Delvis Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Så denne artikkelen nettopp. Har fått legeattest og tenkte fornye C1 som går ut rett over nyttår.Er det sånn at hvis du ikke gjør det og det går et år, så mister du retten til å kjøre i det hele tatt?Altså klasse B også?? Syns nesten det ser sånn ut der, men det kan vel ikke stemme.På førerkortet står det at klasse B er gyldig 100 år fra fødselsdato. Men fra nå skal det gjelde 15 år av gangen står det.Blir det slik enten du fornyer C1 (da får du nytt) eller beholder det gamle der det står 100 års gyldighet?Hvis ikke, kunne det vært best å la være fornye C1. Får antagelig ikke bruk for det. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Du mister kun førerretten i de klassene som går ut, men om du fornyer C1, så vil du også få 15 års gyldighet på B fra fornyelsesdato. (Hvis jeg har forstått dette rett) Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Henger meg på denne, ble også usikker. Mister jeg stor MC lappen hvis jeg ikke fornyer? Tok T, B og MC på 80-tallet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 På førerkortet står det at klasse B er gyldig 100 år fra fødselsdato. Men fra nå skal det gjelde 15 år av gangen står det. Blir det slik enten du fornyer C1 (da får du nytt) eller beholder det gamle der det står 100 års gyldighet? Hvis ikke, kunne det vært best å la være fornye C1. Får antagelig ikke bruk for det. Hvis du har gammel type førerkort med gyldighet til 100-årsdagen, så må du uansett fornye det før enten 2023 eller 2033 (sjekk kommentarene til artikkelen, og førerkortforskriften §4-6), og når du gjør det får du 15 år gyldighet på klasse B. Du kan selvsagt vente med å fornye det til like før fristen, og slik sett få lengre tid før neste fornyelse, men når fornyelsen ikke koster mer enn 330 kroner (pluss legeattesten for C1...), så ser jeg ikke helt poenget med å la være, særlig når det vil innebære at du mister klasse C1 for godt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå