Gå til innhold

Operatørlås til besvær

Lais

Anbefalte innlegg

Har byttet fra Telenor, og da funker ikke det nye kortet på min datters Samsung Galaxy Trend Plus. Dette er en lånetlf fra en butikkjede som aldri fikset hennes opprinnelige tlf etter den ble levert inn på reparasjon for halvannet år siden.

Ringte kundesenteret til Telenor, ble henvist til å få kode på nettsiden deres. Dette funker ikke, kommer bare opp at det er "teknisk feil".

Har sendt mail til dem og bedt om opplåsningskode, men de er jo ikke akkurat kjent for å være kjappe på mail.

Det jeg lurer på er da:

- kan det hende jeg må betale for å få låst den opp?

- kan det hende jeg må sende den inn et sted for å få låst den opp?

- vil de se at telefonen er reg på noen andre?

Jeg ga opp å mase etter hennes opprinnelige tlf etter noen måneder, og har det siste året rett og slett ikke tenkt på at hun fortsatt har lånetlf. Har lyst til å kjøpe henne ny, så hvis dere tror at denne operatørlåsen kan by på trøbbel, så gjør jeg bare det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært tekniske problemer på siden man henter ut kodene fra i en ukes tid nå, selv om den normalt er veldig stabil. 

Det jeg lurer på er da: 

Nei, så fort systemet er oppe igjen vil du kunne hente ut koden helt kostnadsfritt.

Vil tro at siden er oppe igjen raskere enn det tar og sende den noe sted. Du er langt fra den eneste som venter på at dette skal fikses. 

Både ja og nei, dersom den er solgt i butikk, blir det som regel gjort en registrering på et nummer, men det er ikke relevant for noe i denne sammenhengen, så tolk svaret som et nei. 

Ellers er det mulig roote og så låse opp Trend Plus, men jeg har ingen guide for hånden. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Det har vært tekniske problemer på siden man henter ut kodene fra i en ukes tid nå, selv om den normalt er veldig stabil.

Det jeg lurer på er da:

Nei, så fort systemet er oppe igjen vil du kunne hente ut koden helt kostnadsfritt.

Vil tro at siden er oppe igjen raskere enn det tar og sende den noe sted. Du er langt fra den eneste som venter på at dette skal fikses.

Både ja og nei, dersom den er solgt i butikk, blir det som regel gjort en registrering på et nummer, men det er ikke relevant for noe i denne sammenhengen, så tolk svaret som et nei.

Ellers er det mulig roote og så låse opp Trend Plus, men jeg har ingen guide for hånden.

Takk for god info! Grunnen til at jeg spurte om den måtte sendes inn, er at da jeg googlet problemet leste jeg om flere som hadde fått opplyst av Telenor at telefonene måtte sendes inn for å få opphevet låsen. At kodene ikke fungerte på telefonene. Noen har også snakket om at de måtte betale 399,- for å få låst opp, men kanskje de hadde binding.

Lenke til kommentar

Taster man den for mange ganger feil (5 ganger eller noe) må den ofte sendes inn, også lurt og sjekke at man har oppdatert til siste software versjon før man forsøker låse opp telefonen, da tidligere versjon kan inneholde feil som gjør at koden ikke virker (noen som er sjeldent). 

Tror så og si alle Trend Plus er utenfor 12 måneders perioden og da legges kodene ut gratis, ellers tar Telenor 600 kr for å gi ut operatørlåsekoder på telefoner som er innenfor bindingstiden, denne prisen reduseres med 40 kr pr måned fra kjøpsdato og det gjelder kun for telefoner som er kjøpt kontant (ikke med abonnement og nedbetaling, de får man låst opp kostnadsfritt). 

Lenke til kommentar

Taster man den for mange ganger feil (5 ganger eller noe) må den ofte sendes inn, også lurt og sjekke at man har oppdatert til siste software versjon før man forsøker låse opp telefonen, da tidligere versjon kan inneholde feil som gjør at koden ikke virker (noen som er sjeldent).

Tror så og si alle Trend Plus er utenfor 12 måneders perioden og da legges kodene ut gratis, ellers tar Telenor 600 kr for å gi ut operatørlåsekoder på telefoner som er innenfor bindingstiden, denne prisen reduseres med 40 kr pr måned fra kjøpsdato og det gjelder kun for telefoner som er kjøpt kontant (ikke med abonnement og nedbetaling, de får man låst opp kostnadsfritt).

Flott. Takk for hjelpen! :) Får bare prøve og se.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en (helt ny) telefon som var kjøpt som en kontantkorttelefon som var låst til Telenor, men det var ingen bindingstid på den. Telenor bekreftet at det ikke var noen binding, men kunne ikke hjelpe meg å få fjernet sperren. Også selgeren (Elkjøp) bekreftet at det bare var å fjerne sperren, men dem hadde ingen lokale teknikkere som kunne gjøre det. Tilbudet fra dem var å sende den inn å få dette gjort mot at jeg betalte rundt 400,- (for frakt).

Googlet så opp en unloock brukermanual fra nett og fjernet selv sperren på under 2 minutt. > Enkleste løsning og helt lovlig å.

Trur hele greia med å selge billige opperatørlåste telefoner for kontantkortkunder er at opperatøren gir en markedsstøtte til utstyrsprodusentene slik at dem delvis låser kunden opp mot opperatøren. For uvitende kunder vil det da være enklest å bare holde seg til denne opperatøren.

PS: Selv telefoner som er sperret med en tidsbegrenset opperatørsperre er det mulig å låse opp. Er imidlertid usikker på hvor lovlig eller etisk riktig det er.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Det er Telenor, i rolle som distributør, som tar inn og betaler for å låse partier med telefoner til seg, for å så selge de ut til sine forhandlere og kunder til rabattert pris. Telenor skal alltid kunne hjelpe med å åpne telefoner låste til dem, enten ved å hente ut koden, dersom den er uten for bindingstiden, mot betaling, ellers via service partner (mcare) dersom koden ikke skulle virke. Merkelig svar fra elkjøp også for den sak skyld. 

Ellers er det ikke ulovlig å fjerne operatørlåsen, men det kan bryte med garantien, avhengig av fremgangsmåten. 

Lenke til kommentar

Det gikk faktisk helt smertefritt å låse den opp med koden jeg fikk på mail. Turte ikke prøve noe annet siden den blir låst etter 3 feile forsøk og jeg allerede hadde prøvd to.

Hadde regnet med at det kom til å bli noe tul med dette her, men det gikk altså greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...