Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge kjele.

Anbefalte innlegg

Til min bursdag i forrige uke fikk jeg tre kjeler. Jeg har ikke bruk for tre stykk (tror jeg), siden jeg selvfølgelig har litt fra før. 

Disse kjelene fikk jeg:

Én Le Creuset 5,3 liter. Denne er veldig fin og av jern og emaljert, men jeg syns den er litt upraktisk og tung kanskje. Denne er nok også den dyreste, så jeg kan bytte den i blant annet pastarulle og andre kjøkkenting jeg trenger. https://www.lecreuset.no/rund-stopejernsgryte

Én Høyang Polaris 5 liter. Helt klassisk stål. Var vel egentlig nærmest det jeg ønsket meg. Casserole-5-l_productslide@1x.jpg

Én Ikea Senior 5 liter. Jerngryte, ikke emaljert. Litt skeptisk til at den er Oval. Vet ikke helt hva jeg skal bytte til på Ikea. 

senior-gryte-med-lokk-hvit__0193895_PE34

Hvilken gryte burde jeg beholde? Hvilke ville dere beholdt?  

Lager veldig mye forskjellig mat og liker å eksperimentere på kjøkkenet. 

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jerngryte er best spør du meg, hadde beholdt begge to, men jeg ville muligens hellet mot den fra Ikea. Litt pga at den ikke er emaljert og litt fordi den blir fin hvis du setter gryta rett på bordet når du skal servere. Jeg vil si at ovalt muligens er praktisk med tanke på røring også og når man skal få opp maten i visse tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jerngryte er best spør du meg, hadde beholdt begge to, men jeg ville muligens hellet mot den fra Ikea. Litt pga at den ikke er emaljert og litt fordi den blir fin hvis du setter gryta rett på bordet når du skal servere. Jeg vil si at ovalt muligens er praktisk med tanke på røring også og når man skal få opp maten i visse tilfeller.

Det jeg er mest skeptisk til er om den ovale formen vil gjøre at varmen sprer seg ujevnt. Vet ikke om det har noe å si da. 

Lenke til kommentar

Det vil nok spre seg litt mindre jevnt enn med en rund kjele, men det jeg lager i så store kjeler er ting der det ikke har noe å si. Varmespredningen i smijernet/ støpejernet er veldig god så jeg tror ikke det er et nevneverdig problem. Jevn varmespredning er viktigere i en stekepanne. Det blir dog et stort varmetap hvis ikke gryten dekker hele plata.

Lenke til kommentar

Jeg ville beholdt Le Creuset-gryta og kvitta meg med resten.

Skriv gjerne hvorfor. Så kan jeg se om grunnen er noe jeg kan relatere til.

Jeg liker hvordan de holder på varmen når de først har blitt varmet opp. Det er veldig fint når man skal lage gryter/braisere. Om du hadde tenkt deg en sånn gryte mest for å koke ting kan den kanskje være litt overkill. Vil dette være din eneste kjele på den størrelsen? Om ja, behold Høyangen også.

Lenke til kommentar

Nei, så lenge du ikke har induksjonsplater så har det ingenting å si. Le Creuset går for å være veldig bra kvalitet, men som du sier, de kan bli litt tunge og upraktiske. Med mindre man har helt spesielle behov så kan man like gjerne bruke Polaris kjelen. Tror jeg ville gjort som du selv foreslår: Bytt inn Le Creuset og kjøp noe annet artig for pengene. Behold Polarisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å vite noe om hva annet du har vil jeg foreslå å beholde den fra Le Creuset, bytte den fra Høyang Polaris i en litt mindre (3-3,5 liter kanskje?) og kvitte deg med den fra IKEA. Le Creuseten er perfekt til å lage gryter og andre ting som har godt av å stå lenge, og den kommer til å vare "evig". Hvis du da har en mindre stålgryte til enklere ting som kjappe sauser, pasta og ris, har du dekket deg godt når du skal lage mat til flere eller bare store porsjoner for å fryse ned, og du har to produkter i god kvalitet du kan beholde lenge.

Lenke til kommentar

Nei, så lenge du ikke har induksjonsplater så har det ingenting å si. Le Creuset går for å være veldig bra kvalitet, men som du sier, de kan bli litt tunge og upraktiske. Med mindre man har helt spesielle behov så kan man like gjerne bruke Polaris kjelen. Tror jeg ville gjort som du selv foreslår: Bytt inn Le Creuset og kjøp noe annet artig for pengene. Behold Polarisen.

Kommer til å bytte Le Creuset'en og beholde de to andre. Takk for god hjelp alle sammen. Bestemor som jeg fikk gryta av syns selv det er en upraktisk gryte, men noen i familien tipset henne om at jeg sikkert ville ha sånn (og hun er det største kokke-idolet mitt).

Forresten så skal Le Creuset'en fungere på induksjon, derfor jeg lurte.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan de holder på varmen når de først har blitt varmet opp. Det er veldig fint når man skal lage gryter/braisere. Om du hadde tenkt deg en sånn gryte mest for å koke ting kan den kanskje være litt overkill. Vil dette være din eneste kjele på den størrelsen? Om ja, behold Høyangen også.

IKEA gryten vil ha samme funksjon som le Creuset'en da.
Lenke til kommentar

Det gjør den vel. Jeg syntes bare at Le Creuset-gryten ser mye flottere ut og er noe man virkelig kan sette pris på i mange år.

Lenke til kommentar

Det gjør den vel. Jeg syntes bare at Le Creuset-gryten ser mye flottere ut og er noe man virkelig kan sette pris på i mange år.

Er forsåvidt enig i at det er en fin gryte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...