Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kurs for varmeovner - 25amp

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig tatt over et hus fra 1966. 

Det har nytt sikringsskap (2014), men ledninger og stikkontakter rundt i huset er en kombinasjon av nye og gamle.

En av kursene i sikringsskapet er betegnet som "varmeovner i stue" og denne er 25 ampere.

Jeg har imidlertid sett på ledningene som går ut til disse varmovnene og disse ser ut til å være vanlig 1,5 kvadrat...er ikke det potensielt brannfarlig å sette en høyere ampere på "vanlige" ledninger?

Hvilken type ledning skal det være på en 25 amp kurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle nok vært 6 kvadrat ja, 4 kan vel brukes over korte lengder men sitter ikke med tabellene foran meg nå. Uansett, reklamer på jobben som ble gjort i 2014 da dette burde vært ordnet opp i da av utøvende installatør. Med mindre dette er en jobb som ble gjort under bordet av forrige huseier, som i så fall vil gjøre dette til et godt eksempel på ulempen ved bruk av svart arbeidskraft. Jeg ville tatt saken med forrige huseier og/eller eventuell installatør som utførte jobben.

Lenke til kommentar

Jeg har imidlertid sett på ledningene som går ut til disse varmovnene og disse ser ut til å være vanlig 1,5 kvadrat...er ikke det potensielt brannfarlig å sette en høyere ampere på "vanlige" ledninger?

Ledningene til selve ovnen fra veggen behøver ikke være mer enn varmeovnen kan trekke. Ledningsnettet inne i veggen din bør være 6 kvadrat. Sjekk eventuelt kablene som går inn i selve 25a sikringen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du skjult elller utvendig anlegg? For 25 A med utvendig forlegning holder det med 4 mm2, for skjult skal det være 6 mm2. Er det ovner med stikkontakter eller koblingsboks? Vanlige stikkontakter kan ikke sikres med mer enn 16 A.

Lenke til kommentar

1,5mm2 matekabel fra sikring og ut til ovner høres slettes ikke bra ut men det er ingenting i veien for å bruke 1,5mm2 fra koblingsboks til hver individuell ovn og 4/6mm2 kabel som forsyner boksene.

Til selve ovnen er det kun kortslutningsytelsen som er viktig etetrsom ovnen er fast last og trekker ikke mere ut av kursen en den kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...