Gå til innhold

Rundkjøringer med flere filer - Lover og "common practice"


Drogin

Anbefalte innlegg

De generelle rundkjøringsreglene kan jeg, men ved rundkjøringer med 2 filer, er det et par småting som jeg er usikker på.

 

1. Er det slik at en rundkjøring med plass nok til 2 biler i bredden telles som en rundkjøring med 2 filer, uavhengig av oppmerking/streker og inngående+utgående filer i armene?

Utifra hva jeg tenker, så er svaret ja, og det er det som står på wikipedia, men har ikke funnet noen kilde til denne påstanden.

 

2. Når man skal inn i rundkjøringer med 2 filer, har man vikeplikt for både innerste og ytterste fil? eller bare ytterste fil? Her antar jeg igjen ytterste fil, samt evt biler fra innerste som har på blinklyset og er i ferd med å bytte felt for å kjøre ut av rundtkjøringa. Men har trøbbel med å finne noen spesifike regler om dette også.

 

3. Gitt situasjonen under(bildet viser samme rundkjøring, på forskjellig tidspunkt, med venstre bilde først). Sammenhengende piler viser destinasjon, stiplet linje viser tilbakelagt strekning). Bilen som skal rett frem har noe større hastighet enn bilen som ligger innerst.

Her er det åpenbart at bilen som skal til venstre har vikeplikt(når situasjonen er blitt som på bilde til høyre), og antar det ikke er ulovelig det bilen rett frem gjør, men, kjører bilen som skal rett frem i henhold til "common practice" og trygg kjøring?

ouz1w5.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, det stemmer, det er det samme som gjelder rundkjøringer som veier og kryss ellers; er det plass til to felt, så er det det, selv om de ikke er merket. Trafikkreglene §1, punkt d: "Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke."

 

2: Enig med deg i at man bør kunne kjøre inn i ytre felt om den i indre felt ikke blinker seg ut, men aktsomhet må påvises. Tror ikke det finnes noen konkret nedskrevet regel. Indre felt har vikeplikt ved feltskifte om de legger seg ut i ytre, men du har vikeplikt for trafikk i rundkjøringen. Lukter skyld-deling lang vei.

Lenke til kommentar

Rundkjøyringar er litt komplisert sidan vegvesenet og vegdirektoratet sine anbefalingar ikkje er heilt samkjøyrde. Og når diverse kjøyreskular i tillegg lærer vekk sine eigne tolkningar så får ein litt kaotiske tilstandar.

 

Angåande spørsmål 2.

I utgangspunktet har du kun vikeplikt for bilen i ytterste felt sidan det er dette feltet du krysser inn i. Den bilen som ligger innerst vil være heilt upåvikra av at du kjøyrer inn i ytterste felt.

Men i praksis så er det litt vanskeligare, særlig når bilen som ligg innerst kutter svingen og på den måten brukar fleire kjøyrefelt (som ikkje er merka), då er det i praksis vanskelig å vurdere kva du har vikeplikt for. Og dersom det fyrst skulle smelle i rundkjøyringa så er det vanskelig å påvise kven som har skulda for uhellet sidan plasseringa på bilane ikkje nødvendigvis treng å avspeile situasjonen.

Det er f.eks. vanskelig å seie noke om du kryssa eit kjøyrefelt og kjøyrde på den andre bilen, eller om det var den andre bilen som kryssa kjøyrefeltet og kjøyrde på deg.

Hadde alle rundkjøyringar hatt oppmerka kjøyrefelt så hadde slike ting vært mykje lettare å forholde seg til.

 

Slik som situasjonen er i dag så er det i praksis den held størt fart inn mot rundkjøyringa, og den som presser seg inn i rundkjøyringa som får de-facto forkjørsrett. Det er dette som gjer at ein i rushtrafikken får problemer gjennom rundkjøyringane sjølv om ein i teorien skulle kunne få alle bilane til å kjøyre sakte gjennom utan stopp.

Lenke til kommentar

Punkt 3: Kjører slik som innerste bil omtrent daglig, og har til nå ikke opplevd annet enn at ytterste bil avpasser farten slik at vi fletter (med meg først) ved avkjøring "kl. 12". Det skal sies at rundkjøringen jeg kjører i er fireveis, med to felt inn kl. 9 og to felt ut kl. 3, og både innerste og ytterste felt kan dermed kjøre rett frem mellom de to punktene. Dermed er som oftest biler som kommer fra kl. 6 avventende for å se om innerste bil faktisk svinger, spesielt siden det er en god del tomsinger som ikke bruker blinklyset. Derfor har jeg ikke opplevd at noen har gitt gass og kommet opp på høyde med meg rett før avkjørsel.

 

Redigert: For å svare på akkurat den situasjonen du viser; jeg mener det tryggeste er at innerste bil slipper ytterste bil frem hvis de er på høyde med hverandre. Innerste bil har best oversikt (lettere å se mot høyre i en venstrestyrt bil), og dette er også det mest forutsigbare siden man følger regelen om vikeplikt ved feltskifte.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

I situasjon 3 har bilen som ligger innerst vikeplikt ved feltskifte.

 

Her har eg modifisert illustrasjonen til å vise kva kjøyrefelt dei to bilane brukar.

Den raude sirkelen markerer kvar det oppstår ein vikepliktsituasjon mellom dei to bilane.

Sidan det er bilen som ligg innerst (raud) som kjøyrer ut av sitt kjøyrefelt så er det denne som må vike for bilen i grønt felt.

post-12755-0-07727900-1449561178_thumb.jpg

Lenke til kommentar

1. Ja, på samme måte som motorvei med to felter i samme retning. Om av- og på-kjøringene er ett, to eller tre felter bred påvirker ikke hvor mange felter selve motorveien har. Motorveier med god plass til to biler i bredden har to felter uavhengig av om oppmerking er utslitt eller mangler.

 

2. Kun vikeplikt for ytterste fil. Deretter vikeplikt ved feltskifte fra ytre til indre felt om man skal dit. Plikten til å vike gjelder kun når det finnes noen å vike for, altså at det er en bil i det feltet man ønsker å kjøre til (og vikepliktsreglene sier at den aktuelle bilisten plikter å vike.)

 

3a. Enig. Bilisten i innerste fil har vikeplikt ved feltskifte til ytre fil. Skal man videre fra ytre fil og ut av rundkjøringen finnes det ingen å vike for så der kan man bare følge trafikken i en passende hastighet. Vikeplikten ved feltskifte innebærer at man kan bli "låst" i indre felt og må ta en ekstra runde for å komme ut ved riktig utkjøring. Siden vikeplikten ved feltskifte er gjensidig vil man også kunne bli "låst" i ytre felt sånn at man må kjøre 3/4 runde eller mer i ytre felt selv om anbefalinger (ikke påbud/plikt) for kjøring i rundkjøringer er å bruke indre felt.

 

3b. Vanlig praksis er dessverre litt ymse her. Misforståelser/feiloppfatninger er en vanlig ulykkesårsak i rundkjøringer. Man bør derfor være ekstra hensynsfull og aktpågivende (veitrafikkloven §3) akkurat her. I praksis blir det ofte (ikke alltid) en slags fletting. Hvis det er to felter i utkjøringen kan det lønne seg å flette i god tid etter rundkjøringen i stedet for å gjøre det i utkjøringen.

Lenke til kommentar

Enig med ovenstående i situasjonen TS forespeiler. Jeg har et annet eksempel, med en situasjon jeg opplever nesten hver dag. Jeg kjører forøvrig tohjuling de fleste gangene. 

 

lFVuYne.jpg

 

Jeg er blått kjøretøy. Jeg kjører ofte i høyrefeltet inn i denne rundkjøringen, ofte med blinklys mot venstre på for å signalisere at jeg skal rundt. Jeg plasserer meg der, fordi det ofte er mye trafikk, og jeg ønsker å slippe feltskifte i det jeg kjører ut av rundkjøringen for å kjøre ut på avkjøringen. 

 

Situasjonen er ofte slik at biler ligger til venstre for meg. Mange ganger med blinklys mot høyre på, og tar "yttersvingen" til høyre, noe som gjør at de "kutter meg". Stort set uavhengig av om blinklyset mitt mot venstre er av eller på. 

 

I tillegg er det veldig vanlig at bilene som kommer fra høyre mot rundkjøringen kjører ut rett foran meg, som om at jeg skulle vært på vei til høyre, uten å plassere meg langt ut, eller bruke blinklys. Jeg bremser ofte ganske hart rett før midtrabatten fordi mange enten ikke ser meg, eller "tror jeg skal et annet sted".

 

Et tredje scenario, som ikke er skissert, men som også skjer ofte, er biler som plasserer seg som den rød, men som skal dit jeg skal, og som "sveiver" mot meg på vei ut av rundkjøringen.

 

Jeg mener jeg har "retten på min side" her, men i det hele og det store, så ønsker jeg å ikke bli drept. Noen tanker?

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Det fyrste som slår meg er at det er litt misvisande dersom du kjøyrer i ytterste felt med blinklyset mot venste på.

Når du ligg i ytterste felt og blinker til venstre så vil dei fleste tolke det som at du har tenkt å bytte kjøyrefelt til eit av dei indre kjøyrefelta.

Når du ligg ytterst bør du derfor kjøyre utan å bruke venstre blinklys (med mindre du legg deg i innerste felt) for deretter å slå på høgre blinklys etter at du har passert dei rosa bilane.

Lenke til kommentar

Enig med ovenstående i situasjonen TS forespeiler. Jeg har et annet eksempel, med en situasjon jeg opplever nesten hver dag. Jeg kjører forøvrig tohjuling de fleste gangene. 

 

lFVuYne.jpg

 

Jeg er blått kjøretøy. Jeg kjører ofte i høyrefeltet inn i denne rundkjøringen, ofte med blinklys mot venstre på for å signalisere at jeg skal rundt. Jeg plasserer meg der, fordi det ofte er mye trafikk, og jeg ønsker å slippe feltskifte i det jeg kjører ut av rundkjøringen for å kjøre ut på avkjøringen. 

 

Situasjonen er ofte slik at biler ligger til venstre for meg. Mange ganger med blinklys mot høyre på, og tar "yttersvingen" til høyre, noe som gjør at de "kutter meg". Stort set uavhengig av om blinklyset mitt mot venstre er av eller på. 

 

I tillegg er det veldig vanlig at bilene som kommer fra høyre mot rundkjøringen kjører ut rett foran meg, som om at jeg skulle vært på vei til høyre, uten å plassere meg langt ut, eller bruke blinklys. Jeg bremser ofte ganske hart rett før midtrabatten fordi mange enten ikke ser meg, eller "tror jeg skal et annet sted".

 

Et tredje scenario, som ikke er skissert, men som også skjer ofte, er biler som plasserer seg som den rød, men som skal dit jeg skal, og som "sveiver" mot meg på vei ut av rundkjøringen.

 

Jeg mener jeg har "retten på min side" her, men i det hele og det store, så ønsker jeg å ikke bli drept. Noen tanker?

1. Generelt har du retten på din side, mener jeg.

2. Når rød bil legger seg til venstre, og svinger til høyre, så er det definitivt han som gjør en kjempe-feil.

3. Når det gjelder 3-armede rundkjøringer, så lærte jeg på kjøreskolen at det er "best practice" å bruke innerste feltet når man skal "rett frem"(andre avkjøring), men at det også er ok å bruke høyre felt, men da gjør man det noe vanskeligere for medtraffikanter å lese hva du har tenkt til. (Men det unskylder på ingen måte punkt 2 og rød bil, han skal ikke gjøre det der, uavhengig av din posisjon, og har i tillegg vikeplikt for deg i rundkjøringa).

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt hadde jo løst seg om blå og rød byttet fil. 

 

Legge seg til høyre når man skal rundt er vel passe jalla uansett. 

 

Om jeg havner som rød her, gjør jeg følgende ( ofte med 1km lang blå-kø)

 

Ja, i utgangspunktet hadde det det. Men "løst seg" er relativt. Min planlagte kjøring ville blitt vanskeligere. Det er ingen skilting, eller oppmerking som påbyr noen kjørefelt, og det er veldig ofte mye trafikk. Hadde det vært kø i høyre, men ikke venstre felt, og jeg skulle dit rød skal, så ville jeg gjort det samme som du skisserer.

 

Angående det at jeg bilnker til venstre: Ser nå at det kan bli oppfattet litt rart av de bak meg. Men det hovedsaklig ment for at de rosa bilene i illustrasjonen ikke skal tro at jeg skal til høyre, men driter i å blinke.

Lenke til kommentar

Vikepliktskilt tyder vel at man ikkje skal unødig hindre eller forstyrre kryssende ferdsel. I ein rundkjøring kommer den ferdselen frå våras venstre i og med at det er påbudt kjøreretning. 

 

Så eg trur at om man følger reglene ved vikepliktskilt, løyser alle dine 3 punkter uavhengig av felt eller ei.

 

Fyr laus med motsigande teorier. Men køyrer man på den måten oppstår det ikkje konflikter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Se på dette street-viewet av Sinsen-krysset:

https://www.google.no/maps/@59.9376405,10.7853146,3a,90y,115.59h,55.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA1fV0l_tPVMKW_kpjPVZ8A!2e0!7i13312!8i6656

 

Anta at du er den lyseblå mercedesen(og jeg vil bruke høyre og venstre sett fra dens perspektiv). Og anta at det kommer en bil fra din venstre, som skal "rett frem"(ta av ut i armen som er til høyre for deg).

 

Slik jeg leser oppmerkingen, blir dette helt kokkoloco!

Bilen som kommer fra venstre, vil få vikeplikt for deg, fordi den foretar et feltskifte.

Samtidig har du vikeplikt pga oppmerking og skilter på vei inn.

Med andre ord har begge vikeplikt for begge?

Eller evt at den som har vikeplikt avhenger av hvem som klarer å smette forbi oppmerkingen først?

Enten er det en oppskrift på dårlig trafikkflyt, eller så er det en oppskrift på kræsj. Eller begge deler

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet du beskriver. Man kjører normalt ikke over 30 km/t (8,33 m/s) gjennom en traffikert rundkjøring og det er sikkert 30 meter (3,6 sekunders kjøring) fra bil B krysser vikepliktslinja si til den er i posisjon for en kollisjon. Vanligvis vesentlig mer enn 3,6 sekunder siden man bremser ned før vikepliktslinja, noen ganger helt ned til 0, og så bruker tid og strekning på å koppe opp mot 30 km/t. Den blå merchedesen har altså vikeplikt i over 3,6 sekunder før den eventuelt kjører ut i kollisjonsposisjon. 3,6 sekunder med blikket rettet kun den veien den enveiskjørte trafikken kommer fra (rundkjøringer er alltid enveiskjørte) gir mer enn god nok tid til å bedømme hvorvidt det er en luke der eller ikke. Finner man en passe romslig luke har man ikke vikeplikt. Det er fordi vikeplikten gjelder det å vike for andre kjøretøy, ikke for tomme luker. Hadde vikeplikten gjelt tomme veier så ville man aldri kommet seg lovlig forbi et vikepliktskilt samme hvor tomt det var for biler. Så ja, svaret er at den som passerer vikepliktslinja sist må vike.

 

I trange kryss kan det oppstå en låse-situasjon der det kommer biler fra alle kanter akkurat samtidig og dermed får vikeplikt for hverandre. Det løser man demokratisk ved å "forhandle" hvem som skal kjøre først. Folk er ulike og noen presser seg fortere og lengre frem mens andre kjører mer defensivt. Floka løser seg. I knøttsmå rundkjøringer kan man komme borti samme situasjon, mens i større løser det seg lettere fordi det er plass til alle de samtidige bilene i rundkjøringa samtidig.

 

Hvis bil B velger indre felt og skal rett frem så har han vikeplikt for de som allerede ligger i ytre felt eller kjører inn i ytre felt. Det er fult lov å kjøre inn i ytre felt når det ligger biler tett i tett i indre felt. Man har som sagt ikke vikeplikt for tom vei (i dette tilfellet ytre felt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...