kompliserte Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Blir takknemlig om noen kan vise hvordan kan jeg løse dette 3y-2y^2-2xy=0. Vil gjerne se full regning. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Der er det jo to ukjente, hvordan er det mulig? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Blir takknemlig om noen kan vise hvordan kan jeg løse dette 3y-2y^2-2xy=0. Vil gjerne se full regning. Når du har én likning, og to ukjente, så kan du ikke finne en entydig løsning. Hvis du nå setter inn en verdi for , så vil du finne en verdi for . Hvis du setter inn en annen verdi for , så vil du finne en verdi for som (sannsynligvis) er annerledes. Jeg tror du har utelatt noe fra oppgaven, eller formidlet den feil. Har du noe kontekst? Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Der er det jo to ukjente, hvordan er det mulig? Vet ikke, oppgaven er f(x,y)=3xy-2xy^2-x2y--> Da blir f'x=3y-2y^2-2xy=0. f'y=3x-4xy-x^2. Jeg må finne stasjonære punkter og klassifisere det. Kanskje jeg har gjort noe feil ved derivasjon som jeg ikke ser. Men det er en løsning som jeg ikke ser. Siden jeg har fasit men ikke regninga. Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Blir takknemlig om noen kan vise hvordan kan jeg løse dette 3y-2y^2-2xy=0. Vil gjerne se full regning. Når du har én likning, og to ukjente, så kan du ikke finne en entydig løsning. Hvis du nå setter inn en verdi for , så vil du finne en verdi for . Hvis du setter inn en annen verdi for , så vil du finne en verdi for som (sannsynligvis) er annerledes. Jeg tror du har utelatt noe fra oppgaven, eller formidlet den feil. Har du noe kontekst? Punktene skal bli (0,0),(0,3/2), (3,0) sadelpunkt og (1,1/2) maksimum. Men veit ikke hvordan kan jeg komme til de punktene. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Der er det jo to ukjente, hvordan er det mulig? Vet ikke, oppgaven er f(x,y)=3xy-2xy^2-x2y--> Da blir f'x=3y-2y^2-2xy=0. f'y=3x-4xy-x^2. Jeg må finne stasjonære punkter og klassifisere det. Kanskje jeg har gjort noe feil ved derivasjon som jeg ikke ser. Men det er en løsning som jeg ikke ser. Siden jeg har fasit men ikke regninga. Deriverer du mhp y også, så har du to likninger med to ukjente. Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Der er det jo to ukjente, hvordan er det mulig? Vet ikke, oppgaven er f(x,y)=3xy-2xy^2-x2y--> Da blir f'x=3y-2y^2-2xy=0. f'y=3x-4xy-x^2. Jeg må finne stasjonære punkter og klassifisere det. Kanskje jeg har gjort noe feil ved derivasjon som jeg ikke ser. Men det er en løsning som jeg ikke ser. Siden jeg har fasit men ikke regninga. Deriverer du mhp y også, så har du to likninger med to ukjente. har gjort det: f'y=3x-4xy-x^2. Men får samme problem. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Da setter du løsningene fra den ene likningen inn i den andre. 3y-2y^2-2xy=0 gir y = 0 og (3-2y+2x) = 0 => y = x + 3/2 Endret 6. desember 2015 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er ett eller annet med y. Hvis du faktoriserer venstresida, kan y settes utenfor parantesen. Dermed blir y=0 en løsning. Eller? Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Takk Marcus! jeg har prøvd alt, men ikke det her. Ja Tom, y=0 er riktig, jeg har også fått y = x + 3/2, men nå skal gjøre som Marcus sa. Så får se om jeg får til resten. Endret 6. desember 2015 av kompliserte Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Når noe er = 0 kan man jo enkelt å greit sette alle ukjente som også 0, iallefall i oppgaver som dette... Endret 6. desember 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå