Gå til innhold

Tips til gode fly simulator spill?

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Er på utkikk etter et bra fly simulator spill, finnes det andre gode alternativer enn microsoft flight simulator x?

Fungerer microsoft flight simulator x på windows 10?

Det er vel en stund siden det kom ut, så tenkte kanskje det var utdatert? Tenkte på grafikk, osv? Hva mener dem som spiller dette?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke så veldig mange konkurrenter, spesielt ikke med tanke på grafikk - gjelder vel heller bare å se om det finnes noen gode mods.

Eneste verdig konkurrent jeg kommer på er vel X-plane 10 og Prepar3D. Ellers har du Digital Combat Simulator som også er veldig realistisk, men er mer av type militærfly.

Prepar3D kan visst moddes til å få skikkelig god grafikk, jeg trodde faktisk dette var ekte opptak først:

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Glem Flight Sim X. Det er gamle greier, forlatt av MicroSoft.

Gå for Prepar3D isteden. Dette er faktisk delvis laget av Flight Sim X kildekoden som Lockheed Martin kjøpte av MicroSoft.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er du på jakt etter en fysimulator eller et spill? Hvis du er på jakt etter en flysimulator bør du sjekke ut X-Plane.

Det finnes også en ganske bra fri simulator som heter flightgear.

Hvis du er på jakt etter et flyspill kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Siste flyspillet (helikopter egentlig) jeg spilte var HIND

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

hmm, må innrømme det ser mer nyere ut enn FSX, men hvordan er flyutvalget i spillet? Finnes det f.eks noen kjente passasjerfly der?

Alle FSX mods (aka fly, atc, omgivelser, vær etc) skal i prinsippet kjøre på P3D (men langt fra alle gjør det allikevel). De seriøse satser på å støtte P3D, f.eks PMDG.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

er ute etter en simulator.. Sjekket litt på X-Plane også, men sliter litt med å finne hvilke fly som er ink i spillet, og hvilke flyplasser som er inkludert.

Det som er inkludert i X-Plane er 747, Cessna 152, et helikopter eller to, noe militærtransport, etc.  Ikke helt det store å hoppe i taket for.

Her er de stedene jeg har pleid å kjøpe fly. 

x-aviation (kommer en 737 classic som er veldig tro mot originalen der etterhvert!)

x-plane.org (endel ræl, noe bra)

Carenado (en utvikler av fly til flere simulatorer)

Fly-J Sim (har bl.a. Dash 8 400 som Widerøe flyr)

Legger like godt inn en video av Dash 400 på tur (det var før Widerøe livery kom på plass)

Her brukte jeg også en iPad app for å styre autopiloten, komplett med rute og waypoints, radio etc. 

Den heter AirTrack.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

er ute etter en simulator.. Sjekket litt på X-Plane også, men sliter litt med å finne hvilke fly som er ink i spillet, og hvilke flyplasser som er inkludert.

Mener det er SFO som er inkludert, men det renner over av tillegg. Har et veldig bra B737-800 tillegg av fly.

Sjekk her for flyplasser:

https://gateway.x-plane.com/

Lenke til kommentar

Du bør også tenke på hva som er viktigst for deg:

Antall flyplasser

Antall fly

Detaljgrad på bakken

Godt modellerte systemer (cockpit, autopilot, knapper som fungerer etc.)

God aerodynamikk i "vanlig flyving" (altså innenfor det flyene er designet for)

God aerodynamikk utenfor vanlig flyving (utenfor det flyene er designet for)

Noen finner mest interesse i å presse flyene til det ytterste, andre i gjenskape virkelig passasjertransport. Hva gjelder for deg?

Lenke til kommentar

Ser det har kommet en del svar her. Og dette er viktig for meg:

-Nok av flyplasser å velge i

-Nok av "normale" fly å velge i, blant annet passasjer fly

-Detaljgrad i både cockpit og på verden utenfor, i hvert fall kjente landemerker, osv.

-Er ute etter mest realistisk flygning av passasjerfly men kan også være med mulighet for andre fly

Lenke til kommentar

*snip*

Var CS-TRD og landing på Værnes en planlagt detalj?

Hehe nei, ren tilfeldighet. Var en av få livery som var tilgjengelig da flyet var nylig utgitt. Jeg etterlyste Widerøe, og en liten uke etter var det også på plass.

Lasse, jeg vil holde en knapp på X-Plane, til tross for at detaljnivå på bakken kanskje ikke er det lekreste. Det er fullt mulig å laste ned mye gratis på x-plane.org, spesielt av scenery (landemerker, flyplasser m.m.). Jeg syns også det er veldig interessant å se på replays av landinger, spesielt i litt utfordrende vær. Man ser at understell og vinger jobber, både med demping og wingflex. Langt mer enn jeg noen gang opplevde i FSX i sin tid. FSX på sin side ser bedre ut. Men X-Plane føles bedre, for min del.

Det er plenty flyplasser å velge i, verden over. Og med forskjellige utviklerverktøy kan man legge inn det som mangler. Jeg har f.eks. lagt inn Oppdal, fordi jeg tenkte det ville være gøy å fly fra innlandet og ut til Molde og Ålesund, eller nordover, med mindre fly. Jeg har også fumlet endel med å lage en bedre versjon av Ørland flystasjon enn den som kommer som standard i X-Plane (men blir jo aldri ferdig, ting tar tid!).

Uavhengig av om du går for det ene eller andre, kommer du mest sannsynligvis til å kjøpe add-ons (fly, scenery, andre ting). :)

Hiver også med en video av en spansk flyplass jeg fløy en tur fra i det virkelige liv for noen år siden.

En fullstendig flytur fra Oppdal til Molde. Jeg er ingen proff på dette, så jeg gjør helt garantert noe feil underveis. Dessverre er de fleste norske flyplasser så tomme som du ser på Molde, men det er mange ildsjeler som lager scenery, så det skal være mulig å oppdrive noe for de fleste flyplassene i Norge etterhvert.

Og min absolutte favoritt å fly, CRJ-200. Kan handles hos X-aviation.com

1f4c916499.jpg

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

hmm, takker for info og tips.. Vanskelig valg.. hehe..

Mener å ha lest en plass at X-plane 10 ikke inneholder så mange fly og flyplasser utifra den man kjøper, men at må legge inn selv de man ønsker? At det er kun et fåtall som følger med?

FSX kommer nå snart i en Premium collection på steam ser jeg, er det anbefalt å vente på denne kanskje? Cockpit og verden utenfor er mest viktig for meg trur jeg. Og standard passaskjer fly, ikke fantasi fly.. Men det er det vel kankje ikke i noen av dem siden det er en simulator. At man kan styre mye i cockpit er også litt vesentlig for mest mulig realistisk flygning

Lenke til kommentar

Mnjaa.. Ikke helt enig i uttalelsen, men skjønner litt hvor det kommer fra.

Saken er at FSX kommer med flere fly som har en helt OK virtuell cockpit enn det X-Plane har, 'ut av eska'. Det er nok ca. like mange flyplasser i begge simulatorene tenker jeg, men flyplassene i X-Plane er i utgangspunktet mer nakne, enn i FSX. Det er slik kort og godt fordi X-plane blir laget av en liten gjeng på 4-5 stk, mens FSX i sin tid hadde et team på flere titalls personer. Større budsjett og tid og ressurser til å lage innhold med andre ord.

Det er kun èn versjon av X-Plane, uavhengig av om man kjøper i nedlastbar versjon på Steam, eller kjøper fysiske DVDer. Men under installasjon kan du velge relativt nøye hvilke deler av verden du vil installere. Full X-Plane installasjon tar omkring 65GB mener jeg å huske. Men om du ikke tenker å fly i Asia, kan du lavær å installere det. Du står med andre ord fritt til å installere kun de stedene du er interessert i. Jeg har installert de områdene som dekker Nord-Europa, og da tar det omkring 6-7GB.

Her er et bilde av hvordan du velger hva du skal installere.

select_no_scenery.jpg

Dersom det er 'eyecandy' som er den viktigste faktoren, er det FSX som stikker av med seieren, uten tvil. Simulatoren ser nok penere ut fra første øyekast enn det X-Plane gjør. Men som nevnt tidligere synes jeg flyfølelsen er langt bedre i X-Plane. Jeg følte FSX varr som å fly i et lukket vakum, mens X-Plane var et friskt pust av vind i håret.

Hvis vi ser bort fra både eyecandy og flyfølelsen, og tenker på hvilke fly du faktisk ønsker å fly, så kommer FSX med 737 som en del av pakka fra starten av - men den er heller lite detaljert i forhold til å simulere slik det faktisk er å fly, med knapper og brytere og det som er. Også dèt som nevnt før; uavhengig av hvilken simulator du går for ender du nok opp med å spe på noen kroner ekstra på et og annet fly med tiden ;)

En veldig dyptgående og godt simulert 737 er f.eks. denne, som koster $70 

Bare en liten liste med ting som kan være interessant. 

Disse er merket med at de fungerer med FSX Steam versjon. Det er et scenery for Værnes også, men den hadde ingen merking for Steam versjonen, men godt mulig den funker også.

Dette er bare hos èn av mange nettbutikker. Det finnes flust! Også endel som har mye gratis, men da bør man velge med omhu.. 

Det er forøvrig en demo av X-Plane på x-plane.com

Legger inn noen linker til X-Plane.org butikken i samme slengen.

Av gratis scenery kan du finne endel norske flyplasser

Med litt søking kan man finne andre også.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...