Gå til innhold

Hvordan kan jeg mixe egne sanger?

Anbefalte innlegg

Er litt nybegynner på detta feltet, men har prøvd diverse programmer som fader inn sanger inn i hverandre og legge to sanger over hverandre som i Audacity osv.

Men spørsmålet er vel åssen jeg kan mikse mine egne sanger... Det er vel umulig å fjerne bestemte deler av sangen og putte inn i andre sanger? Lurer på åssen man kan feks ta ut en kul beat fra en sang og putte inn i en annen eller bare bygge på egne toner rundt denne, eller må man lage beaten og alt fra bånn av?

Er det mulig å fjerne toner i en sang? som feks høye eller lave frekvenser, eller er jeg helt på villspor...?

Håper det er noen som kan hjelpe meg her?? Ikke nevn EJay)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tror du mener, går ikke an å få til gjennom en MP3. Det jeg tror du vil er å ta elementer fra en sang og putte dem inn i en annen.

Problemet er bare det at en MP3 (eller de fleste andre lydformater) er mikset ned til bare to spor - høyre og venstre. Dvs at du ikke kan få dem fra hverandre igjen uten at resultatet blir grusomt dårlig.

Nå går det an å fjerne bestemte frekvenser, dempe dem, dempe/forsterke frekvensområder osv osv, men problemet er igjen at de forskjellige elementene delvis ligger i samme frekvensområde. Så bra blir det ikke.

Det som er en mulighet er å sample fra en sang - f.eks. et parti du vil ha spilt, hvor det bare er en beat f.eks. - og legge denne oppå en anna sang, sånn og sånn. Så kan du justere amplituden (styrken) til signalene, og klangen på dem, slik at det høres bra ut. Er litt usikker på hva du trenger til dette, men det lar seg gjøre.

Det ideelle er å få tak på et remix-kit, hvor du har alle elementene i sangen i sine enkelte spor, slik at du kan blande dem med andre, eller sette dem sammen på nye, kreative måter. Disse kan være vanskelige å få tak i, men enkelte plateselskaper har dem. Google is your friend!

Ellers er det sikkert mange på forumet her som kan mer enn meg om sequencere og softsamplere og det som er - jeg snurrer plater, det er min greie :p

Lykke til du!

mvh

bfisk

Lenke til kommentar

Det å ta elementer fra en sang kan kun gjøres manuelt, ved å taste inn note for note i et musikk program. Dette kan være veldig enkelt eller VELDIG vanskelig alt ettersom hvilke sanger det dreier seg om. Det å sample en beat burde være mulig, så lenge den går uten at andre instrumenter spiller samtidig.

For bare "dj-mixing" kan du teste ut Atomixmp3 (www.atomixmp3.com) og Virtual DJ (www.virtualdj.com). Skal du over på å produsere/komponere låter, så kan Propellerheads Reason (www.propellerheads.se) være verdt en titt. Er et utall forskjellige musikkprogrammer å velge mellom, og smak og behag (og PRIS!) blir nok en avgjørende faktor for hva man velger.

Lenke til kommentar

Oiiii. Du er inne på et stort emne. Forslår at du laster ned MP3 Audio mixer og prøver den som en start.

Herihus kjøper guttene seg blakke av Creamware software og spesielle kostbare lydkort

Her er noen linker som jeg fant i favorittmappen til guttene (Jeg vet ikke hva det er allt). Men du har noe å komme videre på.

Lykke til!

Link Dinside

Link samplenet

Link Digital sound

Link Audio

Link Musikkweb

Link Recording

Link Cubase og Steinberg (dette er sånnt som studeres nøye)

Ehhh .. til sørsmålet ditt: Allt er mulig; fra å rette falske toner, skifte ut ord og rette opp rytmen. Tricket er at musikken deles inn i flere spor; kanskje 20-30. Dette går fint på en PC. Hver musikant i orkesteret får hver sitt spor. Sangeren for eksempel synger inn på nytt spor hver gang han prøver, og til slutt plukker man ut det beste og får en perfekt sang.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Du sveinsel... Nå forutsetter du at han har tilgang på master tapene med multi-channel opptakene. Det er slett ikke mulig å ta f.eks. en wav fil eller mp3 fil og dele den opp i spor. Du kan dele den opp i "biter" eller samples om du vil, men det gir ikke de mulighetene du nevner. Og plateselskapene gir IKKE fra seg multikanal opptakene til uvedkommende. I allefall ikke uten at du betaler STORE penger for å kjøpre rettigheter og sånt.

Lenke til kommentar
Du sveinsel... Nå forutsetter du at han har tilgang på master tapene med multi-channel opptakene. Det er slett ikke mulig å ta f.eks. en wav fil eller mp3 fil og dele den opp i spor. Du kan dele den opp i "biter" eller samples om du vil, men det gir ikke de mulighetene du nevner. Og plateselskapene gir IKKE fra seg multikanal opptakene til uvedkommende. I allefall ikke uten at du betaler STORE penger for å kjøpre rettigheter og sånt.

Du har selvfølgelig rett, men Alderon må finne opplysninger så oppdager han slikt selv. Forøvrig forteller jeg sånn omtrent hvor gode muligheter det er på en PC. Og de er store med rett utstyr. Så har han en setning som lyder: "Men spørsmålet er vel åssen jeg kan mikse mine egne sanger... " og da er det ikke godt å vite hva han finner på med tiden. Får håpe at han synger og spiller selv, og da er mulighetene der med enkle midler i starten til å lage spor og redigere litt.... :nice:

Lenke til kommentar
Herihus kjøper guttene seg blakke av Creamware software

... ellers lager Creamware kun hardware... ;)

Du har sikkert helt rett, og jommen må jeg si jeg lurte da de kom drassende med et "lydkort" som var ca. 30 cm. langt og som manglet uttak. Men det kortet skulle "bare mixe lyden".... Her er en masse zippa filer som står Luna fusjonsplattform på og ettellerannet Asio-drivere.

Og jeg HØRER tydlig når de driver på! Og legger meg IKKE opp i diskusjonen. :mrgreen: Og tør ikke fingre med sakene :mrgreen::mrgreen:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Bare sånn at du kan brife litt, så høres det ut som kortet de har er et Creamware PULSAR II. Det er et kort som bare lager effekter som romklang, kompressor, etc. Man kan legge til innganger og utganger. Les her. :)

Hehe...jeg spurte: I en maskin er Luna software fullt lisensiert (det var vistnok viktig hehe), og Powersampler kort, I den andre maskina er Linx 22 lydkort for konvertering analog/digital og omvendt. I tillegg PC Works Powercore for å prosessere lyd (hjelpe CPU), og effekter. Lisensiert software Cubase SX2 (softwarelås og greier), med tillegg av noe ulisensiert Logic Platinium. Men også her har vært brukt enklere saker før en kom så langt. Starten var vel noe ulisensiert på Soundblaster live. Forørig en del løst effektutsyr og forsterkere.

Ehh.. for ikke å snakke om høytalere.

De løper ihvertfall ikke gatelangs mens de driver på med dette :yes:

Lenke til kommentar
De løper ihvertfall ikke gatelangs mens de driver på med dette :yes:

Haha! Det sa faren min også da jeg brukte alle sparepengene mine på studio-utstyr.

Det er noen år siden, ja. Og siden den gang har det bare fortsatt. Jøss, innså nettopp at jeg begynner å bli gammel... :wow: :grine: ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Har lyst til å komme med noen oppklaringer anngående Creamware.

Creamware lager en rekke produkter, både soft og hardware.

Opprinnelig startet det med lydredigering for radio. (Clan Broadcast system heter det nå)

Senerer laget man ny programvare for disse lydkortene, slik at de kunne brukes sammen med andre programvarer under Windows, som f.eks. Cubase. Opprinnelig var Pulsar1 et kort med 4 sharc DSP prossessorer.

Kortene som nå er i handel har 3, 6 eller 15 DSP'er.

Programvaren som følger med et kort, avhenger av pakken du kjøper.

Kjøper du LUNA får du den minste pakken og kjøper du Scope, får du alt.

All musikk til f.eks LION KING ble laget med SCOPE plattformen.

Likeledes lager Creamware en hardwaresynth, NOAH, som kan integreres med alt annet i SCOPE FUSION PLATFORM (som softwaren kalles)

NOAH var nominert til "Best Audio Hardware" i Game Developer Magazine 2003,

og det er sikkert en grunn til at LEVEL 42 valgte denne synthen til gjenforeningsturneen sin.

Syntene som følger med / kjøpes separat, er kjent for suveren lydkvalitet

og det er mange 3.parts utviklere som lager og selger egne synther/effekter.

Bl.a John Bowen, en legende fra synth'ens barndom på 70 tallet.

Og TC Timework har suverene mastering verktøy.

Flere Creamware-kort kan bygges sammen via en egen BUS. Fordelen med egen prossessor på lydkortet er at hovedprossessoren er ledig til andre oppgaver, som VST instrumenter/effekter. Du kan altså utnytte dine ressurser ved å velge DSP/VST. Alle Creamware kort kan kjøres i XTC modus, dvs at de kan kjøres innenfra Cubase etc. og hvor alle synther og effekter fra Creamware kan lastes på samme måte som VST, men bruker lydkortets prossessorer. Alle Creamware kort kan benytte opp til 64 ASIO innganger samtidig.

Av andre ting som bør nevnes er VDAT, en software ADAT med suveren lydkvalitet. Samplerne er gode, og mixerne er lett å jobbe med.

Lydkonverterne er av de beste på markede (kun 16 bit er testet her) (http://audio.rightmark.org/results.html)

Det meste kan styres fra et MIDI-mixebord.

Les mer om produktene på www.creamware.com

....og det er julekampanie på endel creamware produkter nå (iallefall i utlandet)

Ulemper; tja - scope plattformen er så omfattende at det tar tid å sette seg inn i.

Likeledes bør en må modifisere WIN XP litt.

Med vinter'n i møte, ser iallefall jeg fram til å lage/spille musikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...