JussRelatertBot Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hei. Eg har nå akuratt fått standpunkt karakterene mine i 10 klasse. I 4 av fagene til en lærer har eg fått enten 5 eller 6 på absolutt alle prøvene og framføringene i 10. I 8 og 9 hadde eg rundt 3,4 i disse fagene. Kan da lærer si at karakteren min i 10 blir 4 og begrunne dette med at han tar gjennomsnittet fra alle årene, ikke bare 10? Synest at eg bør få karakter for det eg gjorde i 10 ikke 8. Takk for svar Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det er 10. klasse som gjelder for karakterene i 10. klasse, noe annet blir helt toskete. Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Læreren sier at, han gir meg karakter for kompetansen eg har vist i 8,9 og 10 ende. Kan eg klage på dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Sluttvurderingen (standpunktkarakteren) skal signalisere din kompetanse i faget ved avslutningen av opplæringen, jfr. opplæringslovforskriften §§ 3-17 og 3-18. Det vil si at karakterene du får i 10. klasse skal signalisere oppnåelsen din av fagenes kunnskaps- og ferdighetsmål per vårsemesteret i 10. klasse. Det betyr ikke at det bare er 10. klassesituasjonen din det skal legges vekt på - har du svak måloppnåelse i emner det bare ble undervist i i f.eks. 9. klasse (og ikke i 10. klasse) er det mulig å legge vekt på det. Det er ikke lov å gjennomsnittsberegne karakterer fra 8., 9., og 10. klasse. Det er ikke en fremgangsmåte som synliggjør kompetansen ved avslutningen av opplæringen. 1 Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Eg søker på julekarakterene, så disse er de viktigste for meg. Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 8. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2015 Sluttvurderingen (standpunktkarakteren) skal signalisere din kompetanse i faget ved avslutningen av opplæringen, jfr. opplæringslovforskriften §§ 3-17 og 3-18. Det vil si at karakterene du får i 10. klasse skal signalisere oppnåelsen din av fagenes kunnskaps- og ferdighetsmål per vårsemesteret i 10. klasse. Det betyr ikke at det bare er 10. klassesituasjonen din det skal legges vekt på - har du svak måloppnåelse i emner det bare ble undervist i i f.eks. 9. klasse (og ikke i 10. klasse) er det mulig å legge vekt på det. Det er ikke lov å gjennomsnittsberegne karakterer fra 8., 9., og 10. klasse. Det er ikke en fremgangsmåte som synliggjør kompetansen ved avslutningen av opplæringen. Så visst eg har hatt 6 i alle fag i 10 men hadde 3 i 8 og 9, så kan han trekke ned karakteren min i 10 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Eg søker på julekarakterene, så disse er de viktigste for meg. Nei, søker du vgs så kommer du inn basert på standpunkt ved våren. Du har jo ikke hatt noen avsluttende eksamener til jul. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Eg søker på julekarakterene, så disse er de viktigste for meg. Nei, søker du vgs så kommer du inn basert på standpunkt ved våren. Du har jo ikke hatt noen avsluttende eksamener til jul. Det er noen vgs som krever at du søker med julekarakterene. Gjorde det selv i min tid. Det var dog privat vgs. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Eg søker på julekarakterene, så disse er de viktigste for meg. Nei, søker du vgs så kommer du inn basert på standpunkt ved våren. Du har jo ikke hatt noen avsluttende eksamener til jul. Det er noen vgs som krever at du søker med julekarakterene. Gjorde det selv i min tid. Det var dog privat vgs. Det er vel hvis du skal søke på en privatskole? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Så visst eg har hatt 6 i alle fag i 10 men hadde 3 i 8 og 9, så kan han trekke ned karakteren min i 10 Som jeg skrev i innlegget du siterer: Det kommer an på om karakterene dine i tiendeklasse er mest representative for måloppnåelsen din i faget totalt sett. 1 Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Nei, for du får ikke endelige standpunkt karakterer før til våren. Eg søker på julekarakterene, så disse er de viktigste for meg. Nei, søker du vgs så kommer du inn basert på standpunkt ved våren. Du har jo ikke hatt noen avsluttende eksamener til jul. Nei eg søker på julekarakterene siden eg skal på privatskole. Men takk skal dere ha folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå