AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Hei! 19år her. For noen dager siden nevnte enn venn diagnosen ADD ovenfor meg. Jeg har hørt om den før, men denne gangen fikk det meg til å tenke. Jeg har nylig flyttet ut for å studere i utlandet. Jeg er veldig glemsom. Da mener jeg det. Jeg har en tendens til å glemme ting, først og fremst fordi jeg kanskje er veldig impulsiv. Det er som om jeg har noe i hånda og vet jeg må huske det, og i det andre øyeblikket er det glemt. Dette har jeg hatt gjennom hele vgs, og har også fått merket det nå, de første månende av universitet. Glemte hodetelefonene mine, og fikk de av læreren neste dag. Jeg vet aldri hvor jeg legger nøkkelene mine, mobilen min, ipaden min, boka mi, pennen min. Det er en skattejakt i huset hver eneste dag. Huset? Huset ser ut som et helvete hver eneste uke. Det første steget er vel å kunne vaske, noe jeg til slutt klarer, siden ja, det er vel noksa forgiftet når jeg ikke lenger har noe valg. Ender gjerne opp med 5-6 søppelposer som jeg ikke tar, og da begynner det å stinke. I kjøleskapet er det enda verre, frukten, grønnsakene får masse mugg på seg, og enda da orker jeg ikke å ta det. Huset ser helt forferdelig ut. Ting liggeroveralt. Ark på gulvet, vannflasker overalt, bøker her og der, sjokoladepapir, tallerkener på bord, I oppvasken blir det gjerne igjen matrester og vannfargen blir annerledes. Det er liksom vannskelig å starte å gjøre noe. Når jeg får venn inn her, så pleier jeg å si "ikke døm meg utifra huset". En annen sak, det er noe jeg bare hater utrolig mye. Det er når skolen gir oppgaver som skal leveres. Vi har oppgaver hver eneste time, som er så og si annhverdag på skolen, og disse må selvfølgelig gjøres og leveres. Alle andre nyter og blir ferdig. Der sitter jeg og gjør absolutt ingenting. Det er liksom ork, jeg vet ikke. Jeg har ikke gjrt en eneste oppgave siden. Vi må dessuten levere en mappe for å få resultatet på prøven, og jeg kan ikke få resultatet mitt fordi jeg ikke har levert den. Det er det jeg allttid har hater, sånne oppgaver som man må bli ferdig med. Gjennom hele vgs. Når jeg leser må jeg gå litt og, jeg klarer ikke å sitte helt stille over 45-50min. Jeg hadde et ganske godt snitt, med kjempe hardt arbeid fikk jeg et snitt på 5.2 på vgs. Jeg elsket realfagene. Nå skal det si at jeg gikk på en skole hvor vi ikke hadde lekser, og det var lite innlevering. Hvis det hadde vært motsatt, så hadde jeg ikke gjort det bra. Jeg liker liksom ikke å være bundet til noe hvor du må levere et produkt. Jeg vil lese i mitt eget tempo inni meg, uten at andre ber meg om å gjøre "disse" ppgavene g bli ferdig. Jeg kan virke impulsiv sosialt. Jeg er egentlig ikke veldig god sosialt, noen ganger forstår jeg ikke når jeg skal snakke med noen, kan ende opp med å snakke mens de snakker. Jeg hater å holde tidsfrister. Går alltid ut i det siste minutt før en time = forsen, eller akkurat framme. Musikk, musikk er det som jeg føler hjelper meg utrolig mye gjennom dagen. Uten dette, vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 : Har også fra jeg var barn slitet med andre ting. Jeg klarer for eksempel ikke å skrive pent/ordentlig, da jeg sliter med motorikk. Dette er dokumentert. Jeg er venstrehendt(en sykdom? haha) Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 En ting jeg ikke forstår noe av : hver gang jeg setter meg for å lese ender jeg opp med å drikke flere liter vann. Har alltid flere vannflasker rundt meg. Detre er bare når jeg skal lese, kanskje jeg har en trang til bevegelse? Jeg vet ikke, jeg klarer ikke å sitte stille over lengere periode. Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Du har så pass stor funksjonsforstyrrelse at du bør gå til fastlegen din og be om utredning for bl a ADD. Du vil da bli henvist til spesialist, dvs DPS eller nevrologisk avdeling. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Du har så pass stor funksjonsforstyrrelse at du bør gå til fastlegen din og be om utredning for bl a ADD. Du vil da bli henvist til spesialist, dvs DPS eller nevrologisk avdeling.Men det tørr jrg egentlig ikke, vil ikke ende opp der og dumme meg ut, hva om dette er normalt? Huset ser ut som et helvete, og jeg klarer aldri å få orden, men jeg er 19? Jeg har jo egentlig klart meg før på vgs med fokus delen, jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg må faktisk ha på musikk nå, ellers ender jeg opp med å føle meg utilpass i stolen, Msst impulsive i familien fra jeg var barn. Men det med glemsomhet vet jeg ikke hvorfor, jeg klarer kke å fåoversikt over ting alltid. Men jeg tørr ikke å dra til legen. Det blir jo så pinlig når han avvfeier det hele spm normalt. Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Da ville jeg funnet meg en annen lege. Dette skal en vanlig lege forholde seg til på en faglig god og omsorgsfull måte. Plagene dine høres ADD-ish ut, og du kan få hjelp og tilrettelegging om det viser seg at det er dette du har. Den muligheten går du glipp av om du ikke søker hjelp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg tror ikke det høres ut som ADD. Alle plagene dine er relativt normale, det er heller ikke meningen at du skal måtte sitte stille i over 50 minutter uten problemer. Det er uansett anbefalt at etter 40-50 minutter med lesing i forhold til læring så må hjernen ta seg en liten pause for å kunne fokusere ordentlig igjen. Har du veldige lærevansker? Holder du godt fokus i samtaler, eller god på fokusering og konsentrering generelt? Stresser du, er du mye irritert, umotivert, kort lunte? Kjeder du deg mye eller blir du lett underholdt? Jeg har to venner diagnostisert med ADD, begge slet veldig på skolen og hadde ikke hatt i nærheten av sjans til å få 5.2 i snitt og uten lekser. De klarer ikke å følge samtaler, "spacer" ut og klarer sjeldent å fokusere ordentlig i det heletatt. Hun ene har også dysleksi. De med ADD har seks ganger så stor sjans for å ha læringsvansker enn normale mennesker. Uansett skal det mye galt som skal til for å ha en diagnose. Det er vanlig å være glemsom, spesielt om man er stresset. Det samme er impulsivitet og det å ikke gidde å rydde, og det er mange som sliter sosialt. Alle punktene du lister opp er mer eller mindre normale i ulik grad, slik er det med alle diagnoser og det er derfor du ikke skal prøve å lete etter punkter fordi du ble påminnet om diagnosen, eller fordi du har lest om det på nett. Uansett er det ingen måte å finne ut av dette frem til du eventuelt blir diagnostisert, så det er lite vits å se etter "tegn" før det. Du høres normal ut. Anonymous poster hash: a7959...1a9 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Stemmer for å ta dette opp med fastlegen. Det er helt 100% innafor. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Jeg tror ikke det høres ut som ADD. Alle plagene dine er relativt normale, det er heller ikke meningen at du skal måtte sitte stille i over 50 minutter uten problemer. Det er uansett anbefalt at etter 40-50 minutter med lesing i forhold til læring så må hjernen ta seg en liten pause for å kunne fokusere ordentlig igjen. Har du veldige lærevansker? Holder du godt fokus i samtaler, eller god på fokusering og konsentrering generelt? Stresser du, er du mye irritert, umotivert, kort lunte? Kjeder du deg mye eller blir du lett underholdt? Jeg har to venner diagnostisert med ADD, begge slet veldig på skolen og hadde ikke hatt i nærheten av sjans til å få 5.2 i snitt og uten lekser. De klarer ikke å følge samtaler, "spacer" ut og klarer sjeldent å fokusere ordentlig i det heletatt. Hun ene har også dysleksi. De med ADD har seks ganger så stor sjans for å ha læringsvansker enn normale mennesker. Uansett skal det mye galt som skal til for å ha en diagnose. Det er vanlig å være glemsom, spesielt om man er stresset. Det samme er impulsivitet og det å ikke gidde å rydde, og det er mange som sliter sosialt. Alle punktene du lister opp er mer eller mindre normale i ulik grad, slik er det med alle diagnoser og det er derfor du ikke skal prøve å lete etter punkter fordi du ble påminnet om diagnosen, eller fordi du har lest om det på nett. Uansett er det ingen måte å finne ut av dette frem til du eventuelt blir diagnostisert, så det er lite vits å se etter "tegn" før det. Du høres normal ut. Anonymous poster hash: a7959...1a9 100% enig ! Jeg råder deg, Ts, til å dra til fastlegen og prate med h*n om dette. Det kan hende du blir sendt til utredning av diagnosen, og eventuelt får den. Jeg mener at mye av det du har listet opp er normalt. Det med å rydde og vaske føler jeg går litt på viljestyrke også. Kan hende du er deprimert som gjør at alt blir et ork. Angående innleveringer, så er det ingen som liker disse. Og jeg tviler på at alle blir ferdig og nyter det, fordi mange studenter tar et skippertak, og leverer rett før innleveringsfristen går ut. Lykke til hos legen Endret 6. desember 2015 av Tarzan93 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Men hvorfor skal det vøre en korrelasjon mellom imtelligens og ADD? Jeg sliter med å konsentrere meg ja. Jeg må ha musikk, det gjør meg roligere. Uten musikk pleier jeg å klø meg her og der eller skifte sitteposisjon, osv Også på vgs under to kurs; kjemi 1 og kjemi 2 var jeg den siste til å levere rapporter. Det var akkurat før fristen. Det var sånn at de skulle gjøre hver uke, og til slutt skulle man ende opp med en mappe. Denne skulle leveres i slutten av året, ble sånn 20 rapporter totalt. Endre opp med at jeg gjorde 15 av rapportene dagene før innlevering, copy paste av rn annen. Og det var så vidt jeg orker det. Må ha vært impulsiv , men: Hadde en venn på besøk rett før skolen. Han ble igjen hjemme hos meg. Klarte å ta hans sko, og merket det ikke før han påpekte det. Skoene var svarte, men totalt ulike i størrelse og komposisjon. Leste også at venstrehendte har større sjanse for å ha ADD. Jeg sliter allerde med motorikk. Jeg har alltid vært glemsom, og da over average: glemmer ting fort har ikke oversikt, det var bare 2 uker siden at jeg glemte igjen hodetelefonene mine på skolen her. Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Deprimert er jeg i gj. hver uke. Anonymous poster hash: 0de82...822 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er ikke noe noen her kan gjøre for deg, selv om vi på magisk vis klarer å diagnosere deg så har ingen makt til å kurere deg med en tekstvegg. Har du ADD/ ADHD så finnes det gode medisiner. Angående tilstanden til boligen din så er det antagelig en annen grunn enn ADD/ ADHD. Rot er ofte et problem mange som er for eksempel deprimerte har, renslighet er en form for selvrespekt. GÅ TIL LEGEN!!!! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Men hvorfor skal det vøre en korrelasjon mellom imtelligens og ADD? Anonymous poster hash: 0de82...822 Hvem har sagt noe om det? Uansett, alt du nevner er normalt. Jeg har både tatt på meg feil sko og glemt headset, uten at jeg har ADD eller ADHD. Som sagt, de jeg kjenner som har ADD sliter veldig med alt som har med oppmerksomhet, fokus, læring og annet relatert til dette. Dine plager høres normalt ut. Det er helt normalt å være klossete og glemme ting, og prokrastinere skolearbeid. Og å være venstrehendt er ingen sykdom. Det er en link mellom venstrehent og adhd, men det betyr ikke at alle venstrehendte har ADD. Det er også normalt å drikke vann når man leser og være rastløs, skolearbeid er tross alt ikke alltid like moro. Jeg vil som sagt råde deg til å ikke lese om dette på nettet, selvdiagnostisering fungerer ikke. Les om hvilke som helst andre diagnoser, fysiske og psykiske, og du vil garantert kjenne deg igjen i noen av punktene om du tenker godt etter. Derfor skal man ikke gjøre det, og heller snakke med en spesialist med et objektivt syn og erfaring. Gå til legen, vi kan desverre ikke hjelpe deg her Anonymous poster hash: a7959...1a9 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Så du råder en du anser som normal å gå til legen? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Så du råder en du anser som normal å gå til legen? Vel, alt vi kan si er han virker helt normal. Men om fyren virkelig lurer på om han har ADD og mener det er stor sjanse med tanke på symptomer så bør han gå til lege ja, så han kan få ting avkreftet/bekreftet og slappe av litt. Anonymous poster hash: a7959...1a9 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Virker som at jeg har alle sykdommene som finnes, da jeg faktisk har tatt noen tester og funnet ut at jeg kanskje har ADD.. Klarer ikke å sitte stille i 10 min egang, må gjøre et eller annet, kan være så lite som å tvinne tommeltotter, som hjelper en liten stund Makter ikke teori og alt jeg har lært er fra praktisk erfaring Strøk i engelsk på videregående, men i dag skriver jeg nær perfekt Går fort lei av det meste, selv arbeidet mitt og da blir jeg sykmeldt.. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Virker som at jeg har alle sykdommene som finnes, da jeg faktisk har tatt noen tester og funnet ut at jeg kanskje har ADD.. Klarer ikke å sitte stille i 10 min egang, må gjøre et eller annet, kan være så lite som å tvinne tommeltotter, som hjelper en liten stund Makter ikke teori og alt jeg har lært er fra praktisk erfaring Strøk i engelsk på videregående, men i dag skriver jeg nær perfekt Går fort lei av det meste, selv arbeidet mitt og da blir jeg sykmeldt.. Tatt på nettet? ville vært skeptisk til slike tester. En fagperson kan stille diagnosen, ikke deg selv. Jeg sier ikke at du har det ,da det er klart du har symptomer på det, men det kan alle ha. Hjelper det å få en diagnose for deg? Dra til legen å si at du vil bli utredet for ADD. Har du tenkt på at du kanskje har ADHD`? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2015 Virker som at jeg har alle sykdommene som finnes, da jeg faktisk har tatt noen tester og funnet ut at jeg kanskje har ADD.. Klarer ikke å sitte stille i 10 min egang, må gjøre et eller annet, kan være så lite som å tvinne tommeltotter, som hjelper en liten stund Makter ikke teori og alt jeg har lært er fra praktisk erfaring Strøk i engelsk på videregående, men i dag skriver jeg nær perfekt Går fort lei av det meste, selv arbeidet mitt og da blir jeg sykmeldt.. Tatt på nettet? ville vært skeptisk til slike tester. En fagperson kan stille diagnosen, ikke deg selv. Jeg sier ikke at du har det ,da det er klart du har symptomer på det, men det kan alle ha. Hjelper det å få en diagnose for deg? Dra til legen å si at du vil bli utredet for ADD. Har du tenkt på at du kanskje har ADHD`? Nå er det sånn at hvis man er i tilstanden som kvalifiserer for ADHD. Kan hvem som helst diagnostisere den riktig. Anonymous poster hash: ad89a...a1d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå