ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Du ser ingenting galt med å straffe enkeltindivider hardere på grunnlag av hva en gruppe gjør? Jeg ser ingenting galt i å straffe noen hardere hvis det er effektivt for å bekjempe kriminalitet, nei. De er kriminelle så de har ikke noe å klage over. Så du ser ingenting galt med å straffe menn vesentlig hardere for samme kriminalitet som kvinner? Hva med å straffe folk med ditt politiske syn vesentlig hardere enn sosialister, ser du noe problem med det? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg kan skjønne logikken bak "three strikes". En modifisert utgave mener jeg hadde hatt noe for seg også i Norge. Hvis man blir tatt gjentatte ganger kan personen dømmes til å sone en lang tid bak murene, slik at samfunnet blir beskyttet mot denne personen. Man kunne også gjort noe med strafferabatten, slik at forbrytere måtte ha sonet for hver eneste forbrytelse man har begått. "Three strikes" regelen kunne kanskje fungert, men ikke dersom man kan risikere et strike kun for filleting; dvs såkalte "forbrytelser uten offer". Jeg vet ikke hvor mange som sitter i fengsel i USA pga bruk av diverse narkotiske stoffer, men jeg kan tenke meg at det ikke er få. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg ser ingenting galt i å straffe noen hardere hvis det er effektivt for å bekjempe kriminalitet, nei. De er kriminelle så de har ikke noe å klage over. Så du er ikke noen stor tilhenger av at det skal være likhet for loven... eller misforstod jeg nå? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg ser ingenting galt i å straffe noen hardere hvis det er effektivt for å bekjempe kriminalitet, nei. De er kriminelle så de har ikke noe å klage over. Så du er ikke noen stor tilhenger av at det skal være likhet for loven... eller misforstod jeg nå? Ser ikke noe godt i det i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Ser ikke noe godt i det i dette tilfellet. Akkurat... håper inderlig ikke at du sitter i en posisjon der du har makt over andre mennesker... eller at du noengang kommer i en sånn posisjon. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Akkurat... håper inderlig ikke at du sitter i en posisjon der du har makt over andre mennesker... eller at du noengang kommer i en sånn posisjon. Du får håpe hva du vil, men kan du forklare hvorfor det å dømme innvandrerne likt er det bedre alternativ her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Du får håpe hva du vil, men kan du forklare hvorfor det å dømme innvandrerne likt er det bedre alternativ her? For å snu på flisa: hvorfor skal en gruppe mennesker dømmes ulikt enn en annen gruppe mennesker? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det forklarte jeg flere ganger. Preventivt tiltak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det forklarte jeg flere ganger. Preventivt tiltak. Vil det ikke fungere preventivt om man gjør straffene strengere for alle da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det forklarte jeg flere ganger. Preventivt tiltak. Hva med det preventive tiltaket å burde inne folk med tåplige meninger, da de er mer troende til å bli kriminelle? AtW Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Da straffer du folk som ikke har gjort noe enda. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Da straffer du folk som ikke har gjort noe enda. Det er jo preventivt? AtW 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det finnes håpløse tilfeller, folk som ikke kan rehabiliteres. Ser ingen grunn til at disse skal sitte på celler av høy standard. Man burde innført livstidsstraff uten mulighet for prøveløslatelse, for de mest ekstreme forbrytelsene, slik de Breivik har begått. Og soningsforholdene for folk på slike dommer bør være lik de som sitter på "death row" i USA. En "three strike" regel hadde vært en effektiv måte å få hyperkriminelle vekk fra gatene på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det finnes håpløse tilfeller, folk som ikke kan rehabiliteres. Ser ingen grunn til at disse skal sitte på celler av høy standard. Man burde innført livstidsstraff uten mulighet for prøveløslatelse, for de mest ekstreme forbrytelsene, slik de Breivik har begått. Og soningsforholdene for folk på slike dommer bør være lik de som sitter på "death row" i USA. En "three strike" regel hadde vært en effektiv måte å få hyperkriminelle vekk fra gatene på. Spørsmålet her er om det vil "redusere kriminalitet", ikke om det ivaretar dine behov for hevn. AtW Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hadde vi innført livstid uten prøveløslatelse på ekstreme forbrytelser lik de Breivik har begått så hadde det bare vært Breivik som hadde fått den dommen Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Det er jo preventivt? AtW Jeg sa aldri at preventiv virkning er alt som betyr noe. Endret 7. desember 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det er jo preventivt? AtW Jeg sa aldri at preventiv virkning er alt som betyr noe. Nei, det er sant, men det betyr åpenbart ganske mye når du er villig til soleklare brudd på menneskerettighetene for å oppnå det. AtW Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg tror ikke straffing av kriminelle er et brudd på menneskerettighetene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg tror ikke straffing av kriminelle er et brudd på menneskerettighetene. Nei, det er åpenbart ikke det jeg sikter til heller, det er din forskjellsbehandling av kriminelle bare basert på hvilken gruppe de tilhører. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå