Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kobling av ryggekamera.

toddy21

Anbefalte innlegg

hei. skal koble opp et  ryggekamera på en spiller i en skoda octavia 2001 model. men har sitt an andre kobler strømen til kameraet til revers lykta bak. men mitt problem er at ledningene som går til strømen ligger sammen med den som går inn i spilleren. å da når ikke ledningene til spilleren og bakklyktene. så lurer på om noen har en løsning på hvor jeg kan koble dette til framme med spilleren?

alternativ er jo å koble meg innpå selve girenkassen? men er ikke det veldig vanskeli å finne riktige ledninger der??

ryggekamera: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=379&katid=186)

spiller: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=5&id= )

takk for svar på forhånd :) 

Endret av toddy21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger jo med kabler på 3 meter og 7 meter, så må vel være mulig å koble det til ryggelyset bak? Men det er nok meningen at det skal kobles til ryggelysbryteren i girkassa. Det er sikkert en 2 polet kontakt, så da er det bare å koble seg inn på den ledningen som får signal når revers legges inn. Har du ikke noe måleinstrument for å sjekke, så kobler du deg til den ene og ser om kamera kommer på (bilen i fri). Kommer det IKKE på, så er du på riktig kontakt og det skal komme på når du legger inn revers ;)

Lenke til kommentar

Det følger jo med kabler på 3 meter og 7 meter, så må vel være mulig å koble det til ryggelyset bak? Men det er nok meningen at det skal kobles til ryggelysbryteren i girkassa. Det er sikkert en 2 polet kontakt, så da er det bare å koble seg inn på den ledningen som får signal når revers legges inn. Har du ikke noe måleinstrument for å sjekke, så kobler du deg til den ene og ser om kamera kommer på (bilen i fri). Kommer det IKKE på, så er du på riktig kontakt og det skal komme på når du legger inn revers ;)

problemet er at kablene som følger med, går både bilde å strøm ledningene sammen. så strøm ledningene og den som går inn i annlegge er samlet

Lenke til kommentar

nei. det er nesten likt. bare at jeg ikke har den hvite boksen på bilde. men ledningen fra kameraet er ca 5 meter åg de andre er max 1 meter.

så det går ikke ann å trekke dem bak, unntatt hvis jeg ikke går å kjøper meg noen ledninger å trekker ekstra da?

Lenke til kommentar

Var hos bilradio spesialisten i dag. De sa at jeg ikke måtte koble det på ryggelysene. Men på en gul ledning med noe svart på som var bak bryteren til lysene ( høyre side av rattet ) han sa at det var tenning. Men, er det mulig å koble denne pkuss kabelen til noe på tenibgen bak annlegget? Der er vel tenning der og??

Lenke til kommentar

Det kan hende kameraet skal ha "konstant" (tenningsavhengig) pluss også, og den kan godt kobles til samme sted som anlegget (bare sikringen holder), men syns det var rart om det (kamera eller skjerm/anlegg) ikke skal ha noe signal fra ryggelysbryteren også, så det slår seg på/skifter inngang når bilen settes i revers. :hmm:

edit: kommentar til innlegget under; det er ikke sikkert selve kameraet trenger noe signal, det kan jo i og for seg stå på permanent, men skjermen/spilleren/head-unit må ha et signal -eller så er den laget slik at den automatisk skifter inngang når den får videosignal på RCA-inngangen, og da må i tilfelle kameraet kobles slik at det først slår seg på i revers...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Var hos bilradio spesialisten i dag. De sa at jeg ikke måtte koble det på ryggelysene. Men på en gul ledning med noe svart på som var bak bryteren til lysene ( høyre side av rattet ) han sa at det var tenning. Men, er det mulig å koble denne pkuss kabelen til noe på tenibgen bak annlegget? Der er vel tenning der og??

Da tror jeg de surrer, eller mener en annen ledning, for det skal være en ledning som skal ha signal når bilen settes i revers. Det er vel muligens en ledning fra spilleren også, som skal inn sammen med den andre, slik at spilleren kobler over til ryggekamera når du setter bilen i revers ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan hende kameraet skal ha "konstant" (tenningsavhengig) pluss også, og den kan godt kobles til samme sted som anlegget (bare sikringen holder), men syns det var rart om det (kamera eller skjerm/anlegg) ikke skal ha noe signal fra ryggelysbryteren også, så det slår seg på/skifter inngang når bilen settes i revers. :hmm:

edit: kommentar til innlegget under; det er ikke sikkert selve kameraet trenger noe signal, det kan jo i og for seg stå på permanent, men skjermen/spilleren/head-unit må ha et signal -eller så er den laget slik at den automatisk skifter inngang når den får videosignal på RCA-inngangen, og da må i tilfelle kameraet kobles slik at det først slår seg på i revers...

Ja du har et logisk poeng der, spilleren får ikke noe signal fra revers nå, der er en kabrl som skal kobles på revers bryteren på girspaken, lyden på spilleren skal dempes når du setter i revers

Lenke til kommentar

Men tenker på selve girspaken? Er det mulig/vanskelig å koble seg på der?

(...) eventuelt ryggelysbryter på girkasse(...)

Hvor vanskelig det er kommer an på bilen, mulig er det "garantert"...

Vet det er lett å komme til girspaken bare klips runt alt der.

Men min tanke blir jo at kameraet blir på alti når bilen har på tening, hvis jeg kobler slik de sa?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hei. skal koble opp et  ryggekamera på en spiller i en skoda octavia 2001 model. men har sitt an andre kobler strømen til kameraet til revers lykta bak. men mitt problem er at ledningene som går til strømen ligger sammen med den som går inn i spilleren. å da når ikke ledningene til spilleren og bakklyktene. så lurer på om noen har en løsning på hvor jeg kan koble dette til framme med spilleren?

alternativ er jo å koble meg innpå selve girenkassen? men er ikke det veldig vanskeli å finne riktige ledninger der??

ryggekamera: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=379&katid=186)

spiller: ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=5&id= )

takk for svar på forhånd :) 

hei

jeg slitter forsette med samme :) har du få det til ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...