Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Powerline - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

WIFIen rekker ikke ned i kjelleren og jeg må finne en løsning. Jeg har skjønt at powerline fungerer bra, men har forstått at de fleste powerline-sett gjør det nødvendig med kabel fra endepunktet ( i mitt tilfelle kjelleren) og fram til PCen eller lignende. Jeg hadde ønsket med en løsning med WIFI-endepunkt i kjelleren. Her skal det bo en ungdom, og hun bruker jo alle slags dingser. Jeg vet det er mulig å koble en trådløs ruter til endepunktet i kjelleren, men vil helst unngå det. 

Noen som kan gi meg et tips? Både om teknisk løsning og om et godt produkt,

På forhånd takk! 

BjørnET 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er den du har kommet med selv, nemlig å koble en router (eller et aksesspunkt) til endepunktet i kjelleren. Hvorfor vil du unngå det?

En annen løsning er å droppe powerline og sette opp en wifi-extender et annet sted i huset slik at det blir trådløs dekning i kjelleren, men det kan gå (kraftig) utover ytelsen.

Lenke til kommentar

Det er bare tull at powerline ikke fungerer. Akkurat som med trådløst så er det helt avhengig av forholdene men siden folk her inne vet mer om trådløst enn powerline så anbefaler de trådløst fordi powerline er magic for de. Jeg har skrevet en post her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1693649&p=22885810som tar for seg litt rundt powerline men i ditt tilfelle er jeg skeptisk da jeg antar at hybel har egen strømmåler? En strømmåler vil i stor grad drepe powerline-signalet. Det er også vanskelig å si om det vil fungere eller ikke, det blir litt som å spørre om du kan få trådløst i andre enden av leiligheten og svaret er da alltid like nyttig; it depends.

Men som alltid - kablet er best.

Lenke til kommentar

Det står det vel ikke der, men om du sier at Powerline ikke fungerer så ja - da lyver du. Det er noen millioner solgte enheter og en helt industri som kan back'e meg opp der.

Men nå antar jeg at du mener at det ikke fungerer i alle scenarioer og i likhet med trådløst er det helt rett.

Lenke til kommentar

Nå er du ikke alene på forumet her og det er mange powerline-tråder...

Edit: Og "her", sier jo ingenting. Satte du begge i nabo-kontaktene i veggen? Det blir som å si at trådløs overhodet ikke fungerer her fordi jeg har aksesspunktet i kjelleren og PCen i 2. etasje.

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Her betyr leiligheten min. Jeg satte en plugg på den ene siden av veggen og en på den andre, så ca 20 cm i luftlinje. Du svarer som om jeg har ikke sagt at det overhodet ikke fungerer noen steder, det vet du at jeg ikke har sagt. Jeg sier at noen steder fungerer det overhodet ikke. Det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Powerline kan og vil fungere, men det er under visse forutsetninger.

#1: Det fungerer best på samme kurs. Må signalene mellom powerline adapterne via sikringsskapet så vil ytelsen droppe dramatisk.

#2: Jo flere elektriske apparater på samme kurs som powerline adapterne er tilkoblet, jo lavere ytelse og mer forstyrrelser vil det bli.

Hvitevarer er store syndere.

#3: Det er mye mer knot med powerline enn å bruke vanlige nettverkskabler.

Har selv brukt kablet nettverk, trådløst og powerline i flere leiligheter, eneboliger, hybler osv. Fellesnevneren er at jo eldre sikringsskapet og strømnettet i huset er, jo dårligere vil powerline virke. Det dårligste jeg har opplevd i et 90 år gammelt hus var helt ned i 4 mbit/s begge veier. Da gikk det raskere med wifi. Til slutt la jeg en kabel på 25 meter for å få gigabit LAN mellom punktene. Testet også powerline i en helt nyoppført bolig med IT nett. Der virket powerline veldig bra, men ikke i nærheten av det 802.11ac gir av ytelse.

Dette er mine erfaringer med powerline.

Lenke til kommentar

Da er powerline kjøpt, installert og tatt i bruk. Jeg kjøpte et sett på Expert til 999kr med wifi i endepunktet i kjeller. Det fungerer helt utmerket, nesten magisk hvor enkelt og kjapt det er. Jeg har 80 mb inn i huset fra Viken fiber, og to meter unna endepunktet i kjeller har jeg 65 mb på wifi. I 1.etg har jeg 35 mb wifi, langt bedre enn Viken, som gir meg ca 25. Og merk: De to powerline punktene er ikke engang på samme strømkrets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...