Xenophia Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hei. Jeg skal ha barn med ei som nettopp har flyttet inn i ny bolig som hun leier, jeg fant ut etterpå at dette var en 20kvm stor leilighet uten soverom og nesten ikke plass å gå(hvordan det skal bli plass til barneseng og diverse klarer jeg ikke å forstå). Problemet er at dette er en tidbestemt leie avtale som vil si at hun har forpliktet seg og bor der i 3år og beskymringen er først og fremst når ungen skal begynne å gå osv da det vil vær et stor behov for større plass om barnet skal utvikle seg. Prøvde å søke litt rundt på nettet om dette kan være en grunn til oppsigelse men fant ikke stort rundt. Kommer og noen ifra helsestasjonen på besøk, vil de reagere på dette? Noen som har noe kunnskap rundt dette? evt hvor jeg kan henvende meg for å få svar? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvordan tror du asiatene klarer å fostre opp ungene sine? Hvordan gjorde fattigfolk det her i landet i gamle dager? I en stue jeg kjenner godt til bodde det 13 stykker på et visst tidspunkt, Ca. 30m². Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det er ikke lov å binde noen for 3 år. Man har 3 måneders oppsigelse uansett hvor "tidsbestemt" leiekontrakten er. Lurer på hvorfor folk enda blir lurt av det greiene og hvorfor utleiere skriver at det er "minimumstid" på leieavtalen. Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Det er ikke lov å binde noen for 3 år. Man har 3 måneders oppsigelse uansett hvor "tidsbestemt" leiekontrakten er. Lurer på hvorfor folk enda blir lurt av det greiene og hvorfor utleiere skriver at det er "minimumstid" på leieavtalen. Ifølge husleie loven er det lov, mener du at Norske lover tar feil? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hun kan fortsatt komme seg unna om hun skulle ønske. Det krever bare litt ekstra arbeid. Fra lov om husleieavtaler:§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6. http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5 § 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå