Gå til innhold

Jesus myten?

Anbefalte innlegg

Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel...

Hvorfor trodde du det som tenåring ? var du i en sekt ?

Var naturlig for meg å tro at foreldrene mine hadde rett og ikke var klin gærne tipper jeg.  Trenger ikke åpne øya så mye for å se at folk kna tro hva som helst hvis noen de stoler på forteller det med riktig hersketeknikk...

Når jeg var kristen trudde jeg også at det straffa seg å tenke annerledes. Når jeg så på det utenfra ble jo ting som 1 pluss 1. Men midti  det er jeg ikke noe bedre en gærne folk tydeligvis. Var i hvert fall.

Endret av Clarus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke helt det religiøse aspektet med denne video. Og det er så mange påstander at man kan bli overveldet av kun 10 sekunders tale fra video. Men, mye rart å nøste i her, det er helt sikkert:

Lenke til kommentar

Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel...

Var naturlig for meg å tro at foreldrene mine hadde rett og ikke var klin gærne tipper jeg.  Trenger ikke åpne øya så mye for å se at folk kna tro hva som helst hvis noen de stoler på forteller det med riktig hersketeknikk...

Når jeg var kristen trudde jeg også at det straffa seg å tenke annerledes. Når jeg så på det utenfra ble jo ting som 1 pluss 1. Men midti  det er jeg ikke noe bedre en gærne folk tydeligvis. Var i hvert fall.

Ok, du har skjønt at foreldrene dine tok feil. Men det er ikke dermed sagt at verdens millarder kristne tar feil, for de tror nemelig ikke at verden er 5400 år gammel.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ok, du har skjønt at foreldrene dine tok feil. Men det er ikke dermed sagt at verdens millarder kristne tar feil, for de tror nemelig ikke at verden er 5400 år gammel.

Men, de kristne du snakker om tror på så mye annen galskap, at det er umulig å ramse opp alt.

Tenker på kristne generellt da, ikke en spesifikk variant kristen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men, de kristne du snakker om tror på så mye annen galskap, at det er umulig å ramse opp alt.

Hva tenkte du på ?

Lenke til kommentar

Når jeg var kristen trudde jeg også at det straffa seg å tenke annerledes. Når jeg så på det utenfra ble jo ting som 1 pluss 1. Men midt i det er jeg ikke noe bedre en gærne folk tydeligvis. Var i hvert fall.

Og det er noe av problemet. Tilpasser boka etter tid og sted. Helt meningsløst hvis boka faktisk hadde hatt noe for seg. Da hadde det neppe vært tolkning i bildet. Jesus var ekte han. Han var neppe magisk eller gudommelig (og var vel ikke skildra som annet en en profet i i mine øyne mer troverdige kilder en bibelen. Var vel en profet i starten før noen (sikkert gud) bestemte at en sønn på Jorda slår alle de andre profetene. Drøssevis av profeter i Israel da forresten. Flere som var enige i at jødene var utvalgte og kalte seg jødenes konge var det også mange som gjorde med mer en 12 tilhengere.

Men logikk er neppe rett måte diskutere religion En troer jo ikke en tro når man vet så for å kunne tro kan man ikke vite... Måten kristendom argumenteres for er en argumentasjon som vil funke til en hver mening uansett hvor fjern.

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Og det er noe av problemet. Tilpasser boka etter tid og sted. Helt meningsløst hvis boka faktisk hadde hatt noe for seg. Da hadde det neppe vært tolkning i bildet. Jesus var ekte han. Han var neppe magisk eller gudommelig .....

Også dette at boken er så viktig, er noen dine foreldre tok feil i. Det er personen Jesus som er viktig, ikke boken. Hele Romeriket hadde hørt om Jesus, før den første bibelen ble utgitt.

Lenke til kommentar

Hva tenkte du på ?

Galskap? At en som utsletter alle untatt nok til et perverst innavlsforsøk bare er god trudde jeg...

Jeg er ingen fan av incest men å brenne folk i familieselskaper ev kanskje litt voldsomt i 2016?

Å tro på en bok som ikke minner om den virkeligheten jeg kjenner... Er kanskje ikke så langt unna galskap? Er man mindre gal eller mer hvis man tror på spøkelser?

Skulle jeg selv svindla folk er jo det beste å gjøre å si at hvis du ikke tror dette skjer det noe galt og sånn er det bare.... Ikke noe som skurrer litt? Rart at det er sånn o alle religioner som er feil i dine øyne hvis du ikke er multireligionell (patent på det ordet!). Virker som at du seriøst trur at hvis ikke denne Jesus fra Nazareth er guds sønn (hva skulle det ha å si?) så brenner jeg evig (koselig straff for å bruke rasjonalitet som er ganske meneskelig?

Og stemmer det?So what. Hvem ville ikke gitt livet sitt for å redde alle i Verden? Er jo noe alle jeg kjenner sannsynligvis hadde gjort og folk gir livet sitt for familie, land og venner hele tiden. Kult å ta all æren? Hva har han egentlig gjort? Hengt på korset som masse folk sikkert gjør i disse påsketider?

Som jeg har skrevet før. Hvis bibelen har rett så vender jeg nok ryggen til han kødden. Skylder ikke han en dritt.

Endret av Clarus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er noe av problemet. Tilpasser boka etter tid og sted. Helt meningsløst hvis boka faktisk hadde hatt noe for seg. Da hadde det neppe vært tolkning i bildet. Jesus var ekte han. Han var neppe magisk eller gudommelig .....

Også dette at boken er så viktig, er noen dine foreldre tok feil i. Det er personen Jesus som er viktig, ikke boken. Hele Romeriket hadde hørt om Jesus, før den første bibelen ble utgitt.

Hvorfor skal Jesus være en så viktig fyr at jeg skal endre livstil for han?

Gir jeg livet og kommer til himmelen etterpå er det en ok deal han i så fall gjorde. Han døde ikke. Han bare gikk i hi sier boka... Så en bok om en fyr du tror på som ikke er troverdig ellers... Hmmmmm. Kjøper nok ikke.

Lenke til kommentar

Hva tenkte du på ?

Galskap? At en som utsletter alle untatt nok til et perverst innavlsforsøk bare er god trudde jeg...

Jeg er ingen fan av incest men å brenne folk i familieselskaper ev kanskje litt voldsomt i 2016?...

Dette du har opplevd i dine foreldres sekt, har ingen ting med vanlige kristne folk å gjøre. 

Lenke til kommentar

Hva tenkte du på ?

Det nye testamentet (kirken) i sin helhet egentlig. Spesiellt finnes en spesifikk bjelke i øyet da kirken er grunnlagt på Sankt Peter.

Gnostiske kristne kilder eksempelvis forteller at Peter ikke en gang var en apostel (en som trasket rundt med jesusen). Nok en mulig forklaring på hvorfor Peter ble valgt som hjørnesteinen til selve kirken, FORDI han kunne de dikte fritt rundt. Da han ikke en gang vandret rundt med jesusen, som kirken påstår at han gjorde.

Da kan vi gå rett til sak, og ta historien om Ananias og Sapphira:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Acts+5:1-11

Her opptrer en påstått apostel, å straffe mennesker for å ha løyet. Straffes til døden! Når det i samme bibel fortelles om en jesus som skal være sverdet på dommens dag. Jesusen er den eneste som skal dømme, men så finner kirken ut at her kan man høste inn penger. Altså det som kalles "tiende", eller tiprosenteren av hele din inntekt, enkelt forklart.

Her er litt kunst for å forsterke fortellingen:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=saint+peter+ananias+sapphira

https://www.google.no/search?q=Altar+of+the+Lie+painting+by+Roncalli&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiktovZkOvLAhVKpnIKHYJIBLIQsAQIIQ&biw=1080&bih=1819

Du kommer aldri til å kunne klare å rettferdiggjøre disse bibellinjene om Ananias og Sapphira på noen som helst måte. Derfor bør store deler av Det nye testamentet slettes i. Det kirken har besudlet bør slettes. Men, det har dere kristne ikke mot eller evne til å finne ut av. For kirken er en djevel.

Den samme kirken har greid den store blunderen, og tilføye til siste side i Det nye testamentet: "you shall not add or take away from the word of god"

Videre her:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Revelation+22%3A19&version=KJV

Det står i Johannes åpenbaring (som omhandler himmel, helvete og endetiden), at man ikke skal fjerne eller tilføye noe i den "hellige" bok. Er jo bare en kjempeblunder, å tilføye noe så innlysende mennesketilført. Det er ikke gud, men kirken som har forfattet disse ord også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sekt? Foreldrene mine er vel pliktkristene (i hvert fall pappa) og trur jo så klart ikke at Verden er 5400 år selv om det står der men de er rimelig gærne som tar utgangspunkt i en bok som påstår noe slikt og så noe like sprøtt som skal være sant. For meg er det faktisk så gal man er i 2016. Vi vet jo en del mer nå en for bare 50 år siden. Hvordan vi ble til, utvikla oss. Hvis du leser vitenskap har vi funnet ut masse om ulike menneskeraser som levde for bare 13 000 år siden(nyeste funn av annen menneskeart) )den i Australia og for 25 000 år siden parra vi oss med neanderthalere (2% dna på alle nord for Sahara. Dette var utvikla menneskeraser og neanderthalerne hadde 10% større hjerne en vi har i dag (vår har riktignok krympa). Når dette er så dokumentert nå at jeg vil si det er fakta. Burde ikke en Gud vist det?Hvor årlig er han egentlig?

Hva sier det om troverdigheten til boka at Verden er skapt på 7 dager f.eks? Antar at det holder for deg  som alle religiøse at så lenge det ikke er motbevist med 100% sikkerhet får man bare tro på noe fjernere en julenissen. 100% sikkert" og det er rett det men man vet det mye mer en bibelens budskap som er at Jesus er en slags jødekonge som redder oss ved å henge på kors som vel aldri har blitt gjort i Israel? Romerne brukte stort sett lokale skikker. Men hvis man må bevise med sikkerhet at det IKKE har skjedd så er preferansene slik at alle religioner er rett.

Smak på argumentene: Guds veier er (husker ikke ordrett men noe a la umulige å forstå eller noe lignende som rett og slett bare er en tom setning som igjen kan brukes om alt.

Men du skal få ha troen din. Så lenge folk ikke misjonerer for sånt tull som min tante kasta bort 20 år på så er det ikke så farlig for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenkte du på ?

Det nye testamentet (kirken) i sin helhet egentlig. Spesiellt finnes en spesifikk bjelke i øyet da kirken er grunnlagt på Sankt Peter.

Gnostiske kristne kilder eksempelvis forteller at Peter ikke en gang var en apostel (en som trasket rundt med jesusen). Nok en mulig forklaring på hvorfor Peter ble valgt som hjørnesteinen til selve kirken,....

Nei, du tar feil, kirken har tolv grunnsteiner (Åp 21:14) etter de tolv apostler og kalles derfor den apostoliske kirke.

Lenke til kommentar

Det skyldes mer en politisk påvirkning, enn noe annet. Det var keiser Konstantin som fikk Romerriket til å høre om denne jesusen, og om kristendommen kirkereligionen  (patent på det ordet!)

Lenke til kommentar

Sekt? Foreldrene mine er vel pliktkristene (i hvert fall pappa) og trur jo så klart ikke at Verden er 5400 år selv om det står der men de er rimelig gærne som tar utgangspunkt i en bok som påstår noe slikt...

I hvilken bok står det ? Mormons bok ?

Lenke til kommentar

Hvis du har rett forstår jeg ikke hvorfor jeg skal bruke tid på han uansett... En som ikke har giddi å løfta fingern på 2000 år gir jeg faen i for å si det sånn. Hvorfor dyrke han og ikke alle som gir livet sitt for andre? Han er så viktig han da. Han bestemmer at han er mer verdt? Nope. Ingenting stemmer med noe logikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skyldes mer en politisk påvirkning, enn noe annet. Det var keiser Konstantin som fikk Romerriket til å høre om denne jesusen, og om kristendommen kirkereligionen  (patent på det ordet!)

Hva spiller det for noen rolle at det var gjennom statsreligion ?

Lenke til kommentar

Sekt? Foreldrene mine er vel pliktkristene (i hvert fall pappa) og trur jo så klart ikke at Verden er 5400 år selv om det står der men de er rimelig gærne som tar utgangspunkt i en bok som påstår noe slikt...

Vet ikke hvor du skal leite etter akkurat det men sikkert lett å søke opp. Eller så sklir den ut på førstesiden med en feil i forhold til hva vi vet i dag. "Alle" som ser objektivt på det. "alle". Sikkert et unntak :)

Jorda ble ikke skapt på 7 dager, mennesket er bare et parentes og det samme er faktisk jorden. Men skjønner at man føler seg viktigere som en del avguds utvalgte folk etc...

Kut å bruke Konstantin som ble kristen for å helgardere på dødsleiet. Romerske keisere hadde jo alt på stell psykisk...

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Hva tenkte du på ?

Gnostiske kristne kilder eksempelvis forteller at Peter ikke en gang var en apostel (en som trasket rundt med jesusen). Nok en mulig forklaring på hvorfor Peter ble valgt som hjørnesteinen til selve kirken,....

Nei, du tar feil, kirken har tolv grunnsteiner (Åp 21:14) etter de tolv apostler og kalles derfor den apostoliske kirke.

Å ja. Da er det sikkert kirketilført (Åp 21:14), er jo en ganske logisk forklaring. Her har du en av sikkert utallig mange referanser, at kirken faktisk er grunnlagt på sankt Peter:

http://www.antiochian.org/patofant

Andre kilder:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=saint%20peter%20founder%20of%20church

Endret av G
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du skal leite etter akkurat det men sikkert lett å søke opp...

Poenget er at det ikke finnes, at det bare er noe denne sekten har funnet på, for å liksom være de rettroende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...