Gå til innhold

Edgerouter x vs pfsense, innspill ønskes!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skifte ut det gamle Telenor multimodemet i heimen. Har sett på både edgerouter x og pfsense. For meg virker det som edgeroutern har bedre GUI enn en hjemmesnekra pfsense router, men at pfsense har flere avanserte innstillinger osv... Det jeg da lurer på er om det er noen her som har en edgerouter x fra Ubiquiti og vil si hva de synes om den? Er brannmuren vrien å sette opp? Er den brukans eller burde jeg gå for pfsense eller evt. en brukt cisco boks? Ønsker også innspill på pfsense og om hvordan den fungerer sammen med programmer som for eksempel opmansger.

Takk for svar på forhånd!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes GUIet er håpløst på edgerouter, CLIet er basert på VyOS og fungerer helt greit. Sånn feature messig vil jeg si at begge har alt det du trenger.

Men jeg ville nok gått for ER-Lite i stedet for ER-X, hvis jeg måtte velge en av de to. Ellers hadde jeg valgt pfSense hver eneste gang. Mest fordi pfSense har ett fungerende WebUI for behandling av brannmur regler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du ha pf så ville jeg ikke fått for noe gammel hw. Du får jo bokser som er laget for pf med masse porter.

Selv kommer jeg nok til å gå for en edgerouter, men det er bare for å ha det lettest mulig med samtlige enheter fra ubiquiti.

Spesielt også nå når de kommer med cloudkey som kontroller for wifi om jeg ikke har forstått helt feil.

Kjører en av edgerouterene mulig pro siden den er 19" rack og jeg har et lite skap + 4 stk unifi ac pro og alt dette på gigabit altiboxlinja mi

Lenke til kommentar

Er du noen her med edgerouter som vil si noe om packet inspection funksjonen i versjon 1.7 ? Jeg synes den ser veldig nyttig og kul ut, men lurer på hvordan den fungerer i praksis. :)

Ser ut som du har litt peiling.

Har du sett noe på forskjellene på edgerouterene?

Har et rack kabinett her i garasjen så vurderer å gå forbpro utgaven med 19" rack for å få det mest mulig clean men er det andre forskjeller på rack utgaven enn det er på standardutgaven? Koster 4000.- for pro så er litt forskjell i pris hvertfall

Lenke til kommentar

Er du noen her med edgerouter som vil si noe om packet inspection funksjonen i versjon 1.7 ? Jeg synes den ser veldig nyttig og kul ut, men lurer på hvordan den fungerer i praksis. :)

Har egentlig ikke prøvd den ut noe særlig, men aktiverte den nå. Ser helt ubrukelig ut for min del. Den klassifiserer datatrafikken som går per host, men kan ikke se at jeg kan bruke denne informasjonen noe videre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...