rogeren69 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg kjøpte en helt ny maskin hos multicom.no. Da jeg pakket ut maskinen la jeg merke til at to av plastdekslene i front var falt av. Når maskinen startet opp bråket den, noe som viste seg å være kabinettviften som tok borti noe. Videre "fryser" maskinen ved kjøring av programmer og det må foretas en omstart. Jeg klaget til multicom per epost, og de sa at siden det var en mnd siden jeg kjøpte produktet, kunne de ikke erstatte det. Det var ingenting de kunne gjøre. De tilbyr å reparere maskinen for betaling. Dette er ikke aktuelt. Altså, Multicom mener jeg har klaget for sent. Jeg bestilte produktet 07.11, hentet det på posten 17.11. Maskinen ble stående uåpnet til den 1.12 pga flytting, og jeg sendte inn klage den 3.12. Har jeg noe rett på heving av kjøp, krav på gratis reparasjon etc. her? Eller er jeg "lost" Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Bar pakken preg av skade ved henting? Er dette dokumentert i så fall? Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Pakken bar absolutt ingen skade ved henting. Datamaskinen var godt pakket inn i originaleske, som igjen var pakket inn i en større pappeske med masse bobleplast i. Jeg hadde ingen mulighet til å se at den var skadet. DA jeg pakket opp maskinen fremsto den som hel, unntatt disse plastdekslene i front som datt ut. Da kom mistanken om skade. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Ikke heng deg opp i en teori om at det er en "postskade". Tingen har en mangel. Krev retting/omlevering. Det er bare tull at du har "klaget for sent". "[F]risten for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen", jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Selger kan naturligvis påstå at du har skadet tingen etter at du mottok den, men det må han i så fall bevise, jf. § 18. 1 Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Da har jeg fått svar fra Multicom:Hei.Vi må dessverre avvise deres erstatningskrav da reklamasjonen er mottatt for sent.Sendingen er kvittert mottatt av adressaten 17.11.2015 uten at det er gjort anmerkning om skade. Reklamasjon til transportør skal fremsettes uten ugrunnet opphold. Skade som er synlig, bør reklameres når pakka tas imot.Skjer reklamasjonen senere enn 7 dager fra pakka ble mottatt, må den som reklamerer bevise at skaden har oppstått før den ble mottatt. Hvis dette ikke kan bevises, skal pakka anses å ha blitt levert i fullgod stand.Dette er i h.t. Lov om Vegfraktavtaler § 40 samt NSAB200 § 29 (Nordisk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser.)Vi vil dermed ikke kunne erstatte kabinettet her. Dersom det er noe løst e.l. inni kabinettet må dette undersøkes nærmere før en avgjørelse fattes, men i de fleste tilfeller vil de kunne byttes ved garanti.MvhArne PetterMulticom Support____________________ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Multicom tar feil. Rettsforholdet mellom deg og Multicom reguleres av forbrukerkjøpsloven, ikke vegfraktavtaleloven eller NSAB2000. Din reklamasjonsfrist starter først å løpe når du "oppdager mangelen", og den er på to måneder. De første 6 månedene skal mangelen presumeres å ha vært der ved levering. Det sagt så vil nok den underliggende argumentasjonen til Multicom fort bli hørt når det gjelder bevisspørsmål. Du har hatt varen hos deg i noen uker uten å si fra om ytre fysisk skade som er lett å oppdage. En dommer kan meget vel komme til at det er mer sannsynlig at tingen ble skadet etter at du overtok den (som her vil si i det du hentet den på postkontoret) enn under postgangen, i lys av at du ikke har sagt fra før. At kravet ditt ikke tapes før to måneder etter at du åpner pakken betyr ikke at din handlemåte ikke kan kaste lys over faktum. Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Takk for svar. Da forstår jeg det som at denne saken fort kan gå begge veier. Hva mener du med den siste setningen din? "......din handlemåte ikke kan kaste lys over faktum." Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Med det mener jeg at det at du ikke varslet straks gir grunnlag for tvil om skaden var der da du mottok pakken. At de ikke kan avvise kravet med grunnlag i at du har reklamert for sent, betyr ikke at de ikke kan avvise kravet fordi de ikke tror på deg når de sier den var skadet da du fikk den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå