Gå til innhold

Hjelp med en artikkel..


sparks

Anbefalte innlegg

Hei, driver å skriver en artikkel om likestilling.. Men jeg trenger litt hjelp.. Etter å ha lest igjennom artikkelen skjønner jeg ikke helt hvor jeg skal hen.. Så jeg trenger litt hjelp til å rette opp ting og tang slik at jeg får fram poenget tydelig.. Poenget er det at kvinner får nesten like mye oppmerksomhet som menn bare at det avhenger av sesong og hva leserne vil lese..

 

Artikkel: (den er ikke ferdig..)

 

Det er mye snakk om likestilling og kvinner på skolene, om at avisene er mannsdominerte og at kvinner får for lite oppmerksomhet. Jeg har lyst til å forklare at det ikke er slik og hvorfor.

 

Hvis du på en lørdag kjøper en avis, la oss si VG og blar om til sportssidene vil du se flest menn, noe vi også har diskutert i klassen men jeg syntes det blir helt feil å si at menn da dominerer avisene og media, det kommer nemlig helt an på sesong og tid.

 

Om sommeren og om høsten er det mye fotball, sykler og slikt og da er det selvsagt mange artikler om menn siden det selger bedre enn kvinnefotball men vi glemmer ting som friidrett, golf, der er kvinner like sentralt som menn, om det ikke veier opp mot den store oppmerksomheten menn får i fotball så kan man nesten ikke skylde på noen, avisene må selge for å kunne leve, og aviser selges fordi leseren finner ting som interesserer han/hun i den avisen. Men vi må ikke glemme vinteren.

 

Om vinteren er sportssidene i avisene ofte dominert av kvinnehåndball, ikke herrehåndball, selv om det er like aktuelt er det ikke det leserne vil lese. Og siden ikke leseren vil lese det står det ikke mye om det i avisen. Akkurat det samme skjer om sommeren bare at da er det menn som får oppmerksomheten. Kanskje det har noe med at kvinner spiller bedre, spiller mer interessant, uansett grunn så får de mye oppmerksomhet, mye mer enn menn.

 

Så hva er det denne diskusjonen er om egentlig? Diskusjonen er basert på en undersøkelse vi gjorde i klassen hvor ble delt opp i 6-7 grupper og hver gruppe fikk en avis som de skulle analysere, man skulle skrive ned hvor mange artikler det var om menn, hvor mange om kvinner, hvor mange artikler det var om menn i sporten og hvor mange om kvinner, de skulle se hvor mange bilder det var av menn i sporten og hvor mange av kvinner. Resultatene var riktig nok rimelig sjokkerende, i den avisen jeg undersøkte var det 19 bilder av menn og bare 1 av kvinner, men jeg syntes det er feil av skolen å gjøre en slik undersøkelse og så lage en diskusjon om det hvor man forsvarer kvinnene når undersøkelsen er laget av aviser som er skrevet om sommeren/høsten. Som jeg har skrevet over er det tydelige forskjeller på innholdet i artiklene om sommeren og om vinteren.

 

-----

 

Hvis dere kan omformulere ting jeg har skrevet hadde det også vært topp da jeg ikke er norges beste skribent..

 

Tusen takk...

Endret av sparks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...