Fritto Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Verdi av bruksrett på hytte. Situasjonen er som så: Min mor eier en hytte som hun nå har bestemt at 2 av mine søsken skal overta. Vi er 5 søsken i alt, og min mor og mine 2 andre søsken ønsker videre bruksrett til hytta. Jeg har frasagt meg retten til bruksrett. Dette har da ført til en diskusjon angående verdien på hytta. Slik det blir framlagt så skal en gå ut fra markedsverdien på hytta, minus verdien av bruksretten, denne summen blir da verdien som mine 2 søsken som overtar hytta blir sittende igjen med som forskuddsarv. Jeg har forstått såpass at etter arveloven beregnes bruksverdien til 4% av markedsverdien fordelt på 8 uker ( som regnes som normal brukstid per år). Men jeg sliter med og regne dette ut... Verdien på hytta er lav, bare kr 800.000,- De som eventuelt skal ha bruksrett er: Min mor 81 år 1,5 uke Min bror 55 år 1,5 uke Min søster 54 år 1,5 uke Dette forslaget er lagt frem, men siden jeg ikke har grunnlaget for beregningen synes jeg det er vanskelig og forholde seg til. Er det noe som kan hjelpe meg med disse beregningene ? Alder Kjønn Bruksrett uker Bruksrett fradrag 81 Kvinne 1,5 kr 42 012 55 Mann 1,5 kr 92 706 54 Kvinne 1,5 kr 103 980 Verdi av bruksrett kr 238 698 Verdi på hytta kr 800 000 Verdi på hytta etter fradrag på bruksrett kr 561 302 Beklager litt rotete oppsett,men håper dere ser poenget Endret 7. desember 2015 av Fritto Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Hei, Jeg sitter med en tilsvarende problemstilling. Hvordan løste dere dette? Anonymous poster hash: 8ddf2...300 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå