IHS Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Så det gamle testamentet har aldri hendt altså? Jo deres gale forestillinger og deres gale handlinger har hendt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Men detaljene i GT er feil!? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Men detaljene i GT er feil!? GT forteller hva de trodde om Gud, ikke slik han virelig er. GT står som en kontrast til NT i bibelen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Så de gammeltestamentlige gud slo ikke alle førstefødte i Egypt i hjel eller lot det regne ild og svovel over Sodoma og Gomorra? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Så de gammeltestamentlige gud slo ikke alle førstefødte i Egypt i hjel eller lot det regne ild og svovel over Sodoma og Gomorra? Gud er ikke slik du tror perpyro, han er ikke ute etter å straffe deg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Hva jeg tror er ikke spørsmålet, jeg har lest bibelen for lenge siden og har blitt fortalt av kristne at disse hendelsene var sanne og hadde skjedd som beskrevet. Nå sier du at gudds gammeltestamentlige folk tok feil uten å svare på om de faktiske historiene rundt disse hendelsene er riktig eller feil, så da må jeg spørre igjen. Drepte gud alle førstefødte i Egypt og lot det regne ild og svovel over Dodoma og Gomorra og dtepte alle der? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hva jeg tror er ikke spørsmålet, jeg har lest bibelen for lenge siden og har blitt fortalt av kristne at disse hendelsene var sanne og hadde skjedd som beskrevet. Nå sier du at gudds gammeltestamentlige folk tok feil uten å svare på om de faktiske historiene rundt disse hendelsene er riktig eller feil, så da må jeg spørre igjen. Drepte gud alle førstefødte i Egypt og lot det regne ild og svovel over Dodoma og Gomorra og dtepte alle der? Veldig vansklig å bortforklare, for det står i bibelen sort på hvitt, så det er derfor bedre å tie spørsmålet ihjel... Og håpe folk glemmer GT og det hevngjerrige monsteret som GT beskriver i håp om å lure folk til å se på NT isteden... At det også står i bibelen at gud aldri forandrer seg, men er lik i all evighet er noe de heller ikke snakker om... Faktisk er en som faktisk har lest bibelen det verste en forkynnende kristen kan møte, for fælt få av dem har lest hele biblen selv, de håper at den lille kunnskapen de har (les: de gode bitene) er nok til å overbevise de som kan enda mindre enn dem selv om hva som faktisk står i bibelen.... Hadde i fjor besøk av en fra jehovas vitne, som kom innom flere ganger, som jeg satte skikkelig fast med hans egne påstander om bibelen. Han var både forskrekket og nysgjerrig over å møte en som faktisk hadde lest bibelen og som, til hans nokså store overraskelse, ikke var kristen... Jeg satte han så fast at han ba om å få komme igjen med et svar på det og da han kom en søndag noen uker etter satte jeg ham fast igjen, på det han hadde tenkt ut. Den tredje og siste gangen han kom innom ba jeg ham inn på en kaffe kopp og vi snakket stort sett om andre ting enn bibelen. Etter det har jeg ikke sett hverken ham eller noen andre fra jehovas vitne så jeg er nok strøket av lista med en liten notat om at jeg er en lost case ved siden av adressen min... Merkelig hvor mange kristne som tror på dette uten å vite hva de faktisk tror på... Må være troen i seg selv som trekker tror jeg, det og samholdet i "gruppa" de tilhører, med små og store tilstelninger og sosiale møter også videre... Hyggelig for mange sikkert. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Og håpe folk glemmer GT og det hevngjerrige monsteret som GT beskriver i håp om å lure folk til å se på NT isteden... Kvifor er Gud eit hevngjerrig monster? Du viser her berre at du ikkje har blitt kjend med Gud. For Gud er kjærleik, han elskar heile verda så høgt at han gav sin einborne son for å dø for våre synder. For kristne er det ingen dom og straff i vente, fordi Gud lot all sin rettferdige harme ramme Jesus på Golgata. Vi fortente å dø der på krossen, men istaden får vi gå fri av berre nåde. Difor kan vi synge sangen: Gud er nådig, han vil ikke noen synders dom og død; Han vil hjelp og redning skikke når du er i sjelenød. La deg intet mere smerte, gi du Gud ditt bange hjerte, ta til deg det ord du lærte: Gud vil ingen synders død! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Og håpe folk glemmer GT og det hevngjerrige monsteret som GT beskriver i håp om å lure folk til å se på NT isteden... Kvifor er Gud eit hevngjerrig monster? Du viser her berre at du ikkje har blitt kjend med Gud. Enten er du for redd straffen du tror du får for å tvile, ellers så har du ikke lest bibelen... For Gud er kjærleik, han elskar heile verda så høgt at han gav sin einborne son for å dø for våre synder. Er dette den eneste løsningen denne guden klarer å finne på? Hva med å bare tilgi, uten å drepe noen? For kristne er det ingen dom og straff i vente, fordi Gud lot all sin rettferdige harme ramme Jesus på Golgata. Vi fortente å dø der på krossen, men istaden får vi gå fri av berre nåde. Tulleprat. I kristendom fikk menneskene skylden for denne gudens dårlige allmektighet og allvitenhet nettopp fordi denne guden selvsagt burde ha forutsett hva som ville skje (om dette var sant selvsagt). Og i det neste trekket gud brukte drap som "løsning" (den store flommen) så feilet han igjen, for isteden for å bruke sin allvitenhet og slakte ALLE mennesker (drapet på 8 til ville ikke gjort noe fra eller til fra de millionene som liksom ble drept av denne guden under flommen...) og heller lage en ny versjon 2.0 av mennesker (uten alle flausene han tydeligvis skapte oss med i den første versjonen...) så tabber han seg videre vel vitende om hva som kommer til å skje... Så, for liksom siste gang, lar han sin sønn drepe, ikke fordi han hadde hatt noen flaks med draps løsningene fra før, men fordi han tydeligvis ikke klarer å finne på noe bedre... Disse primitive og oppdiktede historiene er det helt utrolig at folk finner kjærlig, men det er vel fordi dere kristne er livredde for straffen dere tror dere kommer til å få hvis dere stiller spørsmål at dere ikke tørr annet enn å finne den ondeste, mest utrivelige figuren i all literatur som noensinne er skrevet som kjærlig... Denne guden ville jo vært så tvers i mellom ond om han var virkelig at en kunne virkelig fått gåsehud og fæle mareritt bare man tenkte på denne guden... Men så dum som denne guden fremstår er det rett og slett ikke mulig å være for noen gud om den guden står bak skapelsen av universet, så glem hymnene du syntes passer er du snill, for dette monsteret fant jeg under min verdighet å tilbe allerede som tretten åring... 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Merkelig hvor mange kristne som tror på dette uten å vite hva de faktisk tror på... Akkurat dette stopper aldri å forundre meg. Har masse familie nordpå i det verste Læstadianerområdene, og der er det normalt at folk flest ikke kan noe særlig om hva som står i bibelen. Der er det bare de "skriftlærde" som skal kunne bibelen og forkynne dette til flokken sin. Fantastisk fin måte å kontrollere folk på. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Merkelig hvor mange kristne som tror på dette uten å vite hva de faktisk tror på... Akkurat dette stopper aldri å forundre meg. Har masse familie nordpå i det verste Læstadianerområdene, og der er det normalt at folk flest ikke kan noe særlig om hva som står i bibelen. Der er det bare de "skriftlærde" som skal kunne bibelen og forkynne dette til flokken sin. Fantastisk fin måte å kontrollere folk på. Dette gjelder 95% av kirke gjengerne i den norske kirken også... Som tror at de har "lest" bibelen fordi den står i bokhylla deres og fordi de anser seg som kristne.... En skulle jo i det minst tro at man satte seg litt inn i det man liksom skal tilbe.... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Jesus myten? Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? Matt 6:25 "Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verdt enn de? Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. Når Gud kler gresset på marken så fint, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere – dere lite troende! Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: ‘Hva skal vi spise?’ eller: ‘Hva skal vi drikke?’ eller: ‘Hva skal vi kle oss med?’ Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette." Endret 29. februar 2016 av IHS Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? En eller annen anonym forfatter... omtrent 1-2 generasjoner etter den påståtte korsfestelsen av Jesus. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? En eller annen anonym forfatter... omtrent 1-2 generasjoner etter den påståtte korsfestelsen av Jesus. Så disse ord som skapte den kristne verden, kom fra en anonym person som levde etter at den kristne verden oppstod ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? En eller annen anonym forfatter... omtrent 1-2 generasjoner etter den påståtte korsfestelsen av Jesus. Så disse ord som skapte den kristne verden, kom fra en anonym person som levde etter at den kristne verden oppstod ? Jepp- Sannheten er så enkel at vi VET at bibelen juger om forfatterskapet til en tredjedel av NT's 27 bøker, den andre tredjedelen vet vi ikke hvem som skrev (det kan være de biblen påstår og det kan like gjerne ikke være det) noe som tilsier at kun den sist tredjedelen er skrevet av Ikke anonyme forfattere... Og selv ikke i sistnevnte skrifter kan vi være sikre på at ikke anonyme skribenter har tryukket fra litt, lagt til litt også videre... Så jepp, du tror antagelig på verdens største løgn IHS... Satt i scene av anonyme skribenter... Den kristne "verden" oppsto en del senere enn jesus sin død, jesus var ikke kristen, han var jøde... 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Så jepp, du tror antagelig på verdens største løgn IHS... Satt i scene av anonyme skribenter... Den kristne "verden" oppsto en del senere enn jesus sin død, jesus var ikke kristen, han var jøde... Sa konspirasjonsteoretiker, RWS Endret 29. februar 2016 av IHS 2 Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? En eller annen anonym forfatter... omtrent 1-2 generasjoner etter den påståtte korsfestelsen av Jesus. Så disse ord som skapte den kristne verden, kom fra en anonym person som levde etter at den kristne verden oppstod ? Jepp. 11 av bøkene i det nye testamentet er forfalskinger. Vi VET feks. at bare 7 av Paulus' brev faktisk var skrevet av Paulus. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Så jepp, du tror antagelig på verdens største løgn IHS... Satt i scene av anonyme skribenter... Den kristne "verden" oppsto en del senere enn jesus sin død, jesus var ikke kristen, han var jøde... Sa konspirasjonsteoretiker, RWS Nå har han mye mere å fare med en deg og er heller ikke redd for å fortelle når han blir spurt. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hvis ordene ikke er Jesus sine, hvem er de da sine ? En eller annen anonym forfatter... omtrent 1-2 generasjoner etter den påståtte korsfestelsen av Jesus. Så disse ord som skapte den kristne verden, kom fra en anonym person som levde etter at den kristne verden oppstod ? Jepp. 11 av bøkene i det nye testamentet er forfalskinger. Vi VET feks. at bare 7 av Paulus' brev faktisk var skrevet av Paulus. Var det bare en person som het Paulus ? eller bare en som Johannes ? eller hva med Johannes Paulus ? Nei, den kristne verden ble ikke skapt av en person som levde etter at denne verden oppstod, det er en logisk feilsluttning. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Nei, den kristne verden ble ikke skapt av en person som levde etter at denne verden oppstod, det er en logisk feilsluttning. Nei det er det ikke. Endret 1. mars 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå