neutrality Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Kanskje Karma straffer ville fungert bedre. Stjeler du blir du dømt til tigging, voldtar du blir du kastrert osv Er ikke sikker på at karmaen ville vært dette da, men jeg tror det kunne hatt en bra psykologisk effekt for forebygging siden straffen utgjevner gjerningen i en slags rettferdig balanse Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvorfor tror du dette har bedre effekt? Hvorfor vil feks folk ikke påvirkes av muligheten for fengsel, men påvirkes av mulgiheten for tigging? AtW Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Nei, det er åpenbart ikke det jeg sikter til heller, det er din forskjellsbehandling av kriminelle bare basert på hvilken gruppe de tilhører. AtW Hvis du ønsker lik behandling så burde vi kanskje begynne med øye-for-øye-straff? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Eneste som virkelig fungerer er en dødsgaranti. Stjel en sjokolade så står du ved galgen i løpet av en time. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvis du ønsker lik behandling så burde vi kanskje begynne med øye-for-øye-straff? Vi skal ikke ha differensiert straffeutmåling basert på etnisitet, likhet for loven er et veldig viktig prinsipp i ethvert moderne rettsvesen. Men straffenivået burde absolutt vært høyere, med betydelig hardere straffer for grov kriminalitet. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Vi skal ikke ha differensiert straffeutmåling basert på etnisitet, likhet for loven er et veldig viktig prinsipp i ethvert moderne rettsvesen. Det er ikke basert på etnisitet, men statsborgerskap. Og hva godt bringer dette likhet for loven i dette tilfellet? Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvorfor tror du dette har bedre effekt? Hvorfor vil feks folk ikke påvirkes av muligheten for fengsel, men påvirkes av mulgiheten for tigging? AtW Det kunne fungert på samme vis som å bruke kulde til å kjøle ned et oppvarmet rom eller varme til å oppvarme et kjølig rom. Nytter ikke vanne et varmt rom eller tørke et kaldt rom. Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Eneste som virkelig fungerer er en dødsgaranti. Stjel en sjokolade så står du ved galgen i løpet av en time. Du hadde elsket Nord Korea Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvorfor tror du dette har bedre effekt? Hvorfor vil feks folk ikke påvirkes av muligheten for fengsel, men påvirkes av mulgiheten for tigging? AtW Det kunne fungert på samme vis som å bruke kulde til å kjøle ned et oppvarmet rom eller varme til å oppvarme et kjølig rom. Nytter ikke vanne et varmt rom eller tørke et kaldt rom. Jeg tror ikke å sette mennesker i fengsel tilnærmes på noen gode måte av å "vanne et varmt rom". AtW Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Eneste som virkelig fungerer er en dødsgaranti. Stjel en sjokolade så står du ved galgen i løpet av en time. Du hadde elsket Nord Korea Hadde du levd i min drømmeverden så hadde du ikke hatt hode etter en slik kommentar Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Men skal den lengre straffen betales over skatteseddelen? Eller skal de straffedømte selv måtte betale sitt opphold, mer eller mindre som slaver? Nå bruker vi ikke akkurat enorme summer på fengsler, men en god måte å redusere kostnadene er å redusere kvaliteten på fengslene. Jeg tror ikke dette vil påvirke rehabiliteringen, fordi mangel på luksus er bra for dem. Det som virkelig skaper rehabilitering er arbeid og studier. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hva synes dere? Jeg var sikker på nytten av strenge straffer, inntil jeg så "tilbakefallsprosenten" i Norge. Meget lav! Neimen ikke lett å opprettholde misnøyen med fengselsvesenet da! Lenke til kommentar
Samsung93 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Strenge straffer kan være forebyggende på noen men på mange så skjer drap eller grove voldsepisoder i affekt eller under rus av narkotika eller alkohol. Sjalusi og kjærlighet pg skillsmisser er årsaken til flere drap årlig. Hvis Ola finner kona i senga med naboen og Ola dreper kjerringa og eller naboen av sinne så tenker ikke Ola på at han må sitte i 21 år f.eks. Det er jo rehabiliteringen som er viktigst for å hindre gjentagelse. Oppfølging etterpå og hvordan kriminalomsorgen tilrettelegger for den enkelte både utenfor og innenfor hotellet....nei uff da jeg mener fengselet. Beklager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå