Lynvingen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har nylig tatt over et hus fra 1966. Det har nytt sikringsskap (2014), men ledninger og stikkontakter rundt i huset er en kombinasjon av nye og gamle. En av kursene i sikringsskapet er betegnet som "varmeovner i stue" og denne er 25 ampere. Jeg har imidlertid sett på ledningene som går ut til disse varmovnene og disse ser ut til å være vanlig 1,5 kvadrat...er ikke det potensielt brannfarlig å sette en høyere ampere på "vanlige" ledninger? Hvilken type ledning skal det være på en 25 amp kurs? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det høres helt galt ut. Det må være 6 kvadrat, tror jeg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 er det ikke 4 kvadrat som er vanlig på 25 amp? Tror det var det jeg fikk beskjed om da jeg spurte noen trekkere? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Skulle nok vært 6 kvadrat ja, 4 kan vel brukes over korte lengder men sitter ikke med tabellene foran meg nå. Uansett, reklamer på jobben som ble gjort i 2014 da dette burde vært ordnet opp i da av utøvende installatør. Med mindre dette er en jobb som ble gjort under bordet av forrige huseier, som i så fall vil gjøre dette til et godt eksempel på ulempen ved bruk av svart arbeidskraft. Jeg ville tatt saken med forrige huseier og/eller eventuell installatør som utførte jobben. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har imidlertid sett på ledningene som går ut til disse varmovnene og disse ser ut til å være vanlig 1,5 kvadrat...er ikke det potensielt brannfarlig å sette en høyere ampere på "vanlige" ledninger? Ledningene til selve ovnen fra veggen behøver ikke være mer enn varmeovnen kan trekke. Ledningsnettet inne i veggen din bør være 6 kvadrat. Sjekk eventuelt kablene som går inn i selve 25a sikringen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Har du skjult elller utvendig anlegg? For 25 A med utvendig forlegning holder det med 4 mm2, for skjult skal det være 6 mm2. Er det ovner med stikkontakter eller koblingsboks? Vanlige stikkontakter kan ikke sikres med mer enn 16 A. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 1,5mm2 matekabel fra sikring og ut til ovner høres slettes ikke bra ut men det er ingenting i veien for å bruke 1,5mm2 fra koblingsboks til hver individuell ovn og 4/6mm2 kabel som forsyner boksene. Til selve ovnen er det kun kortslutningsytelsen som er viktig etetrsom ovnen er fast last og trekker ikke mere ut av kursen en den kan. 2 Lenke til kommentar
Lynvingen Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Takk for nyttige svar. På fredag kommer fagmann for å nøste opp i dette, for meg ser det ut som det går en tykkere ledning i vegg, men tynne ledninger ut til hver ovn. Mulig det er greit, men bør sikkert sjekkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå