anders SF Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 hei, jeg tenker på å skaffe meg extendere slik at jeg kan ta bedre makrobilder. jeg har lett litt på nettet men finner ingen extendere som støtter autofokus og passer for kameraer med ef-s. vet noen om de finnes og hvor jeg kan få tak i dem? PS. litt trangt budsjett så å kjøpe en makro linse er utelukket. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Kenko mellomringsett. Du får autofokus (mener jeg), men du bør like gjerne bruke manuell fokus. http://www.japanphoto.no/kenko-extension-tube-set-dg-for-canon Endret 6. desember 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Canon har to stk. mellomringer EF12 og EF25, begge fungerer sømløs med alle EOS-produkter og alle funksjonene fungerer. Edit: her er en fin forklaring på makrofotografering. Endret 6. desember 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Kenko mellomringsett. Du får autofokus (mener jeg), men du bør like gjerne bruke manuell fokus. http://www.japanphoto.no/kenko-extension-tube-set-dg-for-canon Kan hende jeg også husker helt feil, men mener at man bare får fokusbekreftelse. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jo, man får autofokus. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Extendere vil bare hjelpe deg med macrobilder om du alt er på "macro nivå", ved å gi deg større forstørrelse. Mens på vanlig fotografering så forlenger det bare brennvidden, og gir deg mer tele. Lenke til kommentar
tow Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Extendere vil bare hjelpe deg med macrobilder om du alt er på "macro nivå", ved å gi deg større forstørrelse. Mens på vanlig fotografering så forlenger det bare brennvidden, og gir deg mer tele. Nei, de forlenger ikke brennvidden. De gjør det derimot umulig å fokusere på vanlige motiver, som blir liggende lenger ut enn "uendelig". Det er telekonvertere som forlenger brennvidden, men de gjør normalt ikke noe med nærgrensen. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) extendere er jo telekonvertere. F.eks. Canon EF 2X III er en extender. Endret 23. desember 2015 av vnp Lenke til kommentar
tow Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 extendere er jo telekonvertere. F.eks. Canon EF 2X III er en extender. Hmm. Extender er ikke et ord jeg har sett brukt om telekonvertere før, men så har jeg ikke sett det brukt om mellomringer heller. Men: Enten er det telekonverter som (normalt, det finnes unntak) ikke endre nærgrensen, men selvsagt øker brennvidden, og dermed forstørrelsen, eller det er mellomringer som ikke endrer brennvidden, men som minsker nærgrensen. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) extendere er jo telekonvertere. F.eks. Canon EF 2X III er en extender. Hmm. Extender er ikke et ord jeg har sett brukt om telekonvertere før, men så har jeg ikke sett det brukt om mellomringer heller. Men: Enten er det telekonverter som (normalt, det finnes unntak) ikke endre nærgrensen, men selvsagt øker brennvidden, og dermed forstørrelsen, eller det er mellomringer som ikke endrer brennvidden, men som minsker nærgrensen. Jeg bruker extender i dagligtale, men det er nok fordi det står trykket på mine Canon EF extendere, mens på mellomringene står det extension tube altså om man skal se på de engelske ordene som Canon bruker. Endret 23. desember 2015 av vnp Lenke til kommentar
tow Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) OK, har aldri holdt en Canon telekonverter i mine hender, så det visste jeg ikke. Vivitar laget en gang i tiden en "2x macro focusing teleconverter", som rett og slett er en telekonverter med fokusring. Den må være ganske ideell for makrobruk, da den både dobler brennvidden og reduserer nærgrensen betydelig. Vet ikke om noen lager noe slikt fremdeles. Endret 23. desember 2015 av tow Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Extender brukes mye på engelsk om telekonverter, og extension tubes om mellomringer så det er ikke så rart trådstarter bruker ordet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå