janfu Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Hei. Er det noen flere enn meg som har ergret seg over alle "apper" man ikke bruker og ikke vil ha, men som en ikke greier å bli kvitt? Finnes det alternativer? Der telefonen er nesten tom, og en kan kjøpe de "appene" man har bruk for, og ikke noe mer. Vi drukner i reklame og lugubre tilbud, blir overvåket på kryss og tvers og er egentlig solgt til høyest bydende av telefonprodusenten. Kan noen gi meg et tips om hvordan man kan få tak i noe slikt, alternativt hvordan man får av-installert for-hånds installerte "apper"? Frustrert og lei av reklame janfu Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 iOS har ingen reklame, men gir deg en håndfull med apper du kanskje trenger. Disse kan ikke avinstalleres, men det har vært snakk om at Apple kanskje skal gjøre det mulig. Uanset, legg alle appene du ikke vil ha i en mappe og så trenger du ikke å tenke mer på de. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Enig med deg, janfu! Skulle ønske det fulgte med minimalt av apper, egentlig kun Play Store Så kunne man laste ned den SMS, kalender, ringe, epost appen man selv ville ha! Det nærmeste du kommer er nok Nexus, men selv "ren" Android inneholder mange Google-apper man ikke får fjernet. Du har også Cyanogen, som visstnok er enda mer strippet. Den følger med på flere og flere nyere modeller. Evt. hacke inn CyanogenMod / custom roms, hvor man med root-tilgang kan fjerne det meste. Du kan også få root-tilgang på mange stock roms. Dog er jeg bekymret for sikkerheten når man rooter. Det blir jo mer og mer fokus på sikkerhet og bare i år er det funnet flere alvorlige sikkerhetshull i Android. Nexus-modellene er blant de første som blir oppdatert. Jeg vet at Google har lagt til funksjonalitet i de nyeste Android-versjonene som gjør at medfølgende apper fra produsent / operatør kan fjernes, men det er nok en høy terskel for å ta dette i bruk virker det som. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Ser poenget her i noen sammenhenger, men av g til er noen av de appene som følger med telefonene bedre enn alt det som ligger i Play Store. F.eks på min Samsung Note 3, der er kamera appen som følger med mye bedre enn alle de du kan finne i Play Store. Ingen av de andre klarer slike ting som slow motion video opptak eller 60 fps. S-Planner som følger med er også den beste kalender appen jeg har vært borti. På Sonytelefoner synes jeg derimot at de kunne ha droppet all dritten som er forhåndsinstallert, for der er det laber kvalitet på appene. Og alle disse ekstratjenestene som skal pipe og minne deg på at de er der hele tiden. En Sonytelefon piper jo i ett kjør for å fortelle deg at "du har ikke brukt meg ennå". Det er en av grunnene til at jeg ikke kjøper Sony igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 For kameraappen er jeg enig, her bør telefonprodusenten være den som kan lage den appen som best utnytter egenutviklet HW. For andre apper er det svært få jeg egentlig trenger fra produsent. Ettersom jeg har dingser fra ulike produsenter, prøver jeg å benytte Google sine apper for basisfunksjoner dersom de gjør nytten, som til epost, meldinger, kalender, kontakter etc., slik at jeg får samme GUI på tvers av dingser. Har prøvd mange apper for enkelte funksjoner, og er også enig i at det er mye dårlig i Play. Mye sporing i Google sine apper (for de som er opptatt av det), men i Marshmallow er det enkelt å begrense tilgangene selv: Nå funker det omtrent som det har gjort på iOS i årevis. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 På min Huawei Mate S følgte det med endel dritt, men jeg kunne avinstallere det meste av av det, slik at jeg bare står igjen med ting som backup-tjeneste, kalkulator, kontakter, noe NFC-greier, osvosv De fleste mobilene har også mulighet for å gjemme apper, slik at du slipper å se demMen Nexus eller iPhone er nok det nærmeste du kommer å ha en mobil uten forhåndsinstallerte applikasjoner (forutenom deres egne). Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Motorola har også lite apper pre-installert. Nesten på nivå med rene nexus telefoner, snakker da av erfaring fra Moto X Play. De kommer med full google pakke, og det er vel en del av disse som strengt tatt ikke er nødvendige - men utenom dette nesten ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå