Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Facebook har klart noe som rettsvesenet sliter med å få til: straffe Rune Øygarden. Hadde aldri trodd at Facebook kunne fungere som en privat domstol, men vi er på vei dit. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Facebook må få lov til å ha de reglene de ønsker , i dette tilfellet så ønsker de ikke at folk som har en dom på seg for sexforbrytelser ( i dette tilfellet mot et barn) skal ha lov til å ha en konto på sidene deres. Helt uproblematisk mener nå jeg. På samme måte har Steam sine regler for de som jukser og som vi må godta. Helt greit det også når vi ønsker å bruke denne tjenesten. Må bare kommentere denne - men Steam er ikke noe du må forholde deg til at alle relasjoner er bygget på i dag. Majoriteten er der, og jeg skal egentlig innrømme at når jeg nå så alle reglene, så slo deg meg hvor idiotisk samfunnet sånn sett har blitt når FB er din relasjonsbygger, lagrer alt om deg og de fleste nå vokser opp med å ha nærhet er om noen snakker med deg på meldinger der. Problem nummer 2 er at det blir stigmatiserende å bli utestengt, og merk jeg snakker generelt nå - slik samfunnet med den "monopol" situasjonen FB har, så åpner det seg spørsmål vi i samfunnet har bidratt til om hvor bra denne utestengelsen egentlig er. Jeg er tilhenger av at samfunnet dømmer, vurderer, beskytter og straffer. Ingen andre - dette betyr også at i sak som dette så fremstår det for meg etisk galt. Du kan gjerne si FB er privat og kan gjøre som de vil, men det fratar ikke meg retten å mene det utifra det overnevnte likefult er galt. FB ulikt Steam er også noe du konstant må forholde deg til, til og med når du kjøper en ny mobiltelefon, for du kan ikke bli kvitt den nærmest, så du må igjen aktivt be om telefoner uten FB låst på telefonen, eller legge inn egen flash for å slippe. Analogien til Steam blir dermed sett i forholdet til hvor mye Steam påvirker din hverdag et ganske tafatt eksempel. Og for ordens skyld; jeg støtter ikke hva han har gjort - men samfunnet straffer, ikke jeg. Og som jeg sa da noen sa hva hvis det var barnet ditt...vel da, da ville jeg fokusert på at barnet mitt fikk den beste omsorgen, min fulle tid, og alt hva jeg kunne for å ivareta noe av det kjæreste jeg evnt hadde hatt, mer enn hattanker. Kanskje jeg er avviker som velger å tenke slik, mer enn mange som skriver disse svarene i disse sakene. (Bare som en digresjon) 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 At folk bygger alle relasjoner på FB er deres problem og et ugyldig argument i denne saken. 2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 At folk bygger alle relasjoner på FB er deres problem og et ugyldig argument i denne saken. Ja, da skal du få mene det Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Har forståelse for tankene dine. Med det er ikke snakk her om en ung kar som er avhengig av Facebook, det er snakk om en velkjent ordfører som faktisk har brukt media mange ganger i et forsøk på å "ta henne" isteden for å fokusere på å få ordnet opp i denne saken. Det er derfor på ingen måte synd på ham på noen måter. Han har også trolig et enormt nettverk via telefonen sin av bekjente , før facebook dukket opp hadde jeg godt over 250 kontakter på min telefon , en mann som han har trolig et enda større nettverk... At det å gjøre en alvorlig forbrytelse som dette mener jeg er god grunn til å stenge deg ute fra Sosiale medier som facebook, spesielt siden disse kan brukes for å få tak i nye ofre. Voksne som stoler på en slik mann og lar ham passe "småjentene" sine kan være en farlig kombinasjon. Han kan trolig få tak i nye ofre uten Facebook , men da er ikke FB med på å gjøre ting enklere for ham siden de nå velger å stenge ut pedofile forbrytere fra sidene sine. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Vil ikke oppfordre til mobbjustis altså, men... Han brukte jo mobilen til å kontakte henne, så Telenor og Netcom burde jo selvfølgelig gå gjennom sine kundelister. Dessuten husker vi jo hvordan lommemannen kontaktet unger i butikker, så norges samlede handelsstand burde kjenne sin besøkelses tid å utvise alle kjendiser med rulleblad. For barnas skyld selvfølgelig... Foreldregrupper i barnehagen, kundeservice i banken og alle offentlige etater samt politiske diskusjoner skjer nå på Facebook. Dette er ikke lenger et privat forum, men som Twitter, Google og andre de facto monopolister, infrastruktur. Når de blir så store kan man ikke la tilgang bestemmes av 3-4 20-åringer rundt et kaffebord. Både dette og Max Hermansen-saken gjør FB til en meningsbærer, og vid åpen for angrep fra meningsmotstandere og domstoler. Idiotisk grep. (PS: De gjør dette kun for PR. Alle andre dømte seksualforbrytere i Norge har jo fortsatt konto der, bare ikke den mest kjente, siden det er dårlig PR.) Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Hva vet vi, det kan være facebook jobber med en ny dialekt for å hjelpe goe gamle rune. Liker = slurp f.eks. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg sliter med å ha noe sympati med den klåfingra grisen fra vågå ... Det er helt og holdent hans egen feil . Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Vil ikke oppfordre til mobbjustis altså, men... Han brukte jo mobilen til å kontakte henne, så Telenor og Netcom burde jo selvfølgelig gå gjennom sine kundelister. Dessuten husker vi jo hvordan lommemannen kontaktet unger i butikker, så norges samlede handelsstand burde kjenne sin besøkelses tid å utvise alle kjendiser med rulleblad. For barnas skyld selvfølgelig... Foreldregrupper i barnehagen, kundeservice i banken og alle offentlige etater samt politiske diskusjoner skjer nå på Facebook. Dette er ikke lenger et privat forum, men som Twitter, Google og andre de facto monopolister, infrastruktur. Når de blir så store kan man ikke la tilgang bestemmes av 3-4 20-åringer rundt et kaffebord. Både dette og Max Hermansen-saken gjør FB til en meningsbærer, og vid åpen for angrep fra meningsmotstandere og domstoler. Idiotisk grep. (PS: De gjør dette kun for PR. Alle andre dømte seksualforbrytere i Norge har jo fortsatt konto der, bare ikke den mest kjente, siden det er dårlig PR.) Tullball hele veien. Skal vi gjennomføre en fientlig overtagelse av FB da? Eller skrive inn i norges lover at FB er under statens kontroll, juridisk sett? Det er en god del fler selskaper som har samme brukeravtale som FB på at de kan utestenge hvem de vil. Bare fordi dette handler om en pervers eksordfører og "allmektige" FB så er det plutselig over og ut for alt mulig rart? At FB har blitt en "meningsbærer" og fått så stor makt er ene og alene vår egen skyld. Men hvorfor ikke hoppe rett over på diskusjonen om alt annet i media? Et annet poeng er at det ikke var FB som gjorde dette til en storsak, det var norske medier. Skjerp deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Uten at jeg har lest artikkelen så har han jo sonet sin straff - ferdig. Facebook og andre sosiale media har ikke noe med hva slag type kriminalitet og livssyn folk har. Det finnes ganske mange justismord i Norge - noen er ganske så ubetydelige mens andre saker vekker reaksjoner hos folk, så hvordan skal man sette grenser for å delta på nett? Skal feks. momsunndragelse som de fleste håndverkere bedriver også utestenges fra alt på nett? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Så Øygard er utestengt fra alt på nett? Er det virkelig så mange som ikke forstår hva privat firma betyr. Blir det samme som hvis man blir kastet ut fra et utested pga "X" og utestengt på livstid. Buuuhuuuu, livet mitt er ødelagt siden jeg ikke får dra på den puben jeg vil Han får begynne å bruke Google's alternativ da vettø. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Tror noen seriøst at enkeltpersoner kan påvirke FB? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Selvfølgelig kan enkeltpersoner påvirke FB, det kommer bare an på hvem Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Han? Han er bare en nyttig idiot for NSA, CIA, FBI etc. Edit: ETC driver ikke med etterretning. Endret 6. desember 2015 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Edit: ETC driver ikke med etterretning. Dagens lille Takk takk Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 så dere synes det er greit at denne grisen sitter og spør dattera deres på 15 om hun er våt i trusa, da? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Facebook har i lang tid ønsket å bli selve internett. Og det har de etterhvert klart. De ikke lenger bare et sosialt nettverk. Forsvinner strømmen i huset så ønsker strømselskapet at du tar kontakt på facebook. Du kan selvfølgelig ringe det 5-sifrede nummeret de har og vente 30-60 minutter til 3 kr minuttet og håpe på at mobilen ikke går tom for strøm før du kommer igjennom. Ønsker man å kontakte kundeservice hos Telenor ønsker de at du bruker Facebook dersom du ønsker raskest mulig svar. Alternativet er å fylle ut et webskjema og vente noen dager på tilbakemelding. Det samme er det med mange forsikringsselskap, offentlige etater, butikker, kollektivselskap osv. Dette finnes vel også en del tredjepart webtjenester man dessverre må ha en facebook-profil for å kunne bruke. Facebook har blitt noe mye mer enn bare et sosialt nettverk, akkurat som de har ønsket i lang tid. Da får de også være bevisst på ansvaret sitt og ikke eksludere folk fra å bruke internett pga. deres seksuelle preferanser, personlige meninger osv. Om de fortsatt ønsker å utestenge folk fra å bruke alle disse tjenestene får de heller gå tilbake til røttene sine og bli et rendyrket sosialt nettverk igjen uten alt dette andre fjaset. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har enda ikke laget en facebook konto og har et helt normalt fungerende liv fordet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Facebook kombinert med big data vil i fremtiden være vårt viktigste verktøy i kampen mot terror. Derfor vil bare unyttige idioter bli kastet ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå