IHS Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Så det du sier er at fundamentalisten med bombebelte rundt magen på et marked i afganistan klar til å fyre av bruker allah som skalkeskjul? For hva om jeg må be? Denne unge mannen som alle andre før han gjør dette for lovnaden om 72 jomfuer i himmelen som venter på han der. Jeg kan på ingen måte forstå hvilket skalkeskjul denne personen måtte ha for sine handlinger for han tror nok helt og holdent på det han har blitt fortalt, akkurat som deg IHS som messer om det du har lest og er blitt fortalt. Undersøkelser av selvmordsbomberne i Brussel, Paris, London, Madrid, Boston osv. har vist at de levde alt annet enn et muslimsk liv. Derfor finnes det heller ikke noen grunn til å tro at han "med bombebelte rundt magen på et marked i afganistan" var noe annet, perpyro Himmel du liksom, snarere lei av livet og pissed off 1 Lenke til kommentar
Lars - Olav Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Det er ikke ordene i eventyret jeg har problemer med, men de som følger disse ordene......De har drept og ødelagt mye og mange deSå du tror at de som renser sine hjerter og fyller dem med kjærlighet, blir drapsmenn ? Hører du selv hvor dumt det høres ut ? Med kjærlighet til hvem? Homofile, muslimer, andre kristne med andre tolkninger, eller er det snakk om hjerte som er fylt av kjærlighet til seg selv og en gud? Du får det til å høres ut som dere kristne er noen vidunderlige skapninger, full av kjærlighet til alt og alle. Ikke akkurat den erfaringen jeg har ifra hverdagen. Jesu og de kristnes kjærlighet er for hele verden. Ikke dermed sagt alle kan komme inn i varmen og varme seg, du må gi for å få. 1 Joh 3:16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken." ham er herren. La oss ete ham. La oss drikke hams blod. Endret 30. mars 2016 av Lars - Olav Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 ham er herren. La oss ete ham. La oss drikke hams blod. Så merkelig det enn høres ut, så har akkurat den biten slått ann i alle verdens hjørner Dette er tydligvis noe som ligger dypt inne i menneskets psyke. Hvordan viste han det ? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) ham er herren. La oss ete ham. La oss drikke hams blod. Så merkelig det enn høres ut, så har akkurat den biten slått ann i alle verdens hjørner Dette er tydligvis noe som ligger dypt inne i menneskets psyke. Hvordan viste han det ? Mange ting har "slått an" i alle verdens hjørner... alkohol, narkotika, gambling, prostitusjon etc, etc. Overtro i alle mulige varianter er ikke intet unntak. Alt handler om å skape et behov eller problem, for så dekke etterspørselen eller tilby løsningen. Det å sette premisser for en adferd og deretter gi den næring er ikke tegn på noe annet enn en smule kreativitet og organisert videreutvikling. Der er religioner helt rå. De investerer store mengder resurser på å komme med "løsninger" til de som trenger det mest, men de krever alltid noe tilbake, som f.eks. at folk skal drikke "blodet" og spise "kroppen" til en avdød menneskegud... Endret 30. mars 2016 av LiamH Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Og religion benyttes til å få makt og ha kontroll over folk. Skal ikke så mye til for å se sammenhengen med opprinnelsen til myten.....Jesus myten og alt den har ført med seg og blit brukt osm skalkeskjul til som IHS beskriver det. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Meneskerettighetene artikkel 19, fastsatt av FN, sier at alle menesker skal ha religionsfrihet. Norske myndigheter må før eller siden rette seg etter dette. Religions frihet betyr også frihet FRA religion, bare så du vet det. Det betyr altså at du ikke kan trykke din religion på meg eller på andre i samfunnet. Og hva angår norske myndigheter så er det akkurat omvendt, de favoritiserer kristendom og ser en annen vei enn nettopp de nevnte menneskerettighetene når de lar kirken lure unger inn i kirkene for gudstjeneste i tide og utide... Her i bygda ble det rama skrik blandt de få kristne som bor her (0,6% av bygdas befolkning går i kirken i løpet av året...) når skolen for to år siden valgte å gå rett forbi kirken på 17 mai, altså ikke tukte elevene til å sitte å høre på prestens løgner om jesus, som seg hør og bør da det er LANGT flere elever som IKKE er kristne enn elever som er kristne (og siden vi er et sekulært samfunn skulle det være unødvendig å blande noen trors og livsyn inn i skolen, den skal forholde seg til å lære bort hva som mest sannsynlig er sant den, ikke ren eldgammel overtro) pluss at jesus ikke har en dritt å gjøre med 17 mai... Nå er det også aktiv innmelding for å være med på gudstjenester som skolen utrolig nok fremdeles velger å si ja til, men tilbudet til de som ikke vil i kirken er under enhver kritikk her som de fleste andre steder.. (Guttungen satt sammen med de som ikke ville i kirken og gjorde lekser i den tiden det første året, det andre året kom jeg og hentet ham da denne forskjells behandlingen er under enhver kritikk...). For fremdeles favoritiseres kristendommen av skoleverket, til tross for at vi har et lovfestet sekulært samfunn med klare regler for hva som gjelder... Men det driter kristne i... Selv ren løgn i jesu navn er OK for veldig mange kristne i denne saken, der de tror de kjemper for jesus... Så er det noen som SKAL klage på at menneskerettighetene IKKE blir fulgt av myndighetene så er det sekulære, som igjen og igjen og igjen opplever overtramp av disse rettighetene fra kirken og kristne politikere, kristne lærere og kristne myndighets personer... Men nå er kristne i klart mindretall i landet. Kirken er faktisk den største religiøse livssyns bevegelsen med flest ateister viser det seg... Og selvsagt skal det kjempes for at kirken også får aktiv innmelding OG at medlems jukset stopper OG at ungen ikke blir innmeldt automatisk... Igjen, kristne har ingenting å klage på, de mangler bare respekt for andre som ikke tror like blindt som dem... . Jesu og de kristnes kjærlighet er for hele verden. Ikke dermed sagt alle kan komme inn i varmen og varme seg, du må gi for å få. 1 Joh 3:16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken." Så det er kjærlighet å la seg drepe? Og selvsagt absolutt kjærlighet å drepe? Sant og si har folk sett fryktelig lite til denne kjærligheten fra kristne du har skryter av IHS, den er visst like innbilt som guden du tror på... Hvor er denne kjærligheten hen? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Jesu og de kristnes kjærlighet er for hele verden. Ikke dermed sagt alle kan komme inn i varmen og varme seg, du må gi for å få. 1 Joh 3:16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken." Så det er kjærlighet å la seg drepe? Og selvsagt absolutt kjærlighet å drepe? Sant og si har folk sett fryktelig lite til denne kjærligheten fra kristne du har skryter av IHS, den er visst like innbilt som guden du tror på... Hvor er denne kjærligheten hen? Så du liker ikke dette opplegget med at man skal gi sitt liv for hverandre, hvor Jesus var først ute ? Et opplegg som gjør det kristne liv evig ! Selvsagt er dette et tegn på den største kjærlighet blant deltagerne, selv om du ikke ser den. Opplagt bryr de seg grensesprengende om hverandre, ikke en gang døden kan stanse dem ! Et samfunn hvor alle elsker alle. Myte du liksom Endret 31. mars 2016 av IHS Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Cair Paravel: Dersom gud er almektig og glad i mennesker, hvorfor skapte han ikke et paradis for menneskene med en gang, der alle kunne leve lykkelig til evig tid? Hvorfor skall en god gud ha et system med så mye straff og død, der til og med mennesker som kanskje har vert verdens snilleste personer når de levde, skal brenne i helvete til evig tid. Vel gud skapte i følge 1. Mosebok edens hage til Adam og Eva. Dette skulle være deres paradis der de skulle fylle jorden og legge den under seg. Det var bare en liten bisarr vri her og det var livets tre med kunskapens frukter på. Dette treet fikk ingen spise av og etter at Eva spiste av treet og også gav Adam og han spiste blei de forvist fra hagen og måtte leve sine liv med de vansker, problemer og smerter mennesker under primitive kår normalt ville ha det. Bare det faktum at gud valget å sette et tre midt i paradis for å teste sine skapninger vil på et eller annet tidspunkt gå galt, og spesielt med tanke på tidsperspektivet her. En evighet er veldig lenge og det eneste gud trengte og gjøre var å finne frem popkornet for å vente på at det hele skal gå galt fo spørsmålet er ikke om men når og når ikke engang hans egne engler er til å stole på, hvorfor skulle mennesket være det. Det var jo tross alt en av guds engler som fristet Eva til å spise av frukten. Nå er jeg spent på bortforklaringene og tolkninger av skapelsesberentningen. Hvordan kan du bevise at slangen i edens hage var Satan slik som de kristne vil påstå? Kan du svare meg på det? Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Er det slik å forstå at Jesus ba Gud om nåde fordi Jesus viste hva som var i vente ? Vil Gud nøye seg med å ofre bare en uskyldig ? Jeg er ikke uskyldig !!! Gud har ikke ofret noe Lars Olav, Jesus ofret seg selv til Gud. Vanligvis ofret folk lam og andre dyr til Gud, i stedet for det, ofret altså Jesus seg selv. PS: Jesus er et menneske, Gud er en ånd. Ja vel. Men, da glemmer du vel at jesusen også påstås å være ordet som nevnes i skapelsesberetningen. Også har du dette treenighetsvissvasset som Det nye testamentet innfører. Vil bare påpeke at der har jeg ikke noe standpunkt for hverken det ene eller det andre. Men treenigheten er innført av tidligkristne, det er det nok ingen tvil om. Kun en idé som kirkemakten kunne spille på? Og for å gjøre saken komplett, så messer kirkeprester dette som et mantra hver gang du "går på besøk" - frivillig eller ufrivillig. "I faderens, sønnens og den hellige ånds navn.. blah bla bla" Synes Trond Viggo får vist ting best jeg Og: Og denne stat (vatikanstaten) er anerkjent av Norges overhode! Galskap Endret 31. mars 2016 av G Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Er det slik å forstå at Jesus ba Gud om nåde fordi Jesus viste hva som var i vente ? Vil Gud nøye seg med å ofre bare en uskyldig ? Jeg er ikke uskyldig !!! Gud har ikke ofret noe Lars Olav, Jesus ofret seg selv til Gud. Vanligvis ofret folk lam og andre dyr til Gud, i stedet for det, ofret altså Jesus seg selv. PS: Jesus er et menneske, Gud er en ånd. Ja vel. Men, da glemmer du vel at jesusen også påstås å være ordet som nevnes i skapelsesberetningen.... Her missforstår du Johannes litt, det Johannes fremhever i begynnelsen av sin bok, er skapelses effekten til Guds ord, at Guds ord materialisere seg. I det tilfellet, til mennesket Jesus, som også snakker Guds ord, og derved skaper den nye verden. Endret 31. mars 2016 av IHS Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Ja vel. Men, da glemmer du vel at jesusen også påstås å være ordet som nevnes i skapelsesberetningen.... Her missforstår du Johannes litt, det Johannes fremhever i begynnelsen av sin bok, er skapelses effekten til Guds ord, at Guds ord materialisere seg. I det tilfellet, til mennesket Jesus, som også snakker Guds ord, og derved skaper den nye verden. Ja vel. Dere kristne får bare strides. Selv det om å være kristen får dere strides om. EDIT: my mistake: Du har rett i at det var i Det nye testamentet. Så godt følger jeg altså med når kristne babler tull i mine ører: https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes+1&version=DNB1930 Norsk bibeloversettelse har en del feiloversettelser. Verdt å være klar over. Derfor bedre å dobbelsjekke eldre bibelkilde: https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes+1&version=KJV Endret 31. mars 2016 av G Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ja vel. Men, da glemmer du vel at jesusen også påstås å være ordet som nevnes i skapelsesberetningen.... Her missforstår du Johannes litt, det Johannes fremhever i begynnelsen av sin bok, er skapelses effekten til Guds ord, at Guds ord materialisere seg. I det tilfellet, til mennesket Jesus, som også snakker Guds ord, og derved skaper den nye verden. Ja vel. Dere kristne får bare strides. Selv det om å være kristen får dere strides om. EDIT: my mistake: Du har rett i at det var i Det nye testamentet. Så godt følger jeg altså med når kristne babler tull i mine ører: https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes+1&version=DNB1930 Norsk bibeloversettelse har en del feiloversettelser. Verdt å være klar over. Derfor bedre å dobbelsjekke eldre bibelkilde: https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes+1&version=KJV Ganske lumpent av Gud å hjelpe med å skrive bibelen men fucke opp oversettinga? I sånn ca 200 år ble Moses malt og figurert med horn pga en oversettelsesfeil. Bare å google 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) En annen ting, er hvordan det i Det gamle testamentet legges stor vekt på slekslinjer og slikt. Er det bare slik at jødene skal kunne skryte av sitt opphav? Er det slik noen kristne forklarer for å vise jesusens (messias) sin slektslinje? Da legges det vel en del vekt på hvem man er, men så til et lite poeng fra meg. I Det nye testamentet så prøver de å fortelle at jesus elsker en uansett. Altså for hvem man er, men så dras det inn et syndebegrep. Og da blir plutselig hvordan man ter seg veldig sentralt. Det er ikke nok å bare være, men plutselig må man be om tilgivelse. Og slik tenker jeg at kirken holder på makten over forsamlingen, og denne makten sprer seg til hele nasjoner. Du kommer ikke noen vei utenom oss sier de, du kommer ikke noen vei uten om kirken. Og på en tid så var dette veldig vesentlig som en pengepolitikk, med salg av avlatsbrev og greier. I dag er det tonet ned, fordi kristne forstod at det var for mye galskap å selge folk inn i himmelen. Så i dag så består likevel syndebegrepet til sitt fulle, med unntak av at man må betale seg inn himmelen. Men, det kreves like fullt at man må be om tilgivelse til kirken. Men, kirken har plantet jesusen der som mellommann. Altså ingen vei utenom kirkens bibeltestamente (DNT), hvor man må be om tilgivelse til jesusen (kirken). Hele begrepet om synd er skikkelig skjevt. Synd er kun et maktgrep som kirken bruker til sitt fulle for å kontrollere folk. Man kan som kristne gjør det plassere onde handlinger som synder, ok. Men, det er fremdeles bare onde handlinger. Vi kan enes om at onde handlinger ikke er bra. Men, så drar de kristne det ned på mikronivå. Helt inn til ens seksualliv. For det er disse kristne ekstremt opptatt av. Endret 31. mars 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel... 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Ganske lumpent av Gud å hjelpe med å skrive bibelen men fucke opp oversettinga? I sånn ca 200 år ble Moses malt og figurert med horn pga en oversettelsesfeil. Bare å google Nå rakk jeg ikke skumlese det du forteller om, en gang: https://en.wikipedia.org/wiki/Moses_(Michelangelo) Men, vil bare nevne den litt ville gruppen Zeitgeist i en video, som også tar for seg en delvis vrangforklaring. Men, kan de være inne på noe likevel? For eksempel så er Moses forbundet med stjernetegnet Væren. Og jøder tuter den dag i dag i horn fra dyret vær (sauedyr) - altså blåser i horn fra en vær. Gullkalven forbindes med det stjernetegnets tidsalder som var før Væren, altså Tyren. Og derfor ble Moses så gal på sine folk som tilba okseskapningen, når man allerede var begynt på tidsalderen Væren. Neste tidsalder ble altså Fiskene. Som man ser i jesusen, i Pavehatten, med mere. Denne tidsalderen er i ferd med å nå sin ende. Og i følge Zeitgeist-folkene så er det skrevet om i Det nye testamentet. For det snakkes om vannbæreren. Altså å bære vann inn i huset. Vannbæreren er det samme som Vannmannen. Så en gang før, sannsynligvis etter min levetid, så har vi plutselig forlatt stjernetegnet Fiskene og har kommet inn i endetiden. Altså Vannbæreren. Neste stjernetegn som er nært forestående er Vannmannen. http://earthsky.org/human-world/when-will-the-age-of-aquarius-begin The Age of Aquarius is an astrological age, which shifts roughly every 2,150 years. It’s defined by the sun’s position at the time of the March, or vernal, equinox. The Age of Aquarius begins when the March equinox point moves out of the constellation Pisces and into the constellation Aquarius. But there’s no definitive answer as to when that will be. This post explores some of the possibilities. Her er et Google-søk på temaet om DNT: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=the%20water%20bearer%20in%20the%20bible http://biblehub.com/luke/22-10.htm Og her har man da huset eller stjernetegnet om en vil. Her til uenighetene fra en kritiker av Zeitgeist: http://www.preventingtruthdecay.org/jesusandpisces.shtml Zeitgeist fremstiller det som at jesusen ikke var en fysisk person, men at det var beskrivelse av en tidsalder. Jesus er symbolisert av stjernetegnet Fiskene. Mange, spesiellt amerikanske kristne tegner fisk på alt fra biler til andre ting, for å symbolisere at de er kristne. Ble fortalt av en kristen en gang. At kristne i den tidligkristne alder, hvor de var forfulgt. Gjerne kunne komme til å tegne en fisk i sanden litt sånn hemmelighetsfullt, for å sjekke om de kunne møte på andre fremmede som var kristne. En symbolikk, som var godt forstått innad de kristnes rekker. Endret 31. mars 2016 av G Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ganske lumpent av Gud å hjelpe med å skrive bibelen men fucke opp oversettinga? I sånn ca 200 år ble Moses malt og figurert med horn pga en oversettelsesfeil. Bare å google Nå rakk jeg ikke skumlese det du forteller om, en gang: https://en.wikipedia.org/wiki/Moses_(Michelangelo) Men, vil bare nevne den litt ville gruppen Zeitgeist i en video, som også tar for seg en delvis vrangforklaring. Men, kan de være inne på noe likevel? For eksempel så er Moses forbundet med stjernetegnet Væren. Og jøder tuter den dag i dag i horn fra dyret vær (sauedyr) - altså blåser i horn fra en vær. Gullkalven forbindes med det stjernetegnets tidsalder som var før Væren, altså tyren. Og derfor ble Moses så gal på sine folk som tilba okseskapningen, når man allerede var begynt på tidsalderen Væren. Neste tidsalder ble altså Fiskene. Som man ser i jesusen, i Pavehatten, med mere. Denne tidsalderen er i ferd med å nå sin ende. Og i følge Zeitgeist-folkene så er det skrevet om i Det nye testamentet. For det snakkes om vannbæreren. Altså å bære vann inn i huset. Vannbæreren er det samme som Vannmannen. Så en gang før, sannsynligvis etter min levetid, så har vi plutselig forlatt stjernetegnet Fiskene og har kommet inn i endetiden. Altså Vannbæreren. Neste stjernetegn som er nært forestående er Vannmannen. http://earthsky.org/human-world/when-will-the-age-of-aquarius-begin Jeg kan ha feil. Er ikke jeg selv som har funnet ut dette. Googla kjapt og den "Sikkert objektive ;)"http://www.jewishencyclopedia.com/"sier dette. By: Emil G. Hirsch, Max Schloessinger Owing to the representations of the old painters and sculptors, it has become a wide-spread belief that Moses, when he came down from Mount Sinai with the tables of the Law, had two horns on his forehead. This strange idea, however, is based upon a wrong interpretation of Ex. xxxiv. 29, 35, ("And behold the skin of his face shone"), in which means "to shine" (comp. Hab. iii. 4, = "brightness was on his side"). The old translations give = "shine," with the exception of Aquila and the Vulgate, which read "his face had horns." This misunderstanding, however, may have been favored by the Babylonian and Egyptian conception of horned deities (Sin, Ammon), and by the legend of the two-horned Alexander the Great (see the Koran, sura xviii. 85). Bibliography:Cheyne and Black, Encyc. Bibl. s.v.; Dillmann, Commentary on Exodus, ad loc. Husker ikke hvor jeg hørte det først. Her er det noensom er kritiske til Michelangelo sin og er enig med deg i det tilfellet i hvert fall. Er vel ikke noe som er 100% på nettet men med eller uten så er det veldig mye tull og ting Gud kanskje burde holdt seg for god til i bibelen? Og burde vist bedre en?: http://taylormarshall.com/2013/08/the-horns-of-moses-defending-michelangelos-horned-moses.html Og prester som prata latin i Norge, England osv... Sikkert et bra triks for å spre noe ingen skjønner Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel... Hvorfor trodde du det som tenåring ? var du i en sekt ? Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel... Hvorfor trodde du det som tenåring ? var du i en sekt ? Nå må du gi deg. Du er like mye i en sekt IHS, som alle andre kristne er det. Alt som ikke er snorrett etter din utgave av bibelen, blir automatisk tilhørende sekter. Dette har du vist oss mange ganger før i diskusjonene. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Paven blir funnet skyldig i forferdelige synder / forbrytelser: Kilder: http://childabuserecovery.com/pope-francis-found-guilty-of-child-trafficking-rape-murder/ https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=pope%20francis%20found%20guilty%20of%20child%20trafficking Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Er utrolig at jeg ikke så hykleriet i dette før jeg var tenåring... Ikke rart det er mye rart i Verden når oppegående folk trur Verden er 5400 år gammel... Hvorfor trodde du det som tenåring ? var du i en sekt ? Nå må du gi deg. Du er like mye i en sekt IHS, som alle andre kristne er det. Alt som ikke er snorrett etter din utgave av bibelen, blir automatisk tilhørende sekter. Dette har du vist oss mange ganger før i diskusjonene. Nei, alle kristne er ikke i sekter. Du har de store kirkene og en drøss sekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå