel tenkes at potensielle arbeidsgivere ønsker å se det vitnemålet (eller kompetansebeviset, for de som ikke har studiekompetanse). Endret 8. desember 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter.Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Men altså, ville du gjort det samme med en person som rett og slett ikke har denne karakteren? Hvis det f. eks. legges ved et skriv fra skolen om at skolen deltok i en prøveordning hvor man ikke ga karakter i orden og oppførsel? Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Hvilke jobber var dette? PM kommer i saken. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har spurt om eller sett på ordenskarakter. Da er det på høg tid du får retta på det. Jeg har sjøl vært med å ansette en del folk, og det absolutt første vi så på - hver gang - før vi gikk videre etter en skanningssamtale var ordens- og atferdskarakterer fra vgs. Var de noe som helst anna enn topp var det "takk for interessa"-brev pr omgående uten å se mer på det vitnemålet. Før ansettelse blei det krevd ordens- og atferdskarakter fra ungdomsskolen også, Både en del vaner og del uvaner legges tidlig og forandres seinere svært sjelden grunnleggende... Så, TS: Du har heilt rett i alle dine bekymringer og du bør ta dette høgst alvorlig! Da har du nok gått glipp av mange toppkandidater. Hva du gjorde på ungdoms og vgs har fint lite med hva en voksen type etter høyere utdanning driver med. 3 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Men altså, ville du gjort det samme med en person som rett og slett ikke har denne karakteren? Hvis det f. eks. legges ved et skriv fra skolen om at skolen deltok i en prøveordning hvor man ikke ga karakter i orden og oppførsel? Søknaden ville da blitt satt 24 timer på vent, sskolen kontaktet pr ekspress og bedt om å bekrefte - med rektors signatur - hvorvidt den prøveordningen var obligatorisk og i tilfelle på grunnlag av hvilken lovbestemmelse. Dersom den ikke var lovpålagt, hvilke gode grunner hadde så skolen for å delta i den? Var ikke de grunnene særdeles gode og særdeles troverdige, eller lå de ikke på bordet i løpet av 24 time er svaret ja. Har eleven valgt en uegna skole er det elevens og ikke arbeidsgivers problem. Ellers har jeg forklart TS i en PM hvordan jeg ville tatt tak en slik sak sjøl om jeg var i samme situasjon for å unngå problemer for egen del om skolen ikke var situasjonen voksen i forhold til elever som utmerka godt tåler å ha en ordenskarakter på vitnemålet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Dette kan jo umulige være rettferdig for oss som ikke får noen bemerkelser?! Alvorlig talt. Hvis du er så heldig (ja!) at du trives og klarer deg fint på skolen er det i seg selv belønning nok i massevis, og du har allerede et voldsomt forsprang på de det ikke gjelder. Hvor mye mer straff synes du de fortjener? Og på den annen side, fortjener de som egentlig gir totalt faen i arbeidet, men møter opp hver dag fordi det er kjekkere enn å sitte hjemme, egentlig noen belønning? Orden- og atferdskarakter er gammeldags og forskjellsfremmende. De er overmodne for skraphaugen. Endret 8. desember 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Da har du nok gått glipp av mange toppkandidater. Hva du gjorde på ungdoms og vgs har fint lite med hva en voksen type etter høyere utdanning driver med. Mulig, men vi har - uten unntak - vært høgst tilfreds med dem som har blitt ansatt, så dette mulige tapet lever jeg heilt fint med. Erfaringen min er ellers at at det man gjorde på ungdomsskole/vgs slett ikke har så lite å gjøre med "hva en voksen type etter høyere utdanning driver med" sjøl om det naturligvis ikke er noen linjalrett sammenheng her. Edit: Retten en tyrkleif.. Endret 8. desember 2015 av Hjemlengsel Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Da har du nok gått glipp av mange toppkandidater. Hva du gjorde på ungdoms og vgs har fint lite med hva en voksen type etter høyere utdanning driver med. Mulig, men vi har - uten unntak - vært høgst tilfreds med dem som har blitt ansatt, så dette mulige tapet lever jeg heilt fint med. Erfaringen min er ellers at at det man gjorde på ungdomsskole/vgs slett ikke har så lite å gjøre med "hva en voksen type etter høyere utdanning driver med" sjøl om det naturligvis ikke er noen linjalrett sammenheng her. Edit: Retten en tyrkleif.. Alle jeg kjenner som ikke fikk topp på orden og oppførsel får jobber som ikke krever høyere utdanning, så mye av silingen tror jeg skjer allerede der. De som kommer seg videre og blir voksen blir da stoppet av at de var ung og dum. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Alle jeg kjenner som ikke fikk topp på orden og oppførsel får jobber som ikke krever høyere utdanning, så mye av silingen tror jeg skjer allerede der. De som kommer seg videre og blir voksen blir da stoppet av at de var ung og dum. Veldig god mulig, i hvert fall om de er gamle nok til at i hvert fall høgere utdanning stilte visse krav til elevene. Gjør ikke universitetene dette får imidlertid seriøse arbeidsgivere gjøre det. Jeg ser absolutt ingen problemer med at ungdom som er ung og dum og som misbruker vgs som et oppbevaringssted i stedet for å bruke det som en skole får merke konsekvensen av dette, like mye 20 år senere som der og da.(Man kan merke konsekvensen av et lovbrudd gjort som ung og dum 20 år seinere også!) Å være klar over at det man foretar seg får konsekvenser seinere kobler kanskje litt mer hjernebruk inn litt tidligere hos ungdom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå