Gå til innhold

Vil strengere straffer redusere kriminalitet eller vil det bare gjøre det verre?

Anbefalte innlegg

Du ser ingenting galt med å straffe enkeltindivider hardere på grunnlag av hva en gruppe gjør?

Jeg ser ingenting galt i å straffe noen hardere hvis det er effektivt for å bekjempe kriminalitet, nei. De er kriminelle så de har ikke noe å klage over.

Så du ser ingenting galt med å straffe menn vesentlig hardere for samme kriminalitet som kvinner? Hva med å straffe folk med ditt politiske syn vesentlig hardere enn sosialister, ser du noe problem med det?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg kan skjønne logikken bak "three strikes". En modifisert utgave mener jeg hadde hatt noe for seg også i Norge. Hvis man blir tatt gjentatte ganger kan personen dømmes til å sone en lang tid bak murene, slik at samfunnet blir beskyttet mot denne personen. Man kunne også gjort noe med strafferabatten, slik at forbrytere måtte ha sonet for hver eneste forbrytelse man har begått.

"Three strikes" regelen kunne kanskje fungert, men ikke dersom man kan risikere et strike kun for filleting; dvs såkalte "forbrytelser uten offer". Jeg vet ikke hvor mange som sitter i fengsel i USA pga bruk av diverse narkotiske stoffer, men jeg kan tenke meg at det ikke er få.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg ser ingenting galt i å straffe noen hardere hvis det er effektivt for å bekjempe kriminalitet, nei. De er kriminelle så de har ikke noe å klage over.

Så du er ikke noen stor tilhenger av at det skal være likhet for loven... eller misforstod jeg nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ser ikke noe godt i det i dette tilfellet.

Akkurat... håper inderlig ikke at du sitter i en posisjon der du har makt over andre mennesker... eller at du noengang kommer i en sånn posisjon. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du får håpe hva du vil, men kan du forklare hvorfor det å dømme innvandrerne likt er det bedre alternativ her?

For å snu på flisa: hvorfor skal en gruppe mennesker dømmes ulikt enn en annen gruppe mennesker?

Lenke til kommentar

Det finnes håpløse tilfeller, folk som ikke kan rehabiliteres. Ser ingen grunn til at disse skal sitte på celler av høy standard. Man burde innført livstidsstraff uten mulighet for prøveløslatelse, for de mest ekstreme forbrytelsene, slik de Breivik har begått. Og soningsforholdene for folk på slike dommer bør være lik de som sitter på "death row" i USA.

En "three strike" regel hadde vært en effektiv måte å få hyperkriminelle vekk fra gatene på.

Lenke til kommentar

Det finnes håpløse tilfeller, folk som ikke kan rehabiliteres. Ser ingen grunn til at disse skal sitte på celler av høy standard. Man burde innført livstidsstraff uten mulighet for prøveløslatelse, for de mest ekstreme forbrytelsene, slik de Breivik har begått. Og soningsforholdene for folk på slike dommer bør være lik de som sitter på "death row" i USA.

En "three strike" regel hadde vært en effektiv måte å få hyperkriminelle vekk fra gatene på.

Spørsmålet her er om det vil "redusere kriminalitet", ikke om det ivaretar dine behov for hevn.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...