AnonymDiskusjon Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Drikker mye Farris for tiden, foruten for mye vann, kan man drikke for mye Farris? Lurer på om aroma stoffene de legger i er usunt? Anonymous poster hash: 39008...644 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det som er mest "usunt" med Farris er at det inneholder ganske mye salt. I hvert fall naturell-utgaven, som jeg foretrekker. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 @Quiz - forsåvidt samma, merker ikke forskjellen.. - Farris Bris div. smaker Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Drikker mye Farris for tiden, foruten for mye vann, kan man drikke for mye Farris? Lurer på om aroma stoffene de legger i er usunt? Det er farlig å drikke for mye vann; https://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Kjøp en sodastream, og noen aromaflasker. Da får du i deg mindre salt. Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Drikker mye Farris for tiden, foruten for mye vann, kan man drikke for mye Farris? Lurer på om aroma stoffene de legger i er usunt? Det er farlig å drikke for mye vann; https://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication Ikke kun vann som er farlig i for store mengder: https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen#Toxicity On-topic: Lurer på hvordan man får tak i smaksekstraktet som de har i Granateple Bris Farrisen? Det man får kjøpt til Sodastream smaker ikke like godt. Sorry det er den der konkurrentens ekstrakt jeg mente. "AGA" sin som man får kjøpt på Jula f.eks. Maskinen min er en Sodastream. Og hvordan får man like mye kullsyretrykk som selskapet bak Farris, Bris får til? Jeg klarer ikke å få til like spenstige bobler med min Sodastream. Det som er mest "usunt" med Farris er at det inneholder ganske mye salt. I hvert fall naturell-utgaven, som jeg foretrekker. Kan det være det som er trikset bak å få mer kullsyrespenst i sin Sodastream? Ha i bittelitt salt, så får man bedre trykk? Endret 7. desember 2015 av GoSuperb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Farris er brakkvann, dvs fortynnet sjøvann. Problemet er den høye konsentrasjonen av natrium, et stoff som kan føre til forhøyet blodtrykk. Hjertepasienter blir frarådet å drikke farris. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Jeg tror at når Sodastream ikke klarer bedre trykk, er det fordi det er et forbrukerorientert billigprodukt med alt det medfører av begrensninger. Skikkelig karboneringsutstyr med co2 på flaske er å anbefale, og vil nok svare seg på kortere sikt enn man skulle tro. Når Farris-en er iskald og sprudlende rett fra kjøleskapet legger man ikke så mye merke til det, men la glasset stå til den blir flat og lunken, så vil du kjenne saltsmaken ganske tydelig. Endret 7. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Farris er brakkvann, dvs fortynnet sjøvann. Problemet er den høye konsentrasjonen av natrium, et stoff som kan føre til forhøyet blodtrykk. Hjertepasienter blir frarådet å drikke farris. Drammensfjorden er brakkvann. Farris inneholder salt, men er ikke brakkvann av den grunn. Jeg liker Farris. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Du skal drikke mye Farris for å overstride daglig øvre grense på 6g salt per dag Salthysteriet er dessuten bare tull. Endret 7. desember 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 For all del drikk så mye farris du vil. Det at Farris inneholder mye salt og kan føre til høyt blodtrykk er veldig svada. Ved økt væskeinntak, så vil du også øke urinproduksjon - så sant du drikker såpass mye farris at du kanskje urinerer noe mer enn normalt. Da skiller du også ut saltene i urinen. Hvis man får i seg mye salt og lite væske, som f.eks. gjennom veldig salt mat, så vil propoporsjonen av salt være mye større enn væskeinntaket, og dette kan føre til midlertidig høyere blodtrykk. Drikk Farris 1 Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Jeg tror at når Sodastream ikke klarer bedre trykk, er det fordi det er et forbrukerorientert billigprodukt med alt det medfører av begrensninger. Skikkelig karboneringsutstyr med co2 på flaske er å anbefale, og vil nok svare seg på kortere sikt enn man skulle tro. Når Farris-en er iskald og sprudlende rett fra kjøleskapet legger man ikke så mye merke til det, men la glasset stå til den blir flat og lunken, så vil du kjenne saltsmaken ganske tydelig. Så du mener jeg bør kjøpe meg industriellt utstyr da? Du tenker at man kan tjene den inn ganske fort? Lurer på hvor mange familiefester man må ha i året for å tjene det inn i løpet av et par år? Man kan jo overdrive litt og si at det går med 6 flasker pr. fest, det blir 9 liter. 6 flasker Bris koster ca. kr 18 pr stk. Panten får man jo igjen. Kr 18 x 6 = ca. kr 110 Hva koster karboneringsutstyret? Delt på kr 110 og man får hvor mange fester man må holde får å komme innkjøpet til livs. Så kommer eventuelle fortjenester etter det da. Hva koster en gassflaske å kjøpe inn? Er det leie på de også?. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Det finnes ikke noe bedre enn Farris, men du bør drikke med måte. Saltet som kommer gjennom dette vannet har blitt helt oppløst og kommer sikkert for det meste ut igjen som væske. Men det er jo det samme som å drikke for mye brus (hvor sukkerinnholdet vil påvirke sukkermengden i blodet ditt). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Jeg tror at når Sodastream ikke klarer bedre trykk, er det fordi det er et forbrukerorientert billigprodukt med alt det medfører av begrensninger. Skikkelig karboneringsutstyr med co2 på flaske er å anbefale, og vil nok svare seg på kortere sikt enn man skulle tro. Når Farris-en er iskald og sprudlende rett fra kjøleskapet legger man ikke så mye merke til det, men la glasset stå til den blir flat og lunken, så vil du kjenne saltsmaken ganske tydelig. Så du mener jeg bør kjøpe meg industriellt utstyr da? Du tenker at man kan tjene den inn ganske fort? Lurer på hvor mange familiefester man må ha i året for å tjene det inn i løpet av et par år? Man kan jo overdrive litt og si at det går med 6 flasker pr. fest, det blir 9 liter. 6 flasker Bris koster ca. kr 18 pr stk. Panten får man jo igjen. Kr 18 x 6 = ca. kr 110 Hva koster karboneringsutstyret? Delt på kr 110 og man får hvor mange fester man må holde får å komme innkjøpet til livs. Så kommer eventuelle fortjenester etter det da. Hva koster en gassflaske å kjøpe inn? Er det leie på de også?. Blir vel å ta litt hardt i å kalle det industrielt. En liten co2-flaske til hjemmebruk koster ca 12-1500 (da eier du den). Så trenger du en regulator til en tusing, en slange med kobling og en egen flaskekork. Kjøper du alt nytt, ca. 2.5k. Med Sodastream må du skifte patron minst hver 60. liter. 119,- på Clas, atskillig mer andre steder. En Sodastream-patron inneholder (angivelig) 425g gass, mens de små co2-flaskene holder 2 kg (her kan du jo også gå opp i størrelse hvis det skulle friste, koblingene er standard). Er man storforbruker av sodavann går det fort en liter per person om dagen (konservativt anslag). Etter et par år har du garantert tjent det inn. Men hovedpoenget er at dette er bedre og mer solid enn Sodastream. Med dette utstyret kan du karbonere til flasken sprekker, hvis du av en eller annen grunn skulle ha behov for det. http://www.popsci.com/diy/article/2012-06/how-make-your-own-home-carbonation-system Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Artig tanke. My local kitchen supply store charges a hefty $15 to swap an empty 14.5-ounce tank for a new one. Compare that to the $15 charged by my friendly neighborhood welding supply shop to fill my new five pound tank, and the economics start to come into focus. Men er sveisedekkgass rent nok for konsum, eller må man kjøpe en annen CO2, f.eks. det de bruker på sykehuset? Jeg har ikke greie på det. Sannsynligvis så er det ufarlig i og med at man skal drikke det. Men, jeg ville vært litt skeptisk til kjøp av oksygen om man skulle ha inhalert det. Ikke bare med tanke på dets giftighet ved overdosering, men kanskje det finnes forskjellig renhet å få kjøpt? Mulig at tankene jeg gjør meg om det er grunnløse. Men, hvorfor heter det f.eks. medisinsk oksygen? Er den steril den da, eller hva går det i? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Her til lands er det vanlig å levere flasken til bryggesjappa du har kjøpt den hos, så fyller de på. Dykkerbutikker kan nok også være behjelpelig. Blant annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå