Gå til innhold

Hstouch design


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Må det gå rundt altså?

Hva er galt med opp og ned?

 

Ser vel penere ut med et rundt hjul istedenfor kjedelig 90'talls scrollbar kanskje :p

 

 

Vel at noe er pent er ikke noe problem med her synes jeg det blir en tradeoff mot at det skal være funksjonelt.

​Det hjulet der tar jo vanvittig mye plass og særlig på en så liten skjerm.

 

Jeg har 25+ dimmere og 20+ av/på lys og synes det er klønete å gå for mye ut og inn av skjermer for å få gjort det jeg vil.

Lenke til kommentar

Igjen, folk vil gjerne ha litt pent UI på sine saker. Ikke bare et skjermbilde med haugevis av knapper. ser jo totalt rotete ut. spesielt for folk som kommer på besøk og vil se på systemet.

 

Men alle er forskjellige. Kan ikke ha samme smak på alt :)

 

OK Jeg gir meg. Dersom det viktigste er å lage noe som ser kult ut for å ha å vise fram så er det jo ikke så viktig å ha det funksjonelt :p

Lenke til kommentar

 

Igjen, folk vil gjerne ha litt pent UI på sine saker. Ikke bare et skjermbilde med haugevis av knapper. ser jo totalt rotete ut. spesielt for folk som kommer på besøk og vil se på systemet.

 

Men alle er forskjellige. Kan ikke ha samme smak på alt :)

 

OK Jeg gir meg. Dersom det viktigste er å lage noe som ser kult ut for å ha å vise fram så er det jo ikke så viktig å ha det funksjonelt :p

 

Finnes en mellomting mellom ha noe som kommer direkte ut fra 90tallet (Grafisk), og ha noe som er funksjonelt + stilfult :)

 

Er jo åpenbart hvilken rettning du velger. Heller ikke alle som har dimmer\av-på knapp på hver eneste duppeditt, så da har de kanskje litt plass til overs på sine skjermer :)

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt fordelen med å ha plantegninger som basis for HSTouch.

Jeg kan forstå det når det gelder at en person som ikke kjenner huset skal benytte det,

men for folk som bor i huset og vet eksakt hvor alle lampene og tingene er, ser jeg det kun som en sløsing med plass.

Ja takk begge deler sier jeg. Jeg bruker personlig kun en lysstyrringsskjerm med bare knapper. Så har jeg skjermer med plantegning for gjester og andre.

 

Temperatur er det jeg liker best å ha på en plantegning. Gir meg god oversikt over hele huset kjapt.

Lenke til kommentar

 

Igjen, folk vil gjerne ha litt pent UI på sine saker. Ikke bare et skjermbilde med haugevis av knapper. ser jo totalt rotete ut. spesielt for folk som kommer på besøk og vil se på systemet.

 

Men alle er forskjellige. Kan ikke ha samme smak på alt :)

 

OK Jeg gir meg. Dersom det viktigste er å lage noe som ser kult ut for å ha å vise fram så er det jo ikke så viktig å ha det funksjonelt :p

 

Du "gir deg"?

Som jeg har sagt før: Du trenger ikke gi deg når du vet du har rett. ;)

 

 

Etter å ha brukt diverse programvare til å lage forskjellige grafiske presentasjoner av huset, i 2D og 3D, lagt inn knapper, status-ikoner, slidere, etc, fant vi ut at dette ikke var særlig funksjonelt. Som Fermate sier tar det plass, og nye i huset vil ikke ha større glede av en plantegning enn en liste over rommene.

 

Plantegninger virker med andre ord mest som en gimmick. Kult å vise frem, men sannsynligvis ikke den mest effektive presentasjonsmåten. Man skal ikke kimse av skryte- og/eller gadget-faktorer, men det er det eneste jeg kan se at det virkelig egner seg til.

Lenke til kommentar

 

Må det gå rundt altså?

Hva er galt med opp og ned?

Har du sett iPhone interfacet mitt der scrollbarene ligger, knappen er delvis gjennomsiktig og teksten som forteller hvilken lampe den gjelder ligger BAk knappen?

Høres lurt ut. Har du bilde av det?

 

Her er høyden tilpasset damas iPhone 5, mens bildet er tatt fra min 6+.

Derfor den svarte ubrukte plassen nederst

(Orker ikke å vedlikeholde 2 versjoner)

 

Tallene øverst er 1 etg 2etg Kjeller og Ute.

Pilen ned bringer deg til neste side nedover (fordi skjermen ikke kan scrolles :( )

post-275475-0-74057600-1456779221_thumb.png

Lenke til kommentar

Derfor man burde lage det i HTML, da det skallerer uansett om man bruker PC, tlf, nettbrett eller TV (eller andre duppeditter) istedenfor at man må lage pr forskjellig skjermstørrelse :p

 

Finnes jo en del WYSIWYG-editorer også, slik at man ikke MÅ rote med selve HTML\CSS-språket.

 

Har sikkert noen begrensninger i forhold til hva HSTouch-designeren kan gjøre (ikke at jeg kan komme på noen i farta).

Lenke til kommentar

Har sikkert noen begrensninger i forhold til hva HSTouch-designeren kan gjøre (ikke at jeg kan komme på noen i farta).

To ting jeg kommer på i farten:

1. Realtime update.

2. WYSIWYG-editor som faktisk fungerer til formålet. HTML-WYSIWYG fungerer jo knapt i seg selv, enda verre blir det hvis man skal blande inne eksterne servere.

Lenke til kommentar

 

Har sikkert noen begrensninger i forhold til hva HSTouch-designeren kan gjøre (ikke at jeg kan komme på noen i farta).

To ting jeg kommer på i farten:

1. Realtime update.

2. WYSIWYG-editor som faktisk fungerer til formålet. HTML-WYSIWYG fungerer jo knapt i seg selv, enda verre blir det hvis man skal blande inne eksterne servere.

 

Realtime update er jo ingen problem..?

 

Men ja, enig at WYSIWYG-editorer er som regel søppel.

Lenke til kommentar

Realtime update er jo ingen problem..?

Nei vel?

 

Det er jo strengt tatt mulig å "fake" det med jQuery eller tilsvarende javascripting. Men da er vi jo allerede godt over det man normalt er i stand til, og hinsides det som man får til med en WYSIWYG-editor.

 

 

HStouch er på ingen måte perfekt. Det har sine bugs, og er ikke sømløst skalerbart (enda). Men etter å ha prøvd en del forskjellige alternativer opp gjennom årene, så fremstår HStouch som en fryd å jobbe med.

Det jeg imidlertid håper er at de tar sitt Windows.Forms-baserte HStouch og gjør det om til WPF. Da får vi skalerbarheten vi ønsker oss, bedre flow-controllere, og Windows 10-apper uten å egentlig måtte gjøre noe ekstra.

 

Men det skal vel litt til...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jobbes:

 

cVoxc0dJ.jpeg

 

 

Jeg prøvde å gå for et simpelt men funskjonibelt design, selv om jeg absolutt ikke kan kalle meg designer :wee:

 

 

har fått til å styre musikken på Squeezeboxen nokså enkelt, med å laste ned et modifisert skin til LMS, for så å bruke det i to tekstbokser, for å få fram det jeg vil ha. fordelen er at jeg har hele mediebiblioteket tilgjengelig på alle nettbrett, (et 7" på kjøkkenet, og et på stua, samt et 10" som jeg ikke har bestemt meg for plassering ennå)

 

neste blir å få en "sleep"-skjerm, som viser klokke og kanskje værdata, noen som har gjort det og kan forklare litt hvordan det er gjort?

Lenke til kommentar

Sleep skjermen din er "hoved skjermen" (den som IsMain = True)

Du kan sette en stor tekstbox på den og sette [$TIME=HH:mm] i teksten så viser den klokka.

 

I "action when released" på denne setter du "Show a another screen by it self" som den egentlige hovedskjermen din

 

I project defaults setter du "Return to main screen after X minutes of inactivity"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...