Gå til innhold

Ufin melding på nettet blir nasjonalt førstesidestoff.

Anbefalte innlegg

De fleste har sikkert fått med seg saken om at programlederen Haddy N'Jie opplevde å få en ufin rasistisk melding på facebook, og at det har fått en ganske voldsom dekning i norske medier de siste dagene. Foruten å være programleder er hun også gift med Trond Giske.

Det jeg stusser på er hvorfor dette får så omfattende dekning. De aller fleste av oss er vell enige om at den slags meldinger er helt på tryne, men jeg forstår ikke hvordan noe så dagligdags som en ufin melding vekker så mye oppmerksomhet i mediene, kanskje særlig når hovedpersonen selv sier hun aldri har fått slike meldinger før. Mitt inntrykk er at ufine meldinger er veldig vanlig, særlig for kjente personer, og mange opplever mye verre meldinger, som drapstrusler, uten at det blir så stor mediesak av det. 

Kanskje like absurd, sett fra mitt ståsted, var da Abid Raja på dagsnytt atten mer eller mindre uimotsagt mente fremtredende etnisk norske nordmenn måtte ta avstand fra denne meldingen, og hevdet at "brune" nordmenn ble avkrevd det samme hver gang noe lignende skjer. Så vidt meg bekjent har det sjeldent blitt avkrevd noe slikt fra folk i Norge basert på hudfarge, og de gangene en slik avstandstaking har blitt avkrevd har det først og fremst vært snakk om når terrorisme eller støtte til grusomheter blir støttet av noen som påstår å uttale seg på vegne av muslimer.

Er dette virkelig en så viktig og stor sak at det fortjener så mye dekning? Har dekningen eventuelt noe å gjøre med at hun selv er i mediebransjen og har en kjent og mektig mann, og kan det rett og slett hende hun publiserer dette for å fremme egne politiske synspunkter og kariære? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, det er viktig at den slags drittprat får oppmerksomhet. Det er ingen grunn til å tåle slikt. Ei heller at mange andre desverre rammes av det.

2. Ja, oppmerksomheten fra media er selvsagt proporsjonal med hennes (og Giskes) kjendisfaktor. En medvirkende faktor var at hun valgte å ta skjermdump av meldingen og legge den ut usensurert, i stedet for å slette den og late som ingenting. Det synes jeg var lurt.

3. Det er ingenting galt i å fremme egne politiske synspunkter og/eller karriere.

4. Jeg hører til dem som mener at alle etniske og politiske grupper har en egeninteresse av å ta avstand fra råtne egg i egen leir, slik viser de at de er nettopp råtne egg og ikke representative.

5. Norske medier er kjendis-orienterte. Det er fordi norske lesere er det. Det eneste virkemiddelet vi har mot slikt er å boikotte de verste mediene. Men noen ganger er det greit at "kjendisene" utnytter sin status når det bringer denne slags faenskap fram i lyset.

Gjerningsmannen, som tidligere i år egenhendig klarte å ta glansen av Pegida Norges renomé når han kalte Tv2s reporter "muslimjævel", er angivelig ikke helt i vater og burde kanskje beskyttes mot seg selv. Men det er ikke N'jies ansvar, hun visste jo ikke hvem han er..

Geir :)

Lenke til kommentar

Er vel litt understatement å omtale ytringen som "ufin melding" ?

"Gratulerer har du klart å ligge deg til permanent oppholdstillatelse.

Hvorfor kan du ikke ta med deg familien din å flytte tilbake til Afrika. Hvorfor kan du ikke vise såpass respekt, det er ikke krig der dere kommer fra.

Din frekke motbydelige halvape. Kom deg ut av landet. Jævla Nigger"

Det er jo regelrett sjikane, og denslags bør vel ingen finne seg i.

Ifølge wikipedia er Haddy N'jie oppvokst på Kolbotn, og har norsk mor/afrikansk far.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, den er jo ikke helt grei den heller, men det er hvertfall et "gyldig argument" i en del situasjoner. Den siste linjen er renskåret rasistisk og full av hat.

Jeg må jo påpeke at jeg ikke hadde syntes det hadde vært en bra kommentar uten den siste linjen heller, men da hadde jeg hvertfall ikke blitt flau på vegne av personen og holdningene noen folk har. Typisk idiot som ikke er smart nok til å argumentere for gode alternativer som "fikser" det man er motstander av.

Hat er ikke en del av løsningen det er en del av problemet.

Edit; Ble litt feilformulert gitt :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Meldingen er dra gjennomgående rasistisk selv uten skjellsordene mot slutten. N'jie er født i Norge av en norsk kvinne. Hun har aldri trengt oppholdstillatelse, og den eneste grunnen til at denne idioten antar dette er på grunn av hudfargen og navnet. Hun blir bedt om å flytte tilbake til Afrika, men hun kommer ikke fra Afrika. Igjen, dette er fordi hun er svart.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe direkte hat mot en folkegruppe eller kultur i de to første linjene, det er en oppfordring til at en person burde flytte tilbake til et opprinnelsesland siden grunnlaget for at personen kom hit ikke eksisterer lengre + en spydighet om at personen har solgt kjønnsorganet sitt for å få oppholdstillatelse.

Men hvis man skal dra rasismebegrepet ut til det ekstreme så, ja, da er det vel rasistisk da :p

Lenke til kommentar

Jo, det er mange som har påpekt at man ikke kan be en norske flytte tilbake til et annet land, men det har ikke noe med kommentaren min å gjøre. Jeg skrev "en person", jeg refererte ikke til dama saken gjelder. Jeg påpekte at man kan skrive en slik kommentar uten å ta feil (- nederste linjen selvfølgelig).

Om du ikke ser poenget mitt så bør du bli her i nord...

Lenke til kommentar

Du skrev "en person", men denne "ene personen" er Haddy N'jie. Det er ingen tvil hvem kommentaren er ment til. Den handler om Haddy N'jie, ingen andre. Kommentaren er som følger:

Gratulerer har du klart å ligge deg til permanent oppholdstillatelse.

Hvorfor kan du ikke ta med deg familien din å flytte tilbake til Afrika. Hvorfor kan du ikke vise såpass respekt, det er ikke krig der dere kommer fra.

Din frekke motbydelige halvape. Kom deg ut av landet. Jævla Nigger

Dette er et direkte sitat av deg:

Hadde kommentaren ikke hatt den siste setningen så hadde den egentlig vært helt ok for min del.

Så. Kommenteren, retten mot Haddy N'jie, uten den siste setningen, er som følger:

Gratulerer har du klart å ligge deg til permanent oppholdstillatelse.

Så. Det er helt ok, for din del, å fortelle Haddy N'jie at hun har ligget seg til oppholdstillatelse. Selv om hun aldri har hatt behov for oppholdstillatelse. Det er helt ok å be Haddy N'jie om å flytte tilbake tilbake til Afrika, selv om hun ikke kommer fra Afrika.

Ditt siste innlegg slår meg som et svært dårlig forsøk på å ro seg bort. Du sa aldri at det av og til kunne være akseptabelt å be folk reise tilbake dit de kom fra. Du skrev at den spesifikke kommentaren rettet mot Haddy N'jie hadde vært helt ok for din del om han hadde utelatt "Din frekke motbydelige halvape. Kom deg ut av landet. Jævla Nigger"

Lenke til kommentar

Nja, den er jo ikke helt grei den heller, men det er hvertfall et "gyldig argument" i en del situasjoner. Den siste linjen er renskåret rasistisk og full av hat.

Jeg må jo påpeke at jeg ikke hadde syntes det hadde vært en bra kommentar uten den siste linjen heller, men da hadde jeg hvertfall ikke blitt flau på vegne av personen og holdningene noen folk har.

Det jeg mener er at det er ok'ish med dumme kommentarer så lenge de ikke er direkte rasistiske. Jeg ønsker ikke rasisme, men på generellt grunnlag så er ikke de to første linjene rasistiske. Man kunne skrevet det om alle raser og/ eller kulturer med mange forskjellige opphavsland.

Men unnskyld for at jeg ikke er helt flink til å velge ord noen ganger, men det er jo derfor dette er et diskusjonsforum og jeg synes det er bra at folk kommenterer på utsagnene mine så jeg har muligheten til å rette på meg selv eller formulere meg bedre. Tusen takk.

Edit; Selv om en kommentar/ et utsagn er totalt ugyldig så har det ingenting å si for meg så lenge det ikke er slemt, da retter man på personen istedenfor. En fyr som skriver "halvape" og "nigger" er som oftest ikke smart nok til å bli rettet på og det er det jeg ikke liker.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at de to første avsnittene er alt annet enn generelle, og at jeg derfor ikke helt ser hva du vil frem til.

At godeste Christian Rosland er en kronidiot det ikke er verdt å bruke nevneverdig med tid på er nok vi, og forhåpentligvis de fleste andre også, helt enig i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Synes det egentlig er ganske utrolig at en kommentar som nesten åpenbart er ren trolling klarer å få så mye oppmerksomhet. Så begynner egentlig å lure på om media og/eller politikerne har en egen agenda her. Prøver de kanskje 'oppdra' folket når det kommer til å signalisere hva som er greit å si/ikke si? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...