Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan øke selvtillit til kjæresten?

Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Sliter med at kjæresten sliter med dårlig selvtillit, og skyver selvtilliten til å basere den på eksterne ting. Uansett hva jeg sier, så bekrefter det hva han føler og ting bare forsterker seg. Hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suge på tommeltotten hjelper noen ganger.

Fra løk til revolver; En ting som kan gjøres er jo en form for "eksponeringstrening" der han utsetter seg for situasjonene han har dårlig selvtillitt og får seg selv til å forstå at det ikke er noen grunn til å ha det eller at det er irrelevant. Hvis det er generellt så må man nesten bare hjernevaske seg selv, han må være åpen for forandring og åpen for å forandre seg selv. Det henger ofte sammen med et dårlig selvbilde, at man ser ned på seg selv og samtidig så mister man tilliten til seg selv.

Lenke til kommentar

Å kontre negtive utsagn fra folk med dårlig selvtillit med å si positive ting fører sjeldent noe godt med seg, og er ofte bare med på å forsterke følelsen. Selv om du mener noe annet, vil det ikke føles slik for han. Ikke motsi hans følelser, ikke press han til å gjøre ting han ikke vil. Ikke be han å skjerpe seg eller ta seg sammen. Det gjør bare vondt mye verre.

Hjelp han med å innse og erkjenne sine svakheter. Å reparere en knekt selvtillit begynner ofte med å akseptere det nivået man er på. Det du kan hjelpe til med er støtte og tålmodighet. Inviter til dialog og hjelp til med å identifisere problemene og å snakke om dem. Ikke avfei hans negative utsagn med å si at det er feil, spør heller hvorfor han føler det slik. Kom gjerne med konstruktive tips, men det er ekstremt viktig at du er tålmodig. Ikke overfør din misnøye eller ditt stress på han ved å presse og mase.

Om det er ting han faktisk har god selvtillit på kan du også prøve å forsterke dette. Positive følelser har ofte en ringvirkende effekt også på andre områder. Om du kommer på noe fornuftig kan du også la han hjelpe deg med ting. Prøv å få til så mange positive ting som mulig. Kjører du alltid bilen? Lager du alltid middag? Andre ting du ofte gjør, men ikke han og som du tror/vet han ville trives med? Del litt mer på oppgavene der det lar seg gjøre.

Litt lenger ned i veien kan du også prøve å komme med tips og forslag, og som Belphegor nevner hjelpe til med f.eks eksponering, endring av tankemønstre osv. Men før det må han åpne seg opp og være motivert til å ta tak i problemene.

Lenke til kommentar

Det er ikke din oppgave å få henne til å føle seg bedre, eller omvende denne personens negative tankegang. Som oftest må det bare overbevises han hun klarer og beviser til seg selv at hun ikke er ubrukelig. Om du kontrollerer dette, og gir bare ting som du vet hun klarer. Blir det nok oppdaget... ^^

Du skal ikke si noe spesielt spør du meg, bare lytt til hva personen sier, også prøver du å fortelle om ting som ikke går direkte på deg selv eller på den andre personen. Unngå definisjoner, eller si ting som sånn er du eller sånn er jeg. Prøv å ikke beskylde den andre personen for ting, ikke lag krav om hvordan ting skal gjøres.

Så klart dette er litt ekstremt andresidig, så du må nesten finne ut en "gyldens middelsvei." Personen liker nok at du definerer dem som pen eller kul eller flink eller noe annet. ^^

Lenke til kommentar

Sliter med at kjæresten sliter med dårlig selvtillit, og skyver selvtilliten til å basere den på eksterne ting. Uansett hva jeg sier, så bekrefter det hva han føler og ting bare forsterker seg. Hva gjør jeg ?

Det er ikke din oppgave å få henne til å føle seg bedre, eller omvende denne personens negative tankegang. Som oftest må det bare overbevises han hun klarer og beviser til seg selv at hun ikke er ubrukelig. Om du kontrollerer dette, og gir bare ting som du vet hun klarer. Blir det nok oppdaget... ^^ (...)

Myten om at bare kvinner har dårlig selvtillit gjør det nok ikke lettere for menn som sliter med det, men som kjæresten til en slik mann så har du god mulighet til å hjelpe. Men pass på at du ikke prøver å gi støtte i form av sympati(slik du ville gjort med en annen kvinne), men vær oppmerksom på å gi ros når han gjør noe du setter pris på. Få han til å føle seg ønsket, tenk gjennom hva positive sider han viser ovenfor deg og vær oppmerksom på at du gir litt ekstra positiv oppmerksomhet for dette.

Lenke til kommentar

Det er ikke din oppgave å få henne til å føle seg bedre, eller omvende denne personens negative tankegang. Som oftest må det bare overbevises han hun klarer og beviser til seg selv at hun ikke er ubrukelig. Om du kontrollerer dette, og gir bare ting som du vet hun klarer. Blir det nok oppdaget... ^^ (...)

Myten om at bare kvinner har dårlig selvtillit gjør det nok ikke lettere for menn som sliter med det, men som kjæresten til en slik mann så har du god mulighet til å hjelpe. Men pass på at du ikke prøver å gi støtte i form av sympati(slik du ville gjort med en annen kvinne), men vær oppmerksom på å gi ros når han gjør noe du setter pris på. Få han til å føle seg ønsket, tenk gjennom hva positive sider han viser ovenfor deg og vær oppmerksom på at du gir litt ekstra positiv oppmerksomhet for dette.

Oja, jeg trodde tommeltott var et mannelig navn xD jaja, så feil kan man ta xD

Lenke til kommentar

Noe sier meg at Belphegors første tips plutselig kunne få en litt annen betydning enn han tiltenkte. :p

Nei, seriøst. Du sier jo ikke så mye om hvordan dette fortoner seg. Noen eksempler kunne vært til hjelp.

Slik jeg tolker det, men det kan jo være veldig feil da. Er at du forsøker å styrke din kjæres selvtillit, men at han opplever det som kanskje nedlatende fra din side? Og at det forsterker den negative trenden?

Som Civilix er inne på, så er positive tilbakemeldinger velkommen hos de fleste. Men det må ikke bli veldig banale ting som: "Så flink du er til pusse tennene." Eller: "Jeg har aldri sett noen som er så flink til å tygge maten sin.". Vel, nå er jo det ekstremt overdrevne eksempler for å få frem poenget så tydelig som mulig. For det som er greia, er at det er ikke vanskelig å gi ekte-følte komplimenter til verdens beste portrettmaler. Men de fleste av oss er jo ikke verdens beste i noen ting. Så da må man gi komplimenter på litt mer dagligdagse ting. Og hvis man strekker den strikken for langt, så blir det jo fort banalt for mottakeren av komplimentet. Og om det er det du sier, kan det virke mot sin hensikt.

Så om jeg ikke har missforstått fullstendig, høres det ut for meg som du kanskje allerede var på rett tanke, men at du kanskje bommer litt på hvilke områder han er mottakelig for ros? Siden du var litt vag i første post er det vanskelig å gi noen spesifikke eksempler og tips du kan bruke. Mye er jo også egentlig litt opplagt, bare ikke alle er like flinke på slikt, så da blir det kanskje ikke like opplagt for alle. Jeg tenker på veldig enkle ting som å si til den man er glad i, at man er glad i de. Eller kanskje foreslå at kjæresten lager en matrett man er glad i, som: "I dag fikk jeg utrolig lyst på lasagne til middag, slik som du lager den.". Komplimenter kan også være: "Jeg synes du stiller veldig mye opp for din bror/søster/mor/dyr/fotballag etc.". Poenget er litt å finne noe som du tror han er innerst inne er litt fornøyd med selv.

Som sagt ble det litt vagt i første posten, så jeg er kanskje langt ute på viddene her. Men da har dere jo alltids Belphegors første forslag. Høres ut som win-win, og en god anledning til å gi et kompliment. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Selvtilliten går veldig på kropp, så da hjelper det lite å si at vedkommende er flink med barn, eller at han støvsuger som en gud... Det er så vondt å se at han mistrives. Og vi er hverken usunne eller har en passiv livsstil...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i det. Om jeg var missfornøyd med min kropp, så er det ikke noe kjæresten min kan gjøre noe med. Om hun hadde sagt at hun liker meg som jeg er, eller til og med gitt komplimenter for noe som jeg var missfornøyd med. Ja så hadde det gått inn ene øret og ut det andre.

Poenget med å fokusere på noe som ikke har noe med "problemet" å gjøre, er å bygge opp en god selvfølelse på andre områder. Og håpe at den gode selvfølelsen etterhvert skyller over på området der han er mindre fornøyd selv.

Om han nå fokuserer nær 100% på denne ene tingen som han opplever som negativt. Om du kan få han til å fokusere 20% på 4 andre positive ting. Så bruker han plutselig 80% av tiden på gode greier, og bare 20% på det negative. Det vil i så fall være en rimelig drastisk forandring, ikke sant? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...