toddy21 Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) hei. skal koble opp et ryggekamera på en spiller i en skoda octavia 2001 model. men har sitt an andre kobler strømen til kameraet til revers lykta bak. men mitt problem er at ledningene som går til strømen ligger sammen med den som går inn i spilleren. å da når ikke ledningene til spilleren og bakklyktene. så lurer på om noen har en løsning på hvor jeg kan koble dette til framme med spilleren? alternativ er jo å koble meg innpå selve girenkassen? men er ikke det veldig vanskeli å finne riktige ledninger der?? ryggekamera: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=379&katid=186) spiller: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=5&id= ) takk for svar på forhånd Endret 5. desember 2015 av toddy21 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det følger jo med kabler på 3 meter og 7 meter, så må vel være mulig å koble det til ryggelyset bak? Men det er nok meningen at det skal kobles til ryggelysbryteren i girkassa. Det er sikkert en 2 polet kontakt, så da er det bare å koble seg inn på den ledningen som får signal når revers legges inn. Har du ikke noe måleinstrument for å sjekke, så kobler du deg til den ene og ser om kamera kommer på (bilen i fri). Kommer det IKKE på, så er du på riktig kontakt og det skal komme på når du legger inn revers Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Det følger jo med kabler på 3 meter og 7 meter, så må vel være mulig å koble det til ryggelyset bak? Men det er nok meningen at det skal kobles til ryggelysbryteren i girkassa. Det er sikkert en 2 polet kontakt, så da er det bare å koble seg inn på den ledningen som får signal når revers legges inn. Har du ikke noe måleinstrument for å sjekke, så kobler du deg til den ene og ser om kamera kommer på (bilen i fri). Kommer det IKKE på, så er du på riktig kontakt og det skal komme på når du legger inn revers problemet er at kablene som følger med, går både bilde å strøm ledningene sammen. så strøm ledningene og den som går inn i annlegge er samlet Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Er det ikke som på bildet her da?? Da strekker du kabelen fra kamera frem til dashbordet, og kobler det til den lille boksen, også er det strøm osv i den andre kontakten (med 3 meter ledning), eller er jeg på bærtur da?? Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 nei. det er nesten likt. bare at jeg ikke har den hvite boksen på bilde. men ledningen fra kameraet er ca 5 meter åg de andre er max 1 meter. så det går ikke ann å trekke dem bak, unntatt hvis jeg ikke går å kjøper meg noen ledninger å trekker ekstra da? Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 sånn ser ledningene til kameraet mitt ut. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Klippe av og skjøte? Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Klippe av og skjøte? då tenke du å skjøte pluss ledningen og koble den til plussen på ryggelyset? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Splitt ytterisolasjonen på et egnet sted (i nærheten av kamera og baklys, eventuelt ryggelysbryter på girkasse), klipp og skjøt den lederen som er ryggelysavhengig pluss, isoler med krympeslange. Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Var hos bilradio spesialisten i dag. De sa at jeg ikke måtte koble det på ryggelysene. Men på en gul ledning med noe svart på som var bak bryteren til lysene ( høyre side av rattet ) han sa at det var tenning. Men, er det mulig å koble denne pkuss kabelen til noe på tenibgen bak annlegget? Der er vel tenning der og?? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Det kan hende kameraet skal ha "konstant" (tenningsavhengig) pluss også, og den kan godt kobles til samme sted som anlegget (bare sikringen holder), men syns det var rart om det (kamera eller skjerm/anlegg) ikke skal ha noe signal fra ryggelysbryteren også, så det slår seg på/skifter inngang når bilen settes i revers. edit: kommentar til innlegget under; det er ikke sikkert selve kameraet trenger noe signal, det kan jo i og for seg stå på permanent, men skjermen/spilleren/head-unit må ha et signal -eller så er den laget slik at den automatisk skifter inngang når den får videosignal på RCA-inngangen, og da må i tilfelle kameraet kobles slik at det først slår seg på i revers... Endret 7. desember 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Var hos bilradio spesialisten i dag. De sa at jeg ikke måtte koble det på ryggelysene. Men på en gul ledning med noe svart på som var bak bryteren til lysene ( høyre side av rattet ) han sa at det var tenning. Men, er det mulig å koble denne pkuss kabelen til noe på tenibgen bak annlegget? Der er vel tenning der og?? Da tror jeg de surrer, eller mener en annen ledning, for det skal være en ledning som skal ha signal når bilen settes i revers. Det er vel muligens en ledning fra spilleren også, som skal inn sammen med den andre, slik at spilleren kobler over til ryggekamera når du setter bilen i revers 1 Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Oki. Så da mener du at jeg fikk feil info da? Men tenker på selve girspaken? Er det mulig/vanskelig å koble seg på der? Må være mulig fordi når du setter bilen i revers kommer jo ryggelyset på?? Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Det kan hende kameraet skal ha "konstant" (tenningsavhengig) pluss også, og den kan godt kobles til samme sted som anlegget (bare sikringen holder), men syns det var rart om det (kamera eller skjerm/anlegg) ikke skal ha noe signal fra ryggelysbryteren også, så det slår seg på/skifter inngang når bilen settes i revers. edit: kommentar til innlegget under; det er ikke sikkert selve kameraet trenger noe signal, det kan jo i og for seg stå på permanent, men skjermen/spilleren/head-unit må ha et signal -eller så er den laget slik at den automatisk skifter inngang når den får videosignal på RCA-inngangen, og da må i tilfelle kameraet kobles slik at det først slår seg på i revers... Ja du har et logisk poeng der, spilleren får ikke noe signal fra revers nå, der er en kabrl som skal kobles på revers bryteren på girspaken, lyden på spilleren skal dempes når du setter i revers Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Men tenker på selve girspaken? Er det mulig/vanskelig å koble seg på der? (...) eventuelt ryggelysbryter på girkasse(...) Hvor vanskelig det er kommer an på bilen, mulig er det "garantert"... Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Men tenker på selve girspaken? Er det mulig/vanskelig å koble seg på der? (...) eventuelt ryggelysbryter på girkasse(...) Hvor vanskelig det er kommer an på bilen, mulig er det "garantert"... Vet det er lett å komme til girspaken bare klips runt alt der. Men min tanke blir jo at kameraet blir på alti når bilen har på tening, hvis jeg kobler slik de sa? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Det var det jeg også mente, så du må ha signal fra revers, og det finner du i ryggelysbryteren på girkassa, og den er mest sannsynlig enklest å komme til fra undersiden av bilen 2 Lenke til kommentar
lorris Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 hei. skal koble opp et ryggekamera på en spiller i en skoda octavia 2001 model. men har sitt an andre kobler strømen til kameraet til revers lykta bak. men mitt problem er at ledningene som går til strømen ligger sammen med den som går inn i spilleren. å da når ikke ledningene til spilleren og bakklyktene. så lurer på om noen har en løsning på hvor jeg kan koble dette til framme med spilleren? alternativ er jo å koble meg innpå selve girenkassen? men er ikke det veldig vanskeli å finne riktige ledninger der?? ryggekamera: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=379&katid=186) spiller: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=5&id= ) takk for svar på forhånd hei jeg slitter forsette med samme har du få det til ? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg pleier å bruke en prøvelampe også leter jeg etter ryggesignal i kontakter og koblinger bak spilleren. Finner man det ikke bak spilleren så finner man det bak sparkeplata(dekselet til venstre for foten din når du kjører). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå