Gå til innhold

Jesus myten?

Anbefalte innlegg

Et helvete er ikke kompatibelt med kjærlighetsbudskapet i DNT slik det fremstilles.

Det kan du ha rett i. Hva forstår du med "helvete"? Evig pine kan vanskelig la seg forene med kjærlighet. Men hvis "helvete" betyr rett og slett død? Da styrer vi alle mot helvete, altså mot døden. Jesus redder oss fra døden med sin kjærlighet, altså gir oss liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for oppriktig svar Horten Market.

Man har jo hørt begge versjonene som du beskriver før. Så døden er å bli frikjøpt fra omgang med de overlevende, resirkulert eller noe slikt?

Da er man jo fort innom spørsmål som, går det an å ikke gjenopprette selv en vrangkjørt sjel, om du vil snakke noenlunde i termene av religionen, når kjærligheten er betingelsesløs? Kan han (jesus eller noen) la en gå til spille?

Kjærligheten framstilles jo også som ubetinget fra jesusen sin side !

Man vil aldri komme helt fram til et mål og mening i disse spørsmålene, det er mine tanker. Siden historien om jesusen og det som skjedde forut for hans jordiske tilstedeværelse er så meningsløst full av feil i bibelen, så får man ihvertfall grunn til å tvile enda mere. Da synes jeg det vil være ignorant av en skikkelse som en tenkt jesus å ikke ta hensyn til disse spørsmål. Siden man ikke klarer å hengi seg til blind tro.

Blir liksom litt meningsløst å ytre noe til noen som kanskje ikke er der likevel.

Ellers er tanker om kjærlighet noe alle kan gjøre seg, og det er jo fornuftige greier synes jeg.

Men, man må jo også innpå spørsmål som f.eks. RWS og flere stiller. Om man orker leve med en så rigid gud. Selv om det males aldri så fine "rosemalerier om ham". Det handler tross alt om et evighetskonsept.

Lenke til kommentar

Jesus har levd Han er Gudsønn Han ble korsfestet da han var ca tretti år dahan døde Nu er han opp i himmelen Alle som tror det kommer til himmelen når de dør Så enkelt er det

Ja, når du sier det så må det jo være sant. Er det gulv slik at du kan gå der oppe, eller må en sveve med englevinger?

Lenke til kommentar

Et helvete er ikke kompatibelt med kjærlighetsbudskapet i DNT slik det fremstilles.

Det kan du ha rett i. Hva forstår du med "helvete"? Evig pine kan vanskelig la seg forene med kjærlighet. Men hvis "helvete" betyr rett og slett død? Da styrer vi alle mot helvete, altså mot døden. Jesus redder oss fra døden med sin kjærlighet, altså gir oss liv.

Er bibelen så uforståelig og uklar at man nermest kan tolke den akkurat som man vil? Så "helvete" betyr altså fra idag av "rett og slett bare død"? Er det kommet en endret/revidert utgave av bibelen som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Er bibelen så uforståelig og uklar at man nermest kan tolke den akkurat som man vil? Så "helvete" betyr altså fra idag av "rett og slett bare død"? Er det kommet en endret/revidert utgave av bibelen som jeg ikke har fått med meg?

Dette er vel hva du mangler i din forståelse av djevel og helvete:

https://www.youtube.com/watch?v=Rop_P_6L_5w

Bibelen er ikke endret særlig mye i nyere tid. Det har kommet noen språklige feilframstillinger på 1900-tallet har jeg fått med meg. F.eks. så er ikke den norske bibelen autentisk mot middelalderske bibler. Men, det endrer ikke på svovelhelvetesoppfattelsen tror jeg. Svovelhelvete er for all tid innlemmet der, inntil det evt. fjernes fra tekstene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det kommet en endret/revidert utgave av bibelen som jeg ikke har fått med meg?

Neida, dette er bare de kristnes forsøk på å unnskylde de primitive, barbariske og brutale påstandene i deres tro i håp om at ingen skal legge merke at dagens moral og etikk og tankegang så til de grader har gått forbi dette mølet de kaller "kjærlighets evangeliene" (her også prøver de å innbilde folk at disse skriftene har noe med kjærlighet å gjøre...)

Til tross for at eventyrets hovedfigur gjentatte ganger truer med båd helvette og tortur og tenners gnissel og alskens onde ting... Men de vil ikke se den biten, for det er som det er nevt, ikke forenelig med innbildningen de gjør seg om en kjærlig gud... Så isteden for å bytte ut denne primitive, brutale diktator guden, slik de burde, unnskylder og bortforklarer de hans gjerninger og planer...

For hvor kjærlig kan en gud som løser sine "problemer" med drap være?  (Man kan ikke påstå at en guder allmektig og allvitende for å neste settning si at han ikke viste hva som ville skje både i den eplehagen og senere, når denne noah liksom lagde den båten... Det vil si, man kan ikke det om man ikke samtidig innrømmer at guden er dum som et brød og ikke evner å planlegge noenting og derfor ikke evner å "løse" sine problmene uten at MINST et lik blir liggnde igjen... ) Bibelen er FULL av berettninger om en gud som ikke evner å planlegge en dritt, ikke klarer å bruke allmekt og allvitenhets evnene sine (de evnene kommer og går ettersom det passer for skribentene har jeg lagt merke til) og er så blodtørstig og brutal (den biten som 99% av kristne aldri har lest og som resten tier klokelig om...) at likene ligger strødd i et antall som får hack'N'slash eventyret "Game of thrones" til å ligne en barnehage vise...

Og denne guden klarer kristne å innbilde seg at er laget av kjærlighet? En forstår plutselig de hjernevaskede folkene i nord korea når de står og lovpriser diktatoren sin... en diktator man skulle tro hadde lært det han kan om diktator "yrket" ved å lese bibelen..  At kristne er frekke nok til å kalle guden de tror på kjærlighet må enten vær efordi de ikke vet hva kjærlighet er eller fordi de ikke tørr å innse hva det er de tilber... En tredje mulighet er selvsagt at de slettes ikke har lest selvbiogafien om det monsteret de tror på... Og der tror jeg mange kristne er, de har aldri lest bibelen... Så kan man spørre seg da hvordan de som har lest hele boka til monsteret og fremdeles finner ham elskelig og kjærlig, hvor vetta skremte er de og i hvilken grad er det dødsfrykt som styrer dem?

En kan i sannhet lure... For å påstå at det monsteret man kan lese om i bibelen er kjærlig blir som å påstå at de verste diktatorene vi menneker har fostret var kjærlige også... Enda de diktatorene aldri skrev noen detaljert bok om bedriftene sine slik det jødiske/kristne/muslimske monsteret har...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

@RWS:

Jeg synes likevel vi skal tillate de kristne å omfavne utviklingen av det helvete som har skjedd opp igjennom århundrer/årtusener. Kanskje de svoveldyrkende kristne da får øynene opp for at bibelen ikke alltid var svoveldyrkende, men at det er en relativt sett veldig ny oppfinnelse som skjedde etter denne jesusens død som det skrives om, altså etter år null ihvertfall. Anbefaler alle som er interessert i å se video.

Ellers er jo det gamle testamentet skrevet av jøder, og ikke de kristne. Så hvordan en kristen bør forholde seg til det blir et mer åpent spørsmål.

https://www.youtube.com/watch?v=Rop_P_6L_5w

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes likevel vi skal tillate de kristne å omfavne utviklingen av det helvete som har skjedd opp igjennom århundrer/årtusener.

For all del. Syntes bare det er viktig å påpeke at de endringene har skjedd på grunn av sekulæriseringen av samfunnet, IKKE fordi bibelen har endret på seg nevne verdig... Det er fremdeles lov å holde slaver i følge bibelen foresempel.... Og lignende "krydder" som det sekulære samfunnet har nektet dem å benytte.. Sant å si er kristne i dag mer sekulære enn de fleste av dem er klar over... De innbilder seg at det er kristne "verdier" vi bruker i samfunnet i dag, men der tar de feil...

Selv kirken har mer fra det sekulære samfunnet enn fra kristendommen...

Lenke til kommentar

Er bibelen så uforståelig og uklar at man nermest kan tolke den akkurat som man vil? Så "helvete" betyr altså fra idag av "rett og slett bare død"?

Finnes det en tekst som ikke kan og må tolkes? Tvetydighet er dessverre uløselig knyttet til språket.

Bibelen kan tolkes som du vil, som enhver annen tekst, men alle tolkninger er ikke riktige. Forfatteren har jo gjerne ment noe entydig, selv om ordene er tvetydig. Kristne mener de blir veiledet av Guds Ånd til rett forståelse, men ingen forstår alt likevel, bare stykkevis og delt.

Forestillingen om Helvete som et sted for evig pine, oppsto muligens i middelalderen i den Katolske kirke. Den har ikke støtte i bibelske tekster. Det gir ingen mening at frelsen er evig liv, hvis døden også betyr evig liv, bare et annet sted, for da er det jo ikke livet som er frelsen, men hvor du tilbringer det.

Troen på Jesu kjærlighet gir frelse fra evig fortapelse (død), til evig liv.

Lenke til kommentar

Hva er logikken bak at en Gud skal sortere slik blandt mennesker, du får evig liv, men du skal dø? Hva skal han bruke dette til?

Kanskje ikke sammenlignbart, men vi sortere på en måte liv når det gjelder abort, de fleste foster får leve, mens andre må dø. Denne "sorteringen" (abort) reagerer kristne på med hyl og skrik, men når gud nesten gjør det samme så er det greit.

Lenke til kommentar

Det er du som velger om du vil leve eller dø, Gud har bare gitt deg valgmuligheten. :)

Det er bare én ting kristne har, som ikke andre mennesker har: Troen på Guds kjærlighet. Det store spørsmålet er hvordan dette kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

"Det er bare du som velger om du vil leve eller dø, Gud har bare gitt deg valgmuligheten"

Ok, men hva er meningen, jeg skjønner liksom ikke logikken. Hvorfor ikke bare la alle leve eller alle dø?

Det er som RWS ofte skriver, den guden din løser jo de fleste problem med drap. Jesus må dø, Abraham blir bedt om å ofre sin sønn, osv. Virker jo helt sykt for meg.

Endret av b-post
Lenke til kommentar

Så døden er å bli frikjøpt fra omgang med de overlevende, resirkulert eller noe slikt?

Døden er opphør av ens eksistens. Fra jord er du kommet, til jord skal du bli. Det tristeste faktum som finnes.

Da er man jo fort innom spørsmål som, går det an å ikke gjenopprette selv en vrangkjørt sjel, om du vil snakke noenlunde i termene av religionen, når kjærligheten er betingelsesløs? Kan han (jesus eller noen) la en gå til spille?

Kjærligheten framstilles jo også som ubetinget fra jesusen sin side !

Ja! Kjærlighet kan man ikke gjøre seg fortjent til, følgelig kan man heller ikke gjøre seg ufortjent. Kjærlighet kommer bare an på den som gir, ikke den som får. Men kjærlighet kan ikke påtvinges den som ikke vil ta imot.

Hva innebærer dette? Uansett hvor mye galt du har gjort, så finnes det tilgivelse hos Gud. Dette kan være provoserende for mange. At ABB skal kunne bli tilgitt av Gud? Det er mulig fordi kjærlighet ikke kommer an på den som får (ABB), men på den som gir (Jesus). Så om ABB skulle omvende seg til Jesus, og dermed tilgitt av Gud, så forteller det ikke noe om ABB, men om Guds store kjærlighet. Jo større ugjerninger, desto større er nåden.

Hvorfor kan ikke bare Gud vise seg for oss, slik at alle ser at han finnes, og gjøre gode gjerninger slik at alle skjønner at han er god?

Vel, det har han gjort. Jesus var Gud, og han gjorde under så mange at all verdens bøker ikke kan romme dem. Likevel var det ikke alle som fulgte ham og så alt dette, som trodde. Det er nemlig alltid rom for tvil. Et under er bare et under inntil vi finner en forklaring. Derfor er det alltid mulig å tvile på et under, selv om en annen forklaring ikke finnes. Gudsbevis er ikke mulig.

Men enda viktigere er det at kjærlighet ikke kan bevises. Fordi kjærlighet er noe andre har som de gir til deg, vet du aldri om den vil vedvare. Det er alltid rom for tvil. Elsker du meg fortsatt? Vi kan bare velge å tro at kjærligheten er der.

Hvordan kan tro frelse? Kristne tror på Guds kjærlighet, og at den er ubetinget, slik den ble vist oss av Jesu liv og gjerninger. Så stor er Guds kjærlighet, at han selv ble et menneske (Jesus) for å oppfylle de krav vi har pådratt oss gjennom våre ufullkomne liv. Ikke for å gjøre oss fortjent til hans kjærlighet, men for å redde oss fra konsekvensene av våre valg. Kjærlighet er nemlig en forutsetning for liv, og de valgene vi gjør, viser at vi ikke har det. Kanskje vi kan si at kjærlighet er liv, og når vi velger hat, så velger vi døden.

Skapelsesberetningen er ikke bare en fortelling om hvordan verden ble skapt, den er også en fortelling om livet til hver og en av oss. Som barn er vi som i Edens hage, uskyldige går vi nakne omkring uten å skamme oss over det. Så vokser vi opp og fjerner oss mer og mer fra våre foreldre (Gud). Vi ønsker å velge selv etter vår egen ufullkomne kunnskap og forståelse av konsekvenser. Det blir mye prøving og feiling, og vi snubler gjennom livet.

Konsekvensen av å velge død (hat) fremfor liv (kjærlighet), er naturligvis død. Det er bare ett menneske som har valgt kjærlighet i ett og alt, det er Jesus. Det var mulig for ham fordi han var Gud. Derfor døde ikke Jesus da han ble drept, men ble reist opp til liv igjen, og lever den dag i dag i Guds rike.

Skal vi leve, så må vi altså ha den samme kjærlighet som Jesus. Kan det være så enkelt at å erkjenne en annens kjærlighet, fyller oss med den samme kjærlighet?

Du elsket din mor da du var barn, fordi hun elsket deg. Gjennom barndommen satte du henne på prøve for å finne grensene for hennes kjærlighet. Men Guds kjærlighet har ingen grenser. Uansett hva du gjør, så er Guds kjærlighet uforandret. Du trenger ikke fundere på om han elsker deg.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Konsekvensen av å velge død (hat) fremfor liv (kjærlighet), er naturligvis død. Det er bare ett menneske som har valgt kjærlighet i ett og alt, det er Jesus. Det var mulig for ham fordi han var Gud. Derfor døde ikke Jesus da han ble drept, men ble reist opp til liv igjen, og lever den dag i dag i Guds rike.

Polariserer du alltid slik mellom hat og kjærlighet? De aller færreste velger da hat som noe aktivt, men vil jo allikevel ikke komme til denne himmelen. Hvis det eneste kravet i tillegg er å tro, virker denne belønningen ganske urettferdig. En kan ikke simpelthen forkaste det en vet om verden, og bare begynne å tro helt vilkårlig.

Lenke til kommentar

Er din verden så til de grader sort hvitt at man ikke kan velge noe annet enn død om man ikke tror på løse påstander i en bok? Seriøst?

Kvifor ønskjer du å velgje døden? Du veit veldig godt vegen. Du veit korleis du kan verte frelst. Det er trist at så mange menneske vel å forlate Jesus, og slik går evig fortapt. Eg kjenner spesiell sorg over familie og vener som ikkje vil ha noko med Jesus å gjere. Det einaste å gjere er å be og vere eit Jesus-vitne i kvardagen.

Så vil eg igjen poengtere; du treng ikkje dø. Jesus overvann døden då han stod opp frå dei døde. Tru på han og du skal verte frelst. Jesus er vegen, sanninga og livet (Joh 14:6). Dette gjeld for akkurat deg idag. Framleis er det nådetid.

Lenke til kommentar

Er din verden så til de grader sort hvitt at man ikke kan velge noe annet enn død om man ikke tror på løse påstander i en bok? Seriøst?

Kvifor ønskjer du å velgje døden? Du veit veldig godt vegen. Du veit korleis du kan verte frelst. Det er trist at så mange menneske vel å forlate Jesus, og slik går evig fortapt. Eg kjenner spesiell sorg over familie og vener som ikkje vil ha noko med Jesus å gjere. Det einaste å gjere er å be og vere eit Jesus-vitne i kvardagen.

Så vil eg igjen poengtere; du treng ikkje dø. Jesus overvann døden då han stod opp frå dei døde. Tru på han og du skal verte frelst. Jesus er vegen, sanninga og livet (Joh 14:6). Dette gjeld for akkurat deg idag. Framleis er det nådetid.

Siden Horten Market ikke gidder svare på det, så kanskje du kan svare :)

Hva er logikken bak at en Gud skal sortere slik blandt mennesker, du får evig liv, men du skal dø? Hva skal han bruke dette til?

Kanskje ikke sammenlignbart, men vi sortere på en måte liv når det gjelder abort, de fleste foster får leve, mens andre må dø. Denne "sorteringen" (abort) reagerer kristne på med hyl og skrik, men når gud nesten gjør det samme, altså noen skal få leve evig og andre må dø, så er det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...