Fearling Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Windows Ikke i et spesielt program? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Les litt her du https://en.wikipedia.org/wiki/.exe så kan du spørre mer senere Edit; Nei, exe er programmet, dvs at det er den filen du klikker på som igjen gjør at resten av koden aktiveres. Litt dårlig forklart Endret 6. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 .exe er en kjørbar Windows fil Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 .exe betyr executable (kjørbar på norsk) og er vanlegvis den fila du startar eit program med i Windows. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 .com finnes også. Ikke et toppdomene i Internett, men en annen type eksekverbar fil. Command, tror jeg det står for. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 .com finnes også. Ikke et toppdomene i Internett, men en annen type eksekverbar fil. Command, tror jeg det står for. .bat også for den saks skyld. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Config.sys Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 .com finnes også. Ikke et toppdomene i Internett, men en annen type eksekverbar fil. Command, tror jeg det står for. .bat også for den saks skyld. Ikke helt riktig. .bat er en scriptfil. .exe og .com er kjørbare filer. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Config.sys Er i hvert fall ikke kjørbar. Det var en fil som ble lastet under oppstart i gamle DOS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Eg veit. Eg berre mimrar over dei gamle gode dagane, då eg åtte ein boks med plass til 40 diskettar. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Alle vet jo at config.sys er noe eldgamle greier brukt på gamle Windows. Men, gå i søkefeltet på Windows 10 og skriv config.sys og få en liten overraskelse. (Jeg gjorde det bare for moro skyld og etter å ha lest denne tråden, og jeg ble litt overrasket over resultatet, det er litt morsomt.) Endret 7. desember 2015 av arne22 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Se for deg at en datamaskin styres av signaler, nærmere bestemt 1 og 0. 1 er høy spenning og 0 er lav spenning. Disse to signalene kan komponentene i maskinen se forskjell på. Når du programmerer så lager du mange linjer med kode som forteller datamaskinen hva den skal gjøre. Det består altså av vanvittig mange 1-ere og 0-ere. Vanligvis skriver man denne koden i et program med skrift (fordi det er enklere å jobbe med for mennesker), og deretter kompilerer (oversetter) du det til et kode, fordi en prosessor forstår ikke bokstaver og ord. Den må få matet de grunnleggende signalene 1 og 0. Exe er rett og slett bare en haug med kode (signaler) som er pakket inn i en fil. Når du starter .exe-fila så begynner prosessoren å lese denne fila. Den begynner øverst og følger instruksene (koden) og deretter styrer disse signalene hva prosessoren gjør. Avhengig av koden så sender prosessoren signaler videre til skjermkort, minne osv. og du får et bilde på skjermen. Denne koden vil også samhandle med operativsystemet, som rett og slett bare er et verktøy for å kjøre programmer osv. på. Fordi uten et operativsystem så hadde du måttet avsluttet andre programmer for å kjøre nye, og det er ikke veldig praktisk. Da er det bedre å ha et system hvor alt kjører gjennom. Andre slike systemer er eksempelvis Linux, Android, iOS eller programvaren i bilen din. Eg veit. Eg berre mimrar over dei gamle gode dagane, då eg åtte ein boks med plass til 40 diskettar.Da er det kanskje greit å informere om det slik at du ikke forvirrer TS helt, og forsåvidt andre som kommer til denne tråden via Google. Vil også legge til at .bat er skript. En .bat-fil består av kommandoer som sendes til operativsystemet. Operativsystemet oversetter disse kommandoene gjennom et program definert i operativstemet og dermed sender de oversatte kommandoene som signaler til prosessoren. Gjerne rett på meg om jeg forklarte dette feil. Hvis du synes sånn som dette er interessant, TS, kan du søke på "batch tutorial" eller "batch hello world". "Hello world" er bare en tilfeldig tekst som man bruker til å lære folk skripting eller programmering. Målet er å lære brukeren å få denne teksten til å vise i et program. Du forteller altså datamaskinen å skrive "hello world". Du kan teste dette enkelt og raskt ved å starte notepad (notisblokk på norsk) og skrive følgende: @echo off echo Hello world! pause>nul Og deretter lagrer du denne filen som "Hello world.bat". Så starter du fila (dobbeltklikker). Du kan bytte ut "Hello world!" med hva du vil, det samme gjelder navnet på fila. Prøv også å ta bort "@echo off" og se hva som skjer. "echo" er en kommando som gjentar det du forteller, derav navnet "echo" (ekko). Kommandoer i skript og programmering er ofte ganske selvforklarende. "pause>nul" er en kommando som gjør at du må trykke på en knapp før den går til neste linje. Uten denne kommandoen så lukkes bare skriptet uten at du ser "Hello world!" på skjermen fordi du har ikke fortalt den at den må vente med å avslutte. Du må altså fortelle datamaskinen veldig spesifikt hva den skal gjøre. Med batch kan du lage alt ifra snarveier til å avslutte maskinen, slette filer eller til og med lage veldig grunleggende spill eller andre forskjellige ting. Når jeg var mindre brukte jeg altfor mye tid på å lage komplekse batch-skript... Endret 7. desember 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Ikke i et spesielt program?Som jeg forklarte over så er Windows også et program (kalt operativsystem). En .exe-fil kjøres gjennom operativsystemet. Så man kan egentlig si at det starter i programmet windows. Synes du dette er forvirrende så kan du se på illustrasjonen under: Human users = deg. Personen som trykker på musa og tastaturet. Application software = .exe-fila (programmet) Operating system = Windows (eller Linux, Android, iOS, OS X) Other system software = driveren (ordboken som gjøt at Windows kan snakke med komponenter) Hardware = datamaskinen din (eller laptopen, telefonen) Som du ser så kjører alle programmene i Windows, som igjen snakker med "hardware" som betyr "maskinvare". Maskinvaren er de fysiske komponentene i datamaskinen som tar imot og sender signaler til hverandre. Slike komponenter (f.eks. skjermkort eller nettverkskort) trenger ofte programmer som gjør at operativsystemet kan snakke med dem. Dette programmet heter en "driver". Se for deg at en fysisk komponent prøver å snakke med operativsystemet og omvendt. Men ingen av dem forstår hverandre. Derfor er en driver nyttig, fordi det fungerer som en ordbok. Driveren gjør altså at operativsystemet kan snakke med komponenten i det språket den forstår. For eksempel gjør en driver at du kan spille spill på PC-en, fordi spillet og operativsystemet kan snakke med skjermkortet på en effektiv måte (skjerkortet er komponenten som lager bildet på skjermen, og oversetter 3D-modeller om til et 2D-bilde som kan vises på skjermen din). Slike drivere finnes også i mobiltelefoner, router/modem og til og med i bilen din. Smarte elektroniske dubbeditter fungerer ofte veldig likt (de snakker bare forskjellige språk). Android er faktisk bygget på linux-kjernen, og kanskje er systemet i smart-TV-en din også det. Det finnes også kaffemaskiner som har system basert på linux. Når det er sagt så er det ikke alle komponenter som trenger drivere, fordi Windows allerede kan forstå dem og snakke med dem. Slike komponenter er ofte ganske like og er bygget på en standardisert modell, dermed forstås de av operativsystemet uten hjelp. Et skjermkort er en kompleks spesialprosessor som er veldig ulik fra modell til modell, og snakker dermed ikke samme språket. Så da trenger Windows en driver (ordbok). Fun fact: Windows har en innebygget universaldriver som gjør at den kan snakke grunnleggende språk til skjermkortet. Men den kan dermed bare sende veldig enkle kommandoer. Det er nyttig siden man må kunne se hva som skjer på skjermen for å kunne installere driver i Windows. Det er ganske vanskelig å installere drivere med en svart skjerm. Disse forskjellene i språk som disse systemene snakker er grunnen til at du ikke kan kjøre et Windows-program på Mac-en din. Fordi systemet i Mac-en (OS X) forstår ikke koden og vet derfor ikke hva den skal gjøre med den. Se for deg at du får dagens gjøremål på kinesisk av sjefen din. Slik er det for en datamaskin som får servert en fil den ikke kan lese. Slike filer kan oversettes av et program, så derfor kan man med ulike programmer kjøre Windows-programmer i Linux eller OS X (Mac). Det er ikke alltid programmet klarer å oversette alt, så det fungerer ikke nødvendigvis optimalt. I tillegg så går det treigere (dårligere ytelse) fordi at datamaskinen må oversette før den kan kjøre programmet. Håper ikke dette var for mye, jeg har en tendens til å bli revet lett med. Nå har du ihvertfall en kort og en lang forklaring på det - og litt til. Endret 7. desember 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå