Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internettavtale - Get som leverandør


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig flyttet inn i en eldre bygård i Oslo. Sameiet hadde en avtale med get som betales gjennom fellesutgiftene. Avtalen gir:

 

- 10/2 ned/opp (billigste alternativ)

- 40 tv kanaler (20 valgfrie)

- Dette koster 413,-/mnd for alle (+99,- da jeg minst må ha 20/5, 199,- for 50/10 tror jeg)

 

Jeg ringte get og valgte å øke til 20/5 med en gang til 99,- ekstra/mnd, de skulle da sende meg et nytt modem og tv boks (bedre modem hvor jeg kan hoippe rett på 50 og 100 i ned fart). De ville selge meg "Get Box II", men så ikke helt verdien i det, med up-front kostnad og månedlig ekstrakostnad(!).

 

Videre ville de selge meg en router til 700, men takket nei og tenkte at jeg heller finner en selv. Der har vi spørsmål nummer en, hvilken trådløs router gir mest bang for the buck til under 1000,- helst nærmere 500,-? Brukes til streaming (netflix 4k) , torrents, musikk (sonos) og mobiler og gjerne alt på engang...

 

Videre har jeg planer om å forhandle frem en bedre avtale for sameiet, så kanskje noen har tall/vilkår på hva dere mottar? Hvordan går jeg frem for å få FIBER? Gården ligger sentralt på St.hanshaugen, så nekter å tro det er langt til nærmeste kabel? (drømmer om 200/200 til en slikk og ingenting som i Sverige).

 

Ser posten ble litt rotete, men jeg lurer igrunn på det meste her, spesielt som førstegangseier av bolig.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye:

NETGEAR AC 1200 DUAL BAND ROUTER

Kjøpte selv Netgear Centria WNDR4720 til 500 kr på salg på expert, vet de selger dårlige jensen router på salg ikke langt fra komplett picup point i oslo litt unna nationaltheatret.

 

Brukt:

Asus AC66U (Rundt 1000 kr brukt)

Det gir best valuta for pengene.

 

Ellers er jeg enig det er lite vits å håpe på billig fiber prøv heller borettslaget å bytte til bayonette hvis du vil ha billigst 1 gigabit linje til 500-300 kr måneden. Regn med hver av beborer må ut med rundt 10 000 kr ca for å bytte fra coax\ fiber, kanskje bedre og billigere i så fall å gå for docsis 3.1 hvis det er gammelt bygg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er enkelt å få fiber, du bare sier at du skal betale for alt. Leverandørene legger ikke inn fiber på deres regning hvis det ikke er noen stor økonomisk vinning eller at de har mange avtaler med binding på forhånd (som egentlig er det samme som stor økonomisk vinning :p )

 

 

Nye:

NETGEAR AC 1200 DUAL BAND ROUTER

Kjøpte selv Netgear Centria WNDR4720 til 500 kr på salg på expert, vet de selger dårlige jensen router på salg ikke langt fra komplett picup point i oslo litt unna nationaltheatret.

 

Brukt:

Asus AC66U (Rundt 1000 kr brukt)

Det gir best valuta for pengene.

 

Ellers er jeg enig det er lite vits å håpe på billig fiber prøv heller borettslaget å bytte til bayonette hvis du vil ha billigst 1 gigabit linje til 500-300 kr måneden. Regn med hver av beborer må ut med rundt 10 000 kr ca for å bytte fra coax\ fiber, kanskje bedre og billigere i så fall å gå for docsis 3.1 hvis det er gammelt bygg.

 

 

Helt klar over at de ikke fyrer inn fiber uten økonomisk vinning, men det må være minst 100 boliger helt i nærheten hvor sikkert et visst antall kunne tenkt seg fiber? Sikkert lettere sagt enn gjort, men dersom man tar det opp med styret/styrene kan de sikkert være mulig å se på endringer!

 

Skal sjekke opp bayonette ja, hadde vært greit med et pressmiddel i det minste.

 

H

Lenke til kommentar

Lykke til å få borettslaget å endre, selv vet jeg dette er vanskelig, muligs i oslo er det bedre bygd ut med tanke på flere levrandører.

Det er selve det å grave fiber utendørs særlig på vinteren er ekstra dyrt.

Innvendig kommer det ann på hvordan kabelrørene er satt opp om det er bare å trekke nye kabelrør eller om det er betong som gjør man må støpe ny mur etc. Det blir fort veldig kostbart.

 

Touchstone CM8200 – This ultra-fast DOCSIS 3.1 modem delivers unprecedented data rates of more than 5 Gbps downstream and 2 Gbps upstream. Switchable filters with full 204MHz upstream and 1218MHz downstream support reliable gigabit

 

Har man slik på korte avstander 100 meter eller noe slik, tviler jeg på man merker forskjell eller minimale forskjeller mellom fiber\coax.

Skal man ha tilsvarende på fiber koster det nok ekstremt mye.

Nå liker jeg også fiber mest med tanke på valgfrihet, men uansett så har man lite valgfrihet frem til boretslaget kjøper alt av infrastruktur, så har dere økonomi til det, er det bedre en bindingstid.

 

Største problem med docsis er generielt det er delt med mange kunder ofte 150 eller flere kunder per node.

Er kanskje problem med tanke på strømledene ved lynnedslag, samme med DSL (G.fast).

Kan godt være dere har fiber inn i bygget også deles det på docsis inni bygget.

Lenke til kommentar
Videre har jeg planer om å forhandle frem en bedre avtale for sameiet, så kanskje noen har tall/vilkår på hva dere mottar? Hvordan går jeg frem for å få FIBER? Gården ligger sentralt på St.hanshaugen, så nekter å tro det er langt til nærmeste kabel? (drømmer om 200/200 til en slikk og ingenting som i Sverige).

Bor selv i en eldre bygård i Oslo og vi fikk fiber installert tidligere i år.

Styret innhentet tilbud fra flere aktører (5-6) og la frem det de anså som det beste tilbudet for oss på fjorårets generalforsamling. Det endte med enstemmig vedtak for tilbudet fra Bayonette. :)

 

For 299,-/mnd i tre år får vi 1/1 Gbps linje. Det dekker også installering av alt teknisk infrastruktur, hvor vi overtok eierskapet ved overtakelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Videre har jeg planer om å forhandle frem en bedre avtale for sameiet, så kanskje noen har tall/vilkår på hva dere mottar? Hvordan går jeg frem for å få FIBER? Gården ligger sentralt på St.hanshaugen, så nekter å tro det er langt til nærmeste kabel? (drømmer om 200/200 til en slikk og ingenting som i Sverige).

Bor selv i en eldre bygård i Oslo og vi fikk fiber installert tidligere i år.

Styret innhentet tilbud fra flere aktører (5-6) og la frem det de anså som det beste tilbudet for oss på fjorårets generalforsamling. Det endte med enstemmig vedtak for tilbudet fra Bayonette. :)

 

For 299,-/mnd i tre år får vi 1/1 Gbps linje. Det dekker også installering av alt teknisk infrastruktur, hvor vi overtok eierskapet ved overtakelse.

 

 

Se der ja! 

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så bastante på at dette er så vanskelig... 

Kan jeg spørre om hvor mange leiligheter det er snakk om og om det er borettslag eller eierleiligheter? Jeg bor ikke i borettslag.

 

H

Lenke til kommentar

Det er enkelt å få fiber, du bare sier at du skal betale for alt. Leverandørene legger ikke inn fiber på deres regning hvis det ikke er noen stor økonomisk vinning eller at de har mange avtaler med binding på forhånd (som egentlig er det samme som stor økonomisk vinning :p )

 

Dette er jo rett og slett feil. Flere aktører, blant annet Bayonette og Lynet bygger ut fiber UTEN Å TVINGE folk over på deres løsning, så lenge det er snakk om mange nok leiligheter de bygger til som det typisk er i oslo-bygårder.

 

http://www.dn.no/etterBors/2015/04/13/2140/Medier/sa-opp-get-la-inn-fiber

 

"Sameiet tok da kontakt med to leverandører av fiberbredbånd, Lynet Internett og Homenet, for å gi beboerne større valgfrihet. Det ble derimot for dyrt å legge fiberbredbånd til den ene bygården alene, men Lynet Internett tilbød seg å ta kostnaden, dersom alle de fem bygårdene i kvartalet åpnet opp for installasjon. De fem sameiene, tilsammen over 100 boenheter, ble enige om at dette var en god idé. Lynet Internett inngikk en fem års tilkoblingsavtale med sameiene, og lot det være valgfritt for beboerne å bruke deres tjenester."

Lenke til kommentar

Se der ja! 

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så bastante på at dette er så vanskelig... 

Kan jeg spørre om hvor mange leiligheter det er snakk om og om det er borettslag eller eierleiligheter? Jeg bor ikke i borettslag.

 

H

 

Noen har det vel med å være negative...

Vi er organisert som et boligaksjeselskap, bestående av 280 leiligheter og et par næringslokaler.

Lenke til kommentar

 

Se der ja! 

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så bastante på at dette er så vanskelig... 

Kan jeg spørre om hvor mange leiligheter det er snakk om og om det er borettslag eller eierleiligheter? Jeg bor ikke i borettslag.

 

H

 

Noen har det vel med å være negative...

Vi er organisert som et boligaksjeselskap, bestående av 280 leiligheter og et par næringslokaler.

 

 

Ja okei, men da har dere nok en fordel der, mtp størrelse og næringslokalene. Uansett, med opptil 100 private boliger bør det være noe å se på for fiber leverandørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...